En kyllä rehellisesti ymmärrä mikä siinä imettämisessä niin vaikeaa on.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja real mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sanoo tyyppi joka ei yhtä lähihoitajan tutkintoa saa tehtyä normaalissa ajassa. :D

Miten kenenkään koulunkäynti liittyy tähän asiaan? Mulla on ihan pätevät syyt miksi opiskelut venyny, ihan vaikka 10 viikon sairasloma yhtenä syynä.

Aika säälittävää kyllä, että et sitte muuta keksiny. On sulla vaikia elämä. :hug:

Aika kumma jos sä et tienny, että kaksosilla voi olla eri rytmi eli ku toinen syö niin toinen nukkuu. Tai vain syövät eri tahtiin vaikka olisivat molemmat hereillä.

Tää ei kyllä ollut se ongelma, vaan meillä jouduttiin herättämään vauvat aina syömään. Syystä että se paino tosiaan oli laskussa. 3 tunnin välein pakkosyöttö pullosta ja millilitrat ylös paljonko kukakin söi. Tunti meni siihen että sai vauvat syötettyä + vaipat vaihdettua ja puoli tuntia sitten sen jälkeen pumppasin tissejä.

Tästä puolitoista tuntia ja sama homma uusiksi. Laiskuutta? No ehkä sitten.

Syötöllä aina ekana pullosta se oma maito ja sen jälkeen korviketta perään.

[QUOTE="vieras";27122532]Kyllä ne näytti, mutta se on käytännössä hiukan hankalampaa saada hyvä imuote molemmille. Teoriassa hyvä idea, käytännössä harvalta ensisynnyttäjältä jää toi tandemimetys kuitenkin tekemättä. Se kun tuppaa olemaan imetys aika vaikeaa yhdenkin vauvan kanssa saati kahden.[/QUOTE]

Mut hei, kato mallia siitä kissaemosta. Sekin on muuten ihan luonnollista, että emo tappaa pokkeavat ja heikot yksilöt, suositteleeko ap sitäkin?

ruoat tehdään valmiiksi imetysajaksi pakkaseen.
mies siivoaa.
mies pitää isyysloman (minkä aikana se suurin rinnallaroikkuminen on vauvalla, vastasyntynyt-1kk)
avuksi äidit, isät, tädit ja mummot. oma verkosto kuntoon, muuten on turha vinkua ettei kerkeä.
isojen lasten kanssa voi vaikka lukea kirjaa tai leikkiä nukeilla imettäessä, ei ole vaikeaa.
ja vastoin plussamammojen väitettä, vauvat nukkuvatkin joskus, vaunuihin ja ulos touhuamaan isojen sisarusten kanssa!

Öh, imetän parhaillani 1v9kk ikäistä eli melkoisen satsin olisi ruokia saanut vääntää valmiiksi ennen vauvan syntymää jos niillä pitäisi imetysaika kuitata... :D

Mutta itse olen jo hyvin pientä vauvaa imettäessä pystynyt tekemään yhtä ja toista samalla, mutta se om edellyttänyt tervettä ja hyvin imevää vauvaa sekä riittävää maidontuloa. Ei mitään itsestäänselvyyksiä kaikilla enkä tuota siltikään kutsuisi "vain vauvan kanssa makailuksi". Itselleni vaikeaa oli myös sietää sitä kipua ensimmäisinä imetysviikkoina kuopuksen kanssa, siitä selvisi kun tiesi sen helpottavan aikanaan ja maidon riittävän. Kaikille tuokaan ei ole niin itsestäänselvää.

Näin jälkeenpäin olen ollut kiitollinen siitä että esikoisen imetyksessä alku oli niin vaikeaa, ilman sitä en kahta tervettä ja hyvin syövää vauvaa pitkään imettäneenä tietäisi imetyksestä juuri mitään. Uskoisin kuitenkin että sen verran olisi tuolloinkin löytynyt näkemystä että tajuaisin että toisille se voi olla vaikeaa.

niin? sanoin jo että kaksosilla on erityistilanne, mutta onnistuminen täysimetyksessä on silti MAHDOLLISTA. pliis, opettele sitä luetun ymmärtämistä.

Opettele sä tajuamaan, että imetys voi oikiasti olla vaikiaa. :hug:

Ja mähän tuossa viittasin sun vikaan lauseeseen tuos viestis ku irvistelit, että kaksosia voi imettää yhtä aikaa. Ei vissiin pieneen mieleen tullu, että kaikkien kaksosten kans tuo ei onnistu.

Mutta keksi seuraava vittuulun aihe joka ei liity tähän aiheeseen mitenkää vaan haluat vain aukoa mulle päätä.

Hmm.. no mulla oli ongelmana suihkutissit. Maitoa kyllä tuli ja jos kesken herumisen vauva päästi imuotteen irti, maitoa suihkusi vastapäiseen seinään asti :D Mulla on kaksi lasta ja molemmilla oli mielettömiä rintaraivareita vauva-aikana arvatenkin noista suihkutisseistä johtuen. Molempia imetin n. 7kk ja voin sanoa, että ei ollut helppoa, vaikka maitoa riittikin. Pumppasin myös maitoa pois, jotta helpottais suihkuamista, mutta ei ollut apua.

Miten kenenkään koulunkäynti liittyy tähän asiaan? Mulla on ihan pätevät syyt miksi opiskelut venyny, ihan vaikka 10 viikon sairasloma yhtenä syynä.

Aika säälittävää kyllä, että et sitte muuta keksiny. On sulla vaikia elämä. :hug:

jaa kukakohan tässä alkoi haukkumaan? oma pääs on pehmee jos et imettää osaa, etkä edes yhtä tutkintoa käydä läpi. kymmenen viikon saikku ei myöhästytä valmistumista yli vuodella. vai joko se on kahdella, oon menny laskuissa sekasin??

Monissa tapauksissa tuo stressaaminen ja kyvyttömyys viettää päivät ihan vain sängyssä pötkötellen on varmasti syynä. Taitolajihan se imettäminenkin on, ei sitä opi harjoittelematta.

[QUOTE="vieras";27122562]Tää ei kyllä ollut se ongelma, vaan meillä jouduttiin herättämään vauvat aina syömään. Syystä että se paino tosiaan oli laskussa. 3 tunnin välein pakkosyöttö pullosta ja millilitrat ylös paljonko kukakin söi. Tunti meni siihen että sai vauvat syötettyä + vaipat vaihdettua ja puoli tuntia sitten sen jälkeen pumppasin tissejä.

Tästä puolitoista tuntia ja sama homma uusiksi. Laiskuutta? No ehkä sitten.

Syötöllä aina ekana pullosta se oma maito ja sen jälkeen korviketta perään.[/QUOTE]

No mä tarkootinki yleisemmin ku tuo tandemimetys tuli esille. Ku eihän se onnistu kaikkien kaksosten kans ja tuo pitääs normaalilla järjellä varustetun ihmisen tajuta.

[QUOTE="alma";27122563]Mut hei, kato mallia siitä kissaemosta. Sekin on muuten ihan luonnollista, että emo tappaa pokkeavat ja heikot yksilöt, suositteleeko ap sitäkin?[/QUOTE]

puhu sinä luonnollisesta, minä puhun imetyksestä. ei takuulla kissalta ikinä lopu maito, eikä koiralta/jänikseltä/valaalta/miltään terveeltä nisäkkäältä. eläinpentujen kuolemat johtuu muista syistä.

[QUOTE="alma";27122563]Mut hei, kato mallia siitä kissaemosta. Sekin on muuten ihan luonnollista, että emo tappaa pokkeavat ja heikot yksilöt, suositteleeko ap sitäkin?[/QUOTE]

Ihmisen poikasella ja kissanpoikasella on se ero että kissanpoikanen osaa itse tiesä tissille, ihmisvauva ei.

jaa kukakohan tässä alkoi haukkumaan? oma pääs on pehmee jos et imettää osaa, etkä edes yhtä tutkintoa käydä läpi. kymmenen viikon saikku ei myöhästytä valmistumista yli vuodella. vai joko se on kahdella, oon menny laskuissa sekasin??

Mikä sun ongelma on? Ja missä mä haukuun sua? Sähän täs skitsahdin aiva täysin ku mainittin, että tandenimetys ei aina onnistu erinäisistä syistä.

Joo huomasin jo, että sä oot joku mun perskyrpäsistä joka ny haluaa annatella oikeen kunnolla. No senkus jos se susta tuntuu hyvältä ja saa olon paremmaksi.

10 viikon sairasloma oli YKSI syy. Se miten mä kouluni käyn ja missä ajas ei kuulu hevonveetä sulle. Lähihoitajakoulu on YKSI mun käymistä koulusta ja kyllä mulla jo koulutusta on, että ihan turhaan soitat suutas.

Viimeksi muokattu:
No tuleppa sitten kertomaan kun olet maailmaan pyöräyttänyt pari pikkukeskosta. Joista ei ole imemään koon vuoksi 2kk syntymän jälkeen. Niin juuri, mun nänni oli puolet lapsen naamasta... Kokeileppa ja kerro kuinka sitä maitoa vaan tulee ja tulee ja tulee.

Olisin antanut mitä vaan leppoisasta makoilusta. Vaan meilläpä nuo ekat kuukaudet (siis esikon ja kuopuksen kanssa) on tarkoittanut aamu 6 aikaa heräämistä, ajamista sairaalaan. Siellä viettäen 12-16 tuntia sairaalaelämää ja sitten kotia hetkeksi nukkumaan... ja sinäkin aikana pumppaamaan 2 kertaa maitoa.

Opettele sä tajuamaan, että imetys voi oikiasti olla vaikiaa. :hug:

Ja mähän tuossa viittasin sun vikaan lauseeseen tuos viestis ku irvistelit, että kaksosia voi imettää yhtä aikaa. Ei vissiin pieneen mieleen tullu, että kaikkien kaksosten kans tuo ei onnistu.

Mutta keksi seuraava vittuulun aihe joka ei liity tähän aiheeseen mitenkää vaan haluat vain aukoa mulle päätä.

niin, VOI. ei ole pakko, ei välttämättä onnistu, mutta VOI tandemimettää. tajuatko?? ja tarviiko jäädä jankkaamaan tästä kaksosuudesta kun oon jo sanonu sen tuhat kertaa että erityistilanteet on erityistilanteita (kaksosuus, keskosuus, sairaudet).
meneekö siihen kaaliin??

No tuleppa sitten kertomaan kun olet maailmaan pyöräyttänyt pari pikkukeskosta. Joista ei ole imemään koon vuoksi 2kk syntymän jälkeen. Niin juuri, mun nänni oli puolet lapsen naamasta... Kokeileppa ja kerro kuinka sitä maitoa vaan tulee ja tulee ja tulee.

Olisin antanut mitä vaan leppoisasta makoilusta. Vaan meilläpä nuo ekat kuukaudet (siis esikon ja kuopuksen kanssa) on tarkoittanut aamu 6 aikaa heräämistä, ajamista sairaalaan. Siellä viettäen 12-16 tuntia sairaalaelämää ja sitten kotia hetkeksi nukkumaan... ja sinäkin aikana pumppaamaan 2 kertaa maitoa.

opettele lukemaan ja vastaa sit vasta. alota vaikka mun edellisestä viestistä.

Niinp, neuvolatätikin sanoi, ettei se maito tosta vaan lopu. Varmaan vaikuttanee se eniten, kun tarjonta ja menekki ei kohtaa ja maito alkaa vähenemään. Nyky-akat niin vitun itsekkäitä ettei viitsi muksuaan ruokkia, vaan tungetaan jotain lehmänmaitoa. Äidinmaito on ensisijaista ravintoa vauvalle! Itse imetin 1v3kk asti, ja olen todella ylpeä. Lapseni on terve kuin pukki, ja luulen pitkän imetyksen olevan avain siihe osittain. Miettikää sitä paskiaiset!

[QUOTE="alma";27122654]Usko nyt vaan, että niille elukoillekin joudutaan antamaan lisämaitoa.[/QUOTE]

usko nyt että se ei johdu siitä ettei maitoa heruisi. terveellä nisäkkäällä.

Yhteistyössä