En kyllä yhtään nauti olla mun vanhempien luona.. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "diu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olkoot kuinka olkoot, menneet ajat ja lapsuuden olot. Koin ihanan elämyksen, kun luin viestiketjun aloittajan ajatuksista lapsuudenkotinsa ilmapiiriä kohtaan. Olen paininut samojen tuntemusten kanssa, kestänyt ja pohtinut, kärsinyt ja koettanut ymmärtää vanhempiani kodin ilmapiirin luojina. En ole ollut se ensimmäinen enkä viimeinen lellilapsi ja kovasti siitä kärsinyt. Vieläkään en ole asiasta toipunut, mutta näyttää, että en ole ongelmani kanssa yksin. Onkin tavanomaisempaa kuin luulin, ettei äiti-tytärsuhde ole ideaalinen! Vapauttava ajatus.

[QUOTE="diu";24329163]Äiti on armoton häslääjä, ja jostain syystä loukkantui mulle kun sanoin että täällä oli eilen niin rauhallista kun olit poissa.[/QUOTE]

Oletettavasti hänkin on sitä mieltä että on rauhallisempaa jos sinä (ja lapsi) et olisi siellä. Mutta onko hän tosiaan sanonut noin sinulle? Jos on, niin loukkaannuitko?
Eihän kukaan mene sanomaan noin jos ei ole tarkoitus loukata, vai?

Meillä 500km matkaa mummolaan (kumpaankin ) tuli taas nyt kesällä mietyttyä, että ehkä se on vaan hyvä. Ensin kun menen äitini luokse niin alan siivoamaan, koska en kestä sekamelskaa ( joo ihan on oma mokani ) En vaan käsitä miten yksin asuva ihminen ei saa edes vaatteita kaappiin. Sitten alan muistelemaan, että minähän se olin jo pienenä joka siivosin meidän huushollin kun vanhemmat oli niin kiireisiä. Yleensä kolmantena päivänä tulee äidin kanssa tappelu jostakin mitättömästä asiasta. Varsinkin siitä kun äiti on niin hidas kaikissa telkemisissään, kaikkeen siis menee äärettömän kauan aikaa. Minulla palaa sitten hermot kun kolmen lapsen kanssa ei voi haaveilla, vaan pitää toimia. Minä olen tehnyt asiat 50 kertaan ennen kuin äiti on ehtinyt edes ajatella. Ollaan niin erilaisia.

Minä olin niin isäntyttö. Valitettavasti isä kuoli liian aikaisin :( ikävä hirvittävä :(

on lapsuudenkoti mihin palata. Minulla on neliraajahalvaantunut "isä" (joka on tehnyt eläessään, sillon kun oli "terve" paljon pahaa hyvin hyvin monelle ihmiselle, useimmiten lapsille...muillekin kuin omillensa. Tästä johtuen hän ei edes tiedä lapsenlapsiensa olemassaolosta, lasten turvallisuuden vuoksi). Äitini taas...Hän sössi raha-asiansa loppupeleissä niin pahasti että on ollut koditon jo monen vuoden ajan. Ei ole lapsuudenkotia mihin mennä lasten kanssa, lapsilla ei ole kuin yksi mummola, miehen puolelta. Siellä viihdymmekin erittäin hyvin kun siellä ei ole muistoja jotka lukittaisi/taannuttaisi mielen menneisyyteen. Äitiini minulla on menneisyyden vuoksi hyvin viileät välit, aikuismaiset välit mutta muttä mitään äiti/tytär-välejä ei ole aikoihin ollutkaan.

Ehkä ap:n olisi hyvä miettiä omalla tahollaan että onko yökyläilyt tarpeellisia ja välttämättömiä vai olisiko parempi rajoittaa kyläilyt päivän mittaisiksi, max 2-4h/pv. Ethän ap halua että lapsesi saavat samanlaisia kokemuksia vanhempiesi kodista kuin sinulla on, pelkkää ahdistusta/pelkoa yms. Minä alkaisin miettiä lasten edun kannalta kyläilyjä ja tutkisin myös omaa henkistä vointiani, miettisin että minunko takiani riidat syntyy vähäpätösimmistäkin syistä koska en kykene antamaan menneiden olla (antaa olla kuin antaa anteeksi on eri asia). Joskus vanhempienkin tekemät virheet voi antaa olla vaikka ei anteeksi pystyisikään antamaan, menneisyyttä ei tarvitse vetää jokapäiväiseen elämään mukaan. Minä näkisin tämän suhtautumistavan käyttämisen ja oppimisen askeleena aikuisuuteen.

Voi musta ois ihanaa jos ois häsläävät mummot mun lapsilla jotka välittäisivät siitä, että saavat nähdä lapsenlapsensa.
anoppi istuu perseellää ja arvostelee lapsia ja meitä kasvattajina, tarjoaa makaroonia ja ei myöskään lasten kanssa touhua ihmeemmin.
Oma äiti laittaa hyvää ruokaa edes. Itse totuin lapsena siihen, että kaikki vanhemmat ihmiset piti kunnia-asiana tarjota lapselle jotain, erityistä, herkkua tai hyvää ruokaa. Kun lapsi kävi kylässä. Jotenkin kummallista että anoppi ei toimi noin. Tarjoaa jotain eineskarjalanpiirakkaa ja kaikki on pelkää eineksiä.

Ja ei ainakaan anopi lapsista kukaan viihdy siellä. Lähellä asuvat jättävät vaan lapsensa kylään, eivät itse ole siellä kuin ehkä syömässä käyvät, jos anoppi heille jotain ruokaa on laittanut, tai appiukko.
Oma sisko inhoaa anoppiaan joka häslää ja tekisi mitä vaan lastenlastensa takia. Kateeksi käy.

Käyn vanhemmillani silloin tällöin piipahtamassa, mutta ei se mikään rento ja hyvänmielen käynti oikein ole. Enemmänkin väkinäistä ja juuri tuota toisen (tässä tapauksessa isän) mielialan kuulostelemista vain. Vanhemmat tiuskivat yleensä toisilleen, eikä heitä kiinnosta mitä kuuluu. Jos yrittää jostain itseä vaivaavasta asiasta kertoa, niin se on nopeasti kuitattu "aha, jaa". Eivät itse koskaan tule kahville, jos tulevat käymään niin on kauhea kiire heillä aina pois. Rasittavaa. Heidän kanssaan pitää keskustellakin nopeasti, jos meinaa ehtiä sanomaan lausetta edes loppuun.

Yhteistyössä