En haluaisi ajatella ilkeästi, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin olin ihan sika väsynyt kun sain kolmannen lapsen.Kun muutenkin hoidin kaiken yksin,vaikka mies sillon olikin..sen kanssa vaan riitoja.Hoidin vaan pakolliset menot, lasten neuvolat yms.Muuten olin vaan sisällä ei vaan saanut ittestään sen vertaa irti että olis jaksanut pukee kaikki lapset jne.
Ja siitä tulee aika kauhee fiilis jos on ollut kauankin käymättä missään.Pitäs vaan saada ittestään se eka kerta irti ettälähtee lasten kans ulos niin jaksaa itekin paljon paremmin.Se vaan saattaa olla joillekin todella raskasta se eka askel.

Miettinyt ja miettinyt oon koko illan tätä juttua :/ En tiä mitä tekisin.. Ehkä nyt ensin odotan ystävän yhteydenottoa. Tiedän, että jos otan asian puheeksi, saan vain silmitöntä raivoa osakseni. Kannattaako sitten..?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Miten sä siis oot sitä lähestyny? Puhelimellako? Entä jos juttelet ihan jostain muusta ku kyläilystä tms. Kyselet vauvasta ja koetat saada puhumaan. Voi olla pieniki asia mikä sen padon laukasee ja asiat alkaa selvitä, JOS on masentunu eikä jaksa vauvan kanssa.

Viestillä, käynyt oven takana (ei avaa). Lapset on kyllä päivittäin pihalla, mutta ne on myös epäsosiaalisia, kyräilijöitä! Mitä äiti edellä, sitä lapset perässä...

Tai ehkä sinä olet kyttääjä? Lapsetkin arastelevat, kun tietävät, että vahdit heidän olemisiaan, tekemisiään ja asumisiaan. Miten toisten vuokranmaksut muuten kuuluvat sinulle?

Alkuperäinen kirjoittaja tukehdun nauruun:
Miten sä siis oot sitä lähestyny? Puhelimellako? Entä jos juttelet ihan jostain muusta ku kyläilystä tms. Kyselet vauvasta ja koetat saada puhumaan. Voi olla pieniki asia mikä sen padon laukasee ja asiat alkaa selvitä, JOS on masentunu eikä jaksa vauvan kanssa.

Viestillä, käynyt oven takana (ei avaa). Lapset on kyllä päivittäin pihalla, mutta ne on myös epäsosiaalisia, kyräilijöitä! Mitä äiti edellä, sitä lapset perässä...

Tai ehkä sinä olet kyttääjä? Lapsetkin arastelevat, kun tietävät, että vahdit heidän olemisiaan, tekemisiään ja asumisiaan. Miten toisten vuokranmaksut muuten kuuluvat sinulle?

Yleensä ystävät jakaa lähes kaiken ;) Ainakin tähän asti.. Ja eikö sais ystäväänsä käydä tapaamassa?

että vika on sussa. Vaikutat kyylältä ja muka puhut "ystävä"perheestä ja silti täällä haukut. Jos olet koko ajan narisemassa sinne kylään, niinkuin mainitsit useasti sitä heiltä kysyneesi viimeisten 2 vkon aikana, niin tuskin tätä kyseistä äitiä kiinnostaa sun seura! Ei kaikki ole kyläilijätyyppiä! Se äiti varmasti stressaa sun kyläilyistä ja kyyläilystä koska haukut täälläkin heidän asuntoa ja sotkuja. Pitäiskö lapsiperheessä aina olla kaikki tiptop??
Jätä heidät rauhaan ja osaa odottaa kutsua kylään.

Yleensä ystävät jakaa lähes kaiken ;) Ainakin tähän asti.. Ja eikö sais ystäväänsä käydä tapaamassa?

Ööh... Ei, jos se ystävä on selkeästi sanonut, ettei halua sinua kylään. Ehkä sinun on aika etsiä ystäviä, joiden koteja ei tarvitse haukkua sikoläteiksi.

Niinpä taitaa olla! Anetaan sitten heidän olla rauhassa. Turha tulla sitten mulle ruikuttaan, ettei oo ystäviä (olen/olin ainoa). Mulla kyllä ystäviä piisaa ja tuttuja ja tutun tuttuja :)

Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalinen silmä hukassa:

Ööh... Ei, jos se ystävä on selkeästi sanonut, ettei halua sinua kylään. Ehkä sinun on aika etsiä ystäviä, joiden koteja ei tarvitse haukkua sikoläteiksi.

Ei ole sanonut, ettei halua tavata! Mulla on oikeus katsoa, onko lasten koti kunnossa!

Alkuperäinen kirjoittaja hehheh:
Ei ole sanonut, ettei halua tavata! Mulla on oikeus katsoa, onko lasten koti kunnossa!

Joopa joo. Kuka sulle sellaisen oikeuden on antanut? Terkut Porvooseen!

Eikö se ole jokaisen kansalaisen velvollisuus hulehtia ainakin lapsien hyvinvoinnista?

Sinä kuule vaan ihan omista asioistas!

Ei se nyt kovin vieras oo, mun ystävä :)

Niin, mutta et puhu vain omista asioistasi. Mulle on ihan sama kuka puhuu kenestäkin, kun en ketään teistä edes tunne. Mutta pistää vain silmään, että toisessa ketjussa dietorelleä syyllistetään, kun kertoo ystävänsä asioista. Mutta muut saa puhua ystävistään mitä haluavat, eikä kukaan syyllistä yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalinen silmä hukassa:

Mikä oikeus?? meillä jokaisella on oma siisteyskäsitys yms. ja noi oikeudet kuuluu niille jotka työnsäpuolesta niitä tsekkaa. Mulle itselleni kävi noin, et kaverista tehtiin taas sossuun ilmoitus ja se etsii parhaillaan syyllistä. On ollut tosi etäinen mullekin ja ymmärrän sen hyvin. Ilmoituksen kun on tehnyt sellainen ihminen joka tietää tarkkoja tietoja hänestä. Kyllä siinä itsekin olis epäluuloinen ja tuntis itsensä petetyksi..

anna hänen nyt olla kun tuntuu sille, et olet kaikkes yrittänyt. Kyllä hän sit ottaa yht.kun tuntuu siltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma Elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja hehheh:

Joopa joo. Kuka sulle sellaisen oikeuden on antanut? Terkut Porvooseen!

Eikö se ole jokaisen kansalaisen velvollisuus hulehtia ainakin lapsien hyvinvoinnista?

Sinä kuule vaan ihan omista asioistas!
Aina se ei näytä riittävän!

Mutta jos sossuntäti menee sinne ja toteaa, että kaikki ei ole ok, niin enkä silloin ole ollut syystä huolissani!? Hyvä olis sen äidin TAAS herätä tähän päivään.

Mutta jos sossuntäti menee sinne ja toteaa, että kaikki ei ole ok, niin enkä silloin ole ollut syystä huolissani!? Hyvä olis sen äidin TAAS herätä tähän päivään.

Että anna nyt heidän olla rauhassa, vai onko tämä perhe sulle joku pakkomielle??
En mäkään sietäis tollasta "ystävää"...todellakaan! Herääppä itse ja hanki elämä!

no sehän on jo puoliksi sitten hoidettu asia. Kyllä sieltä päin sitten apua tulee ja jos ei ota vastaan on konstit muut. Oletko sä joku salavaklaaja vai mikä kun kerran on jo ammatti-immeiset asialla? Pitäisikö sua nyt taputtaa olalle, et hyvin tehty? vai mitä kiitosta sä haet tällä?? minusta olet nyt tehnyt kaikki mitä yksityishenkilönä voit ja anna nyt muiden hoitaa loput. sä hankaloitat heidän työtäänkin kun saat tän sun tuttavan epäluuloiseksi kaikkia kohtaan. ja tarvitseehan hänkin sulatteluaikaa. ei ole mikään kiva juttu tajuta epäonnistuneensa äitiydessä yms. :o

Jokaisella on oikeus valita ystävänsä ja joskus ne pitkäaikaiset ystävyyssuhteetkin voivat loppua syystä tai toisesta.Jotenkin vain tuntuu että ovatko jotkut todella niin naiveja tai narsistisia etteivät ymmärrä että joku ei haluakaan olla heidän ystävänsä.Itse en ainakaan välittäisi olla kenenkään sellaisen "ystävä"joka yksityisasioitani netissä riepottelisi.Niin tämäkin ketju ,kuin joku aika sitten vastaava jossa pohdittiin oikein perinjuurin sitä kun ystävä ei avaa ovea,on kyllä oikein malliesimerkki siitä miten jutut paisuu.Kyllä minä ensimmäisenä ajattelen jotain aivan muuta jos minulle ei ovea avata kuin että kaveri on varmasti kuollut/ masentunut/tappanut perheensä ja itsensä jne.
Niin se vaan kuulkaa ystäväiset on ettei sitä voi olla kaikkien ihastelema ja rakastama,ei sitten millään vaikka kuinka itse niin uskoisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokaisella on oikeus valita ystävänsä ja joskus ne pitkäaikaiset ystävyyssuhteetkin voivat loppua syystä tai toisesta.Jotenkin vain tuntuu että ovatko jotkut todella niin naiveja tai narsistisia etteivät ymmärrä että joku ei haluakaan olla heidän ystävänsä.Itse en ainakaan välittäisi olla kenenkään sellaisen "ystävä"joka yksityisasioitani netissä riepottelisi.Niin tämäkin ketju ,kuin joku aika sitten vastaava jossa pohdittiin oikein perinjuurin sitä kun ystävä ei avaa ovea,on kyllä oikein malliesimerkki siitä miten jutut paisuu.Kyllä minä ensimmäisenä ajattelen jotain aivan muuta jos minulle ei ovea avata kuin että kaveri on varmasti kuollut/ masentunut/tappanut perheensä ja itsensä jne.
Niin se vaan kuulkaa ystäväiset on ettei sitä voi olla kaikkien ihastelema ja rakastama,ei sitten millään vaikka kuinka itse niin uskoisi.

Hyvin sanottu!

Jos se ei kehtaa sua niille kotiin päästää ni pyyäppä sitä vaikka lasten kanssa johonki kahvile kahvilaan tai puistoon. Sano vaikka että sunki lapset kaipaa kaveria tms.
Mun mielestä tuossatilanteessa ei ainakaan pitäs ystävää hylätä. Tekstaile vaikka ihan muuten vaan, kerrot omia juttujas, et utele turhia sen elämästä. Vastaako viesteihin? Jos ei vastaa viesteihin eikä puheluihin ni sitte se ei halua olla sun kans yhteyksissä ja sillehän ei mitään voi. Mutta älä tyrkytä itteäs väkisellä niille, jos sitä vaikka itteeki hävettää oma koti :$

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt:
Onko tässä ihmisessä/perheessä jotain vikaa??

- 2 koululaista, vauva 3kk
- yh-äiti, vauvan isä kuvioissa
- äiti kotona päivät pitkät
- äiti ei päästä kyläilijöitä, ei lapsia, ei aikuisia
- äiti ei lapsineen kyläile/ulkoile
- äiti ei myöskään kehota lapsiaan hakemaan muita lapsia pihalle tai leikkikaveriksi heille tai muille
- äiti siivoaa nyt kolmatta päivää, mukamas.. (tiedän, että oikeasti ei siivoa), kämppä on aina mullinmallin, viimeksi olen poikennut siellä viikko sitten ja huusholli on ollut sikolätti viimeiset 7v
- äiti valittaa aina, että rahat on loppu, silti on maksamatta vuokrat yms..
- äiti pelkää ovikellon soittoa, voihan siellä olla esim. ulosottomies tai lastenvalvoja!

Tänään viimeksi kysyin, voimmeko kyläillä heillä. Ei sopinut. Tämä ei-vastaus on nyt tullut 2 viikon aikana ties kuinka monta kertaa...
Päätin, että enää en edes kysy, koska tiedän vastauksen jo valmiiksi. Annanko ystäväperheeni tästedes olla omissa oloissaan??

Tuskin ihmisissä tai perheessä yleensäkään tässä tapauksessa on vikaa. Se joka ei kuulu peheeseen, ja on ulkopuolinen, niin harvapa perhe omia asioitaan selittelee sinne "ulospäin". Moni perhe pitää niin ilonsa ja surunsakin yksityisenä.

Kuvaelmasi nojalla kallistuisin siihen, että äiti voi olla masentunut. Ja jos tosiaan on rahat loppu, niin vuokra jää maksamatta. Ja vaikka se vuokra olisi maksamatta, niin ei tarkoita että sitä rahaa silti olisi. Voi olla että on lyhennetty välillä muita velkoja, tai esim. syömiseen jätetty sitä rahaa. Tai on ollut lääkekuluja, lääkärinlaskuja, kukahan näitä voi tietää. Ja voi olla kauhean iso kynnys selittää ulkopuoliselle, että on niitä rahavaikeuksia. Joka tuutista nykyään mainostetaan että suomessa on nyt hyvä ostovoima, ja rahaa on käytössä enemmän kuin aikoihin. Valitettavasti kun tätä kuvaa annetaan, niin moniko ns. köyhä erehtyy lähtemään siihen kulutusjuhlaan.

Ja kaikki nuo mitä "luettelossasi" mainitsit, niin voihan se ulkopuolisen silmin näyttää erikoiselta, mutta yleensä moisiin voi olla ihan järkeenkäypä selitys. Tuntuu vain että monet tutut ja sukulaiset leikkivät slapoliisia, ja ihmetellään että nyt on jotain outoa, ja tämä asia pitäisi selvittää. Tämä mainitsemasi perhe voi elää siellä seinien sisällä ihan normaalia ja onnellista elämää, se vain voi ulkopuolisesta näyttää oudolta.

Ja jatkan vielä tätä köyhyysasiaa. Aina automaattisesti ajatellaan (siis monet) ettei suomessa ole sitä todellista köyhyyttä. Että täällä ollaan vain sosiaalipummeja ja työtävieroksuvia, enkä nyt käännä tätä että olisin sen lukenut jotenkin rivien välistä, ja syyllistä aapeetä tällä. Mutta se köyhyys ja "nälänhätä" mielletään vain kehitysmaiden ongelmaksi, tai se köyhyys on vain tiettyjen köyhien kansojen ongelma. Tästä syystä en koskaan avusta rahakeräyksiä jotka tulevat köyhienmaiden köyhien auttamiseen. Epäilyni on vahva että koskaan saavuttavat tarkoitusperäänsä. Suomessa taas väkisin kuvitellaan että kyllä sossu auttaa tai seurakunnat. Mutta todella köyhät ja apua tarvitsevat heidät lakaistaan maton alle, jos ei satu olemaan hyvätuloisia sukulaisia jne.

Sinä voisit antaa tuon perheen olla hetken aikaa omillaan, koska tahallista tuo käytös ei varmasti ole. Ehkä he haluavat olla rauhassa, ja jos perheessä tosiaan sattunut jotain, niin ihan voisi kehotettavaa että antaisit asian olla, ja heidän selvittää/selvitä jos oikeasti on joku kriisitilanne ollut perheessä. Yleensä nämä hoidetaan perheen sisäisesti, että liika kiinnostuksesi voi aiheuttaa sen että ne välit tulehtuvat....

Joten ymmärrystä ja malttia nyt kehiin. Asiat selviävät, ja jos et koskaan saa selville että mitä heille on tapahtunut, niin asian sitten kuuluu olla niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Niskavuoren Heta:
tai sitten sun seura ei kiinnosta...

No me ollaan oltu parhaita ystäviä tuon 7v. Aina ollaan oltu erilaisia kodinhoidon- ym suhteen, mutta yhteistäkin on. En nyt tiedä mikä mättää. Tämä ystävä on ollut lastensuojelun kanssa tekemisissä 5v ja vaikka hän sanoo, ettei minua epäile ilmiantajaksi, niin luulen, että epäilee silti :/ Voin satavarmasti sanoa, että MINÄ EN OLE SOSSUUN ILMOITTANUT. piste

Näitä perättömiä ilmiantoja tehdään valitettavan usein. Pelkän epäilyjen perusteella. ja monasti ihan sukulaisten toimesta, jos sukset menevät jotenkin ristiin. Näitä turhia "perkauksia" kun joudutaan tekemään, niin vievät aikaa niiltä jotka ovat todellisia.

Jos ystäväsi ei sinua usko, niin pääasia on että itse tiedät ja piste. Sitä on turha vakuutella, koska ilmiannon kohteeksi joutuvalle asiat eivät ole helppoja. Kun kerran joutuu suurennuslasin alle ja epäillyksi niin ne tiedot säilyvät aina. Ja ne tiedot kaivetaan sieltä esiin, ja kun tarpeeksi monta ilmoitusta tulee niin oikeasti aletaan ajatella, että kyllähän heissä nyt jokin vika täytyy olla.

Suomessa tehdään muuten tosi paljon ilmoituksia pelkän kiusanteon ja tulehtuneiden välien vuoksi. Lapsien kautta on niin helppo satuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Varmaan voipi olla jotain masennusta tuolla rouvalla. MUTTA jos itse olisin hanen housuissaa, ei minua ja masennustani taatusti auttaisi "ystava" joka tulee meille ihan vain tarkistaakseen, kuinka likaista meilla on, ja kuinka monta kaveria lapsillani on.

Jos olet huolissasi, sano se suoraan, ja tarjoa esim apua. Ala vahtaa, tai anna kuvaa etta tarkkailet heitaja heidan elamantilannettaan.

Hienotunteisuus täytyisi myös muistaa, koska nämä asiat eivät ole asianomaisille helppoja. Jos ihmiset eivät halua puhua vaikeuksistaan, niitä päätöksiä pitäisi myös kunnioittaa.

Yhteistyössä