en oikeen tajua tota "anna lapselle raitis joulu"-kamppanjaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Asun Etelä- Euroopassa ja todellakin täällä juodaan viiniä päivittäin, enemmän kuin lasillinen eikä sitä lantrata. Lantraukset ovat teineille tai janojuomaksi, muuten juodaan kyllä ihan täyttä viiniä.

Eli jotkut laimentavat kuten sanoin ;) Suomessa kun vallallaan oleva käsitys on että jokainen vauvasta vaariin litkii lantraamatonta viiniä 24/7 ja perustelee sillä näkemyksiänsä hyväksyttävästä alkoholinkäytöstä.

Kun kerran siellä asut niin pidetäänkö humaltumista paheksuttavana vai suotavana? :) Onko juomakulttuuri jo samalla tasolla Suomen ja muun Euroopan kanssa? :)

Määrällisestihän täällä juodaan huomattavasti enemmän kuin Suomessa, joka lounaalla ja illallisella juodaan se pari lasia viiniä. Yleisesti ihmiset eivät esiinny humalassa mutta ainakin täällä Madridissa yöelämässä kyllä juodaan runsaasti :) . Mutta yleisesti viini vaan kuuluu ruoan kanssa tai kesällä ehkä olut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsi:
Ihan kauheita ne vanhemmat, jotka juovat ns. kännit jouluna. Eipä siinä paljon lapsia ajatella... :(

jouluna omat lapsuuden traumat on petollista aikaa. Silloin voi olla "helppo" lievittää omaa ahdistusta alkoholilla. Tämä kampanja minusta vetoaa juuri näihin vanhempiin syvästi, eli vaikka omat joulusi meni persiilleen voit itse omalla toiminnallasi vaikuttaa omien lapsiesi mielenterveyteteen ja muistoihin.

Juurikin näin. En voisi ikinä niin tehdä lapsilleni. Ja tänä vuonna kotiväkeni viettävät joulua yksin, kukaan lapsista ei asu kotona ja kukaan ei sinne jouluna mene. Ironista kyllä, nyt ei ole rahaa juoda joten ovat selvinpäin. Me lapset sentään viemme lahjaksi kaikki herkkuja mm kahvia, juustoja kalaa jne joten saavat joulun.

Muistan omasta lapsuudestani, kuinka HAUSKAA oli, kun meillä oli vieraita ja aikuiset hassuttelivat meidän lasten kanssa. Kaikki aikuiset, isä ja äiti mukaan lukien olivat enemmän ja vähemmän humalassa, mutta eivät koskaan mitenkään pelottavasti. Ystäväperheiden lapset olivat mukana juhlissa ja meille lapsille pedattiin siskonpeti, jossa sitten supateltiin pitkälle yöhön. Äidit (silloin ei isät vielä oikein osallistuneet lastenhoitoon) hoitivat aina meidät lapset iltapalan, - pesun ja -pusun kautta petiin, eikä turvattomuuden tunnetta tullut missään vaiheessa.

En siis mitenkään pysty allekirjoittamaan väitettä, että lapset kokevat aina humaltuneen aikuisen pelottavana. Muistan toki, että vieraat kaatokänniläiset esim. kadulla pelottivat, mutta eivät ne tutut, alkoholia nauttivat aikuiset, joista tuli vaan hilpeämpiä, mutta ei sen oudompia kuin muutenkaan.

en mä pidä pahana jos vähän tissutelee jouluna,meillä tapana kun ollaan syöty joululahjat aukaistu avataan viinipullo lapsi nukkuun avataan toinen.
ei me örveletä tai juoda koko yö.

Alkuperäinen kirjoittaja Näinkin voi käydä:
Muistan omasta lapsuudestani, kuinka HAUSKAA oli, kun meillä oli vieraita ja aikuiset hassuttelivat meidän lasten kanssa. Kaikki aikuiset, isä ja äiti mukaan lukien olivat enemmän ja vähemmän humalassa, mutta eivät koskaan mitenkään pelottavasti. Ystäväperheiden lapset olivat mukana juhlissa ja meille lapsille pedattiin siskonpeti, jossa sitten supateltiin pitkälle yöhön. Äidit (silloin ei isät vielä oikein osallistuneet lastenhoitoon) hoitivat aina meidät lapset iltapalan, - pesun ja -pusun kautta petiin, eikä turvattomuuden tunnetta tullut missään vaiheessa.

En siis mitenkään pysty allekirjoittamaan väitettä, että lapset kokevat aina humaltuneen aikuisen pelottavana. Muistan toki, että vieraat kaatokänniläiset esim. kadulla pelottivat, mutta eivät ne tutut, alkoholia nauttivat aikuiset, joista tuli vaan hilpeämpiä, mutta ei sen oudompia kuin muutenkaan.

Juuri näin! ja mä luulen että suurimmalla osalla kokemukset on juurikin tällaisia. miksi sitä on niin vaikea tajuta? miksi ajatellaan että jos joku ei osaa käyttää alkoholia oikein, ei kenekään sitä pitäisi lasten nähden käyttää?

Ihme miten monelle ei vain mene kaaliin tuon kampanjan tarkoitus. Uskokaa tai älkää, Suomessa on hyvin paljon perheitä joissa joulua juhlitaan nimenomaan vetämällä perskännit. Poliiseille ja lääkäreille jouluaatto on yksi vuoden työllistävimpiä päiviä, samoin sosiaalipäivystäjille ja turvakodeille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Ihme miten monelle ei vain mene kaaliin tuon kampanjan tarkoitus. Uskokaa tai älkää, Suomessa on hyvin paljon perheitä joissa joulua juhlitaan nimenomaan vetämällä perskännit. Poliiseille ja lääkäreille jouluaatto on yksi vuoden työllistävimpiä päiviä, samoin sosiaalipäivystäjille ja turvakodeille.

Tiedän kyllä, mutta pitää hyväksyä nekin jotka pysyvät kohtuukäytössä. Ei vähemmistön tarvitse taipua enemmistön töppöilyjen takia. Alkoholistiperheistä tulevien on kieltämättä vaikea hyväksyä kohtuukäyttöä, mutta lapset eivät ole siitä moksiskaan. Ja kohtuukäyttö tarkoittaa mielestäni sitä, että voi hypätä rattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
on ihmisiä joilla on vain kaksi käsitettä raitis tai kaatokännni eli sellaset viinatta sitten.
Itse varmaan otan lasillisen viiniä ruuan kanssa ja konjakin jälkkäriksi ja kuitenkin olen edelleen suht selvä kuitenkin.

Ei ole semmoista viiniä, joka sopisi niin lohen, rosollin, karjalanpaistin, kinkun ja lanttulaatikon kanssa. Jouluolutta pöytään.

Mä olen ymmärtänyt että tuo kampanja on suunnattu niille perheille joissa ei osata ottaa alkoholia kohtuudella. Eli se pullo olutta ruuan kanssa sitten venyy useammaksi tissuttelupulloksi. Kaikilla kun ei ole oikeasti mitään hajua siitä voiko lasten aikana vetää lärvit vai ei. Monessa perheessä ei pidetä pahana sitä jos jouluna ollaan pellit kiinni, kun joulu on vaan kerran vuodessa. Ja silloin ehkä on isovanhemmatkin koossa ja on mukavaa ottaa sitä kuppia yhdessä. Siinä sitten unohtuu lapset.....

Alkuperäinen kirjoittaja taitaja:
on ihmisiä joilla on vain kaksi käsitettä raitis tai kaatokännni eli sellaset viinatta sitten.
Itse varmaan otan lasillisen viiniä ruuan kanssa ja konjakin jälkkäriksi ja kuitenkin olen edelleen suht selvä kuitenkin.

Ei ole semmoista viiniä, joka sopisi niin lohen, rosollin, karjalanpaistin, kinkun ja lanttulaatikon kanssa. Jouluolutta pöytään.

eikö? minä en taas oluesta ruokajuomana tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä olen ymmärtänyt että tuo kampanja on suunnattu niille perheille joissa ei osata ottaa alkoholia kohtuudella. Eli se pullo olutta ruuan kanssa sitten venyy useammaksi tissuttelupulloksi. Kaikilla kun ei ole oikeasti mitään hajua siitä voiko lasten aikana vetää lärvit vai ei. Monessa perheessä ei pidetä pahana sitä jos jouluna ollaan pellit kiinni, kun joulu on vaan kerran vuodessa. Ja silloin ehkä on isovanhemmatkin koossa ja on mukavaa ottaa sitä kuppia yhdessä. Siinä sitten unohtuu lapset.....

Tuolla joku listasi aikaisemmin ketjussa miten lasillinen glögiä, pari lasia viiniä ja yksi konjakki tai likööri ei tuo humalaa. Kuitenkin kenestäkään ei ole noiden jälkeen auton rattiin, vielä vähemmän jos tuplaa nuo määrät...

Osa porukasta tuntuu mieltävän ryyppäämisen olevan kokonaisen kaljakorin tms. vetämistä tai kossupullon tyhjentämistä. Kuiten ihan "ruokajuomilla" saa itsensä humalaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

Tuolla joku listasi aikaisemmin ketjussa miten lasillinen glögiä, pari lasia viiniä ja yksi konjakki tai likööri ei tuo humalaa. Kuitenkin kenestäkään ei ole noiden jälkeen auton rattiin, vielä vähemmän jos tuplaa nuo määrät...

Osa porukasta tuntuu mieltävän ryyppäämisen olevan kokonaisen kaljakorin tms. vetämistä tai kossupullon tyhjentämistä. Kuiten ihan "ruokajuomilla" saa itsensä humalaan...

riippuu ruokajuoman määrästä. On eri juttu juoko lasillisen vai pullollisen. joku osaa pitää rajansa ja joku ei, ja jos tietää ettei osaa pitää rajaa niin pitää sen pullon kiinni sitten

Kyllä munkin mielestä ihan hyvin voi ottaa viiniä,glögiä tms jouluaattona.meillä on aina otettu lapsuuden kodissa ja olen itsekkin näin aikuisena ottanut.En usko että lapsia pelottaa jos aikuiset nyt sattuu olemaan vähän hiprakassa,ovat sen ikäsiä että olisivat sanon jos siltä tuntuu,esim veljenikin 11v,vanhin poikani 7v.

Olen kyllä nähnyt juomisen nurjankin puolen kun isäni pahoinpiteli usein äitiä kännissä,mutta en silti pelännyt aina jos ne otti,silloin vaan kun tapeltiin.

Itse en kyllä tänä jouluna ota sitä viinilasiakaan kun olen raskaana,mutta varmasti ottaisin jos en olisi.lapsi kyllä varmasti huomaa aikuisen käytöksen muutoksen,mutta miksi pelkäisi tätä jos tästä tulee esim vähän iloisempi??

Alkuperäinen kirjoittaja jontsulii:
Kyllä munkin mielestä ihan hyvin voi ottaa viiniä,glögiä tms jouluaattona.meillä on aina otettu lapsuuden kodissa ja olen itsekkin näin aikuisena ottanut.En usko että lapsia pelottaa jos aikuiset nyt sattuu olemaan vähän hiprakassa,ovat sen ikäsiä että olisivat sanon jos siltä tuntuu,esim veljenikin 11v,vanhin poikani 7v.

Olen kyllä nähnyt juomisen nurjankin puolen kun isäni pahoinpiteli usein äitiä kännissä,mutta en silti pelännyt aina jos ne otti,silloin vaan kun tapeltiin.

Itse en kyllä tänä jouluna ota sitä viinilasiakaan kun olen raskaana,mutta varmasti ottaisin jos en olisi.lapsi kyllä varmasti huomaa aikuisen käytöksen muutoksen,mutta miksi pelkäisi tätä jos tästä tulee esim vähän iloisempi??

Tarvitaanko siihen iloisuuteen alkoholia? Eikö joulu ole jo juhlana itsessään iloinen? Toisaalta ilmeisesti jossain perheissä ei juhlaa jostain syystä kestetä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

Jo mä vetäisin lasillisen glögiä, pari lasia viiniä ja konjakin niin taatusti olisin humalassa!
Ja he jotka eivät tosta määrästä humallu, voivat toki miettiä miksi se toleranssi on noussut niin korkealle että missään ei tuo määrä tunnu.

Totuus on etteivät lapset pidä alkoholia nauttineista aikuisista. Muistan itsekin vähän inhonneeni ja jopa pelänneeni päihtyneitä aikuisia.
Eikä sen humalatilan tarvitse olla edes voimakas, riittää että se vähänkään muuttaa käytöstä.
Niin ja lapset haistavat jo pienenkin määrän alkoholia. Ei tarvitse olla muuta kuin yksi olut tai siideri nautittuna.

Mä en kanssa hyväksy tuota määritelmää että muutama lasi viiniä ja pari olutta pitkän päivän aikana olis jotain ihan KAAMEETA,,meilläkin saunotaan jo apaut 2-3 siinä saunaolut, ruuan kanssa viiniä, jälkkäri myöhemmin ja siinä eri viini ja saattapi se lasi jossainpäin elintilaa olla kokoillan. Tuo autoilu kunnossakin on ihan ihme juttu, miksi pitää jonkun olla juomatta mitään että voi autoilla? ei me ainakaa autoilla mihinkään ja jos jotain kamalaa kummallista kävis (en kyllä tiedä mitä) niin eiköhän se ole ambulanssin paikka. Miksi pitäs iskostaa lapselle että jos jollain on olut lasi tai viini lasi kädessä niin on jotenkin ultra heittiö tai syntinen? ja kyllä se oikeesti rentouttaa se pikku viini,,

Alkuperäinen kirjoittaja Muutenkin hauskaa:
Totuus on etteivät lapset pidä alkoholia nauttineista aikuisista. Muistan itsekin vähän inhonneeni ja jopa pelänneeni päihtyneitä aikuisia.
Eikä sen humalatilan tarvitse olla edes voimakas, riittää että se vähänkään muuttaa käytöstä.
Niin ja lapset haistavat jo pienenkin määrän alkoholia. Ei tarvitse olla muuta kuin yksi olut tai siideri nautittuna.

Mä muistelen että tosta on tehty ihan tutkimuskin. Suurin osa lapsista ei pidä aikuisista jotka ovat hiprakassa, heille tulee turvaton olo kun vanhemman/ tutun aikuisen käytös muuttuu alkoholin myötä. Ja selkeästi humalaisia aikuisia suurin osa lapsista jopa pelkää.
Tästä huolimatta moni aikuinen puolustelee omaa alkoholin käyttöään. Musta se on surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mä en kanssa hyväksy tuota määritelmää että muutama lasi viiniä ja pari olutta pitkän päivän aikana olis jotain ihan KAAMEETA,,meilläkin saunotaan jo apaut 2-3 siinä saunaolut, ruuan kanssa viiniä, jälkkäri myöhemmin ja siinä eri viini ja saattapi se lasi jossainpäin elintilaa olla kokoillan. Tuo autoilu kunnossakin on ihan ihme juttu, miksi pitää jonkun olla juomatta mitään että voi autoilla? ei me ainakaa autoilla mihinkään ja jos jotain kamalaa kummallista kävis (en kyllä tiedä mitä) niin eiköhän se ole ambulanssin paikka. Miksi pitäs iskostaa lapselle että jos jollain on olut lasi tai viini lasi kädessä niin on jotenkin ultra heittiö tai syntinen? ja kyllä se oikeesti rentouttaa se pikku viini,,

Miksi pitää "rentoutua" juomalla koko päivän? Eikö juhliminen perheen kesken muuten onnistu?

Alkuperäinen kirjoittaja jontsulii:

Tarvitaanko siihen iloisuuteen alkoholia? Eikö joulu ole jo juhlana itsessään iloinen? Toisaalta ilmeisesti jossain perheissä ei juhlaa jostain syystä kestetä.

Ei tarvita,mutta eikai siitä haittaakaan ole (tarkoitan perheissä joissa käyttäydytään hyvin hiprakassakin) Se vaan ns. kuuluu joittenkin jouluihin ja mun puolesta saakin kuulua niin kauan kun aikuiset osaavat käyttäytyä eikä siitä ole lapsille haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
mutta onko kenenkään pakko koskaan juoda "liikaa"? Hallitseeko ihminen oikeasti miten paljon muutenkaan elämäänsä jos ei pysty hallitsemaan alkoholinkäyttöään?

Olen huomannut ettei suomessa ole kohtuukäyttöä olemassa...on joko känni tai raittius.

Kohtuukäyttäjiä on suurin osa, mutta ääripäät vievät suurimman huomion.

Lapsuudessani hyvä joulu oli sellainen jolloin isä sammui jo ennen iltakuutta. Saatin olla sitten veljen äidin kanssa ihan keskenämme ekä tarvinnut kuunnella isän riidan haastamista. Ikävä kyllä kaikkina jouluina asiat eivät olleet näin hyvin. Koko joulun joutui katsomaan isän ryypiskelyä. Ja isäkin joi vain "ruuan kanssa". Muutamat glögit, sitten alkusnapseja muutamia, viiniä ruuan kanssa ainakin pullo tai kaksi, konjakkia kahvin kanssa. Illalla jos oli vielä ylhäällä niin joi sitten sen kossun loppuun.

Meillä ei juoda jouluisin. Piste. Vanhempieni luokse en edes suostu jouluisin menemään jos isä ei lupaisi olemaan juomatta. Koska isäni haluaa nähdä lastenlapsiaan niin nykyisin kotona ei ole edes viiniä ruuan kanssa kun lapset ovat kylässä. Ikävä silti että omien lastensa vuoksi ei ollut valmis uhraamaan sitä 3 päivän koomaputkea. Tai niitä kaikkia viikonloppuja tai muita juhlapyhiä.

"Anna lapselle raitis joulu" tarkoitta tietenkin sitä, että pidetään huoli että ne ei juo. Ei se aikuisten juomista kiellä.

No näinpä :D meillä ei ainakaan ole viinatarjoilua lapsille. Ostakoot sitten aikuisena ihan omat viinansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mä taas en tajua, että miksi just joulu. Miksei raitis lapsuus? Paljonpa se lämmittää, että on yksi päivä vuodessa kun vanhemmat malttaa olla pämppäämättä.

Ja meillä juodaan lasten nähden silloin tällöin viiniä ruokajuomaksi, oli sitte joulu tai ei. Kännejä ei vedetä lasten nähden koskaan.

varmaan siksi joulu koska lapset odottaa joululta ihmeitä <3 joulu on iloisen yhdessä olon aikaa :) mutta parempihan se ois raitis lapsuus.siihen vaan tarvii paljon enempi apua(alkoholistit)entä joku kamppanja kerran vuodessa.mutta mahtava jos tuo kamppanja joitain lapsia auttaa!!!!!!!!!!!