En halua antaa lasta exälle jouluaattona

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Vittuako sä sönkötät kun et ole eronnut.
Kannattas miettiä lapsenkin kannalta, kyllä mun lapsi ainakin tietää missä sen koti on, ja se ei ole isän luona -vaikka siellä usein onkin.
Jos joskus kävisi niin, että mieheni kanssa eroaisimme, tekisin kaikkeni, että lapsellani olisi kaksi kotia, ja molemmissa yhtä turvallinen olla. Ja että suhde isään säilyisi yhtä tiiviinä kuin se nyt on. Se vaatisi minulta luopumista, mutta se olisi parasta mitä voisin lapseni hyväksu tehdä, joten tekisin sen ilman muuta, vaikka sattuisikin.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"maniokki"
Kuulostaa tutulta...
Meillä miehen lapset kaksi ekaa joulua aattoillan äidillään. Sitten kauhealla tappelulla saatiin sovittua, että eikö voisi vuorotella, joka toinen joulu aattoillaan täällä isän luona. Se siis sovittiin niin, ja toissa jouluna he olivat täällä. Viime jouluna ei sitten tarvinnut enää riidellä, koska kaikille osapuolille oli selvää, että on vuoro olla äidin luona. Nyt, kun olisi taas aattoilta täällä, niin on jo kuultu että eipä se taas kävisikään! Just...se niistä sopimuksista. Äidin parashan se on aina tärkein.

"minä"
Ymmärrän täysin tuon ajattelumallin, että lapsella on yksi koti ja etävanhemman luona "käymässä". Meillä on ns. ydinperhe, mutta miehen työpaikan takia asumme puolet viikosta maaseutuasunnossamme ja puolet viikosta kaupnkiasunnossamme. Jo tämä ns. kodin vaihto tuntuu stressaavan meidän vanhempaa lasta, vaikka kodin ihmiset ja tunnelma ovat samat kummassakin paikassa.

Ap:n ihmettelyyn, kyllä se viikko isän kanssa varmasti on tärkeämpi mitä joulujuhla. OT, kannataisi alkaa miettimään exän kanssa oikein tosissaan, miten myös sille kuopukselle saadaan jossain vaiheessa luotua kunnollinen isäsuhde...

ap.
[QUOTE="minä";25123343]Ymmärrän täysin tuon ajattelumallin, että lapsella on yksi koti ja etävanhemman luona "käymässä". Meillä on ns. ydinperhe, mutta miehen työpaikan takia asumme puolet viikosta maaseutuasunnossamme ja puolet viikosta kaupnkiasunnossamme. Jo tämä ns. kodin vaihto tuntuu stressaavan meidän vanhempaa lasta, vaikka kodin ihmiset ja tunnelma ovat samat kummassakin paikassa.

Ap:n ihmettelyyn, kyllä se viikko isän kanssa varmasti on tärkeämpi mitä joulujuhla. OT, kannataisi alkaa miettimään exän kanssa oikein tosissaan, miten myös sille kuopukselle saadaan jossain vaiheessa luotua kunnollinen isäsuhde...[/QUOTE]

Tuo nuoremman suhde isäänsä onkin aika ongelmallinen, kun isää ei oikein ole kiinnostanut, jos lapsi 2 kertaa parissa kuukaudessa näkee isäänsä ohimennen kun isä tuo ja hakee isompaa, niin ei siinä pahemmin suhdetta luoda. En tiedä luuleeko isä, että sitten kun lapsi on isompi niin sitten voi ottaa lapsen luokseen vai eikö edes halua mitään suhdetta tuohon nuorempaan, itse vähän epäilen tuota jälkimmäistä, kun on joskus sanonut, että ei hänellä ole mitään tunnesidettä lapseen.

"noniin"
Nää on aina hankalia tilanteita. Meillä on se hyvä puoli että asutaan lähekkäin eli en ole alkanut jouluista tappelemaan vaan nyt ollaan useampi joulu menty niin että lapsi on aattona meillä klo 15.00 saakka ja menee sitten isälleen jossa käy joulupukki. Joulupäivänä lapsi sitten tulee päivällä meille ja kuusen alle jätetyt lahjat jaetaan silloin ja illalla syödään jouluateria.
Ex on yksinäinen ihminen eli ei ole uutta parisuhdetta eikä esim. omia vanhempia elossa. Itselläni on mies seurana joten mun mielestä on reilua ettei exän tarvitse viettää aattoa yksin. Isä tekee lapselle joulun tavallaan ja mä tavallani. Isän tapa ei välttämättä ole mun käsitys joulusta mutta jokainen tavallaan.

.. me ollaan tähän jouluun saakka pyydetty lasten isä meille jouluna ja ollaan vietetty se yhdessä. Tänä jouluna lapset menevät isälleen 26. päivä ja ovat siellä sitten koulun alkuun saakka. Aiempi järjestely oli minusta parempi, nyt se ei välimatkan vuoksi onistu :( Lapset ovat nyt kuitenkin vähän isompia ja jaksavat odotella isän näkemistä pari pv.

"vieras"
Meillä on sovittu että joka toinen joulu on minulla ja joka toinen isällään. Isää ei vaan suuremmin lapsensa kiinnosta ja kun on uusi perhekkin niin hän suostui että lapsi saa olla tämän joulun kotona. Toivottavasti jatkossakin näin, mutta jos isä haluaa niin sitten lapsi menee sinne enkä vänkää vastaan.

Jos joskus kävisi niin, että mieheni kanssa eroaisimme, tekisin kaikkeni, että lapsellani olisi kaksi kotia, ja molemmissa yhtä turvallinen olla. Ja että suhde isään säilyisi yhtä tiiviinä kuin se nyt on. Se vaatisi minulta luopumista, mutta se olisi parasta mitä voisin lapseni hyväksu tehdä, joten tekisin sen ilman muuta, vaikka sattuisikin.
Ei se ole aina siitä kiinni, mitä tekee. Meillä lapsi on itse selkeästi määritellyt, että tämä on koti. Isän luona ollaan isän luona. On ollut aiemmin vuorojoulut ja sovitut tapaamiset. On saanut mun puolesta mennä aina, kun isä ja lapsi ovat halunneet jne.jne. Mutta jos isä ei kauhean usein halua, jos isä ei sitä joulua lapselle tee (sellaista, jota lapsi haluaisi), jos sielä isän luona ei ole kivaa, ei se lapsen mielestä ole koti. Eikä lapsi sitten itse edes halua sinne isälle kovin usein. Eikä halua sinne jouluksikaan. Kenen haluja sitten noudatetaan? Oonko mä sitten itsekäs, jos lapsi on mulla aina joulut, vaikka on sovittu joka toinen joulu? No, onneksi isä on sitä mieltä, että lapsi saa valita, joten meille kaikille tää on ok.

Lunatic
Joo niin oon tehnyt kuule minäkin. Mutta lapsella on 1 koti, se kun ei ole mikään Paris Hilton.

"öö"
Jos vanhemmat asuvat toisella puolella maata toisistaan, on se vaan täysi fakta että tasapuolisesti sitä vanhemmuutta ei pysty jakamaan. Ellei lapsella sitten ole yksi pysyvä koti, mihin kaukaa tuleva vanhempi matkustaa.

Miksi lapsen pitäisi olla se heittopussi, ja jaksaa pitkät välimatkat?

[QUOTE="vieras";25123586]Meillä on sovittu että joka toinen joulu on minulla ja joka toinen isällään. Isää ei vaan suuremmin lapsensa kiinnosta ja kun on uusi perhekkin niin hän suostui että lapsi saa olla tämän joulun kotona. Toivottavasti jatkossakin näin, mutta jos isä haluaa niin sitten lapsi menee sinne enkä vänkää vastaan.[/QUOTE]

Usein täällä törmää tähän "isällä on uusi perhe" -toteamukseen. Isällä (tai äidillä!) voi olla lapsia uudesta liitosta, mutta ihan yhtälailla ne edellisen liiton lapset kuuluu siihen uuteen perheeseen. Vaikka isän koti olisikin se ns.kakkoskoti. Silti.

Joo, ja tiedän että tähänkin, niinkuin aina kaikkeen muuhunkin on lukemattomia poikkeuksia ;)

Ugh, ei muuta. Jatkakaa =)

En minäkään HALUAISI mutta koska ne oli viime joulun minulla ja uudenvuoden isällään, nyt menee toisinpäin. Onhan joulu ilman lapsia ankea, mutta aikuinen ihminen selviää kyllä. Vietetään sitten aikuisten joulua. Lahjoja ja hälinää vähän vähemmän, herkkuja ja alkoa ehkä vähän enemmän.

lapsena kärsinyt
Lapsi haluaa vaikka mitä, haluaa joulujuhlaan, haluaa isälleen ja haluaa olla äidin kanssa.
Niinpä, siksi teidän vanhempien pitääkin tehdä se päätös. Eikä laittaa lasta valitsemaan kahdesta rakkaasta. Nämä ovat lapselle liian raskaita asioita päätettäväksi.

Vuorottelu taitaa olla se paras vaihtoehto, muuten väännätte asiasta joka ikinen joulu.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";25123266]Tästä syystä mä en halua ikinä erota, vaikka suhde olisi huonompikin ;)

Meillä kyllä mies ei " osaisi" tehdä joulua, vaikka muuten hyvä isä onkin. Kodinhoito yms. Ei vaan ole sen juttuja.[/QUOTE]

Miksi joulua pitäisi tehdä? Joulu tulee itsestään. Mikä siinä perinteisessä joulussa on niin erikoista että vain se on oikea?

ap.
[QUOTE="Vieras";25124254]Miksi joulua pitäisi tehdä? Joulu tulee itsestään. Mikä siinä perinteisessä joulussa on niin erikoista että vain se on oikea?[/QUOTE]

Mulle se perinteinen joulu on ainoa ja oikea, ei sitä fiilistä muuten saa, jos ei kämppä ole koristeltu ja joululaulut soi. Joulussa on jotain taianomaista ja mulle vuoden kaikista pyhistä se tärkein.

Nyt ollaan sitten exän kanssa sovittu, että hän hakeekin lapsen joulupäivänä ja lapsi tulee kotiin sitten ennen tai jälkeen uuden vuoden. Toisaalta rauhoittavampaa on se, että nyt heillä on ainakin varsin rauhallista ajaa, ei tarvitse siinä jouluryysiksessä ajaa, kun matkaakin on aika paljon.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25124809:
miksi isä ei sais viettää joulua lapsen kanssa. onko syynä se, että olet silloin ihna yksin vai mikä. entä jos kysyttäs vaikka sen lapsen mielipidettä, kumman kanssa haluaa joulun viettää.
Oikeastaan lapsi haluaisi ehkä olla enempi äidin kanssa, viime reissun jälkeen on, kun oli 2 viikkoa isällään, on hokenut koko ajan miten on äitiä ikävä, iskää ei kuulemma ole ikävä.Tosin kyllä lähtee ihan mielellään isänkin matkaan.

palstamutsi
Mä EN kestä. MIKSI ihmiset ei voi viettää joulua niin kuin ne haluaa. Mitä se äitien napaa kaivelee, jos isät ja lapset haluaa viettää joulunsa pizzaa syöden ja vaikka pelaten? Onko pakko pönöttää joulupöydässä lanttulaatikkoa mättämässä jos kukaan läsnäolevista ei siitä tykkää. MÄ olen äiti mut silti loukkaannuin kaikkien eroisien puolesta joiden ex-naiset määrittää että niiden järjestämä joulu ei ole tarpeeksi hyvä lapselle jos se ei ole sellainen kuin äitee haluaa. Kele.

Koti se on se toinenkin koti.
Jos sinulle ei riitä tietyt jutut, niin miksi se riittämättömyys pitää lapsiin siirtää?

En sanonut, että on surullista, jos lapset menee isälleen joulupäivänä. Totesin vain tekstistäsi, että surulliselta kuulostaa, tai ehkä lähinnä enemmänkin itsekkäältä.

Todella itsekästä asetella vanhemmuudet vastakkain. Kotihan se on se isänkin koti.
No jaa, koti on lapsilel kylä minun luonani. En itsekään kutsuisi kodiksi paikkaa jossa viettäisin pari yötä kuussa ja veisin tavaroitani repussa mukana (lelut, vaatteet) ja toisin ne sitten tullessani takaisin.

Voin olla mielelläni itsekäs jos se, että lapset minulla aaton, tekee minusta sellaisen. Mielummin :kotona: jouluaatto kuusineen ja ruokineen (ja lahjoja ei tule paljoa, tiukkaa on mutta silti..) kun että iskän luona olis ihan ääripää.

Mä EN kestä. MIKSI ihmiset ei voi viettää joulua niin kuin ne haluaa. Mitä se äitien napaa kaivelee, jos isät ja lapset haluaa viettää joulunsa pizzaa syöden ja vaikka pelaten? Onko pakko pönöttää joulupöydässä lanttulaatikkoa mättämässä jos kukaan läsnäolevista ei siitä tykkää. MÄ olen äiti mut silti loukkaannuin kaikkien eroisien puolesta joiden ex-naiset määrittää että niiden järjestämä joulu ei ole tarpeeksi hyvä lapselle jos se ei ole sellainen kuin äitee haluaa. Kele.
Ehkäpä lapsillakin on jotian odotuksia joulusta, ainakin isommilla.. unohdat sen nyt täysin ;) Minun lapseni ainakin päättivät itse että he ovat aaton mielummin kotona.

Meillä on sovittu että esikoinen on jokatoisen joulun minun luona ja jokatoisen isänsä luona.
Kyllähän minulle kurja olo tulee jo ajatuksesta,että yksi lapsi on poissa aattona,enkä näe hänen riemuaan,kun paketteja aukoo jne..mutta kyllä se on myös isälle tärkeää nähdä ne asiat ja varmasti joulut jolloin lapsi on minun kanssani..harmittavat isää.

Onneksi mun ei ole koskaan tarvinut epäillä,etteikö lapseni saisi ns kunnon joulua jos on isällään.
Tiedän,että he menevät entiselle anopilleni ja siellä jos missä on aina joulu laitettu viimeisen päälle.

Ei kuulosta kovin reilulta.
Kyllä muakin kirpasee, jos lapset ovat isällään joulun.

Tänä jouluna tehdään niin, että lapset tulevat minulle aatoksi, vaikka oikeasti olisi isän vuoro. Lasten isä on menossa uuden tyttöystävän vanhemmille, niin hän itse ehdotti, että lapset ovat minulla ja omien sukulaistensa kanssa. Olin tästä hyvin iloinen :) Ihanaa, kun saadaan sovittua nämä jutut järkevästi.

Yhteistyössä