En jaksa iltoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1edith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1edith

Vieras
Mä en jaksa näitä iltoja reilu 1 vuotiaan kanssa kun mies on iltatöissä. Sais edes ton ajoissa nukkuun mutta kun ei. Nytkin heräs seitsemän aikaan ja sit yöunet menee kamalan myöhäseks kun ei sitä heti voi laittaa nukkuun takas.

Aamulla mä nousen ton pienen kanssa ylös 8-9 aikaan ja yritän sen sit saada päikkäreille puolenpäivän aikoihin, mutta ei siitä tuu mitään kun ei se nukahda. Pahimmillaan se on ollu pari tuntia hereillä, ehkä välillä kitissy mutta ei nuku.

Sit 3-4 aikaan mennään kauppaan ja se nukahtaa vartiks autoon ja herää sitten. Eikä sen jälkeen suostu nukkuun kuin ehkä 6 aikaan niinkuin tänään. Sit se on koko illan niin jumalattoman kiukkunen ja viihdyttää pitäis ihan koko ajan ja mitään muuta ei pysty tekeen. En mä jaksa sitä viihdyttää 3-4 tuntia jatkuvasti ja mikään muu ei kelpais.

Jos yritetään käydä päivällä 12 aikaan kaupassa (tai missä vaan että pääsen pois kotoo) että toi taapero sit nukkuis 3-4 aikaan niin taas se nukahtaa autoon/rattaisiin vartiks ja nukkuu väkisin kuuden aikaan. Eli mikään päikkärien ajankohta ei oo hyvä.

Mä tarttisin itsekin hetken huokaisuaikaa päivässä mutta pakko mun on mennä nukkuun heti kun oon saanu ton nukkuun että jaksan aamulla herätä. Olis edes koko aikaa kiukuttelematta.

Mitäs jos alat rytmittää päivää niin, että nukkuis vaan yhdet unet? Aamulla ylös, ja ulos ja puolen päivän aikaan päikkäreille, illalla sit nukahtais hyvissä ajoin ja saisit omaakin aikaa?

voisitkohan sä koittaa mennä silloin puolilta päivin (tai mikä nyt ikinä olisi teille molemmille se parempi aika ottaa nokoset) lapsen kanssa yhdessä päiväunille?

itsellä reilu vuoden ikäinen poika ja yhdessä nukutaan n. 12-14 päivä unet ja sillä jaksetaan iltaan asti.tottakai viimeinen puoli tuntiaennen iltapuuhia on kiukuttelua ja kitinää ja jatkuvaa viihdyttämistä, ja tottakai se iltapalan jälkeen piristyy niin että nukahtamiseen menee n. tunti. mutta itse koen jaksavani paremmin nyt kun nukutaan vierekkäin päiväunet.

Niin siis miten sä yrität saada sitä päiväunille? Miksi se ei nukahda päiväunille? Ton ikäinen pärjää hyvin yksillä päiväunilla, laitat sen sit yöunille klo 19-19:30

Vähän samaa ongelmaa täälläkin, paitsi että mulla noita kitisijöitä on kaksin kappalein! Eli kysessä 1v. kaksoset, jotka periaatteessa samassa rytmissä kyllä, mutta käytännössä olisivat erirytmiset, mutta elämä ois vieläkin kaaosmaisempaa, jos en edes pakolla yrittäisi pitää samassa rytmissä. Että joo, tiedän mitä on, kun kaikki aika menee kikukuttelua, vinkumista ja vikinää kuunnellessa. Eivät pärjää yksillä unilla tai ehkä pärjäisivät, jos ne ois riittävän pitkät. Heräävät yleensä 7.00-7.30 ja ekat unet on 10-11.30, mutta heräilevät vähän väliä jos en ole hyssyttämässä ja rauhoittamassa. Seuraavat unet on 14-15.30 ja taas sama homma. Sängyissään eivät nuku päikkäreitä - niissä huutavat, riehuvat ja karjuvat vaikka kaksi tuntia putkeen ja sitten nukahtavat vartiksi. Sittereissä nukkuvat tuon 1h30mi jos olen koko ajan valmiina heiluttamaan takaisin uneen. Ainoastaan liikkuvissa vaunuissa nukkuvat 3-4h putkeen ja sitten ovat tyytyväisiä eivätkä kitise ja vingu iltoja. Mitkään koulutukset ja kurssitukset eivät ole auttaneet näiden kanssa. Yöt sujuu onneksi jo...

8 herätys,aamupalalle
n.9.30 ulos,puistoon,pihalle tms. 1-2h.
11.30 lounas
viimeistään 12.30 päikkärit
kun herää välipalaa
kauppaan tai ulkoilemaan
n.17.30 päivällistä
19. iltapalaa,sen jälkeen iltatoimet ja n.20 nukkumaan

Jatka tätä sitkeästi ainakin viikko tai kaks niin eiköhän se ala sujumaan. :)

tuo rytmi korjaantuu kun alatte ulkoilla. jos teill on vielä kovin loskaista ja lapsi enimmäkseen konttaa niin kannattaa ehkä vielä viikko pari odotella, mutta aamupäivällä ulos touhuumaan pariks tuntia, sitten ruokaa ja päiväunille. illalla jos meinaa nukahtaa niin takas hiekkalaatikolle pahimma väsymyksen yli ja sitte yöunille. ja yhet päiväunet pitää riittää.. alkuun voit herätellä aamulla jossei rytmi muuten käänny

Tuo yhden vuoden ikä on hankala, kun lapsi ei meinaa selvitä yksillä unilla, mutta kahdet ovat liikaa. Todennäköisesti asia helpottuu parissa kuukaudessa, kun ikää tulee lisää ja kesäkin tulee. Voimia siis sinulle, että jaksat.

Ehkä voisitte käydä kaupassa jo heti aamusta ja sen jälkeen ulkoilla. Sitten sisälle syömään ja päiväunille. Illansuussa kun lapsi alkaa olla väsähtänyt, uudelleen ulos ja sitten jo seitsemän maissa yöunille.

Ja eihän kaupassa tarvitse edes jka päivä käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokeile näin;26068468:
8 herätys,aamupalalle
n.9.30 ulos,puistoon,pihalle tms. 1-2h.
11.30 lounas
viimeistään 12.30 päikkärit
kun herää välipalaa
kauppaan tai ulkoilemaan
n.17.30 päivällistä
19. iltapalaa,sen jälkeen iltatoimet ja n.20 nukkumaan

Jatka tätä sitkeästi ainakin viikko tai kaks niin eiköhän se ala sujumaan. :)

Suunnilleen tälläinen rytmi on meillä,on aina ollutkin..ja hyvin on toiminut.
Ulkoilulla on kyllä helppo "väsyttää" lapsi.Lapsi nukahtaa raittiin ilman saannin ja ruoan jälkeen paljon paremmin,kuin jos olisi sisällä pitkin nurkkia kulkenut koko päivän.

Siis sen on pakko antaa nukkua jossain vaiheessa kun ei se niillä vartin päikkäreillä pärjää, muuten se vinkuis jo 5 asti _todella_ kärttysenä kun on väsyny. Ulkona ollaan aamupäivällä noin tunti jonka jälkeen lounas ja se päiväunien yritys. Jos sen vaan antaa olla siellä sängyssä niin se tosiaan valvoo sen koko pari tuntia minkä oon maksimissaan siellä pitäny. On pääsääntösesti ihan hiljaa, kädet heiluu ja jotain juttelee mutta ei nuku.
Kauan mä sen siellä annan olla?

Yhdillä päikkäreillä yritettäs pärjätä mutta kun toi haluais nukkua ne illalla. Nukkuu tosiaan päivällä jos lähden kävelylle niin max vartin ja sillä jaksaa taas pari tuntia. Jos en yritä sitä nukuttaa vaunuihin/mennä autolla minnekkään niin se ei nuku sitä varttia mutta silti valvoo sinne 5-6 asti ja sit suostuu nukkumaan kunnon päikkärit.

Siis sen on pakko antaa nukkua jossain vaiheessa kun ei se niillä vartin päikkäreillä pärjää, muuten se vinkuis jo 5 asti _todella_ kärttysenä kun on väsyny. Ulkona ollaan aamupäivällä noin tunti jonka jälkeen lounas ja se päiväunien yritys. Jos sen vaan antaa olla siellä sängyssä niin se tosiaan valvoo sen koko pari tuntia minkä oon maksimissaan siellä pitäny. On pääsääntösesti ihan hiljaa, kädet heiluu ja jotain juttelee mutta ei nuku.
Kauan mä sen siellä annan olla?

Yhdillä päikkäreillä yritettäs pärjätä mutta kun toi haluais nukkua ne illalla. Nukkuu tosiaan päivällä jos lähden kävelylle niin max vartin ja sillä jaksaa taas pari tuntia. Jos en yritä sitä nukuttaa vaunuihin/mennä autolla minnekkään niin se ei nuku sitä varttia mutta silti valvoo sinne 5-6 asti ja sit suostuu nukkumaan kunnon päikkärit.

Meillä on kaksi nuorinta lasta alkanut jättää päiväunet kokonaan pois jo 1,5-vuotiaana. Ongelmakohdat teillä taitavat olla mm. se, että lapsi on liian pitkään toimettomana ja turhaan vuoteessa (ei väsy tarpeeksi) ja siksi ehkä päiväunien tarve siirtyy kovin myöhään.

Ratkaisuna voisi olla se, että lisäätte ulkoilua ja yhteistä touhua ja lapsi ehkä nukkuisi päiväunet aiemmin tai sitten päivinä, jolloin ei suostu nukahtamaan, et päästä nukkumaan esim. viiden aikaan päiväunia vaan alatte touhuamaan jotain mukavaa ja päästät lapsen yöunille klo 19.

Voisitko illalla lähteä vaunulenkille? Meidän neiti saattaa kanssa olla kärttynen illalla, mut kun vie puoleks tunniks ulos (kauppaan kans jos tarvis) niin jaksaa sit taas sisällä leikkiä. Ei siis nuku,mutta lepäilee ja katselee maisemia istuallaan.

Yhteistyössä