En oikein usko että pariskunnilla on normaalisti omat rahat

Tai on meilläkin omat tilit mutta hankinnat tehdään yhdessä. Kysytään toiselta ennenkuin ostetaan jotain vaikka se tehdään "omilla" rahoilla. Vähän outoa että avoliitossa voisi mällätä miten haluaa vaikka on yhteisiä menoja.
 
Niinnosiis me ainakin hoidetaan ne yhteiset kulut heti tilipäivänä.

Sit kuukausi kuluu ja kumpikin käyttää tilejään ruoka- ja päivittäistavaraostoksiin. Kuun lopussa päätetään, hankitaanko yli jääneellä jo jotain tulevaa vuotta varten eli vuokrataan ja maksetaan vaikka mökkivuokra tai lentomatkat tai tarvitaanko juuri sillä hetkellä jotain kalliimpaa. Tai heitänkö ylijääneet säästötilille tai lyhennänkö asuntolainaa enemmän ku ois pakko.

Periaatteessa siis kummallakin on joka kuukausi useampi satanen laittaa ihan mihkä mielii.
 
vierailija
Suomessa homma menee yleensä näin: Jos mies tienaa enemmän (niinkuin yleensä on, koska naiset harvemmin huolii persaukisia ukkoja), niin rahat ovat yhteiset. Jos kuitenkin nainen tienaa enempi, niin molemmilla on omat rahat.
 
Minun mielestä on niin, että kun yhdessä elellään niin on yhteiset rahat.

Olen lukenut palstalta kuinka pariskunnasta vain toinen pääsi etelään lomalle, koska toisella oli pieni palkka eikä ollut varaa lähteä mukaan!🙁

Tuo ei mielestäni ole mikään rakkaussuhde vaan joku ihmeellinen muu viritys.😵💫

En ikinä lähtisi lomalle tietäen että rakkain ei pääse koska hänellä ei ole rahaa!
Eikä tuntuisi oikealta sekään, että minut jätettäisi rannalle ruikuttamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Algoma
Meillä on kyllä omat rahat. Tienaan enempi, tosin ns. ylimääräiset sijoitan ja sinällään ne menee vähän kuin yhteiseen hyvään.

Joskus saattaa olla, että maksan jostakin asiasta vähän enempi. Tai kerran ostin vaimolle auton lahjaksi.

Mutta suurimmat kulut maksamme kyllä 50-50. Olen kyllä joskus ajatellut, että voisi olla joku yhteinen tili, mutta meillä homma toimii näin. Vaimo ostaa pääosin perustarvikkeet ja kerran kuussa laittaa mulle "laskun". Ei tartte eurolleen laskea.
 
Suomessa homma menee yleensä näin: Jos mies tienaa enemmän (niinkuin yleensä on, koska naiset harvemmin huolii persaukisia ukkoja), niin rahat ovat yhteiset. Jos kuitenkin nainen tienaa enempi, niin molemmilla on omat rahat.
Kuinka monesti on yleensä?🤔

Minulla on melko korkea omanarvontunne joten minä en huoli mitään älyttömiä lahjuksia, vaikka överiantelias itse olenkin.
Olen joskus tienannut miestä enemmän, ei mitään omia rahoja ole silti koskaan ollut.

Vapaus, luonto, lämpö ja ravinto riittää ihmiselle, niillä pötkii jo hyvin pitkälle, muu on extraa.
 
vierailija
Minun mielestä on niin, että kun yhdessä elellään niin on yhteiset rahat.

Olen lukenut palstalta kuinka pariskunnasta vain toinen pääsi etelään lomalle, koska toisella oli pieni palkka eikä ollut varaa lähteä mukaan!🙁

Tuo ei mielestäni ole mikään rakkaussuhde vaan joku ihmeellinen muu viritys.😵💫

En ikinä lähtisi lomalle tietäen että rakkain ei pääse koska hänellä ei ole rahaa!
Eikä tuntuisi oikealta sekään, että minut jätettäisi rannalle ruikuttamaan.
Kyllä joku voi jättää toisen jopa kippeenä kottiin jos on ehtinyt ostaa matkalipun
 
Uusioperheissä, joissa puolisoilla jo omaisuutta edellisestä "elämästään" on selvää, että molemmilla on omat tilinsä ja yksi yhteinen käyttötili. Avioero opettaa huolehtimaan omasta omaisuudestaan.
Me ollaan tilanteessa missä avoliitto on molemmilla ensimmäinen. Lähinnä ihmettelen sitä miten helposti voi käyttää rahoja muuhun kuin perheen ja parisuhteen hyvinvointiin. Olen aina ajatellut että avoliitto ja yhteinen talous tarkoittaa myös yhteisiä rahoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Algoma
Uusioperheissä, joissa puolisoilla jo omaisuutta edellisestä "elämästään" on selvää, että molemmilla on omat tilinsä ja yksi yhteinen käyttötili. Avioero opettaa huolehtimaan omasta omaisuudestaan.
Ja vaikkei omaisuutta enää olisikaan ni mulle ei ainakaan tulisi mieleenkään uskoa koko elämääni -etenkään rahapuolta- kenenkään toisen käsiin kokonaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
Niinnosiis me ainakin hoidetaan ne yhteiset kulut heti tilipäivänä.

Sit kuukausi kuluu ja kumpikin käyttää tilejään ruoka- ja päivittäistavaraostoksiin. Kuun lopussa päätetään, hankitaanko yli jääneellä jo jotain tulevaa vuotta varten eli vuokrataan ja maksetaan vaikka mökkivuokra tai lentomatkat tai tarvitaanko juuri sillä hetkellä jotain kalliimpaa. Tai heitänkö ylijääneet säästötilille tai lyhennänkö asuntolainaa enemmän ku ois pakko.

Periaatteessa siis kummallakin on joka kuukausi useampi satanen laittaa ihan mihkä mielii.
Meillä päätetään yhdessä yli 50 euron ostoksista. Sitä pienemmät voidaan tehdä itse. Paperilaskut avaa se kenelle ne on osoitettu ja ne laitetaan kirjoituspöydälle tietokoneen viereen. Ne maksaa sitten se joka seuraavaksi kirjautuu omaan nettipankkiin. Samalla voi kysyä toiselta esimerkiksi sähköpostiin tulevista laskuista. Suoraan verkkopankkiin tulevia laskuja maksaa se kenen pankkiin ne tulee.
 
Meillä päätetään yhdessä yli 50 euron ostoksista. Sitä pienemmät voidaan tehdä itse. Paperilaskut avaa se kenelle ne on osoitettu ja ne laitetaan kirjoituspöydälle tietokoneen viereen. Ne maksaa sitten se joka seuraavaksi kirjautuu omaan nettipankkiin. Samalla voi kysyä toiselta esimerkiksi sähköpostiin tulevista laskuista. Suoraan verkkopankkiin tulevia laskuja maksaa se kenen pankkiin ne tulee.
Aikalailla samalla tyylillä meillä. Paitsi että kengät tai takki voi hyvin maksaa reilusti yli satasen eikä sitä silti toiselta kysellä jos se on tarpeellinen.


Samoin voin sujauttaa viisikymppisen lapselle ohimennen mut yli satasen lahjoista kyllä ainakin mainitsen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Pääsääntöisesti yhteiset rahat käyvät niille joilla on hyvä kommunikaatio ja yhtenevä ymmärrys siitä miten rahaa käytetään.
 
Aikalailla samalla tyylillä meillä. Paitsi että kengät tai takki voi hyvin maksaa reilusti yli satasen eikä sitä silti toiselta kysellä jos se on tarpeellinen.


Samoin voin sujauttaa viisikymppisen lapselle ohimennen mut yli satasen lahjoista kyllä ainakin mainitsen.
Myös neule ja farkut maksaa lähemmäs sen satasen ja niistä päätettäisi yhdessä. Takki voitaisi yrittää korjata itse. Tarkoitus ei rajoittaa toisen rahan käyttöä vaan tällä tavalla meillä on aina hyvä käsitys perheen taloudellisesta tilanteesta.
 
Pääsääntöisesti yhteiset rahat käyvät niille joilla on hyvä kommunikaatio ja yhtenevä ymmärrys siitä miten rahaa käytetään.
Yhteiset rahat sopii myös niille jotka ei halua riidellä rahasta. Meidän tapauksessa meillä on myös isoja menoja mitä kaupungissa asuessa ei ollut. Viimeisin on nyt toissapäiväinen pellettisiilo ja samalla selvisi ettei pellettirekalla ole tänne mitään asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä