Emmaljungan yhdistelmävaunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilja

Vieras
Onko kellään kokemusta Emmaljungan yhdistelmävaunuista? Uusi perheenjäsen on syntymässä helmikuussa ja vaunuhankinta on edessä. Olemme kartoittaneet vaunutarjontaa ja kallistumassa Emmaljungan Edge Duo vaunuihin. Onko tähän malliin kellään käytännön kokemusta ja kommentteja? Entä kumpi on parempi vaihtoehto: pehmeäkoppa vai sellainen kovakoppa?

Kiitos kommenteista jo etukäteen!!! :)

Meillä on ollut edge duot käytössä nyt vuoden ajan. Niissähän vaunukoppa on erillinen ja ratasosa erillinen, joten vaunuosa on luonnollisesti se kova koppa.

Olemme tykänneet kovasti. Asumme maalla ja lapsukainen syntyi loppusyksystä viime vuonna. Täällä ei teiden auraus ole aina ihan huippua, joten on ollut tärkeää, että vaunut toimivat myös lumessa. Hyvin ovat toimineet. Lapsi on nukkunut päikkärit aina ulkona, joten lämmin pohjarakenne ollut tärkeä asia.

Nyt lapsi ei enää mahdu nukkumaan vaunukopassa, joten käytössä ratasosa. Meillä on siellä lampaantalja pohjalla, ja ainakin vielä on pärjätty hyvin. Käytän myös kiinteää verkkoa aina nukkuessa, etteivät eläimet (linnut, oravat, kissat) änkeä uniseuraksi. Pari kertaa on osoittautunut myös korvaamattomaksi, että sadesuoja on aina automaattisesti mukana vaunukorissa.

Meillä ei ole mitään huonoa sanottavaa vaunuista. Myös autoomme ovat mahtuneet hyvin "pikakasauksella", eli emme ole mitään joutuneet irroittelemaan. Paitsi tietenkin, jos pitemmälle reissulle ollut tolkuttomasti tavaraa.

Emmaljungan Duo Edget ovat perinteiset yhdistelmävaunut, joissa erikseen vaunukoppa ja ratasosa. Ei siis voi valita pehmeää tai kovaa koppaa. Tuo erillinen vaunukoppa on kyllä tilava, mutta hankala irrottaa esim. vauvan nukkuessa. Kevytyhdistelmissä (joissa ratasosan päälle laitetaan pehmeä tai kova koppa) kopan voi vain nostaa mukaan, jos haluaa esim. siirtää vauvan vaunuista sisälle tai parvekkeelle nukkumaan. Duo Edget ovat tukevat, isot ja turvalliset, mutta sitten taas vähän turhankin isot ja kömpelöt. Riippuu missä vaunuja käytätte. Kaupungilla mielestäni ihan liian isot, mutta hyvät pitkiin vaunulenkkeihin ja esim. hiekkateille. Jos kuljetatte hississä niin kannattaa ensin varmistaa mahtuvatko hissiin. Vievät aika paljon tilaa kokoontaitettuina, joten auton peräkontin tulee olla tarpeeksi tilava. Ovat aika painavat verrattuina kevytyhdistelmiin. Duo Edget ovat aika korkeat vaunut, mikä taas on makuasia tykkääkö. Rataskäytössä matalammat ovat mielestäni käytännöllisemmät.

Kannattaa miettiä kunnolla missä ja kuinka usein vaunuja käyttää. Ja muistaa, että vaunukopan käyttöaika on todella lyhyt, joten suunnitella enemmän rataskäytön kannalta. Jos haluat mieluummin kevytyhdistelmät pehmeällä tai kovalla kopalla niin suosittelisin katsomaan Emmaljungan Ceroxeja. Meillä oli vaihtoehtoina juuri Ceroxit tai Duo Edget ja päädyimme Ceroxeihin, koska ovat pienemmät ja kevyemmät ja kätevä kantokoppa. Duo Edget eivät olisi autoomme mahtuneet. Itse hankkisin helmivauvalle vaunut kovalla kopalla, sillä kova koppa on viileämpi kesällä, mutta kuitenkin lämmin talvellakin. Kova koppa on pehmeää tilavampi, joten vauva mahtuu siihen pidempään. Toisaalta pehmeästä kopasta saa makuupussin irrottamalla vahvikkeet.

Ostimme Emmaljungan Edge Duot, koska pidin siitä että vaunut ja ratasosa on erillinen. Ratasosa otetaan käyttöön myöhemmin ja on sitten uusi, eli meillä vaunut ja rattaat on suunniteltu käytettäviksi mahdollisesti joskus pikkukakkosellekkin.

On hyvä, että vaunut ovat tilavat, joten vauva kasvaessaankin mahtuu. Hissiinkin sopivat juuri ja juuri, vaikka hissi on todella pieni! Käsi"aisahan" taittuu ns. hissiasentoon. Lisäksi vaunuissa kaikki "hienoudet" kuten kuomussa tuuletusaukko, polypropeenipohja (talvella lämpöisempi kuin vaneri!) Pohjaa saa myös tuuletella ja koppaosassa on keinupohja, eli sillä voi keinutella kun sen irrottaa.

Ainut negatiivinen asia on se, ettei mahdu meillä autoon kuin erikseen koppa irroitettuna, mutta tarkoitus ei olekaan paljon autolla kuskailla vaunuja, koska asumme keskustassa. Meille se siis oli hyvä valinta!

Tätä samaa vaunuasiaa pähkäillään täälläkin (vauva myös syntymässä tammikuun loppu-helmikuun alku) ja meillä ollaan kallistumassa joko juuri noiden Emmaljungan Duo Edge vaunujen tai sitten Brio Duo yhdistelmävaunujen puolelle. Olisiko kenelläkään kokemuksia Brioista?

Perheen toiseen autoon mahtuu vaikka minkälaiset vaunut, mutta toisen kanssa on tiukempaa. Meillä on hyvä mahdollisuus nukuttaa vauvaa ulkona terassilla, joten jotenkin tuo tilavampi vaunu tuntui sen takia paremmalta. Toisaalta taas haluan varmaan pyöriä lapsen kanssa kaupungillakin jolloin sitten mietin juuri sitä, että nämä vaihtoehdot eivät ole sieltä ketterimmästä päästä.

Huoh! Tämä tuntuu vaikeammalta kuin auton osto. Löytyisköhän netistä jostain jotain vaunuvertailua?

Polgara, joka vuosi on Vauva ja/tai KaksPlus-lehdessä ollut vaunuvertailu. Tosin vertailuun on valittu yleensä vain n. 5 vaihtoehtoa, mutta mukana on aina ainakin yhdet vaunut Emmaljungalta, Teutonialta ja Briolta, koska ovat suurimmat valmistajat. Kirjastosta löytyy vanhempiakin lehtiä.

Sen eron olen kuullut, että kovin pitkille ihmisille Emmaljungat eivät yleensä ole paras vaihtoehto, koska työntäjän jalkatila jää kaikissa malleissa aika lyhyeksi. Tosin Duo Edgeissä taitaa olla teleskooppiaisa, joka vähän helpottaa asiaa. Tällaiselle keskipituiselle (168 cm) ovat kyllä toimineet hyvin (meillä heittoaisa Ceroxeissa). Muutamat pitkät tutut ovat kehuneet Brioissa olevan enemmän tätä jalkatilaa.

Eri merkeissä on todella suuria eroja vaunujen koossa kokoontaitettuna. Kannattaa vertailla mittoja tarkkaan, jos tilaa ei ole paljon.

Itsekin samassa tilanteessa, et vaunut pitäs hankkia. Olen myös vertailuja tehnyt eri merkkien suhteen, ja varsinkin tuossa koko asiassa. Olen itse tykästynyt Gessleineihin ja Hartaneihin, ja yksinkertaisesta syystä ovat molemmat kevyet ja menevät pieneen tilaan. Kyselin liikkeessä et mitä eroo on gessleinillä ja briolla, niin myyjä sanoi suoraan et briot on painavammat ja isommat. Mutta vauvalle tilaa suurinpiirtein samanverran. Kyllä mä mieluummin nostelen autoon 14 kilosia vaunuja kuin 20 kilosia vaunuja.

Ja vielä aattelin tilata netistä ulkomailta, niin saa noita merkkejä 300 halvemmalla muin suomesta.
Tässä mun huomioita asiasta. Se piti vielä sanoa et tutulla on noi Brio Novat ja se on mun kanssa käyny vaunukaupoilla, niin on vähän katunut noitten Briojen ostoo. Sen takia osti kun oli vauva lehdessä pärjännyt niin hyvin, mut ovat kuulemma tosi painavat ja kömpelöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Sen eron olen kuullut, että kovin pitkille ihmisille Emmaljungat eivät yleensä ole paras vaihtoehto, koska työntäjän jalkatila jää kaikissa malleissa aika lyhyeksi. Tosin Duo Edgeissä taitaa olla teleskooppiaisa, joka vähän helpottaa asiaa. Tällaiselle keskipituiselle (168 cm) ovat kyllä toimineet hyvin (meillä heittoaisa Ceroxeissa).

Jaa, ei mun 190 cm pituisella miehellä ole mitään ongelmia työntää meidän Ceroxeja. Ei osu jalat tavarapussukkaan tai jarruun vaikka miten yrittää...
Että ainakin tommoinen "keskikokoinen" mies niitä Emmaljungia voi ihan hyvin lykkiä. En sitte isommista tiedä...

Yhteistyössä