En kyllä rehellisesti ymmärrä mikä siinä imettämisessä niin vaikeaa on.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja real mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja tasan tiedän joka ikisen tekosyyn mitä mammat väittää biologiaa ja lääketiedettä vastaan imetyksestä. siitä se huono omatunto johtuu, tiedetään että puhun totta muttei voida kohdata omaa laiskuutta ja epäonnistumista joten hyökätään totuudenpuhujan kimppuun.

Aiheetta vittuilu, yleistäminen ja oman hännän nostaminen on kusipään merkkejä, ei järkevän kokeneen ihmisen.

Tosin se tunne vahvistuu kokoaika että sinä et ole edes äiti, vaan joku räkänokan tasolle juuttunut kaksilahkeinen jonka käsitys hauskasta vitsistä on todella väärästä asiasta paskan nakkeleminen. Empatiakyky nolla, sama kuin älykkyyskin.

ja tasan tiedän joka ikisen tekosyyn mitä mammat väittää biologiaa ja lääketiedettä vastaan imetyksestä. siitä se huono omatunto johtuu, tiedetään että puhun totta muttei voida kohdata omaa laiskuutta ja epäonnistumista joten hyökätään totuudenpuhujan kimppuun.

Just just. Voi sinua pientä. Toivottavasti et kuvittele olevasi vakavastiotettava.

Kiitos kuitenkin illan viihdyttävimmästä ketjusta :) Kiva saada jotain säpinää maanantai-iltaan.

Olen sillä tavalla samaa mieltä aloittajan kanssa, että hyvin usein nykyään kuulee sitä,että "maito vaan loppui" tms., mikä ei voi olla nii yleistä kuin se tuntuu olevan! Olisi mullakin varmasti maito loppunut, kun synnytin kilon painoisen keskosen, joka sai ensimmäisen kerran käydä tissillä kuukauden ikäisenä; jos en olisi pumpannut maitoa 2-3 h välein siihen saakka ja pitänyt maidontuotannon käynnissä. Ja tästä asiasta aion todellakin olla ylpeä ja tuntea että olen hyvä äiti,kun noin toimin silloin!

kumma juttu ettei muilla nisäkkäillä ole mitään ongelmia poikastensa imettämisen kanssa. Plussamammoille tämä normaali pentujen ruokkiminen tuntuu olevan erityisen hankalaa.

No mun molemmat vauvat oli ekat viikot teholla. Ei hengenvaaraa kun oli oikea hoito, mut jos ois ollu jonkun muun nisäkkään poikaset, niin ois kuolleet. Ekat viikot pois äidin luota tekee jatkossa imettämisen paljon vaikeammaksi, kun maito ei noussut ilman vauvaa. Ei vaikka kuinka pumppasin keinotekoisesti. Sä oot kans yks PÖNTTÖ!!

Aiheetta vittuilu, yleistäminen ja oman hännän nostaminen on kusipään merkkejä, ei järkevän kokeneen ihmisen.

Tosin se tunne vahvistuu kokoaika että sinä et ole edes äiti, vaan joku räkänokan tasolle juuttunut kaksilahkeinen jonka käsitys hauskasta vitsistä on todella väärästä asiasta paskan nakkeleminen. Empatiakyky nolla, sama kuin älykkyyskin.

blaa blaa taas. ei tää oo mikään empatiapalsta, sorry. ja olen kyllä äiti, ja tiedän jopa jotain imetyksestä, tosin kun joku peräkammarin poika.

Suhtaudun imetykseen myönteisesti ja omaani imetin niin kauan kuin lapsi rinnalla viihtyi eli 1v2kk asti. Vaikka minulla imetys sujui lähestulkoon tuolla ap:n mainitsemalla lapsi syllin ja tissi suuhun- metodilla niin en kuvittele että kaikilla olisi näin helppoa. Jouduin toki käyttämään imetyksen onnistumiseksi aluksi rintakumia, siitä on kyllä minusta luonnollisuus kaukana (eihän niillä kissaemoillakaan ole rintakumeja :D ). Onko ap:n mielestä luonnottoman rintakuminkin käyttö väärin?

Varmasti imetyksen lopettaneissa äideissä on niitäkin, jotka olisivat saaneet homman toimimaan yrittämällä enemmän ja kauemmin, kaikkien kohdalla ei näin kuitenkaan ole. Jokainen itse määrittelee, että missä tulee raja vastaan ja mitä on valmis kestämään imetyksen onnistumiseksi.

Ap:n asenne, sanavalinnat ja tapa ilmaista itseään ei mitenkään tue ketään imetyksessä. Ap tekee hallaa imetykselle eikä rohkaise ketään imettämään, en tiedä liekö se hänen tarkoituksensakin vai purkaako täällä vain pahaa oloaan.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
blaa blaa taas. ei tää oo mikään empatiapalsta, sorry. ja olen kyllä äiti, ja tiedän jopa jotain imetyksestä, tosin kun joku peräkammarin poika.

:D Sori, mutta ei mene läpi. Mihis muuten jäi se ylenpalttisen itsevarma asenne tietämiseen? Nyt tiedät vain jotain. Aika kehnosti menee kun muutaman viestin aikana se tietous vaan tipahtaa jalkovälistä pönttöön muun paskan mukana.

Olen sillä tavalla samaa mieltä aloittajan kanssa, että hyvin usein nykyään kuulee sitä,että "maito vaan loppui" tms., mikä ei voi olla nii yleistä kuin se tuntuu olevan! Olisi mullakin varmasti maito loppunut, kun synnytin kilon painoisen keskosen, joka sai ensimmäisen kerran käydä tissillä kuukauden ikäisenä; jos en olisi pumpannut maitoa 2-3 h välein siihen saakka ja pitänyt maidontuotannon käynnissä. Ja tästä asiasta aion todellakin olla ylpeä ja tuntea että olen hyvä äiti,kun noin toimin silloin!

No samaa mäkin yritin mut ei onnistunut ja kun vauva oli jo syntyessään yli 4kiloa, niin arvaa vaan paljonko söi 3viikkosena.. Ja voit olla ylpeä itsestäsi, mutta kun kaikilla se ei mene noinkaan vaikka miten yrittäis. Ja esikoisen kohdalla mä todella yritin, tokan en niinkään..

ja sulla oli jotain vakavastiotettavaa asiaa ketjuun? vai etkö osaa mitään sanoa? ei yllätä.

Paljonkin olisi sanottavaa imetysasioihin, mutta koen turhaksi keskustella kaltaisesi kanssa. Siksi otan tämän ihan vaan viihteenä ja omaksi huvikseni (ja myötätunnosta niitä kohtaan, jotka saattavat kirjoituksistasi loukkaantua) pottuilen sinulle. Enempää et ansaitse. Sori.

Tätä palstaa lukemalla saa kyllä sen käsityksen että imetyksen onnistuminen on jotain tosi harvinaista tässä maassa, ja on ihan tavallinen vaiva ettei ole lainkaan maitorauhasia.
Maito vaan loppui PISTE, jos tämän kommentin jälkeen sanot tai kysyt mitään, olet kauhea syyllistäjä.

Enkä ole sitä mieltä että hyvän äidin mitta on se imettääkö vai ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27124041:
Tätä palstaa lukemalla saa kyllä sen käsityksen että imetyksen onnistuminen on jotain tosi harvinaista tässä maassa, ja on ihan tavallinen vaiva ettei ole lainkaan maitorauhasia.
Maito vaan loppui PISTE, jos tämän kommentin jälkeen sanot tai kysyt mitään, olet kauhea syyllistäjä.

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27124041:

Luulenpa, että suurimmalla osalla imetys onnistuu ihan sen suurempia ongelmia.. nämä ihmiset eivät vaan ehkä viitsi vastata tällaisiin aloituksiin enkä toisaalta ihmettele yhtään miksi. Tätä samaa nämä aina on. Jos kyse olisi oikeasti asiallisesti kysymisestä tai asiasta keskustelemisesta niin homma voisi toimia eri tavalla. Kun ketju on kuitenkin alotettu kertomalla kuinka itsekkäitä ja laiskoja muut ovat, ei voi oikein asiallista keskustelua odottaa takaisin.

Suurin osa on sitä mieltä, että äidinmaito on sitä parasta ravintoa lapselle.. En ole tainnut tavata ketään joka näin ei ajattelisi. Silti ihmisten tilanteet on erilaisia ja joskus se imetys ei onnistu vaikka kuinka haluaisi. Se asia ei parane haukkumalla tai ylentämällä itseään, mutta saattaa sivussa saada lyttyyn jonkun imetyksen kanssa painijan tai hänet, joka yrityksistään huolimatta epäonnistui.

Samaa mieltä siitä, että jotkut lopettavat imettämisen turhan helposti, eikä maito niin helposti lopu kuin jotkut antavat ymmärtää. Ei sujunut vaikeuksitta täälläkään. Lopulta kuitenkin imetin 1,5 vuotta, vaikkei se missään vaiheessa tuntunut niin helpolta, että olisin esim. halunnut imettää muiden nähden ja kadehdin kaikkia, joilla homma hoitui niin "luonnollisesti".

Eri mieltä siitä, etteikö ylitsepääsemättömiä ongelmia voisi olla. Jos oikeasti on yrittänyt tosissaan, eikä luovuttanut alkuvaikeuksissa ja imetys jatkuvasti tekee kipeää tai on muuten kohtuuttoman hankalaa esim. ankarien rintaraivareiden takia, eikä lapsi välttämättä saa tarpeeksi ravintoa, niin ehkä tosiaan on aiheellista lopettaa ja miettiä vaihtoehtoja, joilla oma (mielen)terveys ja lapsen terveys saadaan turvattua.

Todella eri mieltä ap:n ylimielisen ja ilkeän asenteen kanssa. Törkeä kielenkäyttö ei vie imetysasiaa eteenpäin.

Ihanaa,että joku uskaltaa sanoa ääneen sen,mitä moni varmasti miettii!
imettämättömyys on useimmiten seurausta äidin osaamattomuudesta tai laiskuudesta tai molemmista,siksihän tuo aihe täälä noin valtavasti närkästystä herättääkin.Nuo "maito loppuikesken" -jutut eivät vaan VOI pitää paikkaansa,sen tajuaa varmasti jokainen,jopa se, joka ei ole paljoa koulun penkkiä kuluttanut.

Itse olen imettänyt tähän mennessä 4lasta.Joka kerta se on alussa sattunut IHA N HIRVEÄSTI, olen ollut ihan sidoksissa lapseen alkukuukaudet enkä ole koskaan imettämisestä edes pitänyt MUTTA yhtään tuttipulloa tai korvikepulloa ei ole meidän taloudessa näkynyt.

Juuri tässä se suurin juju piileekin -kuten näistäkin kommenteista näkee - kotiin ei saa varata mitään lisämaitoa korvikepurkin muodossa,se on takuuvarma keino saada maidontuotanto sekaisin.

Niin ja vielä sivuhuomiona - järkyttävän aggressiivisia vastauksia täällää saa korvikemammoilta lukea - mutta tästä taidetaan sitten päästäkin taas siihen koulutuksen ja kasvatuksen puutteeseen,sääliksi käy lapsia!

Jos en olisi tiennyt että se viiltävä kipu loppuu ja rikkihiertyneet nännit paranevat kahdessa viikossa niin olis jäänyt imettämättä. Hammasta purren ja itkun kanssa imetin viikon ikäistä vauvaa n. viisi tuntia yössä että maidon tulo käynnistyis kunnolla. Että senkun vaan makaa ja heittää tissin suuhun! Mä en ymmärrä mikä siinä synnyttämisessä on joillekin niin vaikeaa,senkun vaan makaa ja äkistää kuin paskalla olis.

Munkin käy sääliksi lapsia. Jokaisen äidin lapsia, joka tässä ketjussa on itseään kohottanut ja muita lytännyt. Siinä on sellainen lähtökohta, että elämässä ei opi kunnioittamaan muita, olemaan empaattinen, ymmärtämään ettei elämä ole omassa kontrollissa läheskään aina, jos koskaan. Mua säälittää, että joku joutuu kasvamaan tuollaisten maailmannapojen ja ylimielisten, tyhjyyttään kumisevien naikkosten kanssa. Elämä ei todellakaan ole vielä opettanut, mutta kyllä se vielä opettaa. Odottakaa vain.

Ja nii, omiani olen imettänyt vajaan puolitoista vuotta kumpaakin, ei ole _korvikemamman_ katkeraa tilitystä.

Menkää itseenne, pahanilmanlinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtaviidenäiti;27125516:
Ihanaa,että joku uskaltaa sanoa ääneen sen,mitä moni varmasti miettii!
imettämättömyys on useimmiten seurausta äidin osaamattomuudesta tai laiskuudesta tai molemmista,siksihän tuo aihe täälä noin valtavasti närkästystä herättääkin.Nuo "maito loppuikesken" -jutut eivät vaan VOI pitää paikkaansa,sen tajuaa varmasti jokainen,jopa se, joka ei ole paljoa koulun penkkiä kuluttanut.

Itse olen imettänyt tähän mennessä 4lasta.Joka kerta se on alussa sattunut IHA N HIRVEÄSTI, olen ollut ihan sidoksissa lapseen alkukuukaudet enkä ole koskaan imettämisestä edes pitänyt MUTTA yhtään tuttipulloa tai korvikepulloa ei ole meidän taloudessa näkynyt.

Juuri tässä se suurin juju piileekin -kuten näistäkin kommenteista näkee - kotiin ei saa varata mitään lisämaitoa korvikepurkin muodossa,se on takuuvarma keino saada maidontuotanto sekaisin.

Niin ja vielä sivuhuomiona - järkyttävän aggressiivisia vastauksia täällää saa korvikemammoilta lukea - mutta tästä taidetaan sitten päästäkin taas siihen koulutuksen ja kasvatuksen puutteeseen,sääliksi käy lapsia!

Mulle ainakin sanottiin synnärillä että ei saa imettää jos rinnoista tulee veristä eritettä. Uskoin tietysti typeryyksissäni kätilöitä ja annoin lapselle maitoa pullosta kunnes rintani olivat parantuneet. Voihan se verinen ja märkäinenkin maito olla tietysti parempaa kuin korvike,olen käynyt vain AMK:n joten olen liian kouluttamaton tuohon mitään viisasta sanomaan.

[QUOTE="vieras";27125598]Munkin käy sääliksi lapsia. Jokaisen äidin lapsia, joka tässä ketjussa on itseään kohottanut ja muita lytännyt. Siinä on sellainen lähtökohta, että elämässä ei opi kunnioittamaan muita, olemaan empaattinen, ymmärtämään ettei elämä ole omassa kontrollissa läheskään aina, jos koskaan. Mua säälittää, että joku joutuu kasvamaan tuollaisten maailmannapojen ja ylimielisten, tyhjyyttään kumisevien naikkosten kanssa. Elämä ei todellakaan ole vielä opettanut, mutta kyllä se vielä opettaa. Odottakaa vain.

Ja nii, omiani olen imettänyt vajaan puolitoista vuotta kumpaakin, ei ole _korvikemamman_ katkeraa tilitystä.

Menkää itseenne, pahanilmanlinnut.[/QUOTE]

Jotkut ovat epäonnistuneet elämässään kaikessa muussa niin kyllähän sen ymmärtää että tarrautuu kynsin hampain siihen ainoaan asiaan jonka on saanut menemään edes sinnepäin .. Onneksi omassa elämässäni asiat ovat sillä mallilla että ei ole tarvinnut vielä tälläisistä asioista hakea itsetunnon pönkitystä. Imetys on yksi asia muiden joukossa ja vanhempana voi epäonnistua niin monella eri tavalla. Jännä muuten tämä ilmiö että aina jos on eri mieltä asioista niin täytyy olla oma lehmä ojassa,eihän siis kukaan voi muuten olla sitä mieltä että tämä imetysnatsismi on naurettavuuden huippu ellei itse ole epäonnistunut imetyksessä..

• Tykkää
Reactions: Oisku
Alkuperäinen kirjoittaja kohtaviidenäiti;27125516:

Kotiinvarattu korvikepurkki takuuvarma keino saada maidontuotanto sekaisin? No, hyvä etten tuota tajunnut sillä jokaisen kolmen lapsen kohdalla varasin maitoa kotiin, kertaakaan sitä ei silti tullut käytettyä. Esikoista imetin 10kk, kakkosta 1v3kk ja kolmosta tähän mennessä 1v9kk. Kaksi vanhempaa lasta saivat vielä lisämaitoa sairaalassa kun oma maitoni ei kerennyt nousemaan tarvittavan nopeasti.

Yhteistyössä