En kestäisi miestä, joka ei lue lainkaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Libris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26874374]Lukioko on se sivistyneisyyden mittari? Lukeeko kukaan edes enää tietosanakirjoja, miksi? Netistä löytää samat tiedot ja enemmänkin.

Miten se lukeminen eroaa aku ankan ja tietosanakirjan välillä? Tai jopa tämän lauseeni välillä?[/QUOTE]

amiksessa ei lueta läheskään niin paljoa mitä lukiossa. kokemuksesta tiedän sen. kyllä minä ja mieheni luemme tietosanakirjoja, koska kirjana tieto on helpompi löytää. miten aku ankka sivistää verrattuna tietosanakirjaan? kysynpä vaan...

[QUOTE="smile";26874417]jotain tietoa pitää silti olla että pääsee ylioppilaaksi.[/QUOTE]

Niin - toiset kuuntelee oppitunneilla ja oppii kuulemansa kautta. osaa yhdistellä kuulemiaan asioita ja kiinnittää arjessakin tuollaisiin huomiota.
Kaikki ei opi pelkästään lukemalla. Kannatta tuo muistaa.

[QUOTE="smile";26874353]onhan siinä huomattava ero jos mies a. lukee aku ankkaa ja mies b. lukee tietosanakirjaa. esimerkiksi jos mies menee lukioon niin siellä on pakko lukea tai muuten ei pärjää.[/QUOTE]

Mitenkäs se aku ankan lukeminen vaikuttaa? Nimimerkillä kolmisen sataa akupokkaria luettuna kirjahyllyissä.

Ok. sovitaan nyt sitten niin että ne jotka eivät lue, ovat syntyneet jo valmiiksi niin viisaana että he tietävät kaiken paremmin ja osaavat muuten vain kaiken paremmin kuin sellaiset jotka lukevat, jotka eivät voi osata mitään muuta kuin lukea, jos lukevat kirjoja. Silti eivät niistä opi mitään

Ok. sovitaan nyt sitten niin että ne jotka eivät lue, ovat syntyneet jo valmiiksi niin viisaana että he tietävät kaiken paremmin ja osaavat muuten vain kaiken paremmin kuin sellaiset jotka lukevat, jotka eivät voi osata mitään muuta kuin lukea, jos lukevat kirjoja. Silti eivät niistä opi mitään

Parisen sataa kirjaa luettuna mutta en usko niistä mitään oppineeni..

[QUOTE="smile";26874413]amiksessa ei lueta läheskään niin paljoa mitä lukiossa. kokemuksesta tiedän sen. kyllä minä ja mieheni luemme tietosanakirjoja, koska kirjana tieto on helpompi löytää. miten aku ankka sivistää verrattuna tietosanakirjaan? kysynpä vaan...[/QUOTE]

Joku täällä kertoi jo, että kirjoja lukiessa pitää asettua jonkun toisen asemaan. Minä henkilökohtaisesti asetun ja samaistun monestikin aku ankassa seikkaileviin hahmoihin. Myös elokuvia ja sarjoja katsoessa asetun monesti näyttelijöiden saappaisiin ja koen tätä kautta iloa ja surua.

Sivistääkö dokumentit? Katson paljon historiallisia dokumentteja, myös luontoon ja taiteeseen liittyvät dokumentit kiinnostavat.

En ole käynyt lukiota, enkä ammattikoulua, vaan olen opiskellut taideteollisessa oppilaitoksessa. Kirjoja en ole sielläkään lukenut.

Joku kirjoitti täällä jo hyvin, että jotkut ihmiset osaavat pohdiskella ja miettiä elämää ihan muutenkin kuin kirjoja lukemalla.

Minä koen olevani tällainen yksilö.

Sie et tunnu oppineen mitään. Mutta luojan, fiksut on ;) siis lukien. Tai elämästä tai molemmista.

Kuka määrittää mitä luuseri tai tyhmyys on? Onko se sitä että ei kykene pitkiin ajatusketjuihin? Vai olisiko se sitä että ei osaa vaihtaa sulaketta tai edes napsauttaa automaattisulaketta päälle sen lauettua? Vai onko se sitä ettei osaa keittää perunoita? vaiko käyttää pesukonetta?

Minusta viisaus ja fiksuus pohjaa useampaa eri osa-alueeseen. Eikä vaan siihen että osaa jotain kapeaa aluetta elämässä. Kiinassa sana viisaus on yksi merkki. Se sisältää kolma symbolia: Miekka sydämmellä, silmä ja korva. Viisas on ihminen jolla on korvat joilla kuulla, silmät joilla nähdä ja joka elää aina kuin miekka sydämmellä.
(muistaakseni meni näin... tuonne päin ainakin)

[QUOTE="äippä";26874465]Lukeeko joku ihan tosissaan vapaa-ajallaan tietosanakirjoja, ihan vaan lukemisen ilosta?[/QUOTE]

Eikö kaikki tee niin? Minulla taitaa olla yks kesken keittiönpöydällä, vai kaksikin. Toinen yleisteos ihan tietosanakirja ja toinen on alkuaineista kertova tietokirja. Luin jo pienenä mummolassa useamman sarjan tietosanakirjoja kannesta kanteen. Tiesin sitten jo hyvin pienenä mitä rautaneito tai Valkoinen Ruusu merkkaavat. :p

[QUOTE="smile";26874413]miten aku ankka sivistää verrattuna tietosanakirjaan? kysynpä vaan...[/QUOTE]

Aku Ankassa on käyty läpi mm. viikinkien tekemä löytöretki Pohjois-Amerikkaan, kontikiin ollut useampi viittaus, puhuttu Naurusaarten moai-patsaista, vierailtu pyramideilla, tutkailtu Amerikan alkuperäiskansojen elämää, etsitty El Doradoa, otettu kantaa poliittisesti sekä piikitelty päivän kuumia julkkiksia. Nämä nyt muistan ihan vaan tuosta noin kummemmin pohtimatta.

[QUOTE="mimmi";26874497]Kuka määrittää mitä luuseri tai tyhmyys on?[/QUOTE]

Ei ainakaan kukaan meistä. Monet elävät ahtaassa maailmassaan ja kuvittelevat pystyvänsä määrittelemään toisia ihmisiä. Suotakoon se kuitenkin heille, koska heidän on turvallisempi elää pimennossa kuin avata silmiään.

Aku Ankassa (suomenkielisessä) on paljon viittauksia nykypäivän ja historian politiikkaan ja tapahtumiin, sillä tekstit on tehty suurella ammattitaidolla. Jos on yleissivistystä, niin voi löytää Aku Ankan ulottuvuudet. Aku Ankalla on paljon annettavaa myös aikuiselle.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";26874547]Aku Ankassa (suomenkielisessä) on paljon viittauksia nykypäivän ja historian politiikkaan ja tapahtumiin, sillä tekstit on tehty suurella ammattitaidolla. Jos on yleissivistystä, niin voi löytää Aku Ankan ulottuvuudet. Aku Ankalla on paljon annettavaa myös aikuiselle.[/QUOTE]

Kieli on myös hyvää!

[QUOTE="vieras";26874547]Aku Ankassa (suomenkielisessä) on paljon viittauksia nykypäivän ja historian politiikkaan ja tapahtumiin, sillä tekstit on tehty suurella ammattitaidolla. Jos on yleissivistystä, niin voi löytää Aku Ankan ulottuvuudet. Aku Ankalla on paljon annettavaa myös aikuiselle.[/QUOTE]

mikä teitä kiehtoo siinä aku ankassa? :o en ymmärrä! olen aina inhonnut aku ankkaa. muu kirjallisuus kiehtoo enemmän. kai se on persoonastakin kiinni.

Voisin sanoa vähän samalla tavalla (olen siis aika lailla samaa mieltä kuin ap) että en kestäisi miestä joka ei osaa laittaa ruokaa, ei kuuntele musiikkia, ei seuraa uutisia, joka ei ole yhteiskunnallinen, joka ei... plaa plaa plaa. Koska, ap:ta lainatakseni, mun mielestä tuntuis ihan pöyristyttävältä, että mies olis niin juntti, ettei osaisi laittaa ruokaa/kuuntelisi musiikkia/seuraisi uutisia/lukisi kirjoja... jatkanko listaa? :saint:

Onneksi minun maullani ei ole väliä muiden kuin minun mieheni kannalta. :D

[QUOTE="Jäämies";26874523]Ei ainakaan kukaan meistä. Monet elävät ahtaassa maailmassaan ja kuvittelevat pystyvänsä määrittelemään toisia ihmisiä. Suotakoon se kuitenkin heille, koska heidän on turvallisempi elää pimennossa kuin avata silmiään.[/QUOTE]

Näin on - silloin ei osata kuunnella muuta tai nähdä muuta. Ja toistaan omaa rakennettua tottuutta ainoana totuutena. Mieltymykset on asia erikseen ja siksjoku todellakin voi tuntea että hänen ei halua puolisoksi vaikkapa ihmistä joka ei lue kirjoja. Minä en taas halua rinnalleni ihmistä jolla ei ole kädentaitoja tai joka on vaikkapa ruuan suhteen äärimmäisen nirso. Se ei tarkoita kuitenkaan että nirsot tai teoreettiset ihmiset olisiva "juntteja" tai tyhmempiä. Tässä se vissi ero.

[QUOTE="vaimo";26874152]Meillä luetaan, selät vastakkain sängyssä :) Ja jos on hyvä kirja, suositellaan toisillemme. Kyllä ihmisen älykkyys monesti näkyy siinä lukeeko vai ei, yleissivistys ja mielikuvitus jää hyvin heikoille jos lukemista ei harrasta. Se on huomattu niin naisissa kuin miehissäkin.[/QUOTE]

Samanlaisia kokemuksia mullakin lähipiiristä.

Mun mies lukee paljon yhteiskunnallista kirjallisuutta ja klassikoita. Laidasta laitaan. On tavallaan alalla. En usko, että voisin olla suhteessa lukemattoman ihmisen kanssa.

[QUOTE="jepsis";26874721]Samanlaisia kokemuksia mullakin lähipiiristä.

Mun mies lukee paljon yhteiskunnallista kirjallisuutta ja klassikoita. Laidasta laitaan. On tavallaan alalla. En usko, että voisin olla suhteessa lukemattoman ihmisen kanssa.[/QUOTE]

Minä en voisi taas olla suhteessa miehen kanssa joka ei ole kiertänyt maailmaa. Enkä nyt puhu turismista. Vaan että on asunut muualla, useammassa maassa jne. Koska sitä ymmärräystä erilaisuudesta ja eri kultuureista ei kirjoista löydä tai opi.

Tai en voisi elää ihmisen kanssa jolla ei olisi matemaattisia lahjoja ja taitoa soveltaa niitä käytäntöön.

Makuasioita. Mä saattaisin todennäköisesti pitää sinun miestäsi tylsänä teoreetikkona. Tai sitten en.

Lukeminen ei kuitenkaan ole yksin mikään mittari mistään.

Yhteistyössä