En jaksa enää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma

Vieras
Auttakaa viisaammat! Tyttö täyttää kohta 8kk ja aikaisemmin yö unille nukkumaan meno sujui hyvin. Ei enää. Mä oon jo ihan loppu. Kuinka kauan tyttö voi huutaa nukkumaan mennessään? Annan ilta vellin kun näyttää että tyttö on valmis nukkumaan. Nukahtaakin melkein sitteriin syötyään. Vien sänkyyn ja samantien alkaa huuto. Sitä saattaa jatkua tunti tolkulla ellen ota syliin ja nukuta siihen. Ei auta että otan vain rauhoittumaan syliin. Huuto alkaa taas heti kun pää osuu sängyn pohjalle. Tänään jaksoin 45 minuuttia huutoa ja sitten oma väsymys voitti ja luovutin. Tyttö nukkuu kahdet päiväunet, yhteensä päivän aikana 3-4 tuntia. Yö unille saadaan tyttö vasta klo 22-23, joskus klo 24. Päivällä nukkuu hyvin. Ja jos vaikka saataisiin tyttö nukkumaan klo 21 niin huuto alkaa puol 11. Yöt on levottomia. Mä oon jo niin väsyny tähän nukuttamiseen että pelkään jo oman käytökseni muuttuvan väsyneenä agressiiviseksi. En jaksais enää yhtään tällaista iltaa. Miehen kanssakin jo riidellään tästä. Auttakaa kun en enää jaksa.

Kohta jaksaa, onneksi tässä iässä tuntuu, että erilaiset vaiheet vauvan käytöksessä menevät kuitenkin ohitse. Meillä on samanikäinen poika ja nukkumaanmeno sujuu parhaiten siten, että 8-9 välillä illalla tehdään pieni vaunulenkki. Sen jälkeen poika syö iltapuuron ja hiukan tissiä, tehdään muut iltatoimet ja nukahtaa sänkyynsä. Jollei käydä haukkaamassa raitista ilmaa, niin sitten voi tulla pitkäkin nukutusrumba. Ootko koittanut antaa tukevampaa iltapalaa, vellin sijaan esim puuroa tai kasvissosetta?

No en ihmettele että et jaksa! Illalla on jo väsynyt ja haluaisi päästä unille Itsekin. En tiedä osaanko auttaa, mutta joitakin asioita tuli mieleen.

Iltarutiinit auttavat asiaa yleensä. Meillä esim. iltapuuron jälkeen mentiin (ja yhä mennään) pesulle ja yöpuvun vaihtoon, hampaatkin on alettu pestä. Jos vesseli on ollut oikein virkku, mutta vanhemmat väsyneitä, niin kylvetys on yksi rentoutus- ja väsytyskeino. Alle vuosikkaana meillä sai vielä iltamaidon pullosta/ rinnasta. pullomaito isin sylissä sohvalla ja rintamaito yleensä sängyssä. Yleisimmin nukahti jo syliin, mutta myös sänkyyn saattoi nukahtaa jo tuolloin. Näihin iltatoimiin sai aikaa kulutettua vauvan väsymyksestä riippuen 15 min - 1,5 h. liian virkkua vauvaa ei yritettykään sänkyyn, joten silloin venytettiin iltatoimia.

Näihin iltatoimiin kuuluu myös se, että asunnossa vähennetään valoja, hiljennetään televisiota ja esikoinen(13 v) rauhoittelee omaa menoaan: musiikki hiljemmalle, liikkumiset rauhallisempia. Ei meillä kuitenkaan mikään huopatossutehdas ole.

Iltasatu ja laulaminen voisivat toimia myös. Mulla on ainakin huono omatunto kun tälle kakkoselle ei ole tullut luettua niin usein kuin esikolle.

Meillä vauva ei alkuun mennyt kovin aikaisin nukkumaan, mutta puolivuotiaana nukahti yleensä n. klo 22. sittemmin on vielä varhaistanut nukkumaan menemistä ja pidentänyt untaan aamusta. Päiväunien määrä kuullostaa teillä ihan hyvältä, siitä tuskin johtuu yöunivaikeudet. Tietysti toisilta päikkäreiltä heräämistä voi koettaa aikaistaa, ehkä?

Tyttö on oppinut nukahtamaan syliin. Voisiko siitä koettaa päästä eroon hivuttamalla. siis että kokeilisit mennä sänkyyn nukuttamaan vauvaa. Tai ensin vaikka sohvalla hivuttautua vauva sylissä kohti makuuasentoa jne.

Josko edes jotain apua?

Minä kellahdan aina nykyisin vauvan kans samaan aikaan yöunille, nukahtaa tissille äitin viereen. Kaipa sitä omaa aikaa iltasella jää sit kun tää eka vuos on ohi....en haaveilekkaan että nukkus itsekseen, joten näin ratkaisin minä nukahtamisvaikeudet.

Yhteistyössä