Emättimen etuseinämän laskeuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Onko muilla ollut, onko menny ohi itsekseen/ jumppaamalla vai jäänyt "vaivaamaan" tai esimerkiksi leikattu?

Kokemuksia?

Itselläni synnytyksestä kuukausi ja nyt vasta alkanut vaivaamaan. Jälkitarkastus edessä päin, aion kyllä ottaa siellä asian esille. En edes ymmärrä, miten laskeuma on voinut tulla vasta nyt, luulisi että olisi ollut heti synnytyksen jälkeen..

Eli selällään maatessa emätin ihan normaalin näköinen, mutta pystyasennossa reikä on suuri ja ulos pullistuu emättimen etuseinämä ja virtsarakko näkyy selkeästi ja suurena, tuntuu myös omituiselta, ikäänkuin liian alhaalla oleva tamponi olisi sisällä. Tämä siis vain iltaisin, aamuisin "vetäytyy" takaisin normaaliksi (?)

AHDISTAA.

Minulla oli tuollainen laskeuma ja ilmaantui vajaa neljä viikkoa synnytyksen jälkeen. Varsinkin kävelylenkeillä alkoi vaivata, tavallaan tuntui hankausta.

Kävin heti laskeuman huomattuani yksityisellä gynellä, sillä olin huolissani. Gyne antoi ison renkaan, joka laitettiin emättimeen pitämään se etuseinämä sisällä. Tuo rengas auttoi, eikä laskeuma ole sen jälkeen vaivannut.

Vauva oli yli 4,5 kg, jolla hyvin todennäköisesti ollut vaikutusta laskeuman syntymiseen.

Minullakin suuri vauva ja pitkä ponnistusvaihe.

Kauan käytit rengasta ja piditkö sitä koko ajan yhtäjaksoisesti?

Muita kokemuksia? Saakohan julkiselta puolelta ihan tuollaisia renkaita? Mitä aiemmin olen lukenut, on käsketty vain jumppaamaan (ja odottamaan) :/

Minullakin suuri vauva ja pitkä ponnistusvaihe.

Kauan käytit rengasta ja piditkö sitä koko ajan yhtäjaksoisesti?

Muita kokemuksia? Saakohan julkiselta puolelta ihan tuollaisia renkaita? Mitä aiemmin olen lukenut, on käsketty vain jumppaamaan (ja odottamaan) :/

Käytin rengasta muutaman viikon jälkitarkastukseen asti, otin sen jälkitarkastukseen mennessäni pois, eikä sitä ollut tarvetta laittaa uudestaan. Ongelma hävisi siis muutamassa viikossa. Se oli sisällä koko ajan. Sain lisäksi jotain emättimeen laitettavaa hormonivalmistetta vahvistamaan limakalvoja tms.

Jälkitarkastus oli ihan terveyskeskuksessa ja nuori naislääkäri muistaakseni hieman ihmetteli, kun kerroin tuosta renkaasta. Muuten en osaa sanoa, saako noita julkiselta puolelta.

Rengas itsessään maksoi noin kympin verran.

Toivoin paljon vastauksia synnyttäneiltä naisilta, että tällainen olisi ollut yleistä ja mennyt ajan/ jumppaamisen kanssa itsekseen ohi.
Kuukausi kun on kuitenkin loppuen lopuksi lyhyt aika alapään toipumiseen.

Ilmeisesti ei kuitenkaan olekaan niin yleistä sitten.. :(

Mulla on pientä laskeumaa (haitta kosmeettinen, ei vaivaa mitenkään) joka ei ole hävinnyt mihinkään lihasharjoituksista huolimatta. Synnytin 2,5kg pienen vauvan 2,5 vuotta sitten, ponnistusvaihekin oli nopea 15min. En itse edes ensin huomannut koko laskeumaa, mutta lääkäri ohimennen mainitsi asiasta jälkitarkastuksessa eikä selittänyt asiaa mitenkään. Alkuun olin aika kauhuissani, mutta sittemmin en ole kummemmin edes asiaa ajatellut kun ei fyysisesti vaivaa mitenkään. Nyt toisen synnytyksen lähestyessä (ja kun isompaa vauvaa uumoillaan tulevaksi) olen kyllä miettinyt, että taitaa olla melkoinen riski että tuo pahenee..

Sinuna odottelisin rauhassa siihen jälkitarkastukseen ja katsoisin tarjoaako se lääkäri jotain hoitokeinoa tuolle / pystyisikö kertomaan lisää esim tuosta renkaasta tmv. Jos lääkärin jälkeen asia jää vielä auki voisin maksaa yksityisen käynnin, mistä sitä palvelua yleensä aina saa..

Mulla on myös kuvailemiasi oireita ja synnytyksestä 7v. Ei ole gynet ikinä huomanneet mitään erikoista (varmaan koska selällään tutkitaan ja seistessähän tää vasta näkyy/tuntuu).

Epäilen emättimen etuseinämän laskeumaa. Mulla ei ole tota "tamponi" tunnetta, mutta esim. jos teen juoksulenkin niin loppuvaiheessa lenkkiä pissaa saattaa lirahtaa muutama tippa housuun :(

Luulin aluksi että mulla on hyvät lp-lihakset kun smartballsit pysy sisällä tosta noin vaan ja oli jopa vaikea saada pois. Mutta ilmeisesti smartballsit vaan "istu" sen emättimen palluran päällä kun taas geishakuula valui heti pois kun sitä tajusin kokeilla. Nyt on välimaastosta hankittu amoa musa kuula ja sillä on hyvä treenailla.

Mutta siis ihmettelen miten näet muka virtsarakkoa??

Tsemppiä ja toivottavasti vaiva pysyy poissa. Mun täytyy myöntää että nyt vasta viimeisen parin vuoden ajan olen tsempannut treenauksen kanssa kun nyt vasta olen aloittanut juoksuharrastuksen ja huomannut ton "pidätysongelman". Ei sitä normielämässä huomannut (paitsi aivastaessa jos ei muistanut jännittää lp-lihaksia samaan aikaan)

Mulla tuli ekan synnytyksen jälkeen ko. vaiva. Pullotti ihan kunnolla ja olin myös ahdistunut. Jälkitarkastuksessa meinasi että pitää varmaan leikata, mutta lopulta sain kuin sainkin sen jumppaamalla kuntoon. Nyt on taas sama vaiva toisen synnytyksen jälkeen, mutta nyt tiedän että siitä on mahdollista toipua. Jumppaamalla lantiophjalihaksia. Muista ettei saa jumpata myöskään liikaa. Netissä on hyviä ohjeita. Ekalla kerralla meni n. puoli vuotta niin vaiva oli kokonaan poissa. Helpotti toki aiemmin. Tsemppiä kovasti! Muistan sen ahdistuksen määrän vielä hyvin. Ota tosiaan puheeksi jälkitarkastuksessa.

Minullakin samaa ongelmaa. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen ei vaivannut ollenkaan. Sitten minulla oli tuulimunaraskaus, ja samalla kun se kättärillä todettiin ultralla niin lääkäri kertoi että minulla on alkava kohdun laskeuma. Sitten tulin uudelleen raskaaksi tammikuussa, niin alkuraskaudessa alkoi jotain pullistua ulos. Sitten kun kohtu nousi ylemmäs, niin se pallura ei enää tuntunut tai näkynyt siellä. Mutta nyt se vaivaa taas kun synnytin 2 viikkoa sitten, (jouduin keskeyttämään raskauden viikolla 22, vauvan aivojen vakavan rakennepoikkeaman takia) tuntuu alapäässä koko ajan se pallura, ei kuitenkaan pullistu ulos asti. Ajattelin jälkitarkastuksessa pyytää gyneltä lähetteen fysioterapiaan. Todella ärsyttävän tuntuista kun tuntuu koko ajan jotain ylimääräistä alapäässä. Tuleva raskauskin huolettaa.

[QUOTE="vieras";28537744]Mulla on myös kuvailemiasi oireita ja synnytyksestä 7v. Ei ole gynet ikinä huomanneet mitään erikoista (varmaan koska selällään tutkitaan ja seistessähän tää vasta näkyy/tuntuu).

Epäilen emättimen etuseinämän laskeumaa. Mulla ei ole tota "tamponi" tunnetta, mutta esim. jos teen juoksulenkin niin loppuvaiheessa lenkkiä pissaa saattaa lirahtaa muutama tippa housuun :(

Luulin aluksi että mulla on hyvät lp-lihakset kun smartballsit pysy sisällä tosta noin vaan ja oli jopa vaikea saada pois. Mutta ilmeisesti smartballsit vaan "istu" sen emättimen palluran päällä kun taas geishakuula valui heti pois kun sitä tajusin kokeilla. Nyt on välimaastosta hankittu amoa musa kuula ja sillä on hyvä treenailla.

Mutta siis ihmettelen miten näet muka virtsarakkoa??

Tsemppiä ja toivottavasti vaiva pysyy poissa. Mun täytyy myöntää että nyt vasta viimeisen parin vuoden ajan olen tsempannut treenauksen kanssa kun nyt vasta olen aloittanut juoksuharrastuksen ja huomannut ton "pidätysongelman". Ei sitä normielämässä huomannut (paitsi aivastaessa jos ei muistanut jännittää lp-lihaksia samaan aikaan)[/QUOTE]

Ajatusvirhe, en siis virtsarakkoa varmastikaan näe, vaan tarkoitin virtsaputken suuta. Eli suuaukko on eri paikassa kuin ennen/ suurempi. Näkyy siis selvästi reikänä, ei mielestäni ennen ole näkynyt virtsaputken suuta lainkaan.

Itku tulee tämän asian kanssa, tällaiseksiko tämä värkki nyt sitten jää.
Iltaisin on myös kamala pissahätä koko ajan vaikka juuri olisi käynyt pissalla. Seksi onnistui onneksi aiemmin hyvin, mutta toisaalta, silloin minulla ei näitä laskeumatuntemuksia ollutkaan.
Voiko olla, että laskeuma tuli vasta nyt vai enkö ole vain huomannut sitä aiemmin!?

Mukava kuulla, että palautunut joillakin myös jumppaamalla. Toivottavasti itse kuulun niihin, ei tämä laskeuma varmastikaan nimittäin pahimmasta päästä ole.

Ja mitä olen netistä lueskellut, niin synnyttäneillä naisilla tuntuu olevan lähes kaikilla emättimen aukko jäänyt suureksi. Niin että jos ennen näkyi vain pienehkö reikä, niin nyt näkyy suurempi reikä ja näin ollen sisustaakin (hienoa tämä terminologiani :D).

Mulla tämmönen...synnytyksestä useempi kk ja nyt vasta todettiin..onko tän mahdollista mitenkään parantua jumpalla, edes yhtään? Niin lievä kuulemma ettei kukaan suostuisi ikipäivänä leikkaamaan ainakaan.

Mukava kuulla, että palautunut joillakin myös jumppaamalla. Toivottavasti itse kuulun niihin, ei tämä laskeuma varmastikaan nimittäin pahimmasta päästä ole.

Ja mitä olen netistä lueskellut, niin synnyttäneillä naisilla tuntuu olevan lähes kaikilla emättimen aukko jäänyt suureksi. Niin että jos ennen näkyi vain pienehkö reikä, niin nyt näkyy suurempi reikä ja näin ollen sisustaakin (hienoa tämä terminologiani :D).

Minulla johtuu arpikudoksesta, joka kiristää eli vetää emättimen aukkoa suuremmaksi taaksepäin. Korjausleikkaus olisi mahdollinen, mutta siinä on taas riskinä sama arpeutuminen.

Mulla tämmönen...synnytyksestä useempi kk ja nyt vasta todettiin..onko tän mahdollista mitenkään parantua jumpalla, edes yhtään? Niin lievä kuulemma ettei kukaan suostuisi ikipäivänä leikkaamaan ainakaan.

Eipä tuo jumppa mulla ole auttanut (ja mitenpä se, laskeuma mikä laskeuma), aika, imetyksen lopettaminen (hormonit) jne. jonkin verran auttaa, mutta kylläpä tuo laskeuma on ja pysyy. Mulla tuli kun synnytyksestä oli muutama kuukausi ja siitä tilanne kyllä parani jonkin verran, tai sitten vain opin elämään asian kanssa.

Mullakin lievä, jälkitarkastuksessa sanottiin että ei ole laskeumaa, mutta tutkitaan selällään, joten eipä se näy selkeästi.
Aamuisin laskeumaa ei juuri huomaa, iltaa kohden pahenee.

Alussa olin ihan kauhuissani ja asia ahdisti, nyt en edes ajattele enää koko asiaa, suhtaudun hyvin neutraalisti. Jättäähän se synnytys jälkensä :)

Kuinka kauan sulla on tuon toteamisesta? Itsekin tämän kanssa pystyn kyllä eleleen,ei sinänsä vaikuta mitenkään ja maaten ei tosiaan edes kunnolla huomaa. Mietin vain, että voiko pahentua? Se on suurin pelkoni :(

todettu kohdun,virtsarakon ja peräsuolen laskeuma. Aiheuttaa pissaamisongelmaa, ei meinaa saada pissaa ulos, varsinkaan, jos rakko täynnä. Ulostaessa sormella painettava emättimestä pullottavaa suolta. Koko ajan pissattaa. Nyt raskaana. Leikkaus todennäköinen, kun raskaus ohi. Tämä ei parane jumpalla eikä renkaalla. Tunne, että koko värkki tulee ulos. Elämää....aikansa kutakin.

Olen jo pitkään suoraan sanoen taistellut mieleni kanssa laskeuman vuoksi, joka alkoi oireilla vuonna 2008 toisen lapsen syntymän jälkeen. Kävin julkisella puolella keskustelemassa ja hakemassa hoitoa kun ymmärsin ettei vaiva itsestään parane.Tie on ollut pitkä ja kivinen. Vuonna 2010 pääsin magneettikuvaukseen ja mitään ei löytynyt. Kun vaivat jatkuivat; Virtsan pidätysongelmat, jumpatessa lirahtaa ja saattaa rakon ollessa täynnä valutella, peräsuolta juotuu painamaan emättimen puolelta kun ulostepallukka ei tule ulos, ilmaa menee emättimeen jumpassa jne, seksi on kamalaa, eikä tunnu missään,tavara aivan löystynyt ja ruokavaliota täytynyt muuttaa..menin uudelleen ja uudelleen terveysasemalle, vasta lääkäriä vaihtamalla vuonna 2013 sanoi uusi lääkäri että ainakin rektocele (peräsuolenlaskeuma) on. Sain ohjeet mennä fysioterapiaan , seksuaaliterapeutille ja jumpata lantionpohjalihaksia. Fysioterapiasta sain sähköstimulaattorin jota käytin kotona, mistään ei ollut apua. Pääsin leikkaukseen jossa korjattiin peräsuolen laskeumaa, ja kiristettiin emättimen suuta, tämä oli lokakuu 2013, nyt olen toipunut leikkauksesta, enää muutama ommel on jotka eivät haittaa. Leikkaus meni hyvin ja toipuminen kivutonta, tehtiin nukutuksella. Kävin tänään lääkärissä, koska oireet jatkuivat, edelleen joutuu painaa ulostaessa ja seksi ei suju, leikkaustoiminta kertomuksessa sanottiin vaginan jäävän kahdelle sormelle,olin jo helpottonut että nyt vihdoin kaikki on hyvin siltäkin osalta, mutta ei. Sisään menee edelleen 3-4 sormea ja yhdyntä ei onnistu, siitä ei saa mitään nautintoa. Synnytykset ja repeämiset on tehny tehtävänsä.Ensimmäisen synnytyksen jälkeen ommeltiin nukutuksessa 2,5 tuntia ja se oli toisen asteen, seuraava syöksy synnytys ja silloin kaikki alkoi, mikään ei palautunut ennalleen. Olen ollut tällä samalla "tiellä" jo monta vuotta. On ollut tuskallisia hetkiä, itku herkässä ja toivo normaalista vessassa käymisestä pinnassa. Kuin loputon suo. Ei enään jaksaisi. Suhteetkin tyssää seksin puutteeseen, alapääni on liian iso ja vaurioitunut kuin onkaloon työntäisi, ei mitään pitoa. Sain taas uuden ajan 3 kuukauden päähän jolloin kaiki ompeleet on sulanut, tänään gyne sanoi löytäneensä edelleen "pussin" sisältäni, että tukikudokset ovat menneet ja löysä on. Pitää odotella että leikkauksen tulos tulee esiin kun tulee arpeutumista, jos tilanne (painaminen) yms ei ole muuttunut, suunnitellaan uutta leikkausta ja virtsaamis ongelmiin rengasta. En todella tiedä mitään niin naiseutta vievää kuin laskeumat jotka invalidisoivat, ja vaikuttavat arkeen..on vessassa ravaamista jne. Olenkohan vain ääritapaus vai otanko tämän nyt liian raskaasti. Ympärillä ei ole ainuttakaan ihmistä joilla olisi sama vaiva ja painin todella yksin asian kanssa. Toivotan lämpimästi jaksamista jokaiselle laskeumasta kärsivälle. En toivoisi kenenkään joutuvan elämään vaivojen kanssa yhtä pitkään kuin minä.Jos olisi varaa olisin jo mennyt yksityiselle. Taas katse ruokavalioon ja laksatiivit käyttöön, näillä mennään toivoen parasta..

Olen jo pitkään suoraan sanoen taistellut mieleni kanssa laskeuman vuoksi, joka alkoi oireilla vuonna 2008 toisen lapsen syntymän jälkeen. Kävin julkisella puolella keskustelemassa ja hakemassa hoitoa kun ymmärsin ettei vaiva itsestään parane.Tie on ollut pitkä ja kivinen. Vuonna 2010 pääsin magneettikuvaukseen ja mitään ei löytynyt. Kun vaivat jatkuivat; Virtsan pidätysongelmat, jumpatessa lirahtaa ja saattaa rakon ollessa täynnä valutella, peräsuolta juotuu painamaan emättimen puolelta kun ulostepallukka ei tule ulos, ilmaa menee emättimeen jumpassa jne, seksi on kamalaa, eikä tunnu missään,tavara aivan löystynyt ja ruokavaliota täytynyt muuttaa..menin uudelleen ja uudelleen terveysasemalle, vasta lääkäriä vaihtamalla vuonna 2013 sanoi uusi lääkäri että ainakin rektocele (peräsuolenlaskeuma) on. Sain ohjeet mennä fysioterapiaan , seksuaaliterapeutille ja jumpata lantionpohjalihaksia. Fysioterapiasta sain sähköstimulaattorin jota käytin kotona, mistään ei ollut apua. Pääsin leikkaukseen jossa korjattiin peräsuolen laskeumaa, ja kiristettiin emättimen suuta, tämä oli lokakuu 2013, nyt olen toipunut leikkauksesta, enää muutama ommel on jotka eivät haittaa. Leikkaus meni hyvin ja toipuminen kivutonta, tehtiin nukutuksella. Kävin tänään lääkärissä, koska oireet jatkuivat, edelleen joutuu painaa ulostaessa ja seksi ei suju, leikkaustoiminta kertomuksessa sanottiin vaginan jäävän kahdelle sormelle,olin jo helpottonut että nyt vihdoin kaikki on hyvin siltäkin osalta, mutta ei. Sisään menee edelleen 3-4 sormea ja yhdyntä ei onnistu, siitä ei saa mitään nautintoa. Synnytykset ja repeämiset on tehny tehtävänsä.Ensimmäisen synnytyksen jälkeen ommeltiin nukutuksessa 2,5 tuntia ja se oli toisen asteen, seuraava syöksy synnytys ja silloin kaikki alkoi, mikään ei palautunut ennalleen. Olen ollut tällä samalla "tiellä" jo monta vuotta. On ollut tuskallisia hetkiä, itku herkässä ja toivo normaalista vessassa käymisestä pinnassa. Kuin loputon suo. Ei enään jaksaisi. Suhteetkin tyssää seksin puutteeseen, alapääni on liian iso ja vaurioitunut kuin onkaloon työntäisi, ei mitään pitoa. Sain taas uuden ajan 3 kuukauden päähän jolloin kaiki ompeleet on sulanut, tänään gyne sanoi löytäneensä edelleen "pussin" sisältäni, että tukikudokset ovat menneet ja löysä on. Pitää odotella että leikkauksen tulos tulee esiin kun tulee arpeutumista, jos tilanne (painaminen) yms ei ole muuttunut, suunnitellaan uutta leikkausta ja virtsaamis ongelmiin rengasta. En todella tiedä mitään niin naiseutta vievää kuin laskeumat jotka invalidisoivat, ja vaikuttavat arkeen..on vessassa ravaamista jne. Olenkohan vain ääritapaus vai otanko tämän nyt liian raskaasti. Ympärillä ei ole ainuttakaan ihmistä joilla olisi sama vaiva ja painin todella yksin asian kanssa. Toivotan lämpimästi jaksamista jokaiselle laskeumasta kärsivälle. En toivoisi kenenkään joutuvan elämään vaivojen kanssa yhtä pitkään kuin minä.Jos olisi varaa olisin jo mennyt yksityiselle. Taas katse ruokavalioon ja laksatiivit käyttöön, näillä mennään toivoen parasta..

Yhteistyössä