ketään, joilla ei yökyläpaikkaa lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tukiverkoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tukiverkoton

Vieras
Perheessämme on kaksi lasta (taaperoikäisiä) ja meillä ei ole ketään, ei siis ketään jolle voisi lapsen viedä yökylähoitoon. Lapsilla ei ole isovanhempia, ja vain toisella puolella on kaukana asuvaa ja melko vierasta sukua (nähdään ehkä kerran kolmessa-neljässä vuodessa). Muita sukulaisia ei ole paitsi omalla puolellani lapseton täti joka ei oikein pidä lapsista eikä halua heitä kylään.

Nyt siis kysymykset:

- onko lapselle itselleen ollut ongelma se, että ei ole ketään sukulaisia tai mummolaa jonne voisi mennä yökylään? Alkaako lapsi ihmettelemään jossain vaiheessa kun muut lapset käyvät yökylässä ja kokeeko lapsi jäävänsä jostain paitsi?

- oletteko etsineet mistään mitään korvaavaa yökyläpaikkaa? Jos mummolaa tai muita läheisiä sukulaispaikkoja ei ole, niin onko olemassa mitään muita tahoja esim. maksettuna palveluna jonne lapsi voisi mennä yökylään?

Itselle tämä on raskasta siinä mielessä että minulla ja puolisolla ei ole ollut sekuntiakaan kahdenkeskeistä aikaa moneen vuoteen, eikä siis näillä näkyminen vielä seuraavaan viiteentoista vuoteen tule olemaankaan :) Itseäni huolestuttaa toki parisuhteen tila, mutta valitettavasti elämässä ei mene nallekarkit tasan eli meiltä puuttuu se tukiverkosto ihan kokonaan ja itse on vain jaksettava vaikka raskasta on. En siis kuitenkaan halua ruikuttaa asiasta, vaan haluan korostaa että tämä asia oli kyllä täysin tiedossa jo silloin kun lapsia hankittiin, eli tiesin kyllä että lastenhoitoapua ei ole saatavilla omasta takaa mistään.

Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta, joilla ei ole lapsille hoitopaikkaa - miten olette selvinneet?

Mäkin haluaisin kuulla kokemuksia, kun ollaan samassa tilanteessa.
Tosin mä en ole ajatellut, että seuraavat 15 vuotta menis näin. Kyllähän niillä kouluiässä alkaa jo olemaan sellaisia kavereita, joiden luona (toivottavasti) voi ja haluaa yökyläillä.

Kyllähän ne lapset kasvaa ja sitten ne voi yökyläillä kavereiden luona (lähinnä kai vasta kouluiässä). Onko lapsilla kummia tai itselläsi jotain sellaista kaveria (jolla esim. myös lapsia), jonka luokse voisivat mennä yökylään?

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Kyllähän ne lapset kasvaa ja sitten ne voi yökyläillä kavereiden luona (lähinnä kai vasta kouluiässä). Onko lapsilla kummia tai itselläsi jotain sellaista kaveria (jolla esim. myös lapsia), jonka luokse voisivat mennä yökylään?

valitettavasti ei ole kummeja tai kavereita jonne lapset voisivat mennä, ainoa kaverini on lapseton eikä myöskään pidä kovinkaan paljon lapsista. Itse olin aikanaan samanlainen ja pitkään siis lapseton, ja tästä syystä siis kaveripuolella on tavallaan vähän "vääränlaiset" kaverit tätä elämäntilannetta ajatellen. Uusien kavereiden löytyminen ei ole onnistunut vaikka olen yrittänyt, aikuisiällä ei niin vaan onnistukaan vaikka haluaisikin!

Meillä on asiat hyvin, että meidän lapsi on yökylässä isovanhempien luona. Mutta itse olen kyllä ottanut ystäväni lapsen meille yökylään, koska ystävä yh ja ihan yksin pojan kanssa. Heille tilanne se, että ei ole mitään yökyläpaikkaa tai edes mitään tarvittaessa hoitajaa. Eli olisko sellainen mahdollista, että joku ystävä ottais tai ystäväperhe? Tai eikö kummit olisi myös hyvä vaihtoehto??

Mulla oli niin, että ei ollut oikeastaan koskaan tytölle yöhoitopaikkaa kun hän oli pieni. Ei lapsi osannut kyllä ikinä kysellä, miksi hän ei käy yökylässä. Itseä se toki rassasi välillä..

Nyt Tyttö menee tokalle, ja ravaa yhtenään yökylässä... :D Oon joutunut rajoittamaan, että joka viikonloppu ei tarvitse mennä kavereille yöksi, vaan voi olla välillä ihan kotona.

Eli voin lohduttaa, että ei siinä viittätoista vuotta mee, kun kaverit alkaa olla niin tärkeitä, että niiden kanssa halutaan olla päivät ja yöt.. :whistle: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meillä on asiat hyvin, että meidän lapsi on yökylässä isovanhempien luona. Mutta itse olen kyllä ottanut ystäväni lapsen meille yökylään, koska ystävä yh ja ihan yksin pojan kanssa. Heille tilanne se, että ei ole mitään yökyläpaikkaa tai edes mitään tarvittaessa hoitajaa. Eli olisko sellainen mahdollista, että joku ystävä ottais tai ystäväperhe? Tai eikö kummit olisi myös hyvä vaihtoehto??

kummeja ei ole, eikä sitä ystäväperhettä kovasta yrityksestä huolimatta. Ystävää ei voi noin vain tilata vaikka haluaisikin! Koko ajan siis yritän etsiä ystäväperhettä, mutta siihen asti kunnes sellainen ehkä joskus löytyy, tarvitsisin vinkkejä niistä ns. maksullisista palveluista.

Onko siis kenelläkään tiedossa onko esim. MLL:llä tai jollain yleishyödyllisellä yhdistyksellä mitään tällaisia "ystäväperhepalveluita" tai muita vastaavia?

Sellaisten joilla on iso suku, läheiset suhteet sukulaisiin ja kummeja ja ystäviä on varmaan ihan oikeasti tosi vaikea ymmärtää että kaikilla näitä tukiverkostoja ei ole ollenkaan olemassa. Siksi siis tässäkin ketjussa kaikki - tietenkin hyvää hyvyyttään - ehdottavat näitä tukiverkostoja, mutta kun niitä ei kertakaikkiaan ole, ja mielestäni minä en ole siihen varsinaisesti mitenkään syyllinen...

Ei se lapsille mikää kärsimys ole, ettei ole yökylä paikkaa ne kyllä ehtii myöhemminki kavereiden/leirien kanssa opetella.Mutta kyllä se parisuhteelle on terapiaa jos saa joskus edes yönyli olla vaan kahden =)
T: ei yökyläpaikkaaa meilläkään.
Tiedän että ainaki Borkku joka palstailee toimii varamummolana ja joskus täällä on kyselty hoitorinkiin väkeä, en tiedä toimiiko noita hoitorinkejä, mutta mulla olis ainaki halukkuutta sellaiseen jos on kiinnostusta ja sattuu alueellisesti kohdalleen =)

Ensi- ja turvakotienliitto järjestää joillaki paikkakunnilla yökylä toimintaa tosin maksullista ja sinne on vissiinki ruuhkaa.
Ja mll:llä on hoitajavälitystä - maksullista tietty, en oo kyllä ikinä kuullu minkään järjestön ystäväperhetoiminnasta.

tuli vielä mieleeni että onko kukaan etsinyt itse varamummolaa esim. lehti-ilmoituksella? Itse olen epätoivoisimpina hetkinä miettinyt sitäkin vaihtoehtoa... jotenkin sitten vaan pelottaa että joku pedofiili/sekopää/alkoholisti vastaa siihen ilmoitukseen, ja en sitten kuitenkaan uskaltaisi lasta jättää ventovieraan hoiviin. Tästä syystä siis olisi ihanaa jos joku järjestö tekisi jotain varamummolatoimintaa jolloin sitten tavallaan halukkaat varamummolat jotenkin tarkistettaisiin etukäteen ja jos toiminta olisi vakiintunutta niin olisi jo kokemuksia ja suosituksiakin olemassa.

Olisi ihana päästä joskus miehen kanssa kahdestaan edes kauppaan, tai ulos syömään, saati sitten yhdessä viikonlopuksi jonnekin käymään tai risteilylle... pitäähän sitä haaveita elämässä olla!

Ne joilla on tukiverkostoja ja osallistuvat isovanhemmat, olkaa ihan oikeasti etuoikeudestanne kiitollisia ja ylpeitä! On ihan sanoinkuvaamattoman raskasta kun elää siinä tiedossa että kukaan ei auta, koskaan, vaikka olisi itse miten poikki, sairastunut tai vaikeassa elämäntilanteessa!

Ja tsemppiä kaikille muille tukiverkottomille.

Hei oikeesti jos sattuu paikkakunta kohdalleen niin sitähän voi tutustua eka sille päiväseltään kyläillen :wave: Itse olisin ainakin kiinnostunut vaikkapa vaihtareista lasten hoidossa silloin tällöin. yv:llä tavoittaa minut jos Kymelaakson rannikko seutu natsaa kohdalleen =)
Ja tosiaan varmasti myös siltä Borkulta voi yy:llä kysellä miten sillä on toiminut tuo varamummola hoito, on joskus kertonu et on palstalaistenki lapsosia hoidellu en vaan hänen paikkakuntaa muista..

meillä ei ole mahdollista lasten päästä yökylään,toinen mummo asuu kaukana ja toinen kyllä lähempänä mutta on sen verran sairas ettei pysty hoitamaan.toisinaan lapseni kyselevät miksi ei voi mennä mummolle yökylään..mutta tyytyvät kyllä kun kerron asiasta.

harmittaa niin vietävästi kun ei koskaan ole mahdollisuutta olla vaikka muutamaa tuntia ilman lapsia.
ja mitä yhteiseen aikaan tulee niin koittakaa ap järkätä pieniä hetkiä yhdessäoloa,esim kun lapset menevät illalla nukkumaan tai aamuvarhaisella..mielikuvitusta kehiin.ei meilläkään kyllä taas ole minkäänlaista yhteyttä miehen kanssa mutta meil on remppa joka vie kaiken ajan ukolta...katsotaan taas tovin kuluuttua..ja olen tyytynyt siihen etteivät lapset pääse kyläilemään yöksi vasta kun kouluikäisinä kavereilleen,luultavasti

Aika monella asuvat isovanhemmat niin kaukana etttä lapset eivät yökyläile paljonkaan.

eikä moni raaski antaa ennen kuin lapset isompia.

Lapsesta kyllä kasvaa ihan normaali vaikka hän nukkuisi kotona yönsä.

Yhteistyössä