en mä ala.. lupasin tehdä lapsille lettuja enkä ees osaa tehdä niitä.. koko aika epäonnistuu =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei osaa tehdä lettui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ai niitä ihmisiä todella on jotka ostaa noita lettutaikinajauhoja, mä oon aina ihmetelly mikä idea niillä on :ashamed:

Mä olen ihmetellyt ihan samaa..

Retkiolosuhteissa ne on käteviä, jos pelkkä vesi riittää, mutta joskus just ihan laiskuudesta niitä käytän :D Suotteko anteeksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ai niitä ihmisiä todella on jotka ostaa noita lettutaikinajauhoja, mä oon aina ihmetelly mikä idea niillä on :ashamed:

Retkiolosuhteissa ne on käteviä, jos pelkkä vesi riittää, mutta joskus just ihan laiskuudesta niitä käytän :D Suotteko anteeksi?

No en mä kyllä tota laiskuusponttiakaan oikein tajua kun ei se taikinan teko musta vaadi sen kummempaa huhkimista :D

No en mä kyllä tota laiskuusponttiakaan oikein tajua kun ei se taikinan teko musta vaadi sen kummempaa huhkimista :D

Ajattelen samalla tavalla kuin sipuli mutta onneksi se ei oo multa pois että joku niitä käyttää :D

Mä en tajua miksi pitää alkaa nenä pystyssä lesoomaan jostain "minäpä teen AINA ITSE lettutaikinan"-paskalla. Sori vaan niin minäkin teen PALJON kaikkea elämässäni mutta joskus ostan valmiin taikinan, mitä sitten!!!!

Arvaa mikä siinä on se "vaikein" kohta? No, hakea se just paras ohje :D Minä en ollut koskaan noita ostanut, mutta kerran appi toi meille niitä ja muitakin vastaavia, kun oli voittanut jonkun tuotepalkinnon tai tehnyt reklamaation (on ahkera niissä :D ) ja pussi pitkään pyöri kaapissa. Sitten kerran sen käytin ja se oli ihan ok ja joskus olen sitten ostanut niitä. Mutta olet oikeassa, ettei lettutaikinan teko oikeasti ole vaikeaa eikä vaivalloista :)

Arvaa mikä siinä on se "vaikein" kohta? No, hakea se just paras ohje :D Minä en ollut koskaan noita ostanut, mutta kerran appi toi meille niitä ja muitakin vastaavia, kun oli voittanut jonkun tuotepalkinnon tai tehnyt reklamaation (on ahkera niissä :D ) ja pussi pitkään pyöri kaapissa. Sitten kerran sen käytin ja se oli ihan ok ja joskus olen sitten ostanut niitä. Mutta olet oikeassa, ettei lettutaikinan teko oikeasti ole vaikeaa eikä vaivalloista :)

Tää on toinen mitä mä en tajua, miksi kaikkeen tekemiseen pitää olla ohje? Soveltakaa hyvät ihmiset ;)

Tää on toinen mitä mä en tajua, miksi kaikkeen tekemiseen pitää olla ohje? Soveltakaa hyvät ihmiset ;)

No nyt kyllä luovutan, en saa armoa näköjään millään :D

Ei sun tarvii mitää selitellä, tehköön kukin niinkun lystää. Mä olen katkera kun en voi käyttää lasten allergioiden takia mitään tuommosta valmista :laugh:

Ei sun tarvii mitää selitellä, tehköön kukin niinkun lystää. Mä olen katkera kun en voi käyttää lasten allergioiden takia mitään tuommosta valmista :laugh:

Loistavaa, heitit itse katkeruuskortin, minun ei tarvinnut :D *vitsailee*

Kokkaan paljon retkiolosuhteissa ja siinä on tullut opeteltua monia juttuja, joissa saa hauskaa ja hyvää ruokaa vaikkei olisi täyttä keittiötä käytössä, mutta joissakin asioissa aina seuraan ohjeita, en kertakaikkiaan muista taikinoiden mittasuhteita tai paistoaikoja :)

ps.oletko muuten se sama Kirsikka vuosien takaa, joka ei kestänyt pikkulusikkaa tiskialtaassa? *joskus pohtinut, että oletko* :)

Joo, jos taikinasta tulee mössöä se kertoo melki aina, että jauhoja on liian vähän. Mitä paksumpaa taikina on, sen helpompaa on onnistua. Joten laita jauhoja lisää. Myös mää laittaisin kolmannen munan jos on 8dl taikina. Ja laittaisin varmaan tuohon määrään ropauksen (ehkä n. 1dl) jauhoja lisääkin.

Itse aina sovellan taikinan. Pari lettua yleensä epäonnistuu, koska lisään aiina puuttuvia ainesosia, kun huomaan, että on vaikeaa paistaa.

Loistavaa, heitit itse katkeruuskortin, minun ei tarvinnut :D *vitsailee*

Kokkaan paljon retkiolosuhteissa ja siinä on tullut opeteltua monia juttuja, joissa saa hauskaa ja hyvää ruokaa vaikkei olisi täyttä keittiötä käytössä, mutta joissakin asioissa aina seuraan ohjeita, en kertakaikkiaan muista taikinoiden mittasuhteita tai paistoaikoja :)

ps.oletko muuten se sama Kirsikka vuosien takaa, joka ei kestänyt pikkulusikkaa tiskialtaassa? *joskus pohtinut, että oletko* :)

Eikö se katkeruus-kortti ole se perinteinen valttikortti :saint: Juu olen, nykyään pikkulusikka-pakkomielteestä itsensä pois siedättänyt :wave:

Eikö se katkeruus-kortti ole se perinteinen valttikortti :saint: Juu olen, nykyään pikkulusikka-pakkomielteestä itsensä pois siedättänyt :wave:

:D Hienoa, tunnetko itsesi vapaammaksi nyt? Moikka siis vuosien takaa!

Eheiiii, muston tullu liian huithapeli ny :saint: Mulla ei oo kyllä hajuakaan kuka siellä toisessa päässä on :o :ashamed:

Eikös lettutaikinan pitäis antaa turvota jääkaapissa parikyt minuuttia ennen paistamista? Turvittoko aloittaja? Ja se rasvan sopivuus paistamiseen kannattaa tarkistaa. Jos ei onnistu sittenkään niin luovuta ja osta vohvelirauta. Sillä tulee helposti hyvää. :)

Nuo valmiit lättytaikinapussit on oikeastaan aika käteviä vierasvaroja/mökkivaroja ja minusta niiden käyttö on ainakin ihan ok. :) Eihän aina välttämättä ole kaapissa kaikkia lättytaikinaan vaadittavia aineita.

Alkuperäinen kirjoittaja voi arse:

Mä en tajua miksi pitää alkaa nenä pystyssä lesoomaan jostain "minäpä teen AINA ITSE lettutaikinan"-paskalla. Sori vaan niin minäkin teen PALJON kaikkea elämässäni mutta joskus ostan valmiin taikinan, mitä sitten!!!!

No voi byhyy, sehän tässä pointtina olikin.
Jos se on lesoamista et mä teen lettutaikinani itse ni olkoon niin :D:D
Voi elämä teitä, kyllä nää lämpimät ilmat kiukuttaa mut jotain rajaa.

Niin no mä tosiaan teen vaan ilman ohjetta, laitan jonkin verran maitoa, sopivasti jauhoja ja muuta :)
Kun en mäkään ohjeella koskaan tee, ihan vaan näppituntumalla :)
Mut jonnekkin retkelle tosiaan ihan kätevä vaihtoehto :)

Niin no mä tosiaan teen vaan ilman ohjetta, laitan jonkin verran maitoa, sopivasti jauhoja ja muuta :)
Kun en mäkään ohjeella koskaan tee, ihan vaan näppituntumalla :)
Mut jonnekkin retkelle tosiaan ihan kätevä vaihtoehto :)

Samoin.

Mää olen todennut, että ohjeet ei ole mua varten. Melki aina menee pieleen kun katselen liikaa ohjeita.. Ehkä mun 1dl onkin liian kukku tai jotain, koska melki aina tulee sutta, kun ohjetta katselen..

Eli näppituntuma on hyvä juttu. Toki ohjeesta voi katsoa ainesosia ja katsella eri ohjeita, jotta saa lisää vinkkejä.

silloin joskus ihan nuorena opettelin leipomaan laittamaan ruokaa ei aina tahtonut onnistua mutta periksi en antanut ja nyt lähes viisikymppisenä onnistuu ihan mikä vaan, sanovat töissä minua mestarileipojaksi kun tuon heille aina maistiaisia ja olen heille leiponut juhliin kuin juhliin jos jotakin leivonaista. Eli.. kokemusten ja ajan myötä oppii ihan mitä vaan! Älä lannistu!:)

tuun nyt pikaseen kun lettujen teko kesken..
siis iso kiitos.. on tää plussa vaan upee paikka..
pienensin levyä,lisäsin jauhoja ja nyt on jo tosi monta lettua ONNISTUNUT ja lapset innoissaan kun saivat letut..
mä oikeesti jo kyyneleet silmissä kun en yhtä saamarin lettua ees osaa tehdä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap kertoo kokemukset:
pienensin levyä,lisäsin jauhoja ja nyt on jo tosi monta lettua ONNISTUNUT ja lapset innoissaan kun saivat letut..

HIENOA! :flower:

Mä tein eilen näillä aineksilla

4 munaa
4dl jauhoja
litra maitoa
pari teelusikallista sokeria
n. teelusikallinen suolaa
Hieman sulatettua margariinia

mutta ei mullakaan paljon paremmin onnistunut. Jauhosta jäi paakkuja, levy oli aina joko liian viilee tai liian kuuma, tai en vaan malttanut odottaa että lettu ois kypsä käännettäväksi :D

Mutta sain mä muutaman onnistuneenkin letun tehtyä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap kertoo kokemukset:

Ens kerralla menee jo paljon paremmin :)
Kiva että onnistui, meilläkin herkuteltiin letuilla pari päivää sitten :)

iso kasa onnistuneita lettuja.. ite raaskin syödä kuus.. lapset tais syödä 3-10kpl /per lapsi.. ja viä jäi kauhee pino.. voi että oon happy.. ne onnistu.. ja vähän vaan jauhoja sekotin..
mä onnistuin mä onnistuin =)

Yhteistyössä