en oikeen tajua tota "anna lapselle raitis joulu"-kamppanjaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja mä olen tottunut kyllä kotona siihen, että isä otti olutta ( tosin ykköstä ) monta kertaa viikossa, mutta silti oli ihmisiä joiden alkoholin otto aiheutti suurta ahdistusta. Vaikkei ne mitään erityistä tehneet, olivat "pikku hiprakassa"

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Sef, sä puhut kokoajan itsestäsi ja kun minä minä minä, vaikka täällä yritetään käydä keskustelua yleisellä tasolla. Se, että sun äitis on ollut pelottava humalassa, ei tarkoita sitä että kaikki lapset kokee niin.

Niin...mä puhun itsestäni ja omista kokemuksistani koska en mä voi muiden kokemuksista ja tuntemuksista puhua, enhän? Et säkään voi puhua kuin omista kokemuksistasi jos haluat pysyä faktoissa.

Ja kyllä mä olen viesteissäni tuonut esiin lähinnä sulkeita käyttäen, etten ole ainoa joka näin kokee.

Ei kaikki äidit ole humalassa pelottavia, eikä kaikki lapset koe humalassa olevia äitejä pelottavina, se on ihan totta. Mutta jotkut äidit ovat pelottavia ja jotkut lapset kokee ne humalaiset äidit pelottavina.

Ainoa keino taata 100 varmasti se, ettei oma lapsi pelkää sinua humalassa on olla kaatamatta sitä kuppia sen lapsen läsnäollessa. On jokaisen oma asia haluaako näin toimia. Minä haluan ja se mulla suotakoot. Jos sinä haluat sen saunakaljan ottaa, niin ota.

Mulla on ääreist tiukka suhtautuminen alkoholiin koska mulla on siitä niin huonoja kokemuksia. Ja olen kyllä siitä toisaalta iloinen. Jos mulla olsi parempia kokemuksia, saattaisin itsekin kuppia lasteni edessä kallistella ja tahtomattani aiheuttaa heille huolta ja pelkoa sillä ei aikuinen itse näe sitä miltä näyttää lapsensa silmissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mun 4-v lapsi pelkää humalaisia. Ei oo kotona nähnyt, mutta just juhlissa, esim. vaikka häissä alkaa pelkäämään jossain vaiheessa, kun ihmiset puhuu kovaa ja on arvaamattomia. Mitään väkivaltaa ei oo nähnyt.

Kotona on juotu yhdet saunasiiderit per nuppi tai ruuan kanssa pari lasia viiniä. Sitä ei pelkää eikä olla siitä muututtu miksikään.

Miksi sitten jouluna on pahempi, jos vetää kännit kuin muina päivinä? Mun mielestä siksi, että lapsella se joulun odotus on niin valtaisaa, ja niin ylimaallista, niin jos se menee ihan pieleen, niin pettymys on valtavan kova, vrt. että joku tavallinen lauantai menee pieleen aikuisen kännin takia (vaikka se ei oo myöskään hyvä juttu).

Ehkä se pekää juuri siitä syystä ettei tiedä yhtään mistä on kysymys, ei ole tottunut alkoholiin ollenkaan missään vaiheessa.

No onhan tottunut. Voi saunan päälle aikuisilla olla aikuisten limsa, mutta ei vedetä känniä. On ollut viinipullo pöydässä juhlassa, ja on nähnyt että aikuinen ottaa siitä. Oltiin nyt kesällä langon 50-v synttäreillä ja sekä mä & isi otettiin alkumaljat + 2 lasia boolia ja se ei haitannut.

Mutta ekoissa häissä, missä joku oli vetänyt boolia reippaammin kuin pari lasia, niin rupesi pelkäämään aika varhaisessa vaiheessa kännikäisiä, jo ennen kahdeksaa. Pienen lapsen näkökulmasta iso, äänekäs aikuinen, joka vähän huojuu, puhuu luonnottomalla äänellä, nauraa kummastri, tulee ehkä lähelle hönkimään... se tuntuu pelottavalta. Varmaan vielä pelottavampaa jos oma isi tai äiti muuttuu niin tai vielä pahemmaksi, haastaa riitaa jne.

Ei kaikki muutu humaltuessaan tollaisiksi. Ei todellakaan. Ja osa ihmisistä käyttäytyy noin ihan selvinkinpäin. Tottakai riidan haastaminen jne. on paha juttu onpa kännissä tai ei, mutta ei se alkoholin vaikutus itsessään oon lapselle paha. Eikö oman äitin ja isin käytös muutu missään muissa tilanteissa? ollaanko teillä aina samalla tavalla ja samalla tuulella?

Vielä yksi näkökulma asiaan: koska kerran on ilmeistä, että lapset kokevat humalaisen aikuisen pelottavana jo siinä vaiheessa kun aikuinen ei mielestään ole edes hiprakassa, miksi ei voisi pitää asian suhteen tiukkaa linjaa halutessaan? Se on kuitenkin aina se varmin tapa, sen laskeminen, paljonko on paljon tai milloin on liikaa on kuitenkin paljon vaikeampaa. Kannattaa pitää asiat yksinkertaisina, jos kerran ei ole pakko sitä alkoholia saada, sen voi jättää ottamatta.
(Ok, kyllä mä juon sen 1-2 lasia viiniä vuodessa vaikka lapset on mukana laivan seisovassa pöydässä kun ollaan tyttöjen reisulla esikoisen ja kaverin kanssa)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Enkä sitä ylipäätään, että alkoholi on sellanen asia, jota pitää jotenkin piilotella lapsilta tai tehdä siitä jotenkin kauhea sellanen hys hys-asia.

Nyt en tarkoita sitten mitään kaatokännissä oloa, se nyt ei tietenkään ole hyvä juttu, mutta viini joulupöydässä, saunakaljat yms on mun mielestä täysin normaali ja arkinen asia, eikä alkoholin käyttöä pidä mitenkään piilotella lapsilta. Normaali osa normaalia elämää. Viini on hyvää ja pikkuhiprakka on välillä mukava.

Miksi ihmeessä vanhempien tulisi absoluuttisesti kieltäytyä alkoholista silloin kun lapsia on paikalla, miksi? kertokaa jooko?

en mäkään tajua. Lapsiperheet on aika kovilla muutenkin. Siis tukiverkottomilta kaikki normaali elämä pitäisi kieltää joidenkin mielestä. oon ihan samaa mieltä.

takuulla rentoudun paremmin kun juhlistan sitä vapaata olotilaa aattona hyvällä lasillisella hyvää punaviinia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Enkä sitä ylipäätään, että alkoholi on sellanen asia, jota pitää jotenkin piilotella lapsilta tai tehdä siitä jotenkin kauhea sellanen hys hys-asia.

Nyt en tarkoita sitten mitään kaatokännissä oloa, se nyt ei tietenkään ole hyvä juttu, mutta viini joulupöydässä, saunakaljat yms on mun mielestä täysin normaali ja arkinen asia, eikä alkoholin käyttöä pidä mitenkään piilotella lapsilta. Normaali osa normaalia elämää. Viini on hyvää ja pikkuhiprakka on välillä mukava.

Miksi ihmeessä vanhempien tulisi absoluuttisesti kieltäytyä alkoholista silloin kun lapsia on paikalla, miksi? kertokaa jooko?

Oletko oikeasti noin hölmö ettet ymmärrä mitä tuolla kampanjalla tarkoitetaan?

Ymmärrän mä mitä sillä ajetaan takaa, mutta en tajua sitä asennetta mikä suomessa tuntuu olevan, että alkoholin käyttö ei kuulu lasten silmien eteen. Kun mun mielestä siinä ei ole mitään järkeä. (ja älä nyt sinäkin ala lässyttää että suomi on pullollaan alkoholisteja, totta, mutta ne tuskin tällaista kampanjaa lukee...)

Ei mulla ole tarvetta lässyttää. Miksi haluat sotkea kaksi asiaa keskenään, alkoholin kohtuukäytön ja liiallisen käytön, mistä tässä kampanjassa on kyse. Miksi näet negatiivisena asiana tuon kampanjan? Alkoholin liikakäyttö ei kuulu lasten silmien eteen. Minustakin fiksu alkoholin käyttö - lasi viiniä ruoan kanssa, saunaoluet tms - voi kuulua lapsiperheen arkeen, mutta siitähän tuossa kampanjassa ei ole kyse....joten en tajua pointtiasi. Miksi käyt hyvää kampanjaa vastaan taistelemaan? Ja mitä tulee tuon kampanjan lukemiseen, niin uskonpa että se tavoittaa hyvin juurikin sen piiloalkoholisti-perheenäidin/isän - ja voi kuule niitä riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Vielä yksi näkökulma asiaan: koska kerran on ilmeistä, että lapset kokevat humalaisen aikuisen pelottavana jo siinä vaiheessa kun aikuinen ei mielestään ole edes hiprakassa, miksi ei voisi pitää asian suhteen tiukkaa linjaa halutessaan? Se on kuitenkin aina se varmin tapa, sen laskeminen, paljonko on paljon tai milloin on liikaa on kuitenkin paljon vaikeampaa. Kannattaa pitää asiat yksinkertaisina, jos kerran ei ole pakko sitä alkoholia saada, sen voi jättää ottamatta.
(Ok, kyllä mä juon sen 1-2 lasia viiniä vuodessa vaikka lapset on mukana laivan seisovassa pöydässä kun ollaan tyttöjen reisulla esikoisen ja kaverin kanssa)
Ai että ihan ilmeistä? Paskaa se on, jos näin ihan suoraan sanotaan. Tietenkin kännissä örveltävä aikuinen on pelottava, mutta minua, miestäni tai ketään ystävääni eivät ole hieman humaltuneet aikuiset pelottaneet sitten tipan vertaa. Varmasti joku herkkä lapsi voi hiprakkaa pelätäkin, mutta se ei ole mikään fakta, että lapset tutisevat kun iskän hengitys haisee kaljalta. Tämmöisen "faktan" levittäjä antaa itsestään vähän naurettavan kuvan.

Ja miten niin ihmiset eivät tiedosta tai myönnä käytöksensä muuttuvan? Ymmärrän kyllä, että silloin voikin pelottaa jos lapselta salassa kaapista naukkaillaan eikä kerrota miksi äiti on nyt hilpeä. Mutta jos sitä viinilasia siinä pitää kädessään ja kertoo että "äiti on nyt iloinen" niin ei siinä ole yhtään mitään pelättävää.

Jokainen saa pitää ihan niin tiukkaa linjaa kuin haluaa, kukaan ei pakota juomaan. Mutta sen verta saisi olla sydäntä, ettei ihan kaikille vedä sitä samaa rajaa. Minä itse en edes hirveästi nauti alkoholista sitten teinivuosien kännäämisten jälkeen. Harvoin otan mitään, silloin tällöin jonkun saunasiiderin, pari kertaa vuodessa ehkä enemmän. En ymmärrä miksi pitäisi lapselleni esittää etten ota ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mun 4-v lapsi pelkää humalaisia. Ei oo kotona nähnyt, mutta just juhlissa, esim. vaikka häissä alkaa pelkäämään jossain vaiheessa, kun ihmiset puhuu kovaa ja on arvaamattomia. Mitään väkivaltaa ei oo nähnyt.

Kotona on juotu yhdet saunasiiderit per nuppi tai ruuan kanssa pari lasia viiniä. Sitä ei pelkää eikä olla siitä muututtu miksikään.

Miksi sitten jouluna on pahempi, jos vetää kännit kuin muina päivinä? Mun mielestä siksi, että lapsella se joulun odotus on niin valtaisaa, ja niin ylimaallista, niin jos se menee ihan pieleen, niin pettymys on valtavan kova, vrt. että joku tavallinen lauantai menee pieleen aikuisen kännin takia (vaikka se ei oo myöskään hyvä juttu).

Ehkä se pekää juuri siitä syystä ettei tiedä yhtään mistä on kysymys, ei ole tottunut alkoholiin ollenkaan missään vaiheessa.

No onhan tottunut. Voi saunan päälle aikuisilla olla aikuisten limsa, mutta ei vedetä känniä. On ollut viinipullo pöydässä juhlassa, ja on nähnyt että aikuinen ottaa siitä. Oltiin nyt kesällä langon 50-v synttäreillä ja sekä mä & isi otettiin alkumaljat + 2 lasia boolia ja se ei haitannut.

Mutta ekoissa häissä, missä joku oli vetänyt boolia reippaammin kuin pari lasia, niin rupesi pelkäämään aika varhaisessa vaiheessa kännikäisiä, jo ennen kahdeksaa. Pienen lapsen näkökulmasta iso, äänekäs aikuinen, joka vähän huojuu, puhuu luonnottomalla äänellä, nauraa kummastri, tulee ehkä lähelle hönkimään... se tuntuu pelottavalta. Varmaan vielä pelottavampaa jos oma isi tai äiti muuttuu niin tai vielä pahemmaksi, haastaa riitaa jne.

Ei kaikki muutu humaltuessaan tollaisiksi. Ei todellakaan. Ja osa ihmisistä käyttäytyy noin ihan selvinkinpäin. Tottakai riidan haastaminen jne. on paha juttu onpa kännissä tai ei, mutta ei se alkoholin vaikutus itsessään oon lapselle paha. Eikö oman äitin ja isin käytös muutu missään muissa tilanteissa? ollaanko teillä aina samalla tavalla ja samalla tuulella?

Ei muutukaan. Mutta olen nähnyt itsestäni nuorempana videota hiprakassa ja kyllä omaankin silmään näin, että olen humalassa, vaikka en sitä siinä tilanteessa tajunnut.

Jos meillä on riitaa, niin ei se ole tuollaista kännikäisten kinaa, vaan joku kotityö ym. arkinen asia vähän kiivastuttaa, ja siinä saattaa kipakampaa sanavaihtoa käydä. Ja sen voi heti purkaa, jos lapsi sen näkee. Tai jos on sairas, ja siksi "outo", niin voi sanoa, että olen nyt kauhean kipeä ja en oikein jaksa kunnolla olla pystyssäkään. Humalainen ei voi selitellä tai voi, mutta se on eri asia kuin selvin päin.

Ne kuitenkin vaikuttaa aivoihin. En mä huumeitakaan suosittele lasten seurassa käytettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Ai että ihan ilmeistä? Paskaa se on, jos näin ihan suoraan sanotaan. Tietenkin kännissä örveltävä aikuinen on pelottava, mutta minua, miestäni tai ketään ystävääni eivät ole hieman humaltuneet aikuiset pelottaneet sitten tipan vertaa. Varmasti joku herkkä lapsi voi hiprakkaa pelätäkin, mutta se ei ole mikään fakta, että lapset tutisevat kun iskän hengitys haisee kaljalta. Tämmöisen "faktan" levittäjä antaa itsestään vähän naurettavan kuvan.

Googlaa ite, aiheesta on lukuisia tutkimuksia.

No mielenkiinnolla voisin lukeakin, antaisitko jotain vinkkejä? Ja korostan että alkoholistiperheistä olen lukenut paljon, niitä en tarvitse, mutta sellaisia tutkimuksia missä puhuttaisiin normaaleissa rajoissa olevasta alkoholin käytöstä? (onko muuten esim. etelä-eurooppalaiset lapset jotenkin paljon ahdistuneempia tms. kun siellä juodaan viiniä varmaan JOKA PÄIVÄ! ja usein kyllä enemmän kuin se yksi lasillinen...)

Ensinnäkin, mä en rinnasta ruoan kanssa nautittua viinilasillista tai paria tähän kampanjaan enkä nää sitä ongelmana koska ruoka hidastaa alkoholin imeytymistä, tiedät kai? Joten sinänsä hyödytöntä viitata Etelä-Euroopan viinikulttuuriin. Etenkin kun siellä myös lantrataan viiniä mitä juodaan.

Kampanjassa ei ole kyse parista viinilasillisesta=kohtuukäytöstä vaan siitä että vanhemmat eivät humaltuisi, ymmärrätkö?

Tahallasiko sä esität tyhmää vai mistä on kyse?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tuosta absoluuttisesti lasten seurassa kokonaan kieltäytymisestä näyttää tällä palstallakin olevan seuraamuksena se, että kun on tilaisuus niin sitten ryypätään kunnolla. Jos on "lupa" ottaa se saunaolut tai ruokajuoma, niin ei tarvitse sitten lapsivapaana iltana vetää päätä täyteen

Ei välttämättä, nytkin lapsi on hoidossa yön yli ja me vietetään ilta leffan ja ruoan seurassa kuten yleensäkkin.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2006/10/478327

Tuoreen kyselyn mukaan lapsia saattaa ahdistaa vanhempien kohtuullinenkin alkoholin käyttö.

Lasten mielestä hyvät vanhemmat eivät käytä alkoholia, kertoo tuore tutkimus.

Jyväskylän yliopistossa tehdyssä väitöstutkimuksessa kysyttiin 11-13 -vuotiailta lapsilta heidän näkemyksiään hyvästä vanhemmuudesta.
- Se oli ehkä vähän yllätyskin, että lapset olivat tosi ehdottomia siinä, että hyvä äiti tai isä ei käytä alkoholia, kertoo tutkija Leena Valkonen Jyväskylän yliopistosta.

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/ktl:12380

- Kun haastattelimme projektissa pieniä lapsia, hämmästyimme sitä miten paljon tavallisten perheiden lapsilla oli sanottavaa vanhempien alkoholin käytöstä. Juuri koulunsa aloittaneiden lasten kertomukset kuulostivat 15-vuotiaan puheelta. Tämä kertoo siitä rajuudesta, jolla lapsi kokee vanhemman humaltumisen.

Lapsi on tarkka havainnoija, jonka näkökulmasta aikuisesta mitättömät muutokset saattavat olla suuria.

- Aikuiset muuttuvat fyysisestikin juodessaan: kasvot punoittavat, liikkeet muuttuvat kömpelöiksi ja äänen korkeus nousee. Keskustelun sävy on riitaisa tai ainakin se kuulostaa siltä lapsesta. Lapset pelkäävät näitä tilanteita, joissa turvallinen ja yleensä aika samanlainen isä tai äiti muuttuu toiseksi ihmiseksi.

Alkoholin fysiologisiin ominaisuuksiin kuuluu myös se, ettei ole menneisyyttä eikä tulevaisuutta vain nykyhetki.

- Perheiden elämä ohjautuu nykyään pitkälle lasten mukaan, mutta silloin kun vanhemman käyttävät alkoholia, tilanne muuttuu ja lapset helposti unohdetaan. Vaikkei tähän liittyisi muuta laiminlyöntiä, voi aikuisen välinpitämättömyys aiheuttaa lapsessa turvattomuutta, korostaa Peltoniemi
.

Uskon että lasta satuttaa / ahdistaa mikä tahansa määrä alkoholia mitä vanhempi ottaa jos tämä alkoholi muuttaa aikuisen persoonaa positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Lapsi kokee suurta turvattomuutta jota se pälli aikuinen ei enää ole tajunnut oman lapsensa kohdalla ehkä vuosiin.

Se saattaa myös ahdistaa jo aikuiselle on ne parit iltapullot niin pakko että se aikuinen hermostuu jos ei saa niitä joku ilta tai jouluna. Se antaa lapselle taas kuvan heikosta aikuisesta jonka seurassa on turvaton olla koska aikuinen ei pärjää pelkän itsensä kanssa vaan tarvitsee viinaa joka muuttaa persoonaa rauhallisemmaksi.

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2006/10/478327

Tuoreen kyselyn mukaan lapsia saattaa ahdistaa vanhempien kohtuullinenkin alkoholin käyttö.

Lasten mielestä hyvät vanhemmat eivät käytä alkoholia, kertoo tuore tutkimus.

Jyväskylän yliopistossa tehdyssä väitöstutkimuksessa kysyttiin 11-13 -vuotiailta lapsilta heidän näkemyksiään hyvästä vanhemmuudesta.
- Se oli ehkä vähän yllätyskin, että lapset olivat tosi ehdottomia siinä, että hyvä äiti tai isä ei käytä alkoholia, kertoo tutkija Leena Valkonen Jyväskylän yliopistosta.

Joo, 11-13-vuotiaat, yksi tutkimus, todella kattavaa...

Kyllä kai tiedätte että alkoholi- ja huumevalistus (eli siis demonisointi) on juuri kovimmillaan tuossa vaiheessa ja penskat ovat vielä sen verta vedettävissä, että nielevät sen kaiken, kun taas sitten siinä 15+ alkaa pikkuhiljaa niiltä hitaammiltakin avautumaan silmät ja aivot tekemään myös itsenäistä harkintaa.

Jos ihan oikeasti oltaisiin tehty kattavia ja tieteellisesti päteviä tutkimuksia siitä, kuinka suuri(n) osa lapsista pelkää vanhempien saunakaljoja, olisi tästä tietoa muuallakin kuin googlettamalla jotain raflaavia uutisia ilman lähdetietoja.

Ei siinä mitään, absolutisti saa olla jos haluaa ja monilla varmasti otetaankin sitä viinaa liikaa. Mutta ihan yleisestikin ottaen on huomattavasti enempi faktaa se, että asioiden turha demonisointi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin rehellinen ongelmaton suhtautuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
No mielenkiinnolla voisin lukeakin, antaisitko jotain vinkkejä? Ja korostan että alkoholistiperheistä olen lukenut paljon, niitä en tarvitse, mutta sellaisia tutkimuksia missä puhuttaisiin normaaleissa rajoissa olevasta alkoholin käytöstä? (onko muuten esim. etelä-eurooppalaiset lapset jotenkin paljon ahdistuneempia tms. kun siellä juodaan viiniä varmaan JOKA PÄIVÄ! ja usein kyllä enemmän kuin se yksi lasillinen...)

Ensinnäkin, mä en rinnasta ruoan kanssa nautittua viinilasillista tai paria tähän kampanjaan enkä nää sitä ongelmana koska ruoka hidastaa alkoholin imeytymistä, tiedät kai? Joten sinänsä hyödytöntä viitata Etelä-Euroopan viinikulttuuriin. Etenkin kun siellä myös lantrataan viiniä mitä juodaan.

Kampanjassa ei ole kyse parista viinilasillisesta=kohtuukäytöstä vaan siitä että vanhemmat eivät humaltuisi, ymmärrätkö?

Tahallasiko sä esität tyhmää vai mistä on kyse?

Asun Etelä- Euroopassa ja todellakin täällä juodaan viiniä päivittäin, enemmän kuin lasillinen eikä sitä lantrata. Lantraukset ovat teineille tai janojuomaksi, muuten juodaan kyllä ihan täyttä viiniä.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Uskon että lasta satuttaa / ahdistaa mikä tahansa määrä alkoholia mitä vanhempi ottaa jos tämä alkoholi muuttaa aikuisen persoonaa positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Lapsi kokee suurta turvattomuutta jota se pälli aikuinen ei enää ole tajunnut oman lapsensa kohdalla ehkä vuosiin.

Se saattaa myös ahdistaa jo aikuiselle on ne parit iltapullot niin pakko että se aikuinen hermostuu jos ei saa niitä joku ilta tai jouluna. Se antaa lapselle taas kuvan heikosta aikuisesta jonka seurassa on turvaton olla koska aikuinen ei pärjää pelkän itsensä kanssa vaan tarvitsee viinaa joka muuttaa persoonaa rauhallisemmaksi.

Eli sinun teoriallasi täällä Etelä-Euroopassa (tai Keski-Euroopassa jossa on myös viinikulttuuri) on paljon ahdistuneita lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:

Eli sinun teoriallasi täällä Etelä-Euroopassa (tai Keski-Euroopassa jossa on myös viinikulttuuri) on paljon ahdistuneita lapsia?

Jos aikuisen persoona muuttuu kun hän ottaa viinaa niin lapsi ei varmaan siitä koe turvallisuutta. Lapsi ei ole mini-aikuinen. Lapsi tarvitsee turvallisuudentunnetta. Aikuinen välttämättä aina ei tarvitse. Tätä juuri tarkoitin että joiltakin aikuisilta alkaa sumentumaan käsite siitä mitä lapsi on ja mitä lapsi tarvii.

Eikä sitä tiedä vaikka siellä olisikin ongelma? Onhan suomessakin ongelma. Lapsiin heijastuu aikuisten epävakaa ja turvaton käyttäytyminen. Onhan siitä jo tehty miljardi tutkimustakin jotka kaikki sanoo samaa. Alkoholin käyttä on ongelma ja yli 25 annosta viikossa nauttiva on alkkis. Alkkis taas ei ole kovin hyvä vanhempi koskaan. Ainakin se olisi parempi jos se ei olisi alkkis.

No eihän se kampanja olekaan kohdistettu niille, joiden jouluun kuuluu 1 glögi, pari lasia viiniä ja ehkä yksi snapsi / likööritilkka. Se on tarkoitettu ajattelemisen aiheeksi niille, jotka vetää korin kaljaa, glögit, viinit ja pullon kirkasta. Kyllä ne lapset toivovat ennen kaikkea raitista joulua, siis ne joiden vanhemmat tappelee kännissä ja rymyää. Ja myös ne, kuten itse nuorena, kun vaikka ei tapeltu, sai hävetä perheen aikuisten juttuja, humalaisten tyhmiä vitsejä joille itse hohottivat, pelätä älyttömiä ideoita mm kun isäpuoli sytytti talonviereen ulkoroihin, laittoi bensaa astiaan...
Itsekin otan jouluna lasin viiniä ja 2 siideriä mutta ikinä en känniin juo, minun lapsillani on mielestäni raitis joulu vaikka kohtuudella otankin. Ja sitä todella toivon muillekin lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja alkoholistin lapsi:
No eihän se kampanja olekaan kohdistettu niille, joiden jouluun kuuluu 1 glögi, pari lasia viiniä ja ehkä yksi snapsi / likööritilkka. Se on tarkoitettu ajattelemisen aiheeksi niille, jotka vetää korin kaljaa, glögit, viinit ja pullon kirkasta. Kyllä ne lapset toivovat ennen kaikkea raitista joulua, siis ne joiden vanhemmat tappelee kännissä ja rymyää. Ja myös ne, kuten itse nuorena, kun vaikka ei tapeltu, sai hävetä perheen aikuisten juttuja, humalaisten tyhmiä vitsejä joille itse hohottivat, pelätä älyttömiä ideoita mm kun isäpuoli sytytti talonviereen ulkoroihin, laittoi bensaa astiaan...
Itsekin otan jouluna lasin viiniä ja 2 siideriä mutta ikinä en känniin juo, minun lapsillani on mielestäni raitis joulu vaikka kohtuudella otankin. Ja sitä todella toivon muillekin lapsille.

Näinpä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Asun Etelä- Euroopassa ja todellakin täällä juodaan viiniä päivittäin, enemmän kuin lasillinen eikä sitä lantrata. Lantraukset ovat teineille tai janojuomaksi, muuten juodaan kyllä ihan täyttä viiniä.

Eli jotkut laimentavat kuten sanoin ;) Suomessa kun vallallaan oleva käsitys on että jokainen vauvasta vaariin litkii lantraamatonta viiniä 24/7 ja perustelee sillä näkemyksiänsä hyväksyttävästä alkoholinkäytöstä.

Kun kerran siellä asut niin pidetäänkö humaltumista paheksuttavana vai suotavana? :) Onko juomakulttuuri jo samalla tasolla Suomen ja muun Euroopan kanssa? :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkoholistin lapsi:

Niinpä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lapsi:
Ihan kauheita ne vanhemmat, jotka juovat ns. kännit jouluna. Eipä siinä paljon lapsia ajatella... :(

jouluna omat lapsuuden traumat on petollista aikaa. Silloin voi olla "helppo" lievittää omaa ahdistusta alkoholilla. Tämä kampanja minusta vetoaa juuri näihin vanhempiin syvästi, eli vaikka omat joulusi meni persiilleen voit itse omalla toiminnallasi vaikuttaa omien lapsiesi mielenterveyteteen ja muistoihin.