En jaksa enää tätä päiväunitaistelua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvin väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvin väsynyt äiti

Vieras
1,5-vuotias on ihan mahdoton... ei millään meinaa asettua päiväunille, vaikka kuinka olisi väsynyt. Normaalit päivärutiniit joka päivä, ulkoillaan ja syödään ennen päikkäriaikaa, mutta ootapas vain kun taaperon laittaa sänkyynsä niin alkaa järjetön huuto. Nytkin huusi reilun tunnin vaikka, eikä millään meinannut rauhoittua nukkumaan, vaikka oli ihan väsynyt. Olen ihan loppu tähän ainaiseen päikkäritaisteluun :( tuntuu että kohta kiehuu itsellä kattila yli. Onko tämä jo sitä uhmaa, vai mitä tämä on? Lapsi on terve, ei korvatulehdusta, eikä tällä hetkellä hampaitakaan tulossa...

Meillä oli sama juttu. Jossain vaiheessa jätin lapsen aina vähäksi aikaa yksin (nukkui päikkärit matkasängyssä, joten ei päässyt pois) ja tuntui että rauhoittui silleen paremmin. Huusi jonkun aikaa, mutta kun kukaan ei ollut vieressä, rauhoittui ja nukahti.

tiedän niin tarkalleen tuon päikkäritaistelun, ja sen kuinka raivon ja väsymyksen partaalle se vie sekä lapsen että äidin!!

mulla ei ole taikakonstia, mutta meillä on välillä tehonnut yllätysmomentti. Eli en laitakkaan omaan sänkyyn päikkäreille, vaan vaikka rattaisiin villahaalareissa tai mun sänkyyn makuupussissa tai autopäikkärit jne. Muksu nukahtaa jotenkin helpommin kun ei tartte taistella poispääsyä pinniksestään.

Miten menee nukkumaan iltaisin? Voisiko olla jättämässä päiväunia pois? Meillä lapsi alkoi temppuilla nukkumaan menon kanssa suunnilleen tuon ikäisenä. Oli selkeästi väsynyt ja rutiinit kunnossa, mutta nukuttaminen kesti vähintään tunnin. Nukahdettuaan nukkui päikkäreitä välillä yli kaksikin tuntia. Ongelma poistui, kun kehotettiin lasta rauhoittumaan vähäksi aikaa eli lepäämään vaikka kirjaa katsellen. Sai nukkua, jos nukahti, mutta tavoite se ei enää ollut. Koko perhe on voinut sen jälkeen paremmin, kun kenenkään ei tarvitse stressata.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Onko mahdollista nukkua päiväunia ulkona rattaissa?
..tai eteisessä rattaissa valjaat kiinni? Kun vähän keinuttelee niitä rattaita, niin se uni saattaisi tulla helpommin.

asutaan kerrostalossa, rattaat eivät mahdu parvekkeen ovesta :( 1,5 tuntia oltiin jo ulkona, joten en jaksaisi enää lähteä vaunuissa lykkimään kun on näitä kotihommiakin tehtävä.

meillä lapsi on aina ollut hankala nukahtamaan päiväunille, yöunille mennyt aina suht nätisti(on siinäkin ollut huonoja kausia) meillä nukkui tosi vanhaksi vaunuissa, koska se oli ainut paikka mihin oli pakko rauhoittua, kun ei päässyt pyörimään, meillä pahin oli just se ettei malttanut millään olla aloillaan ja sit olikin jo yliväsyny kun oli tarpeeks kauan hyppiny... laita tosissaan vauhuihin vaikka sisällä jos sinne nukahtas ei ne aina tartte ulkona ne vaunut olla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Onko mahdollista nukkua päiväunia ulkona rattaissa?
..tai eteisessä rattaissa valjaat kiinni? Kun vähän keinuttelee niitä rattaita, niin se uni saattaisi tulla helpommin.

asutaan kerrostalossa, rattaat eivät mahdu parvekkeen ovesta :( 1,5 tuntia oltiin jo ulkona, joten en jaksaisi enää lähteä vaunuissa lykkimään kun on näitä kotihommiakin tehtävä.

eikö rattaita voi laittaa parvekkeelle kasattuna ja kasata vasta siellä?! Meillä nukahtaa aina paremmin rattaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja macy gray:
Miten menee nukkumaan iltaisin? Voisiko olla jättämässä päiväunia pois? Meillä lapsi alkoi temppuilla nukkumaan menon kanssa suunnilleen tuon ikäisenä. Oli selkeästi väsynyt ja rutiinit kunnossa, mutta nukuttaminen kesti vähintään tunnin. Nukahdettuaan nukkui päikkäreitä välillä yli kaksikin tuntia. Ongelma poistui, kun kehotettiin lasta rauhoittumaan vähäksi aikaa eli lepäämään vaikka kirjaa katsellen. Sai nukkua, jos nukahti, mutta tavoite se ei enää ollut. Koko perhe on voinut sen jälkeen paremmin, kun kenenkään ei tarvitse stressata.

iltaisin ei ole mitään ongelmaa. 21.00 iltavellin jälkeen nukahtaa itsestään ilman mitään kitinöitä. Minulle tuli todella paha mieli kun miehellä meni äsken ihan täysin hermot lapseen, otti suihkepullon ja suihkutti vettä lapsen päälle kun tämä vaan huusi...tuosta nyt viimeistään traumoja tuli, en ennättänyt väliin :`(

ihan kamala olo... :( tuntuu ettei tätä enää jaksa ja miettii että miten huono äiti olen kun lapsi joutuu itkemään itsensä uneen. Koitin antaa pullonkin hänelle (joskus rauhoittuu saadessaan pullon), mutta nyt vain viskasi sen lattialle..

Voisit kokeilla niin, että laitat lapsesi mahalleen tyynyn päälle ja otat koko paketin syliin ja hyssyttelet. Meillä tämä toiminut jos ei muuten nukkuminen onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisit kokeilla niin, että laitat lapsesi mahalleen tyynyn päälle ja otat koko paketin syliin ja hyssyttelet. Meillä tämä toiminut jos ei muuten nukkuminen onnistu.

kiitos vinkistä..täytyypä tätä kokeilla joskus

Jätät päikkärit väliin (kyllä se sitten jossain vaiheessa nukahtaa pienille torkuille, jos väsyttää ) tai kokeile vaihtaa eri nukkumapaikkoja, kuten edelliset ovat ehdotelleetkin.

Meidän 1v 8kk kuopus ei välttämättä enää nuku kotona sisällä omassa sängyssä päiväunia. Tarhassa, autossa, rattaissa tai melkein missät tahansa muualla kyllä nukkuu. Ei millään malta rauhoittua sänkyyn (ja pinnasänky selvästi rupesi ahdistamaan (molempia) lapsia tuossa 1.5v iässä, eli siirryttiin jatkettavaan), joten on sitten annettu touhuta ja jossain välissä enne 17 ruokaa on ottanut pienet torkut sylissä tms.

nyt täytyy kyllä sanoa että tuntuu pahalta edes lukeä tätä ketjua, mä kyllä olsin hakenu lapsen jo syliin ja rauhoitellut ja antanut olla nukkumatta tai mennyt sohvalle katsomaan telkkaria ja antanut vaikka syliin nukahtaa. meilläkin miehellä on todella lyhyt pinna, nyt kyllä lapsen myötä pidentynyt, mutta ei ikinä siis ikinä ole sitä turhautumistaan ja hermostumistaan lapseen purkanut, nykyään jo osaa hillitä itsensä paremmin... ennen saattoi potkia autoa tai muuta elotonta kun oikein otti nuppiin, eikä ole koskaan ollut väkivaltainen minua tai lasta kohtaan, en edes voisi kuvitella sellaista tilannetta...

Alkuperäinen kirjoittaja jutt:
mulla on parasta aikaa käynnissä nukutustaistelu 9.5kk kanssa. hermot riekaleina kun ei voi nukahtaa.. illalla sitte sammuu ku saunalyhty ku vie vaan sänkyyn. on se kummallista.

meillä on myös aina muutaman kuukauden välein tätä taistelua ollut, mutta nyt tuntuu vain menneen pahemmaksi. lapsi siis käytännössä raivoaa pää punaisena. aina kun laittaa takaisin makuulle ja peittelee, nuosee saman tien ylös ja polkee jalkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja .:
nyt täytyy kyllä sanoa että tuntuu pahalta edes lukeä tätä ketjua, mä kyllä olsin hakenu lapsen jo syliin ja rauhoitellut ja antanut olla nukkumatta tai mennyt sohvalle katsomaan telkkaria ja antanut vaikka syliin nukahtaa. meilläkin miehellä on todella lyhyt pinna, nyt kyllä lapsen myötä pidentynyt, mutta ei ikinä siis ikinä ole sitä turhautumistaan ja hermostumistaan lapseen purkanut, nykyään jo osaa hillitä itsensä paremmin... ennen saattoi potkia autoa tai muuta elotonta kun oikein otti nuppiin, eikä ole koskaan ollut väkivaltainen minua tai lasta kohtaan, en edes voisi kuvitella sellaista tilannetta...

no mutta kun ei sekään auta! tämä homma menee vain kahta kauheammaksi jos aina menen ottamaan lapsen syliin ja hyssyttelen..tähän tulokseen olen tullut. Syliin ei koskaan nukahda.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kamalia taisteluita teillä:( Mikä pakko on nukkua, jos ei tahdo? Sitten vaan pidät illalla pystyssä myöskin tarpeeksi myöhään. Alkaa päiväunet taas maistua...

ei sitäkään jaksa että yliväsynyt lapsi kiukkuaa ja temppuilee...

meillä tuossa iässä taistelu kesti vajaan viikon ja nyt 1v10kk tyttö usein itse sanoo, että mennään nukkumaan! Toki on päiviä, ettei halua/malta mennä sänkyyn, mut rauhallisesti sinne kuitenkin peittelen ja sinne nukahtaa. Joskus huutelee ja "höpöttelee" kauankin, joskun sammuu saman tien!
Jos oikeesti itkee, käyn sit välillä rauhoittelemassa

no mutta kun ei sekään auta! tämä homma menee vain kahta kauheammaksi jos aina menen ottamaan lapsen syliin ja hyssyttelen..tähän tulokseen olen tullut. Syliin ei koskaan nukahda.

miten niin menee? jos haet lapsen pois ja toteat että ei sitten nukuta ja meette ihan muihin hommiin niin huutaako silti vaan?? taatusti huutaa tasan niin kauan kun luulee joutuvansa takaisin sänkyyn, mutta kun ruvetaan muuta puuhaamaan ni ei kai se huuto vaan jatku, oletko aivan varma että ei ole pelkotiloja, hampaita, mahakipuja tai muuta.

Meillä oli tossa 1,5v aika ettei nukkunu suinkaan jokapäivä. Ei vaikka minkä koitettiin. Päivät oli sitte yhtä kiukkua iltaan jollo meinas nukahtaa ihan liian aikasin. Pidin lasta silti levossa säännöllisesti ja jossain vaiheessa taas alkoi nukkua kiltisti. Nyt on 2v3kk ja nukkuu jokapäivä.

miten niin menee? jos haet lapsen pois ja toteat että ei sitten nukuta ja meette ihan muihin hommiin niin huutaako silti vaan?? taatusti huutaa tasan niin kauan kun luulee joutuvansa takaisin sänkyyn, mutta kun ruvetaan muuta puuhaamaan ni ei kai se huuto vaan jatku, oletko aivan varma että ei ole pelkotiloja, hampaita, mahakipuja tai muuta.

Voi niitä kotitöitä tehdä lapsenkin kanssa, jos sen takia "kiire" saada nukkumaan... ?!?
Meilläkin toisinaan kestänyt kauan ja saman ikäinen lapsi. Jos ei puolessa tunnissa ole mitään etenemistä, niin sitten todetaan yhdessä, että "ei se uni siis meinaa tulla" ja tehdään jotain muuta. Luetaan esim. yhdessä kirja sohvalla. Sitten mennään uudestaan, "jokohan se uni nyt tulisi" ja yritetään uudestaan.

Päiväunet siirtyi ulkoa vaunuista sisälle noin 1v. 2kk iässä ja sillon kesti hetken että tottui sisälle nukkumaan. Yhtenä päivänä välipalapöydässä silmät lurpsas jo, kun ei aiemmin uni tullut. Ni sitten se uni tuli saman tien kun sänkyyn vei. Eli ei kannata ihan väkisin kuitenkaan, mitä järkeä siinä on? meette sit myöhemmin tms.

Yhteistyössä