En koskaan avaa tietokonetta lapseni ollessa valveilla.

  • Viestiketjun aloittaja säälittää
  • Ensimmäinen viesti
"kipsukka"
En mäkään, kuin joskus harvoin. 3- ja 4-v eivät kerta kaikkiaan anna rauhassa räpeltää konetta. Repivät johtoa seinästä, tulevat hiplaa näppäimistöä, ruinuavat traktorin kuvia tai postipate-peliä. Mutten kyllä saattaisin käyttää useammin. :) Toki akuutit asiat täytyy hoitaa ja sit vaikka dvd pyörimään että saa hetken rauhan.
 
Minä istun parhaillaankin tietokoneella verannalla.
1-vuotiaan yökyläilleen pikkumiehen haki äsken äitinsä.
2v, 2v, 4v, 5v , 6v ja 7 v leikkivät tuossa pihalla.
Kaksi pienintä hiekkalaatikolla , isommat pallotellen.
4 kk nukkuu vaunuissa vieressäni.

Hyvin ehdin istumaan koneella ja jos tässä nyt julistaisin että "säälittää jos joku koneella käy ja ikinä en avaa konetta lapsen ollessa hereillä" puhuisin jostain aivan muusta kuin lasten hyvinvoinnin puolesta.

:)
 
????
Meillä on esim. mese auki koneella aina kun kone on päällä, joten siitä voisi olettaa, että päivystän siinä koneella aina :D Mutta todellisuudessa teen pikakäyntejä koneella päivän mittaan, ja kyllä tämä kone koukuttava on, sitä en kiellä. Mutta en oikein jaksa uskoa, että ap:n mainitsema kaveri oikeasti on koneella aina, eikä koskaan tee lapsen kanssa mitään!! Ja se kaverin lapsi tykkää käydä ap:n luona ihan sen takia, että siellä on lapselle seuraa, ei ap sun leikkitaitojesi takia ;)
 
Mä en itse asiassa edes usko että on sellaisia vanhempia jotka on koko ajan koneella kun lapsi on hereillä, lapsen kanssa ei olla koskaan, ei tehdä mitään, ollaan vaan koneella koko ajan.
Kai sekin mahdollista, mutta todellakin ääriharvinaista.
Joskus joitain vuosia sitten oli kohu-uutinen japanilaisesta nuoresta naisesta joka oli niin tietokonepelikoukussa että vauvansa kuoli nälkään... Sellaisessa tapauksessa kyse kuitenkin muistakin mielenterveyden ongelmista kuin vain siitä että kotona käytetään tietokonetta.
 
ap........
Mummeliisa. Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää? Itse en avaa konetta lapsen ollessa valveilla, miksi pitäisi? Ystävällä se kone on auki liki 24h ja monet kaverit on sille asiasta maininnut. Kyseessä on kuitenkin pieni 2v lapsi, joka varmasti nauttisi yhteisistä hetkistä äidin kanssa. En siis ole ainut, joka tuon kaverin nettiriippuvuuden on huomannut.

Ei kai siinä, kai hän sitten on ihan ok, vaikka koneella on 24h, lapsi itkee sylissä ja äiti naputtelee koneelle... lapsi leikkii yksin, äiti naputtelee koneella. Ulkoilu yms unohtuu, kun se kone on nro 1. Jopa klo 21 jälkeen on juossut maitopurkin hakemaan, kun ei ole muistanut kaupassa käydä. Lapsen ruokavalio on valmiit makaronilaatikot ja einekset, ettei aikaa mene ruuan laittoon. Minusta se lapsi on iloton kotonaan.
 
Mummeliisa. Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää? Itse en avaa konetta lapsen ollessa valveilla, miksi pitäisi? Ystävällä se kone on auki liki 24h ja monet kaverit on sille asiasta maininnut. Kyseessä on kuitenkin pieni 2v lapsi, joka varmasti nauttisi yhteisistä hetkistä äidin kanssa. En siis ole ainut, joka tuon kaverin nettiriippuvuuden on huomannut.

Ei kai siinä, kai hän sitten on ihan ok, vaikka koneella on 24h, lapsi itkee sylissä ja äiti naputtelee koneelle... lapsi leikkii yksin, äiti naputtelee koneella. Ulkoilu yms unohtuu, kun se kone on nro 1. Jopa klo 21 jälkeen on juossut maitopurkin hakemaan, kun ei ole muistanut kaupassa käydä. Lapsen ruokavalio on valmiit makaronilaatikot ja einekset, ettei aikaa mene ruuan laittoon. Minusta se lapsi on iloton kotonaan.
Kaikki negatiiviset arkea rampauttavat riippuvuudet ovat ihmisille pahasta.
Se on kuitenkin aivan eri asia kuin asettaa ihanteeksi lapsen redusoiminen luutuksi kruunua kiillottamaan.

Tai ei ehkä olekaan?
Ehkä se on saman asian toinen versio?

;)
 
Mä en voi edes olla koneella lapsen hereillä ollessa. Tulee repimään johtoja ja vaatimaan huomiota. Joskus kone on keittiön pöydällä ja auki, vaikken koneella kirjaimellisesti olekaan.
Jep, samaa meillä. Tai pyrkii syliin :) Mut kyllä mä välillä koneellakin käyn, kun on joku asia hoidettavana, vaikka tuo pyörii vieressä. Onkohan ap sun kaveri nettirippuvainen tai jotain?
 
Tottakai se on huono juttu, jos on oikeasti noin paljon koneella, kuten ap:n mainitsema tapaus. Mutta en mä sitä pahalla katso, jos välillä piipahtaa koneella lapsen hereillä ollessa. Mulla on kans yleensä tietokone ja FB auki vaikka en koneella olekaan niin monet saattavat ajatella että olen oikeasti koko ajan online.

Mun lapsi leikkii välillä ihan mielelläänkin yksin. Sen huomaa siitä kun menee omiin oloihinsa leikkimään jos yritän mennä seuraksi. Kyllä lapsi useimmiten ilmaisee kun kaipaa seuraa, ja toki lapsen kanssa pitää olla muutenkin.

Mä en suoraansanottuna halua että lapsestani tulee sellainen joka vaatii KOKO AJAN äidin seuraa. Kaipaan myös omaa aikaa ja tykkään tehdä kotona juttuja välillä ilman että lapsi pyörii koko ajan jaloissa. Ja tämä ei tarkoita sitä etteikö me koskaan tehtäis lapsen kanssa yhdessä mitään.
 
ap..............
Kaikki negatiiviset arkea rampauttavat riippuvuudet ovat ihmisille pahasta.
Se on kuitenkin aivan eri asia kuin asettaa ihanteeksi lapsen redusoiminen luutuksi kruunua kiillottamaan.

Tai ei ehkä olekaan?
Ehkä se on saman asian toinen versio?

;)
Minusta se on vain normaalia, että äiti leikkii pienen lapsen kanssa. Epänormaalia, että lapsia hoidetaan tietokoneelta käsin. Omat välit äitiini on hyvät, parasta hänessä oli, että teimme yhdessä asioita. Saman mallin haluan antaa lapsille, en kuvaa äidistä joka istuu koneella 24h, ettei vaan sillä paskarätillä kiillota omaa sädekehää.

Miksiköhän suomen nuoret ja lapset voi huonommin? Ettei vaan mamma 24h koneella ole mitään vaikutusta. Tai miksi enemmän on puheen viivästymiä? Juu, ei lapsia kannata hoitaa, ei heille pidä lukea ja varsinkaan keskittyä lasten kanssa viettämään laatuaikaa. Annetaan vaan kuva, että kone auki ja siinäpäs olette. Kone on se nro 1 ja te lapset nro 2... Lapsetkin vain koneelle, vähän kun oppivat pelaamaan 24h..
 
Jep, samaa meillä. Tai pyrkii syliin :) Mut kyllä mä välillä koneellakin käyn, kun on joku asia hoidettavana, vaikka tuo pyörii vieressä. Onkohan ap sun kaveri nettirippuvainen tai jotain?
Joo, tänäänkin mun oli pakko heti aamulla ilmoittaa sähköpostilla lapsen hoitoajat päiväkotiin. Lapsi huusi ja kiukutteli vieressä. Omg, sille tuli nyt varmaan kauheita traumoja. Olis varmaan ollut parempi olla ilmoittamatta ens viikon hoitoajat niin ei olis lapsi päässyt sitten ollenkaan hoitoon enkä mä töihin :LOL:
 
lucifer
mäpä avaan koneen heti aamusta klo 6.oo ( jos ollaan jo hereillä), lapset katsoo sitten 7-8 lastenohjelmia telkkarista ja syövät aamupalan ja mä saan lukea päivän lehdet rauhassa ja kirjotella sähköpostit ja palstailla.

sit käydään ulkoilemassa syödään ja muksut unille. ja taas tulen koneelle kahvini kanssa ( hyi mua)

nytkin laitan tässä ruokaa ja paistan sämpylöitä samalla.... ja kun muksut herää lähdetään ulos.

ja illalla käyn koneella kun on aikaa....

mutta meillä onkin surkeat, kehittömättömät laspet, tunnustan sen ihan suoraan. ja vain sen takia kun olen koneella.

hävettää,:ashamed:

kiitos ap että teit aloituksesi niin tiedän nyt syyn tähän. Kiitos:flower:
 
ap...........
En kirjoituksella tarkoita,että lapselle omaa seuraa on tuputettava. Kyllä sen huomaa, milloin on aika astua sivuun ja alkaa vaikka siivoilemaan.. ja milloin lapsi taas tarvitsee aikaa. Voiko edes alle 2v tai 2v lapselle antaa liian paljon aikaa...
 
"mie"
Lapseni on päiväunilla, nukkuu yleensä n. 2-2,5h. Ei ihme, jos lapsilla puheen tuottamisessa ongelmia tai myöhemmin psyykkisiä ongelmia, kun lasten kanssa ei leikitä ja olla yhdessä. Millaiset muistot lapselle jää, jos äiti istuu 24h koneella?
Noh sitten loppuu se sinunkin koneella istuminen päivisin, kun lapsesi lopettaa kokonaan päikkäreiden nukkumisen.
 
Minusta se on vain normaalia, että äiti leikkii pienen lapsen kanssa. Epänormaalia, että lapsia hoidetaan tietokoneelta käsin. Omat välit äitiini on hyvät, parasta hänessä oli, että teimme yhdessä asioita. Saman mallin haluan antaa lapsille, en kuvaa äidistä joka istuu koneella 24h, ettei vaan sillä paskarätillä kiillota omaa sädekehää.

Miksiköhän suomen nuoret ja lapset voi huonommin? Ettei vaan mamma 24h koneella ole mitään vaikutusta. Tai miksi enemmän on puheen viivästymiä? Juu, ei lapsia kannata hoitaa, ei heille pidä lukea ja varsinkaan keskittyä lasten kanssa viettämään laatuaikaa. Annetaan vaan kuva, että kone auki ja siinäpäs olette. Kone on se nro 1 ja te lapset nro 2... Lapsetkin vain koneelle, vähän kun oppivat pelaamaan 24h..
Olen kanssasi samaa mieltä että ääririippuvuus vahingoittaa perhettä.
Se on kuitenkin yhä vain ihan eri asia kuin ilmoittaa ihanteenaan että "En ikinä avaa konetta kun....".

:)
 
ap.........
Joo, tänäänkin mun oli pakko heti aamulla ilmoittaa sähköpostilla lapsen hoitoajat päiväkotiin. Lapsi huusi ja kiukutteli vieressä. Omg, sille tuli nyt varmaan kauheita traumoja. Olis varmaan ollut parempi olla ilmoittamatta ens viikon hoitoajat niin ei olis lapsi päässyt sitten ollenkaan hoitoon enkä mä töihin :LOL:

Ja ihan kuin kirjoituksen poinnti olisi koneen käyttäminen auki, ei se että mamma on koneella 24h?
 
En kirjoituksella tarkoita,että lapselle omaa seuraa on tuputettava. Kyllä sen huomaa, milloin on aika astua sivuun ja alkaa vaikka siivoilemaan.. ja milloin lapsi taas tarvitsee aikaa. Voiko edes alle 2v tai 2v lapselle antaa liian paljon aikaa...
Tuohan nyt on ihan perus maalaisjärkeä. Ja onko oikeasti väliä, istuuko sitä koneella vai esim. tiskaako sillä välin kun lapsi selvästi haluaa leikkiä itekseen?

Mun mielestä se on myös lapsen kehityksen kannalta hyvä, että hän saa olla ja toimia välillä itsekseenkin (kunhan vanhempi lähettyvillä). Ei sekään ole hyvä että vanhempi on joku seremoniamestari joka koko ajan järjestää ohjelmaa ja tekemistä.
 
nojopas
tuosta ap:n puheesta tulee mieleen, että lapsille joiden äiti jaksaa koko ajan touhuta muksun kanssa, ei tuu mitään kehityshäiriöitä tai viivästymisiä. Kyllä äiti ja isä tarvii myös sen oman hetken vaikka sitten siinä koneella kaverin kanssa jutellen, kaikilla kun ei lapset nuku samaan aikaan. Ja milläs sä sen koneen käytön lapselta kohta estät kun se kouluunkin menee, siellä joutuu lapsikin sitä opetella käyttään, osassa kouluissa nimittäin annetaan kannettavat jo ihan alaluokilla opetusmielessä. Nolopa se sitten siinä vaiheessa on lapsen sanoa ettei hän osaa moista käyttää, koska kotonakin konetta käytetään vain salassa ja sillon kun hän nukkuu!!
Naurettavaa tuommonen sädekehän kiillotus. Ja jos tää kaveri tosiaan jatkuvasti istuu koneella ja lapsi siitä kärsii, niin tee lastensuojelu ilmoitus. Ei tuo vielä kerro huonoista kotioloista että sen lapsi tykkää teillä leikkiä toisten lasten kanssa, vai yksinkö sen pitäisi teilläkin leikkiä?
 
ap.........
Niinpä, siksi kirjoitin että leikkiihän se lapsi ne ajat yksin (äidin läsnäollessa), kun tekee ruokaa, siivoaa, leipoo, laittaa pyykkejä jne.. ellei nyt lapsi halua mukana olla.

Mutta, että kaiken tuon lisäksi ollaan nenä koneessa kiinni, eikä mitään tehdä yhdessä. Ulkoilut jää jne.
 
"kolmen äiti"
Huomaa että ap:lla on vain yksi lapsi. Jos olis useampi, ei siinä lapsia tarvitse leikittää, meillä ainakin leikkivät kaikki tuolla keskenään 2v, 4v ja 6v. Jos menen viereen, tulee käsky: "Äiti pois!". Joten ennemmin istun täällä koneella, kuin sotken lasteni leikkejä.

Kyllähän sitä tuli leikitettyä esikoista aikoinaan liikaakin, n.2-vuotiaana ei osannut leikkiä yhtään yksinään ja oma vikani kun olin hänet siihen totuttanut. Keksimmäisen kasvaessa noista tuli onneksi parhaat leikkikaverit ja enää ei tarvita äitiä mihinkään. Keskimmäistä ja kuopusta ei ole äidin koskaan tarvinnut viihdyttää, viihtyneet aina joko yksinään leikkiensä parissa tai sitten sisarusten. :)
 
"yrittaja"
Mun taapero menee nukkumaan klo 23 (tai silloin pääsen sitä nukuttamasta, se on aina taistelua), herää klo 07. Ei nuku päiväunia. Milloin mun pitäisi vaikka maksaa laskut tai lukea emailit, jos konetta ei saa avata lasten ollessa hereillä?
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
ap.................
tuosta ap:n puheesta tulee mieleen, että lapsille joiden äiti jaksaa koko ajan touhuta muksun kanssa, ei tuu mitään kehityshäiriöitä tai viivästymisiä. Kyllä äiti ja isä tarvii myös sen oman hetken vaikka sitten siinä koneella kaverin kanssa jutellen, kaikilla kun ei lapset nuku samaan aikaan. Ja milläs sä sen koneen käytön lapselta kohta estät kun se kouluunkin menee, siellä joutuu lapsikin sitä opetella käyttään, osassa kouluissa nimittäin annetaan kannettavat jo ihan alaluokilla opetusmielessä. Nolopa se sitten siinä vaiheessa on lapsen sanoa ettei hän osaa moista käyttää, koska kotonakin konetta käytetään vain salassa ja sillon kun hän nukkuu!!
Naurettavaa tuommonen sädekehän kiillotus. Ja jos tää kaveri tosiaan jatkuvasti istuu koneella ja lapsi siitä kärsii, niin tee lastensuojelu ilmoitus. Ei tuo vielä kerro huonoista kotioloista että sen lapsi tykkää teillä leikkiä toisten lasten kanssa, vai yksinkö sen pitäisi teilläkin leikkiä?

Ystävän lapsi on 2v, ei varmasti koneella leikkiminen olisi hyväksi. Järkikäteen, ei kirjoitus koske nyt isompia lapsia. Tosin, ei heillekään tekisi hyvää olla aamusta iltaan koneella. Minusta 2v lapsen kanssa kuuluu ulkoilla, maalata, lukea ja muutenkin puuhailla yhdessä jotain.
 
Onko se sinulta pois, jos en avaa konetta lapsen ollessa hereillä? En jatkossakaan aio olla koneella lapsen ollessa hereillä..
Jeps. Jokainen tavallaan.
Minä tuppaan älähtämään aina kun näen kaltoinkohdeltuja lapsia.
Oli sitten mistä syystä vain .

Livessä yrittäisin älähtämisen sijaan auttaa niin sinun kuin ystäväsikin lasta toisin keinoin.

:)
 
ap.........
[QUOTE="yrittaja";26460250]Mun taapero menee nukkumaan klo 23 (tai silloin pääsen sitä nukuttamasta, se on aina taistelua), herää klo 07. Ei nuku päiväunia. Milloin mun pitäisi vaikka maksaa laskut tai lukea emailit, jos konetta ei saa avata lasten ollessa hereillä?[/QUOTE]

Minkähän ikäinen taapero pärjää vain 8h vuorokausi unilla? Ja on se eriasia maksaa laskut, kuin olla siinä koneella kokopäivä kuukaudesta toiseen.
 

Yhteistyössä