En mä päässyt sinne lähihoitajapuolelle...

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
...koska mulla oli se lukio ykkösvaihtoehtona, ja pääsin lukioon. Soitin tonne sosiaali- ja terveyspuolelle äsken, että miten on, kun mun pitää huomenna mennä vahvistamaan lukiopaikkani (mä en siis ole ollut varma että lähihoitaja-yo vaiko pelkkä yo), ja täti sanoi että mulla oli kohtuulliset pisteet päästötodistuksen mukaan, ja soveltuvuuskokeesta hyvät pisteet, mutta koska toi ala oli mulla kakkosvaihtoehtona, ja pääsin lukioon, niin mua ei ole otettu tonne.

Ja sanoi että jos haluan kuitenkin sinne, niin pitäisi kirjoittaa vapaamuotoisesti, että muutinkin mieltäni, niin he katsovat tuleeko peruutuksia, ottavat ensin varasijoilta, ja sitten katsotaan otetaanko meitä "ylimääräisiä" vai ei.

En tiedä alanko runoilla, kun mulle kyllä passaa se lukiokin mainiosti. Iski vaan vähän ahneus, että ois se kaksoistutkintokin kiva :D

se kaksoistutkinto onn kuulemma aika rankka..jas ulal kun on vielä pienet lapsetki! mä olisin varmaan menyt pelkästään lukemaan lähikseksi..kun lukion jälkeen ei oo mitään amamttia vielä! mutta hei tää on vaan mun meilipide!

se kaksoistutkinto onn kuulemma aika rankka..jas ulal kun on vielä pienet lapsetki! mä olisin varmaan menyt pelkästään lukemaan lähikseksi..kun lukion jälkeen ei oo mitään amamttia vielä! mutta hei tää on vaan mun meilipide!

Jos nyt vaan ensin lukisit ylioppilaaksi ja sitten vasta jatkaisit muuta. Ei se lukio ihan istumalta suoriteta, saa siinä lukea jos hyvät paperit haluaa ja niillä johonkin päästä. Täytyyhän sun ajatella myös lapsiasi, lukeminen kun jää siihen hetkeen kun lapset nukkuu.

Käy lukio ja mene sitten hoitopuolelle -on sitten useampi vaihtoehto mistä valita. Lukio kestää 3-4-vuotta, sulla on aikaa siinä lapsillekin, esim. viikonloput vapaat -ja sulla on aikaa miettiä sitä hoitoalaa vielä kerran. Eli kun lukio menee hyvin voit hakea yliopistoon (ravitsemustiede, psykologia, lääketiede, hoitotiede..jne.) ja monessa ns. tiedeaineisiin pohjautuvassa ammatissa saa tehdä ihan ihmisläheistä työtä. Ja sinusta on!

No siis ihan yliopisto-opintoja olen suunnitellut... Muutenhan se lukio onkin aika turha, totta kyllä.

En tiedä vieläkään ihan varmasti, että pitäiskö vaan mennä lukioon ja päntätä pitkää matikkaa ja kemiaa ja fysiikkaa, vai ...
Ehkä se lukio on parempi, voi keskittyä täysillä vaan yhteen hommaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rania harmaana:
Käy lukio ja mene sitten hoitopuolelle -on sitten useampi vaihtoehto mistä valita. Lukio kestää 3-4-vuotta, sulla on aikaa siinä lapsillekin, esim. viikonloput vapaat -ja sulla on aikaa miettiä sitä hoitoalaa vielä kerran. Eli kun lukio menee hyvin voit hakea yliopistoon (ravitsemustiede, psykologia, lääketiede, hoitotiede..jne.) ja monessa ns. tiedeaineisiin pohjautuvassa ammatissa saa tehdä ihan ihmisläheistä työtä. Ja sinusta on!

Kiitos :hug: Lääketiedettä olen kaavaillut... Tai ehkäpä ensihoitoa, jos lääkikseen ei huolita.

Lähihoitajapuolella kun olisi sitten ne työharjoittelut yms. vielä lisäksi, jne...

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Vaionko se siten aikuiskoulutuksessa näin?

No mä olisin kyllä päässyt, jos se olisi ollut mun vaihtoehto numero UNO, mutta kun mulla oli se lukio ykkösenä, ja pääsin sinne, niin mut tavallaan hyllytettiin lähihoitajapuolen hausta siinä, kun kerran ykkösvaihtoehtooni pääsin..

(täällä muuten joku sanoi mulle, että noin se menee, mutta jotkut puhuivat muuta, niin en mä uskonut ;) )

Eikä sinne kyllä muutenkaan ihan kaikki varmaan pääse? Kun hakijoita oli ollut mahdottomasti, ja paikkoja 60 :whistle:

"Lukiohan on aika turha jos ei aio yliopistoon" sanoo kuka?!? Kyllä se vaan niin on että tuollainen lausahdus ei tule ainakaan lukion käyneen suusta. Missään ei opi niin hyvin yleissivistystä, kieliä ja matematiikkaa ja antaa hyvän pohjan jatkolle. jos olet nuori niin ehdottomasti lukioon! T: Lukion käynyt, ammattikorkeakouluopiskelija

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
No siis ihan yliopisto-opintoja olen suunnitellut... Muutenhan se lukio onkin aika turha, totta kyllä.

En tiedä vieläkään ihan varmasti, että pitäiskö vaan mennä lukioon ja päntätä pitkää matikkaa ja kemiaa ja fysiikkaa, vai ...

Ehdottomasti fysiikkaa, kemiaa ja matikkaa. Biologia myös. Jos siis aiot galenoksen ymmärtää, niin ilman fysiikkaa se ei onnistu. Pitkä matematiikka on eduksi, mutta ei välttämätön. Pitkät fyysiikan kurssit (siis ainakin nykyisen painoksen) on melkeinpä välttämätöntä.
Oletan, että aiot lääketieteelliseen, kun olen lukenut unelma-ammattisi jostain ketjusta.
Tsemppiä lukuihin ja toivottavasti unelmasi toteutuu

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
"Lukiohan on aika turha jos ei aio yliopistoon" sanoo kuka?!? Kyllä se vaan niin on että tuollainen lausahdus ei tule ainakaan lukion käyneen suusta. Missään ei opi niin hyvin yleissivistystä, kieliä ja matematiikkaa ja antaa hyvän pohjan jatkolle. jos olet nuori niin ehdottomasti lukioon! T: Lukion käynyt, ammattikorkeakouluopiskelija

Tämä on tosi, siis jos aikoo mihin tahansa jatkokoulutukseen, niin lukio on hyvä. Mutta turha silloin, jos löytää sen oman alansa toisen asteen koulutuksen saralta.

No tarkoittaen sellaista että jos meinaa käydä koulua sen 3v, niin lukion jälkeen et omista ammattia. Ammatillisen jälkeen sulla on ammatti, ja jos ei meinaa opiskella enempää, niin tottakai se ammatillinen puoli on silloin kannattavampi vaihtoehto. Mutta toki lukio on yleissivistävä paikka :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ehdottomasti fysiikkaa, kemiaa ja matikkaa. Biologia myös. Jos siis aiot galenoksen ymmärtää, niin ilman fysiikkaa se ei onnistu. Pitkä matematiikka on eduksi, mutta ei välttämätön. Pitkät fyysiikan kurssit (siis ainakin nykyisen painoksen) on melkeinpä välttämätöntä.
Oletan, että aiot lääketieteelliseen, kun olen lukenut unelma-ammattisi jostain ketjusta.

Juu, noihin ajattelin panostaa :)
Meinasin että tilaan (vaikkapa huutiksesta) ton Galenoksen jo etukäteen. Lueskelen sitä siinä sivussa.

muoks. niin, kiitos unohtui :) :flower:

Minä olen tuo, joka kirjoitti, että lukio on turha, jos ei aio yliopistoon. Itse olen käynyt lukion ja nyt olen ammattikorkeakoulussa. Jos olisin ammattikoulun niin minulla olisi jo pätevä ammatti ja olisin voinut käydä töissä aina välillä.

Minä olen tuo, joka kirjoitti, että lukio on turha, jos ei aio yliopistoon. Itse olen käynyt lukion ja nyt olen ammattikorkeakoulussa. Jos olisin ammattikoulun niin minulla olisi jo pätevä ammatti ja olisin voinut käydä töissä aina välillä.

Niin... Jos ajatellaan että haluaisin vaikkapa nyt LVI-puolelle, niin sinne amiksen LVI-puolellehan mä hakisin, enkä lukioon, ja menisin heti sen amiksen jälkeen töihin, ja olisin näin sitten unelma-ammatissani. Niin eihän sillä lukiolla silloin mitään tee... Yleissivistävää se on, mutta ei kaikki sitä kaipaa.

Tämä on tosi, siis jos aikoo mihin tahansa jatkokoulutukseen, niin lukio on hyvä. Mutta turha silloin, jos löytää sen oman alansa toisen asteen koulutuksen saralta.

No joo.. Mut jos kunnianhimoa löytyy niin ei ole mun mielestä turha vaikka menis lukion jälkeen ammattikouluun. Lukiossa esim. kieliä luetaan englantia ja ruotsia molempia 8 kurssia, matikkaa samat kahdeksan (pitkää peräti 14) ja ammattikoulussa taso on on aika huono ja kurssien määrä pieni. Lukion oppi ei mene hukkaan, ihmettelen mistä tuo hokema lukion turhuudesta on tullut.

Meinasin että tilaan (vaikkapa huutiksesta) ton Galenoksen jo etukäteen. Lueskelen sitä siinä sivussa.

Se on ihan hyvä pikkuhiljaa alkaa tankkaamaan, se on niin laaja tietoalainen kirja, että puoli vuotta ei täysin riitä, jos ei ole huippulahjakas, sen ymmärtämiseen. Käytäntö pääsykokeissa tänä vuonna ainakin oli ollut, että suoraan galenoksesta ei ollut paljoa, vaan piti osata soveltaa galenoksen tietoja. Se on se tärkein. Tällä yritetään karsia niitä valmennuskurssin tuomia etuuksia. Hyvä vain, että raha ei aina ratkaise.
Itsellä ei motivaatio tuohon galenokseen riitä, ja koska se on kuitenkin vain alkusoittoa lääkikselle, niin ei se varmaan opiskeluunkaan riitä.
Mutta tyytyväinen olen sh:n pestissäkin.
Mietin tuota, että tuo lh:n pesti olisi tuonut sinulle paljon näkökulmaa, jos joskus lääkärinä toimisit, ettei tule sellaista valitettavaa pissan nousua päähän kun lisensiaatin paperit pärähtää, mutta ehkä se on toisaalta luonnekysymys, että keistä niitä pissapäätohtoreita tulee.

Totta tuokin, että me ollaan niin erilaisia. Olen vasta 25 vuotias ja valmistun puolentoista vuoden päästä amksta. Ylioppilaaksi pääsin 19 vuotiaana ja olin sen jälkeen 3 vuotta töissä. Opiskelu on ihanaa, tiedonjano vain kasvaa ja aina vain haluaisi oppia lisää!! :)

No joo.. Mut jos kunnianhimoa löytyy niin ei ole mun mielestä turha vaikka menis lukion jälkeen ammattikouluun. Lukiossa esim. kieliä luetaan englantia ja ruotsia molempia 8 kurssia, matikkaa samat kahdeksan (pitkää peräti 14) ja ammattikoulussa taso on on aika huono ja kurssien määrä pieni. Lukion oppi ei mene hukkaan, ihmettelen mistä tuo hokema lukion turhuudesta on tullut.

Niin, siis tietenkin jos haluaa yleissivistävää koulutusta, mutta kaikki eivät sitä tarvitse elämässään, joten sillä tavalla se on joillekin turha. Siitä se hokema tulee, että se nyt vain on yksinkertaisesti turhaa tietoa joillekin. Hyvin pärjää monet ilmankin.

Se on ihan hyvä pikkuhiljaa alkaa tankkaamaan, se on niin laaja tietoalainen kirja, että puoli vuotta ei täysin riitä, jos ei ole huippulahjakas, sen ymmärtämiseen. Käytäntö pääsykokeissa tänä vuonna ainakin oli ollut, että suoraan galenoksesta ei ollut paljoa, vaan piti osata soveltaa galenoksen tietoja. Se on se tärkein. Tällä yritetään karsia niitä valmennuskurssin tuomia etuuksia. Hyvä vain, että raha ei aina ratkaise.
Itsellä ei motivaatio tuohon galenokseen riitä, ja koska se on kuitenkin vain alkusoittoa lääkikselle, niin ei se varmaan opiskeluunkaan riitä.
Mutta tyytyväinen olen sh:n pestissäkin.
Mietin tuota, että tuo lh:n pesti olisi tuonut sinulle paljon näkökulmaa, jos joskus lääkärinä toimisit, ettei tule sellaista valitettavaa pissan nousua päähän kun lisensiaatin paperit pärähtää, mutta ehkä se on toisaalta luonnekysymys, että keistä niitä pissapäätohtoreita tulee.

Ja ideana on ilmeisesti nimenomaan toi, että osaa soveltaa niitä tietoja, eikä opettele ulkoa.

Tuo lähihoitajapuoli olisi ollut siinä mielessä kiva, että siinä olisi ollut myös ne harjoittelut, toisaalta kuitenkin pidän tekemisestä, ja se kiinnostaisikin... Mutta mietin sitäkin, että jos menisin tuonne lähihoitaja-yo puolelle, niin olisiko ne lukion kurssit sitten suppeampia? Olisiko mahdollista ottaa enemmän fysiikkaa, kemiaa, lukea pitkä matikka...? Kun se kaksoistutkinnon suorittaminen käy kuitenkin suht nopeasti, niin voisi kuvitella että se lukiopuoli siinä vähän kärsisi. En tiedä.

Ehkä se lukio on parempi vaihtoehto kuitenkin? Tukekaa nyt vielä vähän, ja kertokaa erilaisia näkökulmia, kun olen hieman kahden vaiheilla... Vaikka alankin kallistua lukion puolelle aika vahvasti.

Yhteistyössä