En halua pitää lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Ootko kertonut vanhemmillesi? Ovatko he tukena? Neuvolasta voivat myös järjestää sinulle tukea jo ennen lapsen syntymää ja etenkin lapsen syntymän jälkeen!!

Äiti ei aluksi yhtään innostunut, nyt tuntuu että koittaa esittää että sitä kiinnostaa, mutta itse en välitä koko ihmisestä hän kun vain ryyppää ja tekee hulluna töitä, äidinäitikin kertonut ettei äitini osaa olla luontevasti lasten kanssa.

Isä ja hänen vaimo jollain tapaa tukevat, mutta silti tuntuu niin voimattomalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja viirupylly:
Mix menetät ystäväsi ja et tule saamaan miestä jos pidät lapsen???Yx tuttu tuli raskaax yhen illan jutun jälkeen ja piti lapsen.On löytänyt uuden miehen ja mennyt kihloihin!

Mulla luultavasti läheisriippuvuus, sen takia koskaan en oo kunnon ihmissuhdetta saanu aikaseks, ja nyt ne kenen kans oon kaveri on todennu et tervemenoa kun lapsi tulossa. :(

Ei sellaiset ihmiset ole mitään oikeita kavereita. Muista, että lapsen syntymän jälkeen ja jo raskausaikana voit löytää seuraa toisista nuorista äideistä, yksinhuoltajista jne. Suomen sosiaaliturva on niin hyvä, että sinulla ihan taatusti on varaa elättää lapsesi. Mee oikeasti kilttipieni neuvolaan juttelemaan asioistasi. Sulle tulee parempi mieli ja saat apuja!!! Halauksia ja voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mix menetät ystäväsi ja et tule saamaan miestä jos pidät lapsen???Yx tuttu tuli raskaax yhen illan jutun jälkeen ja piti lapsen.On löytänyt uuden miehen ja mennyt kihloihin!

Mulla luultavasti läheisriippuvuus, sen takia koskaan en oo kunnon ihmissuhdetta saanu aikaseks, ja nyt ne kenen kans oon kaveri on todennu et tervemenoa kun lapsi tulossa. :(

Eli oot 20 viikkoa raskaana eikä poikakaverisi tiedä?

Joo. Vähän turhan huono provo.

Mikä hiton poikaystävä?? Opettele sinäkin lukemaan!

Tuolla ylempänähän luki et on ollu yhen illan juttu ja ei tunne miestä...

Ei ole poikakaveria. Ja kyllä kaikki kaverit tietävät.

Kaikki järjestyy tavalla tai toisella :hug:
Jos sisimmässäsi voit kuvitella jakavasi elämän tämän lapsosesi kanssa niin unohda ystävät jotka uhkaavat hylkääväsi.
Tulet saamaan uusia kontakteja ja vertaistukea, on kokoontumisia nuorillle äideille, yksinhuoltajille, ihan vaan odottajille jne..

Itse muutin takaisin Suomeen odottaessani sinuakin nuorempana lasta ja kaikki vanhat kaverit olivat kaikonneet. Ihania samassa tilanteessa olevia ihmisiä kyllä löytyi.

Mutta lapsen antaminen pois tai myöhäisessä vaiheessa tehty aborttikin ovat vaihtoehtoja joista sinun kannattaa jutella ihan vakavasti lääkärin tai sairaanhoitajan kanssa. Sellaisen ihmisen joka on ennenkin tavannut tilanteessasi olevia naisia ja näkee asian laajemmin.

Sä tulet varmasti rakastamaan sitä lasta kun se syntyy,se vaan menee niin. Tukea saat kun puhut tosta asiasta neuvolassa,ne osaa neuvoo ja auttaa lapsen syntymänki jälkeen. Nuo raskaushormoonit ne sotkee sun päätä nyt,onhan toi raskaus jo sen verran pitkällä että jotain oisit jo tehny asialle jos et ois lasta kuitenki halunnu jo ihan raskauden alkumetreiltä.

Ei sitä mun neuvola tätiä kiinnosta vaikka mitä sanon. Aina välillä tulee tunne että kyllä mä tästä selviän, mutta en mä halua olla mikään säälittävä yksinhuoltaja mitä haukutaan tuolla kylillä.
Musta tuntuu että mun on pakko saada itselleni mies. Tiedän että se ei ole tervettä.
Kaikki kaatuu mun niskaan. En kestä että jäisin yksin, jos en olisi tullut raskaaksi seurustelisin vieläkin exäni kanssa.

Mieti vielä. Jos annat lapsen pois, tulet melkovarmasti katumaan sitä koko elämäsi.Toi on totta et lapsi rakastaa sinua jo nyt. Eniten koko maailmassa, on vain yksi äiti...Nuorten äitien perhekahviloista saisit vauvan synnyttyä vertaistukea ja ystäviä samassa elämäntilanteessa..Ja miehen löytymiselle lapsi ei tod. oo este.Tiedän mukavan miehen, joka kihlasi kahden lapsen yh:n, yhteistä lasta heillä ei ole..Voimia sinulle, hae apua tilanteeseesi ja keskustele neuvolassa tai lääkärissä. Hyvää vuotta 2009! *halihymiö*

Voi pientä. Mulla oli just sama tilanne viisi vuotta sitten. En voi sanoa muuta kuin että usko pois, että kaikki järjestyy! Olet toki nuori ja lapsen saaminen on hurjan iso juttu, mutta se voi olla elämäsi paras asia. Näin ainakin minulla. Kyllä sä ehdit vielä hyvän miehen hankkimaan, yritä jaksaa keskittyä jonkin aikaa vauvaan. Ei yh:t ole mitenkään säälittäviä!

Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Voi pientä. Mulla oli just sama tilanne viisi vuotta sitten. En voi sanoa muuta kuin että usko pois, että kaikki järjestyy! Olet toki nuori ja lapsen saaminen on hurjan iso juttu, mutta se voi olla elämäsi paras asia. Näin ainakin minulla. Kyllä sä ehdit vielä hyvän miehen hankkimaan, yritä jaksaa keskittyä jonkin aikaa vauvaan. Ei yh:t ole mitenkään säälittäviä!

Ei ne olekaan, mutta sellaisina niitä pidetään. :(
En kyllä ymmärrä miksi ajattelen itsekin niin vaikka minusta on sellainen tulossa.

Ellet oo joltain TODELLA pieneltä paikkakunnalta niin ihmiset ei jaksa puhua tai olla kiinnostuneita yh:sta..Nykyään kun se ei oo juttu eikä mikään. Ja jos oot, nin voithan muuttaa pois. Älä jää kotiin yksin, vauva ei oo este liikkumiselle ja sosiaalisille suhteille.Ja sun ex ei anteeks vaan vaikuta kovin "kunnon mieheltä" jos on hävinny kuvioista raskausuutisen jälkeen..Löydät paremman!

Minulla oli sama tilanne 18 vuotta sitten. Olin jopa saman ikäinenkin. Harkitsin tuota adoptiota , mutta onneksi päätin toisin. Kyllä kaikki järjestyy ja kaikein parasta siinä on kuitenkin se oma rakas lapsi!

:hug:
Kaikki järjestyy ihan varmasti.
Miksi kaverit eivät halua olla kavereitasi, jos synnytät lapsen? Miten perustelivat sen?
Ja mitä miehiin tulee, niin mullakin on kaksi lasta ja mies, jonka lapsia nämä eivät ole. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ellet oo joltain TODELLA pieneltä paikkakunnalta niin ihmiset ei jaksa puhua tai olla kiinnostuneita yh:sta..Nykyään kun se ei oo juttu eikä mikään. Ja jos oot, nin voithan muuttaa pois. Älä jää kotiin yksin, vauva ei oo este liikkumiselle ja sosiaalisille suhteille.Ja sun ex ei anteeks vaan vaikuta kovin "kunnon mieheltä" jos on hävinny kuvioista raskausuutisen jälkeen..Löydät paremman!

Ei hän olisikaan hävinnyt jos lapsi olisi ollut hänen. :/ vaikkei puhuiskaan niin yksikin kommentti on välillä liikaa. viikon sisällä kaksi miespuolista ihmistä on multa kyselly että "kukas on lapsen isä" vastaan aina ettei ole isää niin kommentti takaisin on "no kukas suhun mällit roiskas/ jokuhan suhun on lastit heittänyt" mä en kestä sellasta. tulee todella huono olo vaikkei se minun vika olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
:hug:
Kaikki järjestyy ihan varmasti.
Miksi kaverit eivät halua olla kavereitasi, jos synnytät lapsen? Miten perustelivat sen?
Ja mitä miehiin tulee, niin mullakin on kaksi lasta ja mies, jonka lapsia nämä eivät ole. :)

No ei ne sitä suoraan ole sanonut, mutta kummasti alkaneet häviämään ympäriltä. Vaikka toki niitä ei montaa ollutkaan, nekin joilla on aikaa ja halua olla seurassani, tekevät sitä vain silloin kun heille sopii "no jos minä sitten maanantaina tulisin kun viikonloppuna mennään kavereiden kanssa juhlimaan ja sunnuntaina krapula" Tuntuu pahalle moinen.

Toki sen ikäiset haluu mennä ja juhlia..Muutaman vuoden päästä tilanne ihan eri. Vauva-aika ja pikkulapsiaika menee kuitenki nopeesti ja jos saat luotettavan hoitajan, ei se estä sua lähtemästä kavereiden kans, jos se enää sit edes kiinnostaa...Loppuraskaus menee nopeesti, rakastut lapseen viimestään kun se syntyy ja tutustutte...vastasyntyneen katse on niin viisas. Nuorten äitien toimintaan voit mennä jo nyt ennen kuin vauva syntyy...uusia kontakteja!

Lapsi myös antaa paljon, vaikka nyt ahdistaa ja raskaus ja koko tulevaisuus näyttää pahalle, niin se rakkaus mitä lapsi elämääsi tuo on ennenkokematonta. Ei elämä lopu lapseen vaan tuo siihen paljon lisää :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
viikolle 24 saat luvan TEO:n kautta mutta mieti onko järkeä

ei kai sosiaalisista syistä saa noin pitkälle?

Mutta ap asiaan; ei täällä suomessa ketään ole nälkään kuollut. Eikä se leipä aina kahden vanhemman perheissäkään hurjan leveä ole. Monesti asioilla on taipumus järjestyä.

Äitiyspakkauksesta saat välttämättömiä tarvikkeita, se puolimetrinen ei tartte ekoina kuukausina kuin syliä ja ruokaa. Ja vauvaiän aikana ehdit jo järjestellä tulevia asioita

ei saa kuin 20 viikoille asti TEO:n luvan.

nuille isän kyselijöille sano ettet halua kertoa! Tuo on kyllä törkeesti sanottu, mitä oot saannu kuulla... ja varmasti raskaana ollessa tuntuu vielä 100kertaa pahemmalta!! Ajattele että kuin ovat "lapsellisia". Sä olet sentään jaloillasi, kun otat asioista selvää ja mietit mitä haluat tulevaisuudessa itsellesi ja lapsellesi!
Sua hämmentää nyten, koska lapsi ei varmastikkaan ollut vielä suunnitelmissa.. ajatus ehkä sitten joskus, toteutuukin jo nyt aikaisemmin! Tiedätkö et ole ainut 19v äiti joka on yh!! Kaltaisiasi äitejä kyllä löytyy!
Ja toiseksi vaikka lapsi olisi kuin suunniteltu/toivottu, niin silti raskaus aikana miettii omaa suhdettaan lapseen.. minulla ainakin meni aikaa vielä lapsen synnyttyäkin ennen kuin kiinnyin lapseeni vaikka lastani rakastinkin!
ISO VOIMA :hug: sinulle! Onko neuvolassa ketään toista th:ta kenen kanssa voisit asiasta keskustella tai esim. neuvolalääkäriä? Sosiaali puoleltakin löytyisi sinulle varmasti apua, että pääset asian kanssa eteenpäin.. sillä jos pidät lapsen on kohta aika alkaa miettiä lapselle tavaroita ja sitäkin että onko sinulla paikkaa mihin menet aluksi vastasyntyneen lapsen kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
viikolle 24 saat luvan TEO:n kautta mutta mieti onko järkeä

ei kai sosiaalisista syistä saa noin pitkälle?

Mutta ap asiaan; ei täällä suomessa ketään ole nälkään kuollut. Eikä se leipä aina kahden vanhemman perheissäkään hurjan leveä ole. Monesti asioilla on taipumus järjestyä.

Äitiyspakkauksesta saat välttämättömiä tarvikkeita, se puolimetrinen ei tartte ekoina kuukausina kuin syliä ja ruokaa. Ja vauvaiän aikana ehdit jo järjestellä tulevia asioita

ei saa kuin 20 viikoille asti TEO:n luvan.

saa yli 20 viikon luvan kun on syy jonka TEO hyväksyy

No mikset anna lasta adoptoitavaksi. Se on oikeesti vaihtoehto. Ajattele näin.. annoit lapselle silti elämän, olisit voinut adoptoida sen. Minun mielestäni sinun ei nyt kuuluisi olla tämän asian kanssa yksin, vaan otat yhteyttä äitiysneuvolaan. Juttelet jonkun asiantuntijan kanssa, joka kertoo sinulle, mitä tarkoittaa adoptio, yhdessä pohditte mikä on lapsen kannalta parasta. Tiedän yhden naisen, joka on adoptoinut vauvansa ja se vietiin suoraan synnytyssairaalasta. Päätös ei ole koskaan helppo, mutta esim. tämä kyseinen vauva pääsi sellaiseen perheeseen, missä oli toivottu lasta kauan ja lapsi on tosi rakastettu siellä.

Voi ei! :hug: Mulla oli jotakuinkin sama tilanne 19vuotta sitten!Ja toi 19v lähti just äsken kylille!
Jos sun ystäväs ei kestä sun raskauttas ym. NE EI OLE SUN YSTÄVIÄ!!!
Sää tuut elämässäs jossain vaiheessa tilanteeseen (ilman lastakin)jossa nk.ystävät jättää jne.
Sun pitää vaan ny miettiä,mitä SÄÄ ITTE haluat!
Mää oon ollu yh ja kolmattakertaa naimisissa ettei se elämä siihen lapseen päädy päinvastoin sain uusia ja parempia ystäviä!!
Ja ainakin isommissa kaupungeissa on kaikkia tuki-ryhmiä nuorille äideille!!
Ajattele asia niinpäin,että kaiken paskan keskellä kannat elämää sydämes alla ja se pieni ihminen tulee rakastaan sua ehdoitta!!!!!
Voimia sulle! :heart:

Mitä jos mä en lapsen synnyttyä jaksakaan sitä, mitä jos tekee mieli jättää se vaan yksin huutamaan. Kyllä mä aina olen lapsia halunnut, mutta ei mulla ole ketään kuka auttaisi mua hänen hoidossa. Haluan tällä hetkellä vaan lapsen pois mahasta. MIETTIMISAIKAA

Onneks sulla on vielä sitä miettimisaikaa. Adoptio ei tosiaan ole huono vaihtoehto. Mä olen kylläkin nyt vähän jäävi sitä puolustamaan, kun hyvä ystävä on adoptiojonossa... Ja nuo sun nykyiset kaverit on kyllä suoraan sanottuna aika kakaroita verrattuna sinuun. "Mä en ole sun kaa, jos sulla on lapsi." Hoh hoijaa... Hyvät ystävät eivät karkaa silloin, kun toisella on vaikeaa. Hyvät ystävät eivät lähde muualle, jos ollaan vähän eri elämäntilanteissa.

Sä vaikutat fiksulta ja ajattelevalta nuorelta naiselta. Sulla on vielä viikkoja jäljellä ja aikaa ajatella asiaa. Olis kyllä hyvä, kun pääsisit puhumaan asioista jonkun ammattilaisen kanssa. Adoptio on tosiaan vaihtoehto, mutta niin on myös lapsen pitäminen. Kun lapsi on syntynyt, sitä ajattelee monista asioista ihan toisella tavalla. Ja monet ongelmat, joita raskausaikana ajatteli, ei ehkä olekaan niin ongelmia. Nyt voi näyttää toivottomalta, mutta hormonihuurujen haihduttua alkaa ajatella asioita vähän selkeämmin.

Voimia ratkaisuihin ja toivottavasti kaikki kääntyy hyväksi :hug: !

Yhteistyössä