En ole ikinä käynyt gynellä, vaikka olen 26v.

• Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti
surullista
En ole siis koskaan käynyt gynellä, eikä multa ole otettu esim. papaa.
Onko jotenkin poikkeuksellisen vaarallista?
Minulla on yksi lapsi.

Mulla on sellainen itseinho omaa kroppaani kohtaan, etten pysty käydä lääkärillä.

[QUOTE="vieras";25156315]et ole käynyt gynellä vaikka sinulla on lapsi...? just joo, aika väsynyttä, keksi nyt jotain realistisempaa[/QUOTE]
Ei raskaana käydä gynellä, ainoastaan terkalla ja neuvolalääkärillä? ja ultrassakin alapäähän tungetaan ekalla kerralla se vehje
itse en ole käynyt gynellä, ikää 20 ja yksi lapsi löytyy :] Sanoivat jälkitarkastuksessa, ettei pariin vuoteen ainakaan tarvitse

"AAPEE"
Viestini oli kyllä mielestäni ihan asiallinen. En ole koskaan käynyt gynellä. Raskausaikana oli kolme lääkärikäyntiä ja lääkäri oli ihan tavallinen tk-lääkäri.

"vieras"
No ihan noin mielenkiinnosta niin miten se nyt on erilaista se alapään tutkiminen silloin kun sen tekee gyne/tk-lääkäri? Ja eikö teillä muka neuvolassa automaattisesti ensimmäisellä käynnillä tarkistettu papa-koetta?

en minäkään
En oo minäkään käynyt gynellä ikinä vaikka oon 30-vuotias. On ollut vaan yks mies eikä olla harrastettu muiden kanssa seksiä, joten mulla ei voi olla sitä hpv-virusta. Peruin seulontakutsun, saa nähdä menenkö sitten 35-vuotiaana vai perunko senkin.

"nanna84"
[QUOTE="papa";25156334]Papan seulonnat alkavat 30-vuotiaasta 5 vuoden välein.[/QUOTE]

Seulonnat alkaa joissain kunnissa jo 25-vuotiaana.

Ja raskaana ollessa ei suositella papa-näytteen ottoa, toki sen voi ottaa, mutta meidän kunnassa ei oteta. Eikä meillä myöskään oteta sitä jälkitarkastuksessa vaan vasta vähintään 6kk synnytyksestä.

"mimi"
Mä olen käynyt 16-v asti säännöllisesti papakokeissa, kun aloitin e-pillerit. Meillä ei ainakaan lääkäri uusi pillerireseptiä jos ei ole säännöllisesti käynyt kahden vuoden välein papassa.. Kerran oli unohtunut käydä papassa, ja yritin uusia reseptin, lääkäri ei suostunut ennen kun olin käynyt taas papassa.. Ja aina on ollut puhtaat tulokset, ettei kyse ole siitä..

Multa otettiin tän rasauden ekassa neuvolalääkärissä papa koska en muistanut milloin edellinen on otettu. Ne ihan kysy sitä.

Mulle muuten aikoinaan yks lääkäri sano, et ei ole tarvetta sitä papaa jatkuvasti ottaa ku ei ole ollut kuin yksi ja sama mies aina.

[QUOTE="nanna84";25157154]Nykysuositus on, että papa-näyte riittää otettavaksi 2-5-v. välein, jos on sama kumppani, ja aikasemmat papat olleet ok.[/QUOTE]

sama kumppani 11v ja silti kohdunkaulansyöpä.. tosin ilman viruksia yms tulehuksia... gyne suositteli papassa käyntiä 2v välein vaikka ois kuinka parisuhteessa. mulla on loppuikäni papa kokeet 1v välein

"nanna84"
sama kumppani 11v ja silti kohdunkaulansyöpä.. tosin ilman viruksia yms tulehuksia... gyne suositteli papassa käyntiä 2v välein vaikka ois kuinka parisuhteessa. mulla on loppuikäni papa kokeet 1v välein
No jos on todettu tuollainen tilanne. Samoin jos määräyksen antaa gyne, niin en lähde inttämään vastaan. Kerroin vain mikä on tämän hetkinen yleinen suositus. Ja suositushan on aina suositus, ei niitä ole kenenkään pakko noudattaa. Mutta näin siis meillä ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolassa.

Ja yleisesti, naiset käyvät suht hyvin papa-näytteellä, mutta valitettavasti sukupuolitaudit (lähinnä klmaydia) on tällä hetkellä iso ongelma. Sitä tarvitsisi testailla paljon enemmän.

"vieras"
En mäkään. Ikää 23, yksi kumppani, ei hormonaalista ehkäisyä, ei lapsia. Nyt ajattelin mennä ekaa kertaa keväällä, ellen sitten ole raskaana. Tai en tiedä estääkö raskaus asiaa....? eikai.

20-vuotiaana kävin ehkäisyneuvojalla ja hän sanoi ettei pariin vuoteen tartte vielä mennä ellei tilanteeni suuresti muutu (kumppanin vaihto tms.)

"crazy"
Heihei, siis älytöntä! Nyt heti sinne gynekologille. Yhden gynekologisen syövän sairastaneena suosittelen joka ainoalle naiselle vuosittaista gynekologi-käyntiä ja sen yhteydessä papa-koetta. Ei pitäisi olla liian vaikea asia kenellekään.

Uskomatonta itsensä laiminlyöntiä, ihan hirvittää. Papa-koe on ensiarvoisen tärkeä kohdunkaulan syövän kartoittaja. Lisäksi kokeessa näkyy tulehdukset, jotka nekin äkkiä voivat äityä vakaviksi. Lisäksi munasarjojen ja kohdun ultraus auttaa löytämään erilaiset kasvaimet, joita ei muuten mitenkään ole mahdollista havaita. Ohjatkaa edes ne tyttärenne gynekologin pakeille vuosittain heti ensimmäisistä kuukautisista tai viimeistään yhdyntöjen alkamisesta, jos ette itsestänne yhtään välitä.

kbkj
En mäkään ole ikinä varsinaisella gynellä käynyt, vain tk-lääkärillä papakokeessa. Gynelle täällä pääsee vain jos on jotain vakavaa ongelmaa.

Papakoekin otettu vain 2 krt: 25 vuotiaana ja 31 vuotiaana :) nyt odotan sitä 35 v. seulontatutkimusta. Sama mies ollut, joten ainakin jälkitarkastuksessa sanottiin, että ei ole tarvetta papaan ellei tule mitään oireita.

Mut aika jännä juttu: kaverilla on ollut muutoksia papassa ja kondylooma jo silloin kun ei ole koskaan seksiä harrastanut eli ihan vanhemmilta saunan lauteilta on mahdollista saada virus jos toisen jälkeen siihen istuu. Näin oli lääkäri sanonut.

mulla tuo syöpä on "sukurasite" mutta ilma npapakoetta sitä ei oilis löytyny. olin 27v ku syöpä löyty. pap oli luokka4, koe paloista 1 oli luokka 5, selvisin sähkösilmukka hoijolla. eka kontrolli oli puhas. En ole koskaan sairastanu SP tautia eikä ole HPV virusta. edellisestä papasta oli aikaa 2v, silloin puhas 1. nyt menin papa kokeeseen ku maksa-arvot nousi.

suosittelen kyllä papakokeessa käyntiä useasti! 2v välein. eihän se kiva ole, mutta veikkaa nettä mukavampi son ku sädehoijot....

Yhteistyössä