En kestä enää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maaria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kkkk";23565290]meilla mies tienaa 100 000 v eika veroprosentti ilman vahennyksia ole kuon 33pros, [/QUOTE]

Menee ot:ksi, mutta miten voi olla noin, kun mulla vajaan 50 000 euron vuosituloilla on veroprosentti ilman vähennyksiä 31?

Niin, onhan siellä ne laput ja vuositulot ja kaikki. Mutta kuten kerroin, niin kun hän saa isot korvaukset yhtenä kuukautena vuodessa, niin hänen vuositulonsa lasketaan yhteen ja jaetaan koko vuodelle, jolloin sitten kela laskee isommat tulot kuukaudelle kun todellisuudessa on.
Onpa näköjään hankala asia kun ei näytä kenenkään tajuntaan menevän.

No mutta mitäs kumma tossa nyt on? Oletusaarvohan on se että suuremman tilin kuulta voisi säästää noihin pienemmän tilin kuihin?

Oli sitä itsekin mietittävä rahan käyttöä opiskelijana. Kun kesätöissä tienasi 4kk sen verran paljon että opintotuki tippui pois niin oli vaan osattava jakaa se 4kk ansio 12 kuukaudelle.

Niin, onhan siellä ne laput ja vuositulot ja kaikki. Mutta kuten kerroin, niin kun hän saa isot korvaukset yhtenä kuukautena vuodessa, niin hänen vuositulonsa lasketaan yhteen ja jaetaan koko vuodelle, jolloin sitten kela laskee isommat tulot kuukaudelle kun todellisuudessa on.
Onpa näköjään hankala asia kun ei näytä kenenkään tajuntaan menevän.

Ei se sitten mene niin. Jos on kuukausittainen palkkatodistus, niin se on KUUKAUSITTAINEN. Piste. Kela ei sitä voi enää muuttaa itekseen. Kela on tehnyt virheen, tai sitten siellä ei ole kuukausittaista tuloselvitystä.

Mikset vie 6 kk palkkatodistusta, siinähän ei näy se kesäkuun suurempi palkka. Näin mulle neuvoi kelan työntekijä. Mies oli työsulussa 3 kk ja sai vaan päivärahan tuolta ajalta + 3 kk normaali tilit. Sain jopa rahaa kelalta. Jos oltais otettu vuoden tulot niin en olis saanut jeniäkään.

olisiko niin että brutto 3500e/kk, verojen jälkeen todellisuudessa rahaa jää käteen se 1700e/kk. kela kuitenkin laskee tuon bruttotulon mukaan kaikki tulot, vähät välittää paljonko käteen todellisuudessa jää.

En usko. Minulla brutto 2500 e/kk ja käteen jää 2000 e/kk. Kannattaa tarkistaa miehelle oikea veroprosentti vero.fi-sivujen laskurista. Turha maksaa liikaa veroja. Kuulutte varmaan niihin typeryksiin, jotka sitten parin vuoden päästä riemuitsevat muutaman tonnin veronpalautuksista.

Lapset hoitoon ja vanhemmilta kaikki vapaa-aika vain ja ainoastaan lasten kanssa. Näin mä jouduin tekemään. Nyt nuorin 3-v ja käyn joskus jossain yksin (vaatekaupassa tms.), mutta mä tai mies ei harrasteta mitään perheen ulkopuolista. Hyvin meillä on mennyt, vaikka etukäteen hirvitti viedä suoraan äitiyslomalta hoitoon.

Kelan sivuilta suoraan kopsattu kohdasta missä kerrotaan mitä tietoja tarvitaa kotihoidontuen hakemista varten

Liitä mukaan todistus tai kuitti perheen bruttotuloista (muista kuin Kelan etuuksista), kuten
palkkatositteet sekä omista että puolison työtuloista (esitä työnantajan todistus, esim. palkkakuittitosite, viimeiseltä palkanmaksukuukaudelta sekä tiedot kuluvan ja edellisen vuoden palkkakertymistä, jotta Kela voi määritellä keskimääräisen kuukausitulon)

Tossa kerrotaan hyvin selvästi että määritetään keskimääräinen kuukausitulo.

Ei se sitten mene niin. Jos on kuukausittainen palkkatodistus, niin se on KUUKAUSITTAINEN. Piste. Kela ei sitä voi enää muuttaa itekseen. Kela on tehnyt virheen, tai sitten siellä ei ole kuukausittaista tuloselvitystä.

Kuukausittaisessa palkkatodistuksessa näkyy myös sen vuoden kertymä sekä edellisen vuoden vuositulot. Ainakin niissä kaikissa laskelmissa joita miun pöydältä on lähtenyt. Että ei siinä pimittäminen liikoja auta.

[QUOTE="Jennis";23565547]Lapset hoitoon ja vanhemmilta kaikki vapaa-aika vain ja ainoastaan lasten kanssa. Näin mä jouduin tekemään. Nyt nuorin 3-v ja käyn joskus jossain yksin (vaatekaupassa tms.), mutta mä tai mies ei harrasteta mitään perheen ulkopuolista. Hyvin meillä on mennyt, vaikka etukäteen hirvitti viedä suoraan äitiyslomalta hoitoon.[/QUOTE]

Näinhän siinä käy. Itse en vuoteen hoidonaloituksesta halunnut tehdä mitään ilman lapsia työn lisäksi. Oli hieman vaikeaa ymmärtää monille. Sitten aloin vähitellen harrastaa vähän liikuntaa. Mutta vieläkään en ole halunnut juuri lähteä illanviettoihin tai parisuhdeviikoloppuja viettämään.

Yhteistyössä