Emme keksi lapselle ketään kummiksi.Silloin ei kai voi ristiäisiä pitää?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei voi kastaa ellei ole kummeja.
Mutta miksi edes haluaisit kastaa lapsesi? Anna hänelle mahdollisuus päättää itse haluaako liittyä kirkkoon kun on tarpeeksi vanha tajuamaan mikä se on.
Vai liitätkö lapsen jo vauvana varmuuden vuoksi johonkin poliittiseen puolueeseen ja ammattiliittoonkin?

Eikö muka ketään ystävää edes??? Itse sain juuri kummilapsen; äiti on minun ystäväni nuoruudesta asti. Ja otan homman vakavuudella....joka viikko olen käynyt ja tulen käymään auttamassa vauvan kanssa, koska haluan olla kummilapseni elämässä aktiivisesti mukana ja tutustua häneen. AIVAN ihanaa!!

Mä haluan, että kummi on meille vanhemmille edes jollain tapaa läheinen. Mun mielestä olisi hassua pyytää kummiksi ihmistä, jonka puhellinnumeroa mulla ei edes ole tai kenet esim. mieheni on nähnyt kerran. Haluan tietää ja olla varma, että kummi on ns. luotettava ihminen ja jonka kanssa perheemme on tekemisissä.
Meille on jollain tapaa myös kristilliset arvot tärkeitä ja toivon, että kummillekin olisi edes jollain tapaa.

On minutkin pienenä kastettu ja silti mulla on ollut ihan täys vapaus valita mihin uskon.

Ei voi kastaa ellei ole kummeja.
Mutta miksi edes haluaisit kastaa lapsesi? Anna hänelle mahdollisuus päättää itse haluaako liittyä kirkkoon kun on tarpeeksi vanha tajuamaan mikä se on.
Vai liitätkö lapsen jo vauvana varmuuden vuoksi johonkin poliittiseen puolueeseen ja ammattiliittoonkin?

Tää ei ole todellista!!
Kirkosta kyllä pääsee eroamaan.....

Ei meilläkään olisi ketään kummeiksi. Siis ne mahdolliset on jo muiden lastemme kummeja. On niin paljon ihmisiä, jotka eivät kuulu kirkkoon, ja sitten muutama sellainen, joilla on jo tuhottomasti kummilapsia, eli en kehtaisi pyytää. Meillä ei ole miehen kanssa kummallakaan sisaruksia,ystäviä vähän ja serkut ovat jo lastemme kummeja.

[QUOTE="Ava";27400210]Mä haluan, että kummi on meille vanhemmille edes jollain tapaa läheinen. Mun mielestä olisi hassua pyytää kummiksi ihmistä, jonka puhellinnumeroa mulla ei edes ole tai kenet esim. mieheni on nähnyt kerran. Haluan tietää ja olla varma, että kummi on ns. luotettava ihminen ja jonka kanssa perheemme on tekemisissä.
Meille on jollain tapaa myös kristilliset arvot tärkeitä ja toivon, että kummillekin olisi edes jollain tapaa.

On minutkin pienenä kastettu ja silti mulla on ollut ihan täys vapaus valita mihin uskon.[/QUOTE]

Ettekä tunne ketään, jolla on edes vähän samanlaiset arvot? Keitä sinne ristiäisiin tulis vieraiksi, jotain puolituttujako?

[QUOTE="vieras";27400211]Tää ei ole todellista!!
Kirkosta kyllä pääsee eroamaan.....[/QUOTE]

Joo ja siihen pystyy myös liittymään halutessaan ihan yhtä helposti. Ihan sairas ajatuskin koko lapsikaste kun pysähtyy ajattelemaan.

Eikö teillä ole lainkaan sukulaisia tai ystäviä? Kuulostaa erikoiselta, ettei lähipiirissä ole yhtään ihmistä, joka voisi olla lapsen kummi... Itse tiedän tapauksen, jossa esim. lapsen isovanhempi on myös hänen kumminsa. Onko teillä vanhempia lapsia? Löytyisikö heidän kummeistaan joku, joka voisi olla myös vauvan kummi?

Seurakunnan nettisivujen mukaan pääsääntöisesti tarvitaan vähintään kaksi kummia, mutta myös yhdellä kummilla kastaminen onnistuu, siihen vain tarvitaan päätös kirkkoherralta...

Yhteistyössä