Emännillä menee aikaa ihan naurettaviin juttuihin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja just
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

just

Vieras
Seurasin viime viikonloppuna anoppini päivää. hän on siis emäntä maalaistalossa (ei ole karjaa, ei osallistu pihatöihin vaan ainoastaan kodin pito on hänen tehtävä).

meillä on kolme lasta. käymme mummilassa ehkä kahdesti kuukaudessa. olen huomannut, että mummilla on yllättävän vähän aikaa lasten kanssa oloon, ehkä 1h per päivä (enkä siis odotakaan mitään lapsenvahtijuttua, mutta ylipäänsä hänellä ei ole aikaa paljoa olla lasten kanssa).

seurasin, mihin se aika menee. aina pitää olla tekemässä jotain sörsseliä. on piirakoita, on monta lämmintä ruokaa, kaikki passataan omalle miehelle, oman miehen ei tartte ees lautasta laittaa tiskiin syötyään. koko ajan se tekee sörsseliä, on aamupuurot, päiväruoka, päiväkahvit, iltaruoka, iltapala. kaikki pitää kattaa pöytään (johon menee aikaa). olen tarjoutunut auttamaan ja aina autankin, mutta ei se ratkaise tuota. kertaakaan ei voi syödä vaikka edellispäivän ruokaa vaan koko ajan pitää kokkailla uutta.

jos ei ole sörsselin laitto menossa, niin sitten on esim. silittämistä. jokainen alushousu pitää silittää. tai sitten pitää leipoa. silloin tällöin leipominen on ok, mutta joka päivä pitää olla kahvin kanssa uutta leivonnaista. koskaan ei kelpaa kaupan pulla tai viineri, tai yleensäkään kahvi ilman jotain sokerihöttöä.

mummi siis on "kiireinen", mutta ihan huvittaa että onko nuo asiat tosiaan pakollisia, ja pitääkö se elämä täyttää tuolla tavoin. näköjään "kotiäitikin" (vaikka siis lapset jo aikuisia) voi olla "uraihminen", se "ura" on vaan jatkuvaa mössöjen laittoa ja silitystä. töissä anoppi ei käy.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
No tuo kuullostaa jo oikeelta emännältä!
jotku ei oo laiskoja!

no ei ole laiska ei, mutta eikö koskaan voi noista ihme rutiineista joustaa.. minusta uskomatonta että käyttää noin paljon aikaa noihin asioihin...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
No tuo kuullostaa jo oikeelta emännältä!
jotku ei oo laiskoja!

Ihan kuin meidän mummo. Lämmöllä muistelen niitä notkuvia pöytiä ja ihania herkkuja, joita saatiin kotiin vietäviksikin. En ole vieläkään missään maistanut niin hyviä lettuja ja munkkeja. Mummo on vieläkin elossa, muuta niin vanha ettei enää jaksa tehdä mitään.

Joskus muinoin katselin samaa.. Aamupalapöydässäkin piti jo olla "sataa" sorttia, kaakut, pullat, leivät, sun muut. Ja koko ajan piti niitä meihiä passata, se on kyllä totta.

Emäntä taitaa olla tottunu siihen passaamiseen, leipomiseen ja ruuan laittamiseen yms. että vaikeahan sitä on muuksi muuttaa. Ennen vanhaan vanhemmat ei leikkineet ja puuhailleet lastensa kanssa eikä hän välttämättä ymmärrä että häneltä sitä toivottaisiin, jos sitä ei selvästi sano (ja jos sanoo, niin voi saada negatiivisen vastaanoton). Luultavasti kyseinen emäntä ei ole enää ihan nuori.

Ja ihmetyttää sekin kun mummi ei odota mieheltään MITÄÄN apua tai kotitöitä... ja aina kun miehensä tulee sisälle niin anoppi oikein kertoo kuin "tarjoilija" että mitä on missäkin kipossa...

samanlainen vaikkei emäntä olekaan. Ruuanlaittoon ja kaikkeen muuhun hän saa kulutettua suurimman osan siitä ajasta, jolloin mekin ollaan heillä. Nyt on kyse siis mieheni vanhemmista, jotka asuvat ulkomailla ja nähdään juuri se yksi kerta vuodessa. Olen aina ajatellut miksei anoppi voi joustaa näistä rutiineistaan edes siksi ajaksi, kun ollaan siellä. Olisi senkin ajan lastenlasten kanssa. Jotkut vaan on kai niin rutiininorjia etteivät osaa joustaa.

Sympatiat on puolellasi!Koita jaksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Onko mummi tyytyväinen tilanteeseen? Tiedän vähän vastaavan tapauksen ja kun joutui lepäämään laakereillaan pari viikkoa niin johan oli tuskaista aikaa.

kai hän on, en tiedä. on tehnyt tuota samaa vuosikymmeniä, ihmettelen silti eikö KOSKAAN voisi joustaa, hakea vaikka valmisruokaa ja viettää rennosti porukalla aikaa ilman niitä iänikuisia sörsselin keitto-kattaus-miesten passaus-astioiden poislaitto jne. -rutiineja.

Ihan tavallista maalaistaloissa. Jos miehet tekee ulkona raskaampia töitä niin yleensä naiset sitten laittaa sisällä tarjottavaa miehille/miehelle valmiiksi. Maalaistalon tyttärenä en pidä ihmeellisenä. Itse vain en niin kovin viitsis touhuta. Ihmiset on erilaisia ja määrä se on kai siinäkin. Mitä sitä nyt kannattaa niin älyttömästi laittaa oman perheen kesken, jos ei vieraitakaan ole tulossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Ja mummon ikä on ???

Eiköhän tuo oo ton ajan naisten tyyli. Kunnon emäntä. Moni mies ois tänä päivänä tyytyväinen, kun sais tollasen palvelijan.

Tarkoitat varmasti tuollaisen vaimon, eikä palvelijan.

Aika heikko yritys leimata vanhanpolven naiset jotenkin alistetuiksi ja heikoiksi ja samalla nostaa moderni nainen vahvaksi ja itsenäiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Onko mummi tyytyväinen tilanteeseen? Tiedän vähän vastaavan tapauksen ja kun joutui lepäämään laakereillaan pari viikkoa niin johan oli tuskaista aikaa.

kai hän on, en tiedä. on tehnyt tuota samaa vuosikymmeniä, ihmettelen silti eikö KOSKAAN voisi joustaa, hakea vaikka valmisruokaa ja viettää rennosti porukalla aikaa ilman niitä iänikuisia sörsselin keitto-kattaus-miesten passaus-astioiden poislaitto jne. -rutiineja.

Voisitteko te viedä joskus mennessänne valmisruokaa koko porukalle? Sanotte, että ajateltiin ettei mummin tarvis tänään niin kovasti touhuta tms.?Taitaa olla niin syvään juurtunutta tuo hössöttäminen, ettei osaa lopettaa vaikka välillä haluaisikin. Tai sitten vain tosissaan tykkää touhuta. Toki on kyllä ikävää, ettei lapsenlapsien kanssa ehdi touhuamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Ja mummon ikä on ???

Eiköhän tuo oo ton ajan naisten tyyli. Kunnon emäntä. Moni mies ois tänä päivänä tyytyväinen, kun sais tollasen palvelijan.

Aika heikko yritys leimata vanhanpolven naiset jotenkin alistetuiksi ja heikoiksi ja samalla nostaa moderni nainen vahvaksi ja itsenäiseksi.

No mun äiti, joka ei edes ole mikään emäntä, vain "tavallinen kaupunkilaisvaimo", on kyllä välillä niin palvelijaa isälleni, että voi kiesus. Kyllä äitini tuntuu välillä alistetulta, sori vaan. Isäi istuu ruokapöytään ja juoksuttaa äitiäni hakemaan kaiken tarvittavan. Ja sitten äitini on niin huolissaan, en kai minä ole ilkeä miehelleni eli passaanhan tarpeeksi. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Ja mummon ikä on ???

peesi!!

Mahtavaa, että vielä löytyy näitä emäntiä, jotka paljolti ovat pitäneet tiukkoinakin aikoina tätä maata pystyssä. Minä en näe tällaisessa toiminnassa mitään outoa. Se on hänen elämäntapansa ja antaisin hänen pitää sen. Nämä samat toimeliaat naiset ovat tehneet suuren työn monissa yhteiskunnan toimissa samalla tarmolla niin maamiesseuroissa, martoissa, lotissa jne. pyyteettömästi ja ahkeruudella, joka on heille luontaista. Tähän eivät nykynaiset pysty eivätkä kykene. TV:n joutavia sarjoja katsellaan, seiskaa luetaan, biletetään ja tehdään yh-lapsia tai erotaan. Nykynaiset eivät enää pystyisi tätä maata pystyssä pitämään kuten nämä emännät tekivät miesten ollessa viisi vuotta sodassa.

Alkuperäinen kirjoittaja kati:
samanlainen vaikkei emäntä olekaan. Ruuanlaittoon ja kaikkeen muuhun hän saa kulutettua suurimman osan siitä ajasta, jolloin mekin ollaan heillä. Nyt on kyse siis mieheni vanhemmista, jotka asuvat ulkomailla ja nähdään juuri se yksi kerta vuodessa. Olen aina ajatellut miksei anoppi voi joustaa näistä rutiineistaan edes siksi ajaksi, kun ollaan siellä. Olisi senkin ajan lastenlasten kanssa. Jotkut vaan on kai niin rutiininorjia etteivät osaa joustaa.

Sympatiat on puolellasi!Koita jaksaa!

Onpa outoa sympatiaa. Mitä ihmeen jaksamista ap:lla on tässä tilanteessa.

Mun anoppi oli samanlainen kunnes meni kodin ulkopuolelle töihin. Mä käyn töissä, samoin mieheni ja silti anoppi olettaa, et mä palvelisin hänen poikaansa. Joskus tullut sen suuntaisia kommentteja. Ja meillä ei ole mitään maalaistaloa tai niin paljon "miesten töitä", et mun mieheni ei voisi osallistua myös kotitöihin. Tosin alusta asti sille on saanut opettaa kaiken tiskaamisesta lähtien, koska äitinsä on pilalle passannut lapsena. Mieheni siskot sen sijaan ovat osallistuneet kotitöihin, mutta mieheni ei. Eihän poikien kuulu imuroida... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Casper:
Ihan tavallista maalaistaloissa. Jos miehet tekee ulkona raskaampia töitä niin yleensä naiset sitten laittaa sisällä tarjottavaa miehille/miehelle valmiiksi. Maalaistalon tyttärenä en pidä ihmeellisenä. Itse vain en niin kovin viitsis touhuta. Ihmiset on erilaisia ja määrä se on kai siinäkin. Mitä sitä nyt kannattaa niin älyttömästi laittaa oman perheen kesken, jos ei vieraitakaan ole tulossa.

näinhän se on aina mennyt ja maalaistaloissa on aina ollut ja on edelleen paljon vierasta työvoimaa joten leipomista ja ruuan laittoa piisaa ja onhan noita silittäjä tyyppejä muissakin ammattikunnissa, varmaan vähiten maatiloilla kun aina kuljetaan haalareissa tms.
meilläkin on usein työtekijöitä, parhaimillaan töissä ja syömässä 15 ihmistä, joten ei paljon aikaa jää muuhun kuin kahvin keittoon ja ruuan tekemiseen.
ja kun mies tekee 12-18h/vrk töitä niin olishan se aika julmaa käskeä ilta 23 tarttumaan imuriin tms...

Alkuperäinen kirjoittaja anni*:
Alkuperäinen kirjoittaja Casper:

näinhän se on aina mennyt ja maalaistaloissa on aina ollut ja on edelleen paljon vierasta työvoimaa joten leipomista ja ruuan laittoa piisaa ja onhan noita silittäjä tyyppejä muissakin ammattikunnissa, varmaan vähiten maatiloilla kun aina kuljetaan haalareissa tms.
meilläkin on usein työtekijöitä, parhaimillaan töissä ja syömässä 15 ihmistä, joten ei paljon aikaa jää muuhun kuin kahvin keittoon ja ruuan tekemiseen.
ja kun mies tekee 12-18h/vrk töitä niin olishan se aika julmaa käskeä ilta 23 tarttumaan imuriin tms...

Mut miksi aina pitää syödä uutta ruokaa? Eikö voi kerralla tehdä enemmän ja lämmittää seuraavana päivänä? Ja miksi joka kerta pitää olla pullaa kahvin kanssa? Pitemmän päälle tosi epäterveellistä. En yhtään ihmettele miksi anoppini on 30 kg ylipainoinen, kun on elänyt ihan samanlaista elämää maalaistalon emäntänä.

Alkuperäinen kirjoittaja miniä:
Mun anoppi oli samanlainen kunnes meni kodin ulkopuolelle töihin. Mä käyn töissä, samoin mieheni ja silti anoppi olettaa, et mä palvelisin hänen poikaansa. Joskus tullut sen suuntaisia kommentteja. Ja meillä ei ole mitään maalaistaloa tai niin paljon "miesten töitä", et mun mieheni ei voisi osallistua myös kotitöihin. Tosin alusta asti sille on saanut opettaa kaiken tiskaamisesta lähtien, koska äitinsä on pilalle passannut lapsena. Mieheni siskot sen sijaan ovat osallistuneet kotitöihin, mutta mieheni ei. Eihän poikien kuulu imuroida... :headwall:

juu sama täällä.. miehen siskot patistettu kotitöihin, mieheni ei tarvinnu koskaan tehdä mitään ja sen huomaa

Yhteistyössä