En kestäisi miestä, joka ei lue lainkaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Libris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Libris

Vieras
Olin tossa kaverini luona ja siellä jutteltiin niitä näitä. Sen mieskin siinä pyörähti pari kertaa. Olen aina pitänyt häntä vähän junttina, mutta ihan symppiksenä. Kattelin sitten heidän kirjahyllyään ja kaverini sano, että pääosa kirjoista on vintillä, koska ei mahtunut. Naureskelin, että hän on omansa tuonut tänne ja miehen kirjat on vintillä. Lakonisesti kaverini totes, että "Mun mies ei lue."

Juteltiin sitten tosta. Äijä ei oo lukenut elämässään yhtään kirjaa, ellei nyt sitten ehkä jotain pakotettua yläasteella. Juttelin tosta sitten oman mieheni kanssa (joka ei ole lukutoukka, mutta on kuitenkin lukenut satoja kirjoja joista paljon klassikoitakin). Hän vaan totes, että moni mies ei lue paljoa. Ja sitten kun harvoin lukee, niin aina jotain samanlaista sotaromaania...

En tiedä. Mun mielestä tuntuis ihan pöyristyttävältä, että mies olis niin juntti, ettei olis lukenut oikein mitään. Tietysti sama koskee naisiakin, mutta en kyllä tunne ketään joka ei mitään lukis. Toki osalla kaikki lukeminen on "roskakirjallisuutta", mutta silti... Mites teidän miehet lukee? Ja jos eivät lue, niin miksi eivät. Ei ehdi... Mutta mikseivät lukeneet nuorempana... eivät ehtineet... ???

En kestäisi minäkään ja oli kyllä ihan kriteerini "miestä valitessa", että lukee edes silloin tällöin. Oma kokemuspiiri ihmisistä jotka eivät koskaan lue (olivat sitten naisia tai miehiä) on todella negatiivinen.

Kyllä se minunkin mielestä on niin, että ihmiset, jotka eivät lue kaunokirjallisuutta lainkaan, ovat lähes poikkeuksetta sitä henkisesti vaisumpaa jengiä. Ei tässä nyt mitään suoraa korrelaatiota ole, mutta jonkinmoinen. Ja todellakin, ei puhettakaan siitä, että mieheni voisi olla sellainen joka ei lue mitään (tai sitten jos tosiaan lukee pelkkää Aku Ankkaa ja Vuorista). Kyllä jo yleissivistykseen kuuluu Sinuhet, Hemingwayt ja Lessingit.

Toki täytyy sanoa sen verran, että emmä mitään kirjalistoja tee. Mutta pakko esim. todeta se, että en ole koskaan tavannut (suomalaista, ulkomaalaisille voidaan antaa anteeksi) miestä, jota olen pitänyt fiksuna ja joka ei olis lukenut Sinuhe Egyptiläistä. Ja sama menee myös toisinpäin. Ja ei, en ole muodostanut kuvaani vain tuon perusteella. Onpahan vain tullut huomattua.

Kyllä se minunkin mielestä on niin, että ihmiset, jotka eivät lue kaunokirjallisuutta lainkaan, ovat lähes poikkeuksetta sitä henkisesti vaisumpaa jengiä. Ei tässä nyt mitään suoraa korrelaatiota ole, mutta jonkinmoinen. Ja todellakin, ei puhettakaan siitä, että mieheni voisi olla sellainen joka ei lue mitään (tai sitten jos tosiaan lukee pelkkää Aku Ankkaa ja Vuorista). Kyllä jo yleissivistykseen kuuluu Sinuhet, Hemingwayt ja Lessingit.

Toki täytyy sanoa sen verran, että emmä mitään kirjalistoja tee. Mutta pakko esim. todeta se, että en ole koskaan tavannut (suomalaista, ulkomaalaisille voidaan antaa anteeksi) miestä, jota olen pitänyt fiksuna ja joka ei olis lukenut Sinuhe Egyptiläistä. Ja sama menee myös toisinpäin. Ja ei, en ole muodostanut kuvaani vain tuon perusteella. Onpahan vain tullut huomattua.

:laugh:

Oikeasti lukeminen on merkittävä osa ihmisen ajattelun kehittymistä. Myös aikuisena. Olen surullinen jos ihmiset eivät lue. Luetteko satuja lapsillenne? Aiotteko opettaa heillä, että kirjallisuus on turhuutta? Voi voi...

Kahden pienen lapsen äiti, toivotko sinä etteivät lapsesikaan lukisi kirjoja (siis muitakin kuin koulukirjoja)?

Minun mies ei lue lainkaan, minä taas luen paljon :) Samaa mieltä olen siinä että kyllä se jossain näkyy.. En sano miestäni tyhmäksi, koska sitä hän ei missään nimessä ole.. ehkä se on huono mielikuvitus missä se näkyy? Lukeminen ei häntä vain kiinnosta, ei jaksa keskittyä. Ei ole koskaan lukenut kokonaista kirjaa.

Mun mies ei hirveen usein lue kyllä. Ei ole kotonaan opetettu siihen tai rohkaistu. Se että osaa lukea ei vielä tarkoita että "osaa" lukea. Vaikea selittää, mutta jotkut ei vaan saa siitä lukemisesta mitään irti kun ei ole luettu ikinä, ja mulla on semmonen kaveri joka ei ollenkaan tunnu tajuavan koko lukemisen pointtia tai sitä miten kirjaa luetaan. Ei jaksanut kerran lukea edes lehtiartikkelia loppuun asti kun näytin yhtä mielenkiintoista juttua, mikä olis hänestäkin voinu olla mielenkiintoinen. Yhtäkään kirjaa se ei ole lukenut.

Mun mies lukee jännäri-rikos- ja sotakirjoja, alansa kirjallisuutta, paljon ulkomaisia artikkeleita netistä ja lehdistä, lisäksi vielä kuuntelee äänikirjoja ja alansa podcasteja pysyäkseen ajanhermolla. Ei juntti, vaan nörtti :D

• Tykkää
Reactions: nokkimus
Jokainen luo ne omat kriteerinsä, mitkä luokittelee tärkeäksi. Omani tuossa lukee urheilulehteä ja syö lasten muroja raskaan työpäivän jälkeen, enkä voisi kuvitella rakastavani tämän enempää.

Löyhä yleissivistys noin niinkuin muuten olisi minulle kauhistus, mutta sitä ollaan saatu enemmän elämällä ja näkemällä, kuin kirjoista. Tosin itse pidän myös kirjojen lukemisesta, mutta se onkin minun ihan oma asiani.

[QUOTE="Lissu";26872180]Aika yksipuolinen ja mustavalkoinen tapa ajatella, että paljon lukeva ihminen on sivistynyt ja vähän lukeva juntti. Melkein uskoisin ettei tällaisen ihmiskuvan omaava henkilö ole lukenut paljoa kehittäviä kirjoja. :D

Mä olen aina lukenut paljon, mieheni ei juurikaan eikä hän kyllä millään tasolla ole minua tyhmempi tai juntimpi. :)[/QUOTE]
Ei munkaan mies ole tyhmä tai juntti, mutta yleissivistys on paljon huonompi kun ei lue. Kyllä sen huomaa jos ei ole koskaan elämässään ollut kiinnostunut lukemisesta. Huomaa vaikka olisi ihan koulutettu ihminenkin.

Mun mies lukee. On lukenut mm kaikki maailmankirjallisuuden klassikot ja paljon paljon muuta. Käy kirjastossa kerran-pari kuussa, lukee lähes laidasta laitaan. Minusta on mukava kuunnella kun hän kertoo kirjoista, en itse ehdi niin paljon lukea (ja jos luen niin luen myös lehtiä ja rakkausromaaneja), tulee sit samalla kuultua paljon muitakin kirjoja.

Poika on tullut isäänsä, luki just Sinuhen kolmessa päivässä (tosin pohdimme oliko se sopivaa 12-vuotiaalle, mutta siinä vaiheessa kun huomasin minkä kirjan hän oli hyllystä valinnut, hän oli jo sen puolivälissä).

Minä luen ja mieheni ei. Kyllä minä meistä ainakin akateemisesti fiksumpi olen ja ylipäätään aika aikaansaava ihminen. Mutta ei se minusta parempaa tee. Kuten ei ekonomin koulutuskaan tai isompi palkka. Jossain kohtaa lukeminen voi kääntyä itseään vastaankin. Ainakin siinä vaiheessa, jos kuvittelee klassikkokirjojen lukemisen olevan hyvyyden lähde. Tai etsii sitä oikeaa rakkautta romanttisten kirjojen pohjalta.

Mä rakastan lukea ja ennen lapsia olin oikea lukutoukka. Koko ajan oli kirja menossa, ja yhden kirjan luin yleensä 1-2 päivässä. Mun mies ei juurikaan lue, ei ole eläissään lukenut kuin noin 20 kirjaa. Se ei ole mikään onglema. Miehellä on tarkkaavaisuushäiriö, ja etenkin lukeminen on vaikeaa. Sen sijaan hän katsoo telkasta paljon asiaohjelmia ja kuuntelee yle puheelta asiaohjelmia.

Mua jotenkin suuresti ärsyttää tuollainen ylemmyydentuntoinen asenne, että: "minä olen paljon älykkäämpi kuin kaikki juntit jotka eivät lue kirjoja". Kun ei elämä ja maailma ole niin mustavalkoista.

Meillä on kirjahyllyt täynnä, mutta nyt ei vuoteen kumpikaan ole yksinkertaisesti kerennyt lukemaan. Eniten ehkä ärsyttää (en tiiä miksi), kun mies ei suostu lukemaan suomeksi :D Luetaan kumpikin englanniksi, mutta mulla on pari kirjaa suomeksi ja mies ei halua lukea niitä. Aaaaaarg!

Lukemisen tai lukemattomuuden perusteella ihmisestä ei voi sanoa yhtään mitään. On ihmisiä, jotka eivät ole mitenkään erityisen fiksuja, vaikka lukevat paljon, ja on ihmisiä, jotka ovat fiksuja ja menestyneitä, vaikka eivät ole lukeneet yhtäkään kirjaan pakollisten koulukirjojen lisäksi. Ihmisellä voi olla niin paljon muita kiinnostuksen ja harrastuksen kohteita, ettei lukemiselle jää aikaa.

Minä olen tykännyt lukea aina. Mieheni kiinnostui kirjoista vasta reilusti yli 30-vuotiaana.

Tässä puhutaan miehistä, mutta minäkään (eikä mieskään) täytä kriteereitäsi. Meillä luetaan paljon tekniikka ja tiedealan lehtiä, kirjoja ja julkaisuja. Emme kyllä olekaan kirjallisuudesta kiinnostuneita vaan juuri tekniikasta, luonnontieteistä, urheilusta ja matkailusta. Pidän meitä silti fiksuina.

Siinä olen samaa mieltä, että jos oikeasti ei lue edes netistä tai lehdistäkään muuta kuin sarjakuvia niin varmasti sillä on vaikutuksensa kielelliseen lahjakkuuteen ja mielikuvitukseen.

Yhteistyössä