En kestäisi miestä, joka ei lue lainkaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Libris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minua joskus harmittaa, kun mies ei oikein lue kaunokirjallisuutta, mutta ei suinkaan sen takia, että se tekisi hänestä juntin. Ihan vain tykkäisin keskustella joistakin loistokirjoista. Olen tyrkyttänyt joitakin loistavia scifiteoksia hänelle eikä hän niitä huonoina ole pitänyt, mutta hän lukee hitaasti ja perusteellisesti, ja loppujen lopuksi kirja kuitenkin onnistuu jossakin välissä jäämään kesken, ja sitä on turha sitten jatkaa kun on jo unohtanut puolet (pienten lasten kanssa tuo vapaa-aikakin on rajattua, niin tätä sattui minullekin).

Mutta hän kyllä lukee paljon erilaisia artikkeleita netistä ja lehdistä. Seuraa dokumentteja ja lukee aika paljon kirjallisuutta luonnontieteestä, erityisesti fysiikan ja tähtitieteen saralta. Osa teoksista ei ole puhtaasti luonnontieteellistä, vaan menee osittan filosofoinnin puolelle. Eiköhän noissa kirjoissa ole itse asiaa ja pohdintaa aika paljon enemmän kuin perusharlekiineissa ja dekkareissa ;). Eikä viihdekirjallisuudessakaan mitään vikaa ole, itse olen romanttisen viihteen suurkuluttaja.

Aku Ankkaakin mies lukee, mutta ei muita sarjakuvia. Minulla tämäkin menee toisinpäin. Kai me sitten täydennetään toisiamme tässä asiassa :D.

Meillä molemmat lukevat, minä vähän enemmän kuin mies. Välillä luetaan toisillemme ääneen :) Viimeksi kun tultiin yhdessä kaksistaan junalla kotiin, oli ihana että pystyin antamaan miehelle kirjan jota luin ja sanoa, että lue tämä kohta! Mitä olet mieltä?

Ja mies luki ja pohti kanssani vähän aikaa. Olisi outoa, jos en voisi puolisoni kanssa tehdä noin, että hän sanoisi, ettei kiinnosta.

• Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
[QUOTE="mimmi";26874399]näinpä. Jostain ne kirjailijatkin ajatukensa suoltaa. Eikä se jostain suinkaan ole muiden kirjailijoiden teokset (ainakaan yksin omaa, muutenhan homma olisi kopiomista).

Tarinat syntyvät omista havainnoista, kokemuksista. Herkkyydestä nähdä ympäröivää maailmaa ja kyvystä pukea kokemukset ja näkemykset sanoiksi niin että herättää ihmiset ajattelemaan. Kirjailijat jakavat kirjojen kautta tätä kykyään niille "onnettomille" joilla sitä ei luonnostaan on. Mutta osalla on. Tämä osa kykenee vaikkapa uutisten kautta rakentamaan hyvinkin laajaa maailman kuvaa. Myös elämänkokemus auttaa. JA kyky kuunnella.

Se, että haukkuu ihmiset jotka ei lue jotenkin "luusereiksi" kertoo aika paljon ko ihmisestä. Muun muassa sen että hän ei todellakaan omilla aivoillaa taida liikaa ajatella vaan odottaa vastausta jonkun toisen kirjoittamana. Ehkä jos joku kirjoittaisi kirjan ihmisitä jotka ei lue, voisi ap:n kaltaiset ymmärtää mitä täällä moni ajaa takaa.[/QUOTE]

Me ajattelemme samalla tavalla. :)

Saanko :hug: ? :)

Joopa joo. Mä en lue mitään kirjoja. Siis oikeesti ajanhukkaa. Vanhanaikaista. Otetaan ny vaikka se Sormusten herra. Leffana mä katon sen 3 tunnissa ja saan nähdä kaiken kokonaan heti. Kirjaa lukisin vittu varmaan vuoden. Tai ainakin viikon jos koko ajan lukis. Ja silti leffassa saa silmät, korvat ottaa tiedon vastaan. Oikeesti tiedon omaksumiseen kirja on auttamattomasti vanhentunutta kamaa.

Siis ihan sama kun menis polkupyörällä lomalle etelään. Vaikka lentämälläkin pääsis. No mikäs siinä jos olis aikaa matkustaa kuukausi suuntaansa mut ku ei oo.

Mut oikeesti. Älkää aina aatelko että kaikki vanha on parempaa ku se ei oo. Vai pitäiskö lääkäreidenkin luottaa vaan johonkin saakelin ikivanhoihin yrtteihin. Oikeesti kehitys kehittyy.

Repesin! :laugh:

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Mun mies lukee kokoajan jotain, yleensä englanninkielisiä 1000 sivun romaaneja. Hänellä on 4 kirjahyllyllistä klassikkoja ja muita opuksia.

Itse olen lukenut elämäni aikana kokonaan putkeen (putkeen= alle 6kk ja ei muita kirja-aloitelmia välissä) tasan 2 kirjaa. Koulukirjoja ei lasketa.

Onko meidän suhde nyt tuhoon tuomittu? Eiku aaaaaa, lukemattomat naiset on yleensä hyviä panoja, no ehkä se on mun valtti :D

Miksi täällä ihmiset puolustelee lukemattomuuttaan/lukemistaan? sitäpaitsi, rohkenen olla eri mieltä tuosta, että me lukevat omaamme jotenkin huonon mielikuvituksen ja kyvyn käsitelä asioita, ja että ne jotenkin meille pitää "pureskella" valmiiksi. Olkaa rauhassa lukematta, ja katselkaa vaikka niitä leffoja, mutta älkää arvostelko meitä lukevia ihmisiä samaan kastiin jonkun mutu-tuntumanne perusteella. Samoin emme mekään voi arvostella ei-lukevia ihmisiä kaikkia samaan porukkaan kuuluviksi. Minä ja puolisoni luemme, ja tykkääämme siitä:) ja jos minulle kirjojen lukeminen oli yksi puolison valinta kriteeri, niin eikö sekin ole minun asiani, oma mielipiteeni?

Kaikilla meillä on arvomaailmame. Minusta, kultuuriperheen kasvatista, tuntuisi hämmentävältä jos joku ei olisi kiinnostunut kirjoista. Täytyy myöntää että pidän kirjasivistystä arvossa. Ja muutenkin vietän paljon aikaa kirjojen parissa, niitä lukien ja niistä keskustellen.

Jos mies ei tässä voisi tulla vastaan, ei meistä tulisi paria.

[QUOTE="kkkk";26877705]Miksi täällä ihmiset puolustelee lukemattomuuttaan/lukemistaan? sitäpaitsi, rohkenen olla eri mieltä tuosta, että me lukevat omaamme jotenkin huonon mielikuvituksen ja kyvyn käsitelä asioita, ja että ne jotenkin meille pitää "pureskella" valmiiksi. Olkaa rauhassa lukematta, ja katselkaa vaikka niitä leffoja, mutta älkää arvostelko meitä lukevia ihmisiä samaan kastiin jonkun mutu-tuntumanne perusteella. Samoin emme mekään voi arvostella ei-lukevia ihmisiä kaikkia samaan porukkaan kuuluviksi. Minä ja puolisoni luemme, ja tykkääämme siitä:) ja jos minulle kirjojen lukeminen oli yksi puolison valinta kriteeri, niin eikö sekin ole minun asiani, oma mielipiteeni?[/QUOTE]

Tää on .... The Palsta. Siksi.

Kaikella lämmöllä ja oksennuksella. :saint:

[QUOTE="kkkk";26877705]Miksi täällä ihmiset puolustelee lukemattomuuttaan/lukemistaan? sitäpaitsi, rohkenen olla eri mieltä tuosta, että me lukevat omaamme jotenkin huonon mielikuvituksen ja kyvyn käsitelä asioita, ja että ne jotenkin meille pitää "pureskella" valmiiksi. Olkaa rauhassa lukematta, ja katselkaa vaikka niitä leffoja, mutta älkää arvostelko meitä lukevia ihmisiä samaan kastiin jonkun mutu-tuntumanne perusteella. Samoin emme mekään voi arvostella ei-lukevia ihmisiä kaikkia samaan porukkaan kuuluviksi. Minä ja puolisoni luemme, ja tykkääämme siitä:) ja jos minulle kirjojen lukeminen oli yksi puolison valinta kriteeri, niin eikö sekin ole minun asiani, oma mielipiteeni?[/QUOTE]

Mun mielestä lukevilla ihmisillä nimenomaan on sitä mielikuvitusta ja kykyä eläytyä.

Itse mielummin katson elokuvia, koska pidän esteettisesti kauniista asioista ja haluan nähdä ne niin kuin ne on "tarkoitettu", en pysty keskittymään niin isoon projektiin kuin 400-sivuiseen kirjaan, jossa annetaan vain sanoja jä "päättele loput itse".

Kirjaa lukiessahan päätät joiltain osin itse, miltä päähenkilöt, tapahtumapaikat ja muut näyttävät.

Ei tässä kai kukaan ole arvostellut mutulla. Ainoastaa herättänyt muistamaan että yksi asia ei riitä tekemään kenestäkään junttia tai ainakaan anna ap:lle oikeutta haukkua jota kuta sellaiseksi "vain koska ei lue".

Ihmiset haluaa kokea ja nähdä asioita eri tavoin. Joku katsoo paljon elokuvia. Onko hän laiska kun ei lue? Tai ehkä hän katsookin niitä elokuvia jotka eivät olekaan suoraan "main streem" kamaa. Vaan sellaista joka vaatii yhtälailla hahmoitusta kuin kirja. Toinen seuraa televisiosta dokumentteja. Kolmannella on hyvät korvat kuunnella ympärillä tapahtuvaa ja havannoida sitä kautta elämän nyansseja.

Me olemme erilaisia. Mutta todellakin turha on myöskään lukematonta heittä suoraan romukoppaan. Kukin tavallaan, siten miten viihtyy?

[QUOTE="mimmi";26877727]Saa, ja kiitos. Ihmisiä on turha määrittää yhdellä mittarilla koska me kaikki olemme kuitenkin kovin erilaisia.[/QUOTE]

No aivan. Silti tuntuu että erittäin harva vielä jaksaa muistaa tämän asian. Tai edes tiedostaa. En tiedä mikä olisi oikein "totuus".

en pysty keskittymään niin isoon projektiin kuin 400-sivuiseen kirjaan, jossa annetaan vain sanoja jä "päättele loput itse".

Tässä on minusta kyse älykkyydestä. Ihminen joka ei pysty luomaan mielikuvaa luetusta on mielestäni vähemmän älykäs. Televisio antaa mahdollisuuden laittaa aivot narikkaan, ja mikäs siinä silloin tällöin. Mutta jos se yliajaa lukemisen mukanaan tuoman nautinnon on se mielestäni merkki älykkyysosamäärän vähyydestä.

Tässä on minusta kyse älykkyydestä. Ihminen joka ei pysty luomaan mielikuvaa luetusta on mielestäni vähemmän älykäs. Televisio antaa mahdollisuuden laittaa aivot narikkaan, ja mikäs siinä silloin tällöin. Mutta jos se yliajaa lukemisen mukanaan tuoman nautinnon on se mielestäni merkki älykkyysosamäärän vähyydestä.

...no sulla on vielä paljon luettavaa jos meinaat että se parantaa tätä ajattelukykyäsi ja tekee sinusta fiksumman. Anteeksi nyt kamalasti, mutta sinuun lukeminen ei ole vielä kovin näköjään purrut. JA harlekiinit ei ole kirjallisuutta.

[QUOTE="mimmi";26877799]...no sulla on vielä paljon luettavaa jos meinaat että se parantaa tätä ajattelukykyäsi ja tekee sinusta fiksumman. Anteeksi nyt kamalasti, mutta sinuun lukeminen ei ole vielä kovin näköjään purrut. JA harlekiinit ei ole kirjallisuutta.[/QUOTE]

Saat anteeksi.

[QUOTE="mimmi";26877825]Kiitos. Jatka lukemista - kyllä se siitä vielä joku päivä aukeaa, siis ihmisten erilaisuus. Ja miten ihmiset voi olla älykäitä hyvin eri tavoin. Samaan päämäärää elämässä luojan kiitos on useampi polku =)[/QUOTE]

Älä huoli. Olen varma että älykäs ihminen ei ole se joka ei koskaan lue mitään.

No ehkä mä olen sitten tyhmä joiltain osin. Olen vaan aina ollut käytännön ihminen, luova kun saa kongreettisesti tehdä ja mennä. Ja myös teen niin ~16h/päivä työn ja opintojen merkeissä, joten tarvin "aivot narikkaan"- meininkiä.

Kirjaan syventyminen on vaikeaa meille, joilla on muutenki vaikeuksia istua paikoillaan. Elokuva on niin paljon lyhyempi ja siinä on niin paljon katseltavaa, ettei mieli pääse harhailemaan. Mulla lukiessa ei pysy se ajatus päässä ja alan ajattelemaan ihan jotain mikä ei liity koko aiheeseen.

Ajattelen silti, että lukeminen voisi olla kivaa. Ehkä vanhempana kun on rauhoittunut ja on aikaa, siihen tutustuu ihan erilailla.

[QUOTE="mimmi";26874399]näinpä. Jostain ne kirjailijatkin ajatukensa suoltaa. Eikä se jostain suinkaan ole muiden kirjailijoiden teokset (ainakaan yksin omaa, muutenhan homma olisi kopiomista).

Tarinat syntyvät omista havainnoista, kokemuksista. Herkkyydestä nähdä ympäröivää maailmaa ja kyvystä pukea kokemukset ja näkemykset sanoiksi niin että herättää ihmiset ajattelemaan. Kirjailijat jakavat kirjojen kautta tätä kykyään niille "onnettomille" joilla sitä ei luonnostaan on. Mutta osalla on. Tämä osa kykenee vaikkapa uutisten kautta rakentamaan hyvinkin laajaa maailman kuvaa. Myös elämänkokemus auttaa. JA kyky kuunnella.

Se, että haukkuu ihmiset jotka ei lue jotenkin "luusereiksi" kertoo aika paljon ko ihmisestä. Muun muassa sen että hän ei todellakaan omilla aivoillaa taida liikaa ajatella vaan odottaa vastausta jonkun toisen kirjoittamana. Ehkä jos joku kirjoittaisi kirjan ihmisitä jotka ei lue, voisi ap:n kaltaiset ymmärtää mitä täällä moni ajaa takaa.[/QUOTE]

Ja jokaikinen kirjailija lukee muiden kirjailijoiden teoksia. Hyväksi kirjailijaksi ei tulla lukematta.

Yhteistyössä