En ole oikein ikinä ymmärtänyt niitä vanhempia, jotka

• Viestiketjun aloittaja saryan
  • Ensimmäinen viesti
Kuulostaa hassulta, meiltä ei ikinä kysytty. Apteekissa kylläkin...

Olen joskus lukenut lehtijutun jossa (ahem, julkkis)äiti kertoi ettei lapsi sen takia päässyt tutkimuksiin vaan pienen paikkakunnan ainut 'tyhmä' lääkäri erehtyi, eikä tajunut, että on hätä ja vauva kuoli muutaman kk päästä. Äiti omasta mielestä tiesi, että pitää tutkia jne, mutta oli lääkärille vihainen ja kävi aina vaan uudestaan valittamassa... Siitä tuli mieleen, miksei menty yksityiselle, itse kumminkin tuntee oman lapsen parhaiten - jos on varma et on joku hätä, niin viis siitä mitä asian selvittäminen tulee maksamaan.

Armas Aurinko
voi luoja. mua taas ärsyttää tollaset joitten mielestä itse on parempi kun on rahaa käydä yksityisellä, kuin tavalliset tallaajat jotka käy julkisella puolella.
Siis minun käsittääkseni juurikin ne ihan tavalliset tallaajat käyvät yksityisellä. Ei tarvitse olla mikään suurituloinen että sairaan lapsen vie yksityiselle, sen verran nyt on suurimmalla osalla perheistä rahaa. Terveyskeskukseen en lastani vie enkä kyllä mene ominekaan vaivoineni sinne.

Höh, ei terveyskeskuksissa mitään vikaa ole :) jos vaan saa ajan. Eikä terveyskeskuksissa olevat ihmiset ovat kovin erilaisia kuin sinä, Armas Aurinko. Mutta hei hetkinen... En ole nähnyt yhtään aurinkoa siellä... hmmm

"mie"
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";25872296]Eihän se kipu ole yhtään sen helpompaa kestää kotona kuin sairaalassakaan?[/QUOTE]

No kyllä se vaan on IHAN ERI ASIA esim klo 21 illalla (jolloin itse katselin yhtä noin 2-vuotiasta joka itki kipujaan ja väsymystään), että lapsi saa särkylääkkeen ja pääsee omaan sänkyyn nukkumaan, kun että istuu äidin sylissä sairaalan päivystyksessä ja jonottaa lääkärille.

Ja sattumalta myös tiedän, että olivat tulleet sinne päivystykseen jo klo 17.30 tietämillä.

Ja tosiaan sitten sen potilaan ottaa vastaan joku "Mohammed", joka puhuu hoono soomi ja ei tiedä edes lääkkeitä nimeltä...

Ja näin siis Hyvinkään aluesairaalassa (kaikki kunnia ko talolle noin muuten)

Monikohan suomalainen elää toimeentulotuella? Heistä tuskin yksikään pystyy viemään lasta yksityislääkärille.

Korvatulehduskin kun vielä on siitä hassu sairaus, että ainakin meillä se pakkaa uusiutumaan. Saman kuun aikana saattaa olla siis jopa sen 3 lääkärissäkäyntiä korvien vuoksi.

Ja en tiedä ap:n kaupungista, mutta täällä meilläpäin ei mennä sairaalan päivystykseen korvatulehduksen takia, vaan ihan vaan tuohon TK:n päivystykseen. Eikä siellä juurikaan ole jonoa. Ja jos on, pääsee lapset monasti jonossa ohi.

• Tykkää
Reactions: Nanna85
Ei ole montaa kertaa tarvinut lasten takia jonotella, vaikka yksityisilläkään ei olla käyty. Ja ihan hyvin on lapset jaksaneet jonossa olla. Itse sen sijaan en ole viimeisillä kerroilla jaksanut vaan olen päässyt makuupaikoille jonoon.

Armas Aurinko
Höh, ei terveyskeskuksissa mitään vikaa ole :) jos vaan saa ajan. Eikä terveyskeskuksissa olevat ihmiset ovat kovin erilaisia kuin sinä, Armas Aurinko. Mutta hei hetkinen... En ole nähnyt yhtään aurinkoa siellä... hmmm
Kyllä minä tiedän, itsekin terveyskeskuksessa töissä olleena, en tosin päivystyksessä tms. Ihan hyvää porukkaa siellä töissä on. :) Mutta ikävä kyllä ei ole niitä "resursseja" ja palvelutaso kärsii sen myötä. On kiire ja jokaiselle ehditään tehdä useinkin "vain jotain", ei ole mahdollisuutta paneutua kunnolla asiakkaan vaivaan ja silloin tulee helposti virhediagnooseja yms. ja sitten vielä se odotus, jos sen ajan sattuu saamaan. Tämä siis minun henk.koht. kokemukseni. :)

• Tykkää
Reactions: tonttuilija
"Kati"
Miksi ensinnäkin pitää viedä pikkuflunssasta lapsi heti lääkäriin kuten jotkut tekevät.

Tällä paikkakunnalla ei edes ole yksityistä lääkärinvastaanottoa. On terveyskeskus joka on auki arkisin päivällä. Sen jälkeen päivystys siirtyy naapurikuntaan enkä kyllä tiedä onko sielläkään yksityistä. Yöpäivystys meillä on lähes 100km:n päässä, että ei sinne kovin heppoisin perustein viitsi lähteä.

"mhm"
Monikohan suomalainen elää toimeentulotuella? Heistä tuskin yksikään pystyy viemään lasta yksityislääkärille.

Korvatulehduskin kun vielä on siitä hassu sairaus, että ainakin meillä se pakkaa uusiutumaan. Saman kuun aikana saattaa olla siis jopa sen 3 lääkärissäkäyntiä korvien vuoksi.

Ja en tiedä ap:n kaupungista, mutta täällä meilläpäin ei mennä sairaalan päivystykseen korvatulehduksen takia, vaan ihan vaan tuohon TK:n päivystykseen. Eikä siellä juurikaan ole jonoa. Ja jos on, pääsee lapset monasti jonossa ohi.
Kuntia on erilaisia...
Meilläpäin taas jos terveyskeskuksen omalääkärille ei saa aikaa (niin kuin ei yleensä ikinä saa) niin ainoa kunnallinen vaihtoehto on aluesairaalan päivystys. Ja sinne on sairaat jonot aina...

saryan
Kirjoitin vähän hassusti tuolla ylempänä. Siis täälläkin toki viedään tk:n päivystykseen, mutta kun se sijaitsee sairaalalla niin täällä puhutaan sairaalan päivystyksestä. Ja siellä tk:n päivystyksessä on poikeuksetta jonoa. Useita tunteja. Sairaanhoitaja ensin jututtaa ja arvioi kiireellisyysluokan, sen mukaan sitten toimitaan. Joku lapsen korvatulehdus menee käsittääkseni sinne hitaaseen, C-luokan kiireellisyyteen ja siinäpä sitä sitten ollaan jumissa. Edes kotiin ei voi lähteä odottamaan.

Se on hyvä että jossain pääsee yksityisellekin samalle päivälle, kaikkialla se ei ole mahdollista.
TK: seenkin päiväajat menee aika nopeasti aamusta, silloin sanovat että soita yhteispäivystykseen ja menkää sinne.

Täällä yksityisellä EI OLE päivystysaikoja, ei illalla eikä varsinkaan viikonloppuna.
Jos lapsi on todella kipee, silloin kyllä mennään päivystykseen istumaan, tosin täällä sinnekin pitää soittaa etukäteen ja sitten kertovat noin ajan milloin lääkärille pääsee ja voi odottaa siihen asti kotona.
toki kun aika on noin aika, se ei aina minuutilleen pidä paikkansa.

Mielummin siis siellä päivystyksessä kun oikein sairaan lapsen kanssa kotona ja kiduttaa siellä seuraavaan päivään (jos/kun lääkkeistä ei ole apua).

tota
[QUOTE="mie";25872535]No kyllä se vaan on IHAN ERI ASIA esim klo 21 illalla (jolloin itse katselin yhtä noin 2-vuotiasta joka itki kipujaan ja väsymystään), että lapsi saa särkylääkkeen ja pääsee omaan sänkyyn nukkumaan, kun että istuu äidin sylissä sairaalan päivystyksessä ja jonottaa lääkärille.

Ja sattumalta myös tiedän, että olivat tulleet sinne päivystykseen jo klo 17.30 tietämillä.

Ja tosiaan sitten sen potilaan ottaa vastaan joku "Mohammed", joka puhuu hoono soomi ja ei tiedä edes lääkkeitä nimeltä...

Ja näin siis Hyvinkään aluesairaalassa (kaikki kunnia ko talolle noin muuten)[/QUOTE]

No eikö sen lapsen voi klo 21 laittaa särkylääkkeen kanssa nukkumaan, ja sitten aamulla heti kun tk aukeaa, soittaa sille samalle päivälle lääkäriajan? Näin meillä siis yleensä tehdään, jos on tosiaan tarve (esim. yskä jatkunut monta viikkoa, tai korvatulehdusta epäillään tms. tms.) Ja jos sitä lasta vaivaa vain kuume, niin mitä ihmettä se lääkäri voi sille kuumeelle tehdä? Taikoa pois? Jos taas kuume on niin korkea, että edellyttää radikaalimpia toimenpiteitä, niin eikö sillon luokitella akuuttitapaukseksi, ja pääse jonojen ohi?

"nanna"
No viimeks vein lapsen yksityiselle ku ei haluttu jonottaa ja hintaa tuli yleislääkärikäynnistä 83euroa ja varmaan tuntuu hienolta ja ylivertaiselta et on rahaa käydä yksityisellä mut sen käynnin takia meni ylimääräset rahat eikä ollu rahaa ostaa talvikenkiä lapselle siinä kuussa eikä sekään mitään kivaa ollu. Lahdessa voi oikeasti joutua jonottamaan tunteja jos osuu huonoon aikaan. Olihan se kiva silloin ku mies oli elossa ja oli kaks töissäkäyvää mut nyt mä elätän meidän kolmen hengen perheen lähihoitajan palkalla ja ens kerralla varmaankin löydän itseni jonottamasta kun säästyy sitten rahaa muuhunkin.

No eikö sen lapsen voi klo 21 laittaa särkylääkkeen kanssa nukkumaan, ja sitten aamulla heti kun tk aukeaa, soittaa sille samalle päivälle lääkäriajan? Näin meillä siis yleensä tehdään, jos on tosiaan tarve (esim. yskä jatkunut monta viikkoa, tai korvatulehdusta epäillään tms. tms.) Ja jos sitä lasta vaivaa vain kuume, niin mitä ihmettä se lääkäri voi sille kuumeelle tehdä? Taikoa pois? Jos taas kuume on niin korkea, että edellyttää radikaalimpia toimenpiteitä, niin eikö sillon luokitella akuuttitapaukseksi, ja pääse jonojen ohi?
Meillä oli tässä jokunen aika sitten 6vuotiaalla korva kipeä, 3 iltaa sitä hoidettiin kotona särkylääkkeillä päivällä ei ollut yhtään kipeä. Sitten nousi kuume.
Soitin aamulla tk:seen, jätin soittopyynnön ja soittivat takaisin siinä vaiheessa kaikki lääkäriajat oli mennyt ja päivystys täynnä.
Käski soittamaan yhteispäivystykseen (eli sinne sairaalan puolelle) kun se aukeaa ja mennä sinne. Ja kyllä sinnekin soitettua ottivat suosiolla vastaan.

On meilläkin lapsilla vakuutukset ja yksityisellä käydään silloin tällöin. Esim mummilasta jos joutuu lähtemään päivystykseen käydään yksityisellä koska siellä päin viikonloppuisin pääsee jopa lastenlääkärille päivystysajalla. Siellä taas yhteispäivystys ei toimi ollenkaan niinhyin kuin meillä.

"mie"
No meillä saa alueen lääkärille ajan kun vaan aamulla soittaa, samalle päivälle. Kunnallisella puolella. Ei jonotusta. En ole kuin kahdesti joutunut käymään "tuon ajan ulkopuolella" lapsen kanssa lääkärissä ja toinen kerta oli kunnallinen päivystys ja toinen kerta yksityinen. Kunnallisella puolella odoteltiin kaikki 30 minuuttia kun meillä kipeät lapset ohittaa jonossa olevia...

Ja juu, meillä on ollut perheessä 1,5 vuoden aikana 28 korvatulehdusta, kierre kahdella lapsella. Silti olen pystynyt ns. normiaikaan heitä lääkäriin viemään, jos korva on kipeytynyt illalla, särkylääkeellä selviää aamuun. En ole sen vuoksi lähtenyt päivystykseen jonotteleen.

Meilläkin saa jonottaa kotona. tk:n päivystyksestä saa ajan päivystysvastaanotolle. Paljoa ei ole ollu sitä tarvetta käyttää, mutta aina on suht oikeeseen aikaan päästy vastaanotolle.

Tää on minusta loistava systeemi.
Meillä oli viimeksi myöhässä 30min. Yhteensä silloin vietettiin aikaa 1,5tuntia päivystyksessä kun lääkärin katsomisen jälkeen otettiin crp, sitten keuhko rtg:n ja vielä uudestaan lääkärille..

"mellan"
vaikka oiskin vara mennä yksityiselle, niin täällä se ei ole mahdollista. Aikaa ei välttämättä saa samalle päivälle, eikä ehkä seuraavallekaan. Yksi mahdollisuus on tietysti matkustaa lapsen kanssa reilu 100 km, että pääsee yksityiselle. Eli mieluummin sinne päivystykseen

tota
Meillä oli tässä jokunen aika sitten 6vuotiaalla korva kipeä, 3 iltaa sitä hoidettiin kotona särkylääkkeillä päivällä ei ollut yhtään kipeä. Sitten nousi kuume.
Soitin aamulla tk:seen, jätin soittopyynnön ja soittivat takaisin siinä vaiheessa kaikki lääkäriajat oli mennyt ja päivystys täynnä.
Käski soittamaan yhteispäivystykseen (eli sinne sairaalan puolelle) kun se aukeaa ja mennä sinne. Ja kyllä sinnekin soitettua ottivat suosiolla vastaan.

On meilläkin lapsilla vakuutukset ja yksityisellä käydään silloin tällöin. Esim mummilasta jos joutuu lähtemään päivystykseen käydään yksityisellä koska siellä päin viikonloppuisin pääsee jopa lastenlääkärille päivystysajalla. Siellä taas yhteispäivystys ei toimi ollenkaan niinhyin kuin meillä.
Jännä että eri puolilla toimii toi tk-ajanvaraus eri tavoin. Meillä ei mitään soittopyyntöjä voi (vai tarvitse?) jättään, mutta kyllä yleensä kun on pitäny huolen että soitaa tasan klo 8 kun ajanvaraus aukeaa, on yleensä päässy lyhyen puhelinjonotuksen jälkeen läpi, ja lapselle aina saanu ajan samalle päivälle, useimmiten vielä omalääkärille, joka on kiitettävän pätevä tapaus. Mutta jos soittaa vasta 15 yli, voi olla ettei aikoja enää saa.

Jännä että eri puolilla toimii toi tk-ajanvaraus eri tavoin. Meillä ei mitään soittopyyntöjä voi (vai tarvitse?) jättään, mutta kyllä yleensä kun on pitäny huolen että soitaa tasan klo 8 kun ajanvaraus aukeaa, on yleensä päässy lyhyen puhelinjonotuksen jälkeen läpi, ja lapselle aina saanu ajan samalle päivälle, useimmiten vielä omalääkärille, joka on kiitettävän pätevä tapaus. Mutta jos soittaa vasta 15 yli, voi olla ettei aikoja enää saa.
tällä on tosiaan heti aamusta vastaaja päällä johon jätetään nimi ja puh.nro, lupaavat soittaa takaisin klo 15-16 välillä. Yleensä soittavat kuitenkin 10-11 välillä, jos silloin puhut puhelimessa tai et vastaa soittavat 15-16 välillä ja istten on jo auttamattomasti myöhäistä saada samalle päivälle aikaa.

Mutta jos vastaa niin yleensä on samalle päivälle saanut ajan. Mun mielestä tämä on toiminut ihan hyvin, ainakin meillä. Aina on saanut samallepäivälle ajan, joko tk;seen tai sitten yhteispäivystykseen kun on siihen ollut tarvetta.

Meilläkin saa jonottaa kotona. tk:n päivystyksestä saa ajan päivystysvastaanotolle. Paljoa ei ole ollu sitä tarvetta käyttää, mutta aina on suht oikeeseen aikaan päästy vastaanotolle.

Tää on minusta loistava systeemi.
Minä käytän aina kun mahdollista kunnallisia, niin itse kuin lapsetkin. Mm. hammashoidon todennut paljon paremmaksi. Pienessä kunnasssa tuntee kaikki lääkärit ja lääkärit tuntee lapset.
Joskus on tullut käytettyä yksityisellä kun sairauskassakin maksaa puolet lastenkin laskusta.

Minä olen odottanut kuumeisen alle 3 kk ikäisen vauvan kanssa yli 10 tuntia sairaalan päivystyksessä.

Jutun juju on vaan siinä, että sinne tismalleen samaan paikkaan, saman sairaalan päivystykseen, meidät olisi lähetetty yksityislääkäristäkin, kun lapsi kerran osastohoidon tarpeessa oli...sen sijaan kävelin muksu kainalossa suoraan sairaalaan ja säästin sekä aikaa että vaivaa.

Tk-päivystyksessä ei olla koskaan jouduttu odottamaan kauaa, maksimissaan vissiin vajaa tunti.

Meillä on lapsilla vakuutukset, mutta suosin silti ensisijaisesti julkista puolta ihan periaatteen vuoksi & siksi että se toimii täällä hyvin.

Kerran vein vauvan Mehiläiseen, saimme hätäistä ja ylimalkaista kohtelua (lääkäri hädintuskin katsoi vauvaa). Seuraavana päivänä terveyskeskuksessa lääkäri tutki todella perusteellisesti ja asiantuntemuksella :)

Yhteistyössä