En halua jälkitarkastukseen

• Viestiketjun aloittaja kammo
  • Ensimmäinen viesti
kammo
En halua mennä jälkitarkastukseen. Tietääkö kukaan onko mitään keinoa välttää ko. tilanne? Kela ei maksa vanhempainrahoja, jos ei toimita jalkitarkastustodistusta, mutta onko tässä mitään poikkeuksia. Synnytys riitti mulle. En halua että enää yksikään ihminen räpeltää mua. Jo pelkkä ajatus jälkitarkastuksesta ahdistaa.

Mun kroppa on mun. Mulla pitäisi olla oikeus sanoa ei. Mä en halua, että kukaan koskee muhun. Tuntuu niin pahalta, kun meidän yhteiskunnassa puhutaan siitä, että on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Sitten kun olet raskaana, synnytät tai olet synnyttänyt, menetät tuon oikeuden.

Raskausajan tutkimukset ja synnytyksen kestin lapsen tähden, mutta nyt lapsi on ulkona minusta. Kyseessä on enää pelkkä minä. Miksi en voi jättää jälkitarkastusta väliin? Tarvitsen oikeasti vanhempainpäivärahat elämiseen. Mutta onko yhteiskunnalla oikeus pakottaa minut tutkittavaksi? Entä jos en pysty menemään? Miten sitten pärjäämme taloudellisesti?

No jos et halua sulle oikeuttuja rahoja niin älä mene ihmeessä... Mut se toimen pide kestää vain pienen hetken ja se ei satu... :LOL: Mut sulaa hulluutta olla menemäättä... Mistään muualta et rahaa saa... Ja se käynti on sun omaksi parhaaksi kattoo et kaikki on kunnossa... Kaveri oli samaa mieltä kun oli synnyttänyt ja kas kummaa kun meni jälkitarkastukseen häneltä löydettiin kohdusta kysta...

sehän on sun oman terveyden takia! ne kattoo että kaikki on hyvin!! eihän suomessa oo pakko käydä neuvolassa jos ei halua raskauden aikana. olisit vaan käynyt synnyttämässä sairaalassa tai oisithan sä voinu senkin tehdä kotona... lääkärit on kyllä hyvin varovaisia kun tekevät jälkitarkastuksen..

Tiitsukka
Vihaan sisätutkimuksia yli kaiken ja laskin suurinpiirtein päiviä jälkitarkastukseen. Ennen synnytystä kaikki sisätutkimukset olivat AIVAN kamalia ja joka kerta kun joku viisas kopeloija keksi sanoa että sitten ihan rentona vaan, niin kyllä teki mieli huitaista päin näköä sillä hetkellä. Ole siinä sitten rentona, kun räplääjän kädet on kyynärpäitä myöten siellä.

Yllätyinkin myönteisesti, ettei jälkitarkastus sattunut YHTÄÄN. Olin ihan ihmeissäni ja kysyin että tässäkö tämä oli. Paikkojen koot tuntuvat kuitenkin olevan suht samanlaiset, mikäli miestä on uskominen. Ensi viikolla olisikin tiedossa ah aina niin miellyttävä papa-koe. :( Saas nähdä tuntuuko yhtä epämiellyttävältä kuin ennenkin. Että aloittajalle sanoisin, ettei se satu ja se ei kestä kuin hetken.

Matkailija
Kyllä se vanhempainrahan saaminen edellyttää jälkitarkistuksessa käyntiä! Se jälkitarkistus on sun itsesi parhaaksi.

Voishan noi neuvolakäynnitkin jättää alusta alkaen väliin. Jää kyllä sitten saamatta äitiysavustukset ja äippärahat.

Alunperin vuosikymmeniä sitten esim. äitiyspakkaus Kelalle keksittiin juuri sen vuoksi, että odottavat äidit kävis neuvolassa.

Kummallinen asenne.

Aiotko välttää koko loppuikäsi gynekologeja? MIETI VÄHÄN.
Kyse on sun omasta terveydestäsi.

Mun yksi kaveri (29 v) kuoli pääsiäisenä kohtusyöpään. Kasvain löytyi jälkitarkistuksessa. Kumma juttu oli kyllä, ettei tuolloin raskauden aikana löydetty. Mutta levis tosi nopeasti.

Nyt on sitten 3- ja 5-vuotiaat tytöt ilman äitiä.

t:kela-mamma

Benita
Kyllähän jokaisella pitää loppukädessä olla oikeus päättää omasta kropastaan! Ei kyllä saa rahaa jos ei käy jälkitarkastuksessa, mutta ei sinne pakkokaan ole mennä.
Se on ihan sun oma valinta ja siitä on muiden turha yrittää syyllistää. Mutta jos tuntuu että olis pienikin mahdollisuus, niin ota yhteyttä neuvolaan heti, niin pääsisit varmaan juttelemaan peloistasi jonkun ammatti-ihmisen kanssa. :hug:

Jälkitarkastus on ennaltaehkäisevää toimintaa, siksi rahat on siihen sidottu, jotta mahdollisimman moni (varmaan melkein kaikki) sinne menisi. Ja niin kuin muutkin kirjoittivat, se on sun itsesi parhaaksi!

Ymmärrän kyllä muuten halusi jättää menemättä. Mulle jäi synnytyksestä kammo, pelotti ajatus mennä taas ronkittavaksi. Mulla oli haava vielä tosi kipeä silloin (paha haava eikä meinannut parantua millään) ja melkein pyörryin lääkärissä eli siitä ei oikein tullut mitään. Lääkäri vähän vilkaisi ja sanoi, että katsotaan parin viikon päästä tarkemmin. Silloin tilanne olikin jo onneksi parempi.

Suosittelen sullekin, että menet paikalle ja kerrot lääkärille kammosta/pelosta/mahdollisista kivuista yms. Lääkäri ymmärtää kyllä (ainakin pitäisi!) ja mitään pakkoa sulla ei edelleenkään ole. Mulla lääkäri ymmärsi ainakin hyvin ja vilkaisun tehtyään ei edes ehdottanut että olisi tarkemmin katsonut ;) . Se on hirveän lyhyt aika sun oman terveytesi parhaaksi! Ja jos jotain olisikin se ei ainakaan helpotu sillä että tarkastuksen jättää väliin.

hei
niin paljon kun olet jaksanut ja uhrautunut jo lapsesi takia niin koita nyt vielä yksi jälkitarkastus kestää, se on inhottavaa mutta myös lapsesi parhaaksi sillä,kun äiti voi hyvin niin lapsi voi hyvin ja jos sitten myöhemmin vaikka jotain vaivaa tulee niin joudut kahta kauheemmin ja ihan varmasti köymään lääkärissä ja nyt heti hoidettuna se olisi ehkä kerrasta ohi.mutta niinkun toi edellinen sano niin kerro siitä neuvolassa niin varmasti joku ratkasu löytyy.voimia vaan sulle ja rohkeutta.

yäk
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 18:02 Matkailija kirjoitti:
Kyllä se vanhempainrahan saaminen edellyttää jälkitarkistuksessa käyntiä! Se jälkitarkistus on sun itsesi parhaaksi.

Voishan noi neuvolakäynnitkin jättää alusta alkaen väliin. Jää kyllä sitten saamatta äitiysavustukset ja äippärahat.

Alunperin vuosikymmeniä sitten esim. äitiyspakkaus Kelalle keksittiin juuri sen vuoksi, että odottavat äidit kävis neuvolassa.

Kummallinen asenne.

Aiotko välttää koko loppuikäsi gynekologeja? MIETI VÄHÄN.
Kyse on sun omasta terveydestäsi.

Mun yksi kaveri (29 v) kuoli pääsiäisenä kohtusyöpään. Kasvain löytyi jälkitarkistuksessa. Kumma juttu oli kyllä, ettei tuolloin raskauden aikana löydetty. Mutta levis tosi nopeasti.

Nyt on sitten 3- ja 5-vuotiaat tytöt ilman äitiä.

t:kela-mamma
Ihan ensinnäkin otan osaa ystäväsi puolesta! Ja nämä seuraavat kommentit ovat siis viestiketjun aloittajalle:

Etkö tosiaan aio enää koskaan käydä papakokeissa ja muissa joita pitäisi ottaa terveyden takia vielä useaan otteeseen elämäsi aikana?
Ei kai ne lekuritkaan huvikseen toisten toosia ronklaa?
Ei voi muuta sanoa kun HYI ja ÄLLÖÄ!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 22:56 yäk kirjoitti:
Etkö tosiaan aio enää koskaan käydä papakokeissa ja muissa joita pitäisi ottaa terveyden takia vielä useaan otteeseen elämäsi aikana?
Ei kai ne lekuritkaan huvikseen toisten toosia ronklaa?
Ei voi muuta sanoa kun HYI ja ÄLLÖÄ!
Vähän ymmärrystä alkuperäiselle, kiitos! Jos sitä ei löydy eikä muutenkaan kykene ilmaisemaan itseään ystävällisesti tai edes asiallisesti voi jättää kommentin kokonaan väliin.

Pelkoa on ihan oikeasti olemassa. Monenlaista. Se ei ole ihan tuollainen sormien napsautus juttu. Varsinkin synnytyksestä aiheutunut pelko ei välttämättä jälkitarkastukseen mennessä ole helpottanut, sehän tulee aika pian. Eihän sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä aikoo tehdä puolen vuoden, vuoden tai parin vuoden päästä jolloin tilanne on taas jo ihan toinen.

mortti
mulla ja mun siskolla on sama ongelma noiden tutkimusten kanssa,meille se on aina yhtä tuskaa,tunnetaan olomme nöyryytetyiksi ja koemme tutkimukset kivuliaiksi..
meille se ei ole normaalia että otetaan housut pois,käydään sängylle makaamaan ja levitetään tuiki tuntemattomalle ihmiselle haarat,jonka jälkeen tuo ihminen survaisee sormensa minun intiimille alueelle..

mulla rv40+3 eli jälkitarkastukseen on vielä aikaa..
mutta isosiskollani ei tuota jälkitarkastusta sen tarkemmin tehty,koska sen tekijä oli ymmärtäväinen ja kuunteli siskoani joka sanoi ettei hän halua että häneen kosketaan että sattuu liikaa..
no eipä tuo lääkäri koskenut katsoi vain ja totesi että tikit ovat alkaneet parantua ja siinä kaikki..
itse toivoisin saavani samanlaisen kohtelun kun se aika koitaa..

lääkäritkin tuntuvat olevan nykyään niin kovakouraisia,olin synnärillä käymässä kun halusin tietää onko lapsivettä tihkunut,no siellä lääkäri tarkasti kohdunsuun tilanteen ja hän survaisi sormensa sisään ja ronkki todella ikävästi,itse kiemurtelin siinä tuskissani sängyllä...

meidän tulisi muistaa se,että kaikki eivät ole tai ajattele samalla tavalla..meitä poikkeuksellisia ihmisiä löytyy varmasti monia..alkuperäiselle kirjoittajalle toivon rohkeutta mennä tuohon tutkimukseen,kerro sille lääkärille tunteistasi ja siitä ettet halua että sinuun kosketaan,että se esim sattuu,niin sitten lääkäri ei välttämättä ronki sinua..tsemppiä sulle!! :hug:

kannattas kyllä nyt ottaa järki käteen ja miettiä omaa terveyttään. ei se mitään alentavaa tai nöyryyttävää ole, ihan samalla tavalla ne lääkäritkin jalkansa levittää!!! :kieh: ite ainakin levittelen ennemmin vaikka kelle kun saan jonkun kohtusyövän tms... siks toisekseen miks kaiken pitää olla niin kauhee tabu.. pimppa on seksikäs ja intiimiasia sillon ku ollaan sängyssä miehen kanssa ja ruumiinosa sillon kun ollaan lääkärissä...

Siis aivan ymmärrettävää että et halua mitään tarkastuksia. Se on mun mielestä myös aivan turhaa koko homma. Samoin nää ennen synnytystä tarkastukset. Ei mitään järkeä.
Suosittelenkin, että menet omalle gynekologille tai sitten valitset jonkun selväjärkisen gynekologin josta jo tiedät, että se on hyvä ja menet sinne. Nää terveyskeskuslääkärit on kyllä sitä pohjamutaa...olen huomannut.

mä kävin terveyskeskuksessa synnytyksen jälkeen kun epäilin tulehdusta koska jälkeiset eivät olleet täydelliset kalvoja tuli vielä istukan irtoamisen jälkeen. tämä siis ennen jälkitarkastusta. lääkäri tutki tosi varovasti eikä sattunut yhtään. jälkitarkastus tehtiin myös yhtä varovasti. ei siis samanlaisesti kuin normaalisti tehtäisiin tarkastus muuten vaan. ja jotkut voivat harrastaa seksiäkin ennen kuin jälkitarkastus on ollut en itse oo kyl kokeillut mut oon vaan kuullut.

Mulla oli aikanaan niin hirveä pelko että sain ennen jälkitarkastusta, papa-koetta ja kierukan laittoa esilääkityksenä jonkun miedon rauhoittavan lääkkeen. Lääkärin kanssa tämä todettiin parhaaksi vaihtoehdoksi. Imetys ei ollut este, koska lääke otettiin vain kerran ennen toimenpidettä, ja valittiin turvallinen vaihtoehto. Mene ihmeessä puhumaan lääkäriin tai neuvolaan peloistasi.

Trillian
Itse olen kauhea lääkäri ja etenkin gynekammoinen. Jälkitarkastusta odotin kuin kuuta nousevaa jotta sain varmuuden että kaikki oli hyvin. Paikat repesi niin pahasti että olin ihan varma että jotain on vialla. Ei niitä ihmisten kiusaksi ole aletu tehdä, kyllä ne on terveyden kannalta tärkeitä. Joskus on vaan nieltävä oma ylpeys ja kestettävä omituisia asioita, vai meinaatko ettet vie lastasi neuvolaan kun onhan silläkin oikeus omaan kroppaansa? Jätä viemättä ja anna aikuisena päättää haluaako se että sitä alasti kävelytetään jollain pöydällä ja joka lovi ronkitaan kerran kuussa!!!!!

no jo on
Tunteeko jotkut naiset tosiaan olevansa muita ylempänä kun kokevat tutkimukset alistaviksi ja nöyryyttäviksi. Kun kyseessä on kuitenkin rutiini lääkäritoimenpide!!! Onko sellaiset naiset sitten jotenkin #&%£$!*, jotka antavat lääkärin tutkia paikkansa? Aika tekopyhää mun mielestä.

no jo on
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2005 klo 15:09 mortti kirjoitti:
meille se ei ole normaalia että otetaan housut pois,käydään sängylle makaamaan ja levitetään tuiki tuntemattomalle ihmiselle haarat,jonka jälkeen tuo ihminen survaisee sormensa minun intiimille alueelle..
Ja muille naisillehan on normaalia että vieras ihminen tunkee sormet #&%£$!* ja levautetaan haarat tuosta noin vaan!!! Joo kyllä tuli #&%£$!* olo kun itsellä ei normaali gynekäynti aiheuta painajaisia!!! Saman ukon kans oon monta vuotta ollu ja vieraille en revaani levauta. Kiitos vaan tällekin jeesustelijalle!!!

mä taas oikeen odotin sitä jälkitarkastusta just siks että sain tietää että kaikki on (taas) kunnossa... mutta niinhän se on, ei tuu rahaa jos ei mee sinne tarkastukseen...... (miksköhän se muuten menee niin... hemmettiäkö se kela siitä rikastuu kun saa tietää että nyt äiti on käyny jälkitarkastuksessa......)
NO ENIVEIS...... ei se satu yhtään vaikka niin minäkin luulin..... miellä ainakin lääkäri oli helläkätinen kun tiesi että paikat on arat.... (sillon ennen synnytystä se kylläkin sattui, eikä yhtään kaunistellut asiaa.... ei neuvolassa sen enempää kun sairaalassakaan.....) ai ai..... :LOL:

Moni jo on asian sanonutkin, mutta tosian se jälkitarkastus on ihan oman edun mukaista. Sitäpaitsi jossainvaiheessa on gynellä kuitenkin käytävä ehkäisy asioidenkin takia, jos ei aio loppuikäänsä kondomien kanssa tuhtata. Ei se sen kummempi lääkärissäkäynti ole kun muutkan. Joskus mennän lääkäriin koska on jalka kipeä, joskus kivstää korvienvälistä, joko kuvanollisesti tai oikeasti ja joskus pitää tarkistaa jalkojenväli.

Koita nyt van kerätä rohkeutesi ja mennä sinne, ei rahan takia,vaan terveytesi takia :hug:

Mitenon
mulla ihan sama ongelma,,itkien kaikki tarkastukset,,,Minulle kaikki gynegologiset tutkimukset ovat tosi kivuliaita. Raskaus aikanakin pitää aina lääkärille selittää että SATTUU mutta aina vaan mulkoillaan että ole rentona niin ei satu! Raskaus aikana lähes aina lääkärin hanskat veressä tutkimuksen jälkeen mutta sekin ihan normaalia,,,Jälkitarkastus jäi ihan viime tinkaan mutta hammastapurren,,3 lapsen synnytyksen jälkeen lähdin 10 tuntia jälkeen sairaalasta (2 jälkeen n 20 h) ainoastaan siksi että en kestä sitä jatkuvaa peittojen alle kurkkimista! Sielä huoneessa tutkitaan kokoajan jotakuta. Synnärillä saatjättää henkilökohtaisen tilasi ulko ovelle ja luovuttaaa koko ruumiin toisten sorkittavaksi!

Yhteistyössä