Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Mun 4-v lapsi pelkää humalaisia. Ei oo kotona nähnyt, mutta just juhlissa, esim. vaikka häissä alkaa pelkäämään jossain vaiheessa, kun ihmiset puhuu kovaa ja on arvaamattomia. Mitään väkivaltaa ei oo nähnyt.
Kotona on juotu yhdet saunasiiderit per nuppi tai ruuan kanssa pari lasia viiniä. Sitä ei pelkää eikä olla siitä muututtu miksikään.
Miksi sitten jouluna on pahempi, jos vetää kännit kuin muina päivinä? Mun mielestä siksi, että lapsella se joulun odotus on niin valtaisaa, ja niin ylimaallista, niin jos se menee ihan pieleen, niin pettymys on valtavan kova, vrt. että joku tavallinen lauantai menee pieleen aikuisen kännin takia (vaikka se ei oo myöskään hyvä juttu).
Ehkä se pekää juuri siitä syystä ettei tiedä yhtään mistä on kysymys, ei ole tottunut alkoholiin ollenkaan missään vaiheessa.
No onhan tottunut. Voi saunan päälle aikuisilla olla aikuisten limsa, mutta ei vedetä känniä. On ollut viinipullo pöydässä juhlassa, ja on nähnyt että aikuinen ottaa siitä. Oltiin nyt kesällä langon 50-v synttäreillä ja sekä mä & isi otettiin alkumaljat + 2 lasia boolia ja se ei haitannut.
Mutta ekoissa häissä, missä joku oli vetänyt boolia reippaammin kuin pari lasia, niin rupesi pelkäämään aika varhaisessa vaiheessa kännikäisiä, jo ennen kahdeksaa. Pienen lapsen näkökulmasta iso, äänekäs aikuinen, joka vähän huojuu, puhuu luonnottomalla äänellä, nauraa kummastri, tulee ehkä lähelle hönkimään... se tuntuu pelottavalta. Varmaan vielä pelottavampaa jos oma isi tai äiti muuttuu niin tai vielä pahemmaksi, haastaa riitaa jne.