En oikein tajua tuota 2 ateriaa päivässä-kyselyä,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen kovin!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen kovin!

Vieras
siis kun on noita jotka lämmittelevät jotain eineksiä tai syövät vasta joskus iltapäivällä, oma lapsi söi eilenkin aamulla puuron, lounaaksi ison perunan ja jauhelihapihvin, välipalaksi viiliä ja näkkäriä, päivälliseksi taas ison perunan ja pihvin, ja iltapalaksi vielä jugurttia, eikä todellakaan ole siis mikään pulska taapero...niin että miten ihmeessä teidän lapset oikein pärjää niin vähällä ruualla?????

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen kovin!:
siis kun on noita jotka lämmittelevät jotain eineksiä tai syövät vasta joskus iltapäivällä, oma lapsi söi eilenkin aamulla puuron, lounaaksi ison perunan ja jauhelihapihvin, välipalaksi viiliä ja näkkäriä, päivälliseksi taas ison perunan ja pihvin, ja iltapalaksi vielä jugurttia, eikä todellakaan ole siis mikään pulska taapero...niin että miten ihmeessä teidän lapset oikein pärjää niin vähällä ruualla?????

ehkä niillä on isommat muksut? en mäkään kouluiässä jaksanut kuin yhden lämpimän ruuan enkä todellakaan mitään puuroa aamulla. oma lapsi taas on nyt 2, ja todellakin tarvii sen 5 ateriaa joista 2 lämmintä "kunnon ruokaa" per päivä.

Niin, eri-iässä olevat lapset kasvavat erilailla ja syövät eri määriä. Meillä ei vaikuta se ollaanko lomalla tai töissä, ruokaa on tarjolla samalla tavalla useamman kerran päivässä.

Toiset pärjää vähemmällä :)

Meilläkin tyttö syö aamulla puuron, puolen päivän aikaan lämpimän ruuan, päiväunien jälkeen välipalan, sitten iltapäivällä neljän maissa lämpimän ruuan ja illalla viel iltapalan. Ja yleensä sit hedelmää vetää välissä.

Meidän poika elää ainakin varmaan pyhällä hengellä, saattaa olla parikin päivää tosi vähällä ruualla :/ Meillä tehdään yleensä jääkaappiin valmiiksi pari ruokasatsia joista sitten lämmitetään vähän fiiliksen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja La vida es un destino:
Toiset pärjää vähemmällä :)

Meilläkin tyttö syö aamulla puuron, puolen päivän aikaan lämpimän ruuan, päiväunien jälkeen välipalan, sitten iltapäivällä neljän maissa lämpimän ruuan ja illalla viel iltapalan. Ja yleensä sit hedelmää vetää välissä.

Meillä täysin sama homma, likka täytti just 2v.
Ja meillä ei vedellä ruokien vlissä mitään pullaa, karkkia, sipsiä, mehua tms...

Onko sun mielestäsi se peruna ja jauhelihapihvi jotenkin parempaa ja täyttävämpää kuin esim. 2 viipaletta täysjyväleipää, levitettä, juustoa, tomaattia, kurkkua ja leikkelettä kera jogurtin?

Meillä on kans ruokailuväleillä napostelu kielletty mut silti ruokailu vähän sitä sun tätä välillä :| Yleensä välipala on sellainen minkä jätkä skippaa, monesti myös iltapala uppoaa aika heikosti :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sun mielestäsi se peruna ja jauhelihapihvi jotenkin parempaa ja täyttävämpää kuin esim. 2 viipaletta täysjyväleipää, levitettä, juustoa, tomaattia, kurkkua ja leikkelettä kera jogurtin?

En ole ap, mutta kun leipää kuluu muutenkin ( aamulla, illalla tai välipalaksi tai jopa useamman kerran päivässä ) niin menisi ruokavalio turhan yksipuoliseksi jos vielä lämpimämmin ruoan korvais aina leivällä. Mulle tulee ainakin sellainen "höttö" olo, jos iltaruokaan asti syö leipää. Ja sitten taas jogurtissa turhan paljon sokeria ellei ole maustamatonta.

Mikähän vika eineksissä on? Meillä ainakin tyttö 4v syö hyvin mielellään ihan kaupan lihapullia että nakkeja ja kaikkea muutakin. En todellakaan tee aina itse ruokia, nykyaikana pääsee helpolla kun on noi valmiit vaikö.ka sitten siihen päiväruokaan, jos ei itse sy

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

En ole ap, mutta kun leipää kuluu muutenkin ( aamulla, illalla tai välipalaksi tai jopa useamman kerran päivässä ) niin menisi ruokavalio turhan yksipuoliseksi jos vielä lämpimämmin ruoan korvais aina leivällä. Mulle tulee ainakin sellainen "höttö" olo, jos iltaruokaan asti syö leipää. Ja sitten taas jogurtissa turhan paljon sokeria ellei ole maustamatonta.

No ei siinä perunassa ole ainakaan mitään sellaista, että sitä pitäisi syödä. Ja jogurtti maustamatonta meillä, johon sitten erilaisia marjoja tai vauvasoseita sekaan.

Mikähän vika eineksissä on? Meillä ainakin tyttö 4v syö hyvin mielellään ihan kaupan lihapullia että nakkeja ja kaikkea muutakin. En todellakaan tee aina itse ruokia, nykyaikana pääsee helpolla kun on noi valmiit vaikö.ka sitten siihen päiväruokaan, jos ei itse sy

Suolaa, suolaa, suolaa ja lisäaineita :x

Tässäkin pätee taas, et niin on tapoja kuin on tekijöitä. Eiks se tärkeintä et teijä lapset pärjää sillä ruualla mitä niille annatte, tartteeks sitä toisten tapoja ruveta haukkuun. Kaikki kun ei tosiaan oo ja toimi samalla tavalla!!

NO lapsethan on yksilöitä, hyvänen aika. Meidän 2-vuotias syö hurjasti enemmän kuin 8-vuotias. Esikoinen ei vaan syö, on todella pieniruokainen eli en mä jaksa hänen kanssaan tapella ja aiheuttaa lapselle stressiä sillä että joka päivä pakotan syömään enemmän kuin hän itse ruokaa tarvitsee. Siitä pidän huolen, että on terveellistä ja monipuolsita ja tuoreita kasviksia/hedelmiä joka päivä, se riittäköön. Kuopus taas vetäisi ruoka naamaansa tauotta eli todellakin ihan yksilölliset tarpeet lapsillakin.

meillä syödään tosi harvoin kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Ei nuo lapset vaan syö, niin turha sitä on tehdä. Joskus tietenkin on päiviä, jolloin lapset tuntuvat tankkaavan kunnolla ja tarvitsee kaksi ruokaa. Mutta normaalisti meillä kyllä jää lautaselle, jos yrittää tarjota kahta ruokaa.

Meillä syödään
aamupala, aamuvälipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala
Ihan diabeteslääkärin ohjeiden mukaan, välillä syö vähempi välillä enempi mutta parin tunnin välein tarjoillaan syötävää.
Insuliinia sitten sen mukaan mitä syö

Itse syön 5 krt/päivä eli aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Pituutta mulla on 170 cm ja painoa 58 kg eli en ainakaan superläski ole syömisestä ;)

Nakkeja ei ainakaan kannata syöttää kovin usein. Niissähän on nitriittiä, joka ei ole aikuisellekaan kovin hyvästä.

Einekset on täynnä piilorasvoja, lisäaineita ja suolaa.

Mä olen myös alkanut vähän vierastamaan eineksiä ym lisäaineiden ja suuren suolamäärän takia. Itse olen reilusti vähentänyt esim natriumglutamaatin käyttöä ja se on selkeästi vaikuttanut esim. mun migreeneihin. Yritän mahdollisimman vähän syödä itse lisäaineita ja tarjota niitä myös lapselleni, onhan se kivempaa syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa kun tietää mitä siihen on laitettu, kun itse tekee :)

No ei siinä perunassa ole ainakaan mitään sellaista, että sitä pitäisi syödä. Ja jogurtti maustamatonta meillä, johon sitten erilaisia marjoja tai vauvasoseita sekaan.

No ei tietenkään pelkässä perunassa, kuka sellaista syökään?
Mutta meillä sen potun ja lihapullan lisäksi on esimerkiksi salaattia ja sitä leipää.

Eineksistä löytyy kyllä normaalisuolaisia ja lisäaineettomia pilvin pimein, ei sitä nyt tarvi kaikkein halvimpia alelihapyöryköitä ostaa. Ja kyllä minä kotonakin laitan suolaa, pitää sitä ihmisen suolaa saada ja ruokahan on aivan mautonta ellei ole suolaa.

No ei tietenkään pelkässä perunassa, kuka sellaista syökään?
Mutta meillä sen potun ja lihapullan lisäksi on esimerkiksi salaattia ja sitä leipää.

Salaattivärkit sitten leivänpäällä ei vastaa asiaa?

Yhteistyössä