Emätintulehdus alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JudeD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JudeD

Jäsen
17.08.2010
59
0
6
Olisin kokemuksia kaivannut onko emätintulehdus ja sen hoito vaikuttanut raskauden kulkuun mitenkään..

Mulla tilanne se, että kaikki oli ihan hyvin viime perjantaihin asti, jolloin töissä lorahti muutaman kerran verta urakalla ja sitten se muuttui äkkiä verensekaiseksi limaksi.

Pääsin naistenpolille, koska mulla on taustalla keskeytyneitä km:iä. Siellä ultrattiin ja ultrasta löytyikin elävä sikiö sekä tuolloin pe ja uudestaan su. Eilen lääkäri soitti ja näytteissä on löydettu bakteerivaginoosi (tms.) ja sain siihen hoidoksi 7pvän kuurin Flagyl emätinpuikkoja.

Mulla on nyt vaan perjantaista asti ollut verensekaista vuotoa ja koviakin menkkakipuja.. eilen laitoin ekan puikon, joka tietysti voinut osaltaan aiheuttaa tuota vuotoa.

Silti murehdituttaa että voiko kaikki mennä hyvin raskauden suhteen vaikka on tuota vuotoa ja kipuilua...
Viikkoja olisi tänään 8+3.

Mulla takana kolme raskautta ja joka ikinen kerta raskauden alettua iskee myös emätintulehdukset. Muuten niitä ei ole ollut. Tulehtuu kohdunkaula tai emätin, ekassa raskaudessa kuureja oli noin kerran kuukaudessa rakenneultraan asti, toka raskaus meni kesken neljännen kuun kohdalla, ei kyllä johtunut tulehduksesta ja viimeisimmässä kohdunkaula oli niin tulehtunut niskapoimu-ultran kohdalla, että lääkärin tutkiessa ja painellessa kohdunkaulaa sieltä oikein lensi ulos saakka lääkärin kengälle mätää.
Kannattaa myöhemmikin olla tarkkana, jos tulee vähänkin oiretta niin heti vaan lääkäriin näytille. Mulle sanottiin, että tulehdukset ovat yleensä ihan hoidettavissa, pitää vaan olla tarkka, ettei se t nouse kohtuun saakka. Voivat olla myös vaikeasti hoidettavia, vaatia useamman lääkekuurin, koska raskaus ylläpitää tulehduksia helposti. Toivottavasti sinullakin kaikki sujuu hyvin ja terveen vauvan saat aikanaan syliin.

Minulla ollut noita koko raskauden ajan ja joka raskaudessa.
Muutoinkin herkät paikat.
Alkuraskaudessa pelotti mutta ei siitä mitään seurannut. Nyt menossa rv36 eikä tulehdusta ole vähään aikaan tsekattu eikä enää tarvitsekaan kun viikkoja on niin hyvin.
Käsittääkseni alkuraskaudessa emätintulehdus ei ole vaaraksi, loppuraskaudessa voi aiheuttaa supistuksia ja riskin ennenaikaiseen synnytykseen. Lääkärikin oli omalla kohdalla vasta kunnon viikoilla halukkaampi hoitamaan mutta koska itselläni on myös kohtutulehduksia taustalla ja yksi km siitä johtuen, lääkittiin jo alkuraskaudessa.

Kiitos juhuu vastauksestasi, mulla ei muuten ole oiretta tulehduksen suhteen ollut, muutakuin tuo vuoto.. joulukuussa edellinen km, ja todettiin että silloin on sama tulehdus ollut, mutta ei ilmeisesti vaikuttanut silloin km, koska kehitys oli pysähtynyt jo 6+ viikoilla.

enkä käyttänyt asetinta, nuissa ei sitä edes ollut, vain kertakäyttökäsineitä.

Meillä muuten todettiin ekassa raskaudessa, että seksin harrastaminen aiheutti mulle aina tulehduksen, ekassa raskaudessa otettiin sukupuolitautitestit kolme kertaa kummaltakin, mitään ei ollut, mutta jokin tulehdus iski aina. Yhdyntäkiellossa oltiinkin sitten lääkärin kehotuksesta ja se auttoi heti, tulehdukset loppuivat. Kolmannessa raskaudessa seksi ei tulehduksia aiheuttanut, niitä vaan tuli vaikka oltiinkin ihan omaehtoisesti selibaatissa alkuaika.

Yhteistyössä