En ole ikinä käynyt gynellä, vaikka olen 26v.

• Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mun kaveri, jolla ikää 36 vuotta ja 3 lasta, ei ole koskaan käynyt papakokeessa tai gynellä muutenkaan. Ihan itse mulle kertoi. Kun kysyin syytä, sanoi ettei halua lekurin ronkkivan alapäätään.

"vieras"
Te,jotka ette ole käyneet gynellä tai joilta ei ole koskaan papaa otettu,niin miksi näin?Pidättekö sitä ihan vain turhana vai?Eikös se ole hiukan naiivia?Meinaatteko todella,että olette turvassa vain,koska ette hyppää munalta munalle?Mä käyn itse kerran vuodessa gynellä ja samalla se papa otetaan.Tää siitäkin huolimatta,että olen yhden ja saman miehen kanssa vuodesta toiseen.Ja mä maksan ihan mielelläni sen lähes sata euroa siitä,että käyn yksityisellä hoitamassa tämän asian niin pääsen varmasti pätevän erikoislääkärin vastaanotolle.Vuosikaudet ollut yksi ja sama gyne.

Eihän nyt kukaan mielellään "ronkittavana" käy, mutta kyllähän gynekologiset tarkastukset kuuluvat ihan perusterveydenhuoltoon. Ette käy myöskään esim. hammaslääkärin tarkastuksessa? Ei sekään minusta mitenkään mukavaa puuhaa ole... Ja sinne hammaslääkäriinkin kannattaa mennä vaikkei söisikään karkkia joka päivä.

jgdhfghdf
Mä itseasiassa vähän pelkään että saisin sen HPV-viruksen siitä papa-tutkimuksesta tai jonkun syövän alun koko ronklaamisesta. Kun mun mielestä hoitajat ei oo mitenkään hygieenisiä nykyään, joskus verikoetta ottaessakin joillain on ollut ihan likaiset kynnenaluset. Ja jos ne olettaa että se virus on kaikilla niin ei ne varmaan välitä olla sen papan kanssakaan mitenkään erityisen hygieenisiä.

222
Eihän nyt kukaan mielellään "ronkittavana" käy, mutta kyllähän gynekologiset tarkastukset kuuluvat ihan perusterveydenhuoltoon. Ette käy myöskään esim. hammaslääkärin tarkastuksessa? Ei sekään minusta mitenkään mukavaa puuhaa ole... Ja sinne hammaslääkäriinkin kannattaa mennä vaikkei söisikään karkkia joka päivä.
vitsit se papa sattuu. enkä käy hammaslääkärissäkään. pelkään mennä

.-.-.-.
Mä käyn hammaslääkärissäkin vain silloin kun on vaivoja. Näen esim. reiät itse. Viimeksikin tuli käytyä turhaan kun mielestäni mulla oli yks reikä, mutta se olikin vasta reiän alku, joten sitä ei tarvinnut paikata

Mä olen 28-vuotias, ja käynyt seksielämän aloittamisen jälkeen säännöllisesti kahden vuoden välein antamassa papa-näytteen. En toki gynellä, vaan ihan tk-lääkärillä. Täällä aikaa varatessa kysytään, onko näytteen otossa ollut ongelmia aikaisemmin tai onko fyysistä epänormaaliutta tms. Jos ei ole, näytteen ottaa sairaanhoitaja. Lääkärille pääsee vain jos on jotain ongelmia. Se on mulle ihan ok, sairaanhoitajat ovat olleet asiallisia ja mukavia, ja varmasti osaavat ohjata eteenpäin jos jotain näyttäisi olevan vialla.

Hoitaja on ohjeistanut käymään joka toinen vuosi, joten käyn, vaikka näytteet ovat olleet puhtaita. Täällä seulontoihin pääsee 30-vuotiaasta alkaen.

Hammaslääkärillä, tai oikeammin suuhygienistillä, käyn myös joka toinen vuosi suuhygienistin ohjeistuksesta.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
"moona"
Vasta kävin gynellä, edellisestä papasta oli kulunut 4v, ja kyllä hän aivan ehdottomasti suositteli käyntiä 2v välein. Papat aina olleet luokkaa 1 (myös tämä nyt otettu), mutta silti.

Eihän siellä käynti elämän tähtihetkiä ole, mutta samalla laillahan se vaan on hoidettava, kuin hammaslääkärikäynnitkin.

Olen käynyt n.15-vuotiaasta asti papa-kokeissa 1-2 vuoden välein (vaikka aina onkin ollut puhdas). Olen ollut pitkissä parisuhteissa, sekä ollut joitakin satunnaisia kumppaneita. Papa-kokeen lisäksi (parisuhdestatuksesta riippuen) olen pitänyt erittäin tärkeänä myös sukupuolitautien testaamista.

Mua oikeesti hirvittää miten osa naisista laiminlyö näin pahasti omaa terveydenhoitoaan. Papa on loppupeleissä kuitenkin aika simppeli näytteenotto, jonka avulla päästään mahdollisiin muutoksiin kiinni ajoissa. Kuitenkin välillä saa kuulla/lukea, kuinka naisia kuolee gynekologisiin syöpiin jopa alle kolmekymppisinä, joten sen pitäisi jo viimeistään herättää ajattelemaan asiaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="AAPEE";25156320]Viestini oli kyllä mielestäni ihan asiallinen. En ole koskaan käynyt gynellä. Raskausaikana oli kolme lääkärikäyntiä ja lääkäri oli ihan tavallinen tk-lääkäri.[/QUOTE]

Niin oliko tää joku kompa.. En mäkään oo koskaan ollu gynellä, koska en oo tarvinnut erikoislääkäriä mihinkään, säännöllisesti oon kuitenkin käyny gynekologessa perustutkimuksessa. Terkkari/labrahoitaja voi tk:ssa ottaa papan ja yleis/tk-lääkäri tekee sisätutkimuksen :)

Yhteistyössä