En käsitä, miten ihmiset voivat olla liikkumatta 0_0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pyydä kanssasi uimaan ja kävelylle? Tanssimaan?

Asutaan eri kaupungeissa ja nähdään vain suunnilleen pari kertaa kuussa, yhteistä harrastusta on vähän hankala ylläpitää... Aina tavatessa pyritään käymään pitkällä reippaalla kävelylenkillä ja tekemään kaikenlaista, vaikka siivoamaan yhdessä jos ei muuta keksitä. Häntä on jokseenkin vaikea saada mistään innostumaan, ruoanlaittoa ja television vahtaamista lukuunottamatta. Lähempänä asuvat kaverinsakaan eivät mitään liikunnallista harrasta.

Voi jo hyvin kuvitella, millä mallilla hänen terveytensä on vaikkapa kymmenen vuoden päästä jos samaa rataa jatkaa, paino nousee pikkuhiljaa jatkuvasti ja väsymys tuntuu vaivaavan yhä enemmän :(

Jenis: "Ymmärtääkö ne sun aivot, että se sun kroppa ennen pitkää sairastuu, jos ei saa liikuntaa? Tulee esim. osteoporoosi, tai lihakset/tasapaino on niin huonot että kun kaadut liukkailla, kaadut hallitsemattomasti ja murrat vaikka lonkkasi?

Tämähän ei ole mikään mielipidekysymys, ihminen tarvitsee tietynlaista ravintoa ja liikuntaa pysyäkseen terveenä."

No kyllä tämä minusta vähän kuulostaa siltä että uhkaílet minua osteoporoosilla, jos en liiku.

Minä en määrää osteoporoosia kellekään, vaan kenenkään keho ei pysy pidemmän päälle terveenä ilman liikuntaa. Kyse ei ole minusta, vaan biologiasta/fysiologiasta. Tuossa on tuo ESIM juuri siksi. Voi ESIMERKIKSI tulla osteoporoosi. Tästä löytyy ihan tutkimustietoa, jos aihepiiri kiinnostaa :)

Kyllähän sitä helposti jämähtäisi sohvanpohjalle suklaalevyn kanssa, mutta kun harrastaa liikuntaa säännöllisesti on huomattavasti virkeämpi olo ja jaksaa paremmin :)

Meillä on 7kk ikäinen vauva ja koira, mieheni on yrittäjä ja tekee pitkää päivää (5 päivää viikossa väh 12h/päivä ja välillä töitä myös vapaapäivinä, käy treeneissä vapaapäivisin).

Meillä käy tuttavaperheen tyttö kahtena iltana viikossa hoitamassa vauvaa jotta pääsen jumppatunneille. Aamuisin käyn 30min happihyppelyllä koiran kanssa ennen miehen töihinlähtöä (jos ollut yön töissä niin sitten otan vauvan mukaan). Iltapäivällä teen 60-90min lenkin vauvan ja koiran kaa ja iltaisin 30-60min lenkin.

Kotona teen vatsa- ja selkälihaksia+punnerruksia olkkarin lattialla kun vauva leikkii vieressä, kyykkyjä teen vauva sylissä (on muuten huippukivaa vauvan mielestä :)). Viä kun sais ostettua käsipainot+PS3:lle zumban niin sais vähän tehokkuutta lisää kotijumppaan :)

Jotkut täällä perustelee, että eivät lähde lenkille koska lasten kanssa se on hidasta. Kumminkin se hidaskin lenkki on parempi kuin ei mitään :) Vartin verran päivässä kun tekee lihaskuntoakin niin kyllä se jo hyvin ylläpitää niiden kuntoa. Ei aina tarvitse rehkiä tunti tolkulla :)

Minä taas en käsitä, miten kukaan voi nauttia liikunnasta. Tai ymmärrän sen kyllä abstraktilla tasolla, tyyliin "ihmiset ovat erilaisia, ja toiset tykkäävät eri asioista kuin toiset", mutta en osaa kuvitella miten liikunta voisi tuntua miltään muulta kuin inhottavalta ja epämukavalta. Itse en ole koskaan saanut liikunnasta minkäänlaista nautintoa, ja se vähä liikkuminen mitä olen harrastanut on tapahtunut puhtaasti velvollisuudentunnosta - siksi, että tiedän että "olisi pakko".

Joten joo, omasta näkökulmastani on hyvinkin helppoa olla harrastamatta liikuntaa. Huomattavasti helpompaa kuin pakottaa itsensä johonkin, mikä tuntuu jo lähtökohtaisesti vastenmieliseltä. Mulla ei myöskään koskaan ole ollut mitään liikuntaharrastusta (ei edes lapsena), joten tottumusta liikkumiseen ei ole. Tämän takia useimpina päivinä ei yksinkertaisesti tule edes mieleen, että voisinpa tästä lähteä lenkille tms. Kun mietin aamulla, mitä kaikkea tänään aionkaan tehdä, muistan kyllä muita velvollisuuksia (työn, kotityöt, kaupungilla hoidettavat asiat) ja mieluisia vapaa-ajan juttuja, mutta useimpina päivinä liikunta ei käy edes ohimennen mielessä. Ihan vain siksi, ettei se koskaan ole kuulunut päivän rutiineihin.

Tiedän toki, että pitäisi liikkua enemmän - ei kai kukaan tänä päivänä ole niin tynnyrissä kasvanut, ettei olisi kuullut liikunnan terveysvaikutuksista. Sitä hoetaan joka puolella, koko ajan. Itse olen luonnostani alipainoinen (BMI 17), syön suht terveellisesti ja mulla on muutenkin kohtalaiset elintavat, lukuun ottamatta tuota liikuntaa. Ja kyllä tiedän, että oikeasti olisi hyväksi harrastaa liikuntaa, vaikken ylipainoinen olekaan. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty, juuri siksi että a) käytännön arjessa liikkuminen unohtuu lähes aina, ja b) liikunta tuntuu niin vastenmieliseltä, että voin helposti keksiä tuhat muuta asiaa mitä tekisin mieluummin.

No totta kai tiän, mutta kaikki ei näytä tajuavan sitä, että ei se liikkuminen ja sen onnistuminen oo mikää ittestäänselvyys ja on olemas oikeita syitä miksi se ei onnistu. Asenne "kaikki syyt on keksittyjä" on todella naurettava.

Ehkä olisi pitänyt sanoa, että kukaan TERVE ihminen ei voi sanoa, etteikö aika riitä liikunnalle. Järkikin saoo, että jos ihminen on sairas niin ne voimat menevät paranemiseen. Joskus on mahdoton liikkua, kuten sinun tapauksessasi. Mutta väitän edelleen että valtaosa pystyy liikkumaan sen 30 min. muutaman kerran viikossa, jos vain haluaa.

Täällä moni sanoo, että kotona on hyvä jumpata lasten kanssa, että ne on hyviä painoja. Meillä tuosta ei tulisi yhtään mitään, kun kaksi lasta makaa mun päällä jos tuohon lattialle istun tekemään liikkeitä. Minä kyllä liikun työkseni, mutta mulla mieli halajaisi sinne ohjatuille tunneille, mutta sitä tässä nyt joudutaan odottelemaan jokunen vuosi.
Kyllä mulla peruskunto pysyy ihan ok-tasolla, kun kävelen päivän aikana varsin paljon, mutta sellainen hikiliikunta on tällä hetkellä pois kuvioista, ainakin säännöllinen sellainen

Liikun työssäni niin paljon, että mielelläni löhöän sohvalla - jos vaan voin/kerkiän.
*Työni on myös harrastukseni*

tää on mahtavaa ajansäästön kannalta just. Jos lapioi tavaraa, lapiossa pitkä varsi => aijai kun käsivarret kiinteytyy, ja kiittää makeasta treenistä :)

Olen myös aina suorastaan rakastanut fyysisiä (palkka)töitä. Siinä on tietenkin sitten sitä hyväkierre-vaikutustakin...kyllä olotila lässähtää ja päivänkulku eltaantuu ihan tahmaksi, jos joutuu sitten jäämään neljän seinän sisälle.

Myös minulla (rankahkon fyysisen työn aloitettuani) kehittyi tuo sohvallamakaamisen taito ihan ennennäkemättömälle tasolle. :D Ja ihan vain kotonaolemisesta nauttiminen.
Ja samaa sanoivat kyllä melkein kaikki, jotka noissa hommissa pyörivät.

Ja se syömisen määrä, silloin kun aloitti työn...sai syödä ihan mitä huvitti, ja ei lihonut. Veriarvot hyvät. Kolesterolit ja muut haihtuivat vaan jonnekin, vaikka söi joka pvä jäätelöä ja suklaata. (kauheita määriä vielä :ashamed: )