Em oo tiennyt, että Suomessa on sisäoppilaitoksia!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Olen joskus lukenut tuosta Anna Tapion koulusta. Kehitysvammaisille on tietääkseni jotai sisäoppilaitoksia. 16-vuotias tyttäreni opiskelee tällä hetkellä viittomakielen ohjaajaksi Pohjois -Savon kansanopistossa, joka on tavallaan sisäoppilaitos. Mielestäni se on turvallinen paikka kokeilla siipiään ja itsenäistymistä. Ja siinä oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa, ottamaan toiset huomioon, kun vietetään paljon aikaa yhdessä. Ja ystävyysuhteet muodostuvat todella kiinteiksi ja sieltä voi oikeasti löytyä se paras ystävä. Ja ainakin tämä minun tyttäreni on innoissaan koulusta. Peruskoulu oli sellaista pakkopullaa vaikka pärjäsi loistavasti.
 
Meillekin tuli mainos tuosta paikasta eilen, ihmettelin hetken ja pistin mainoksen paperikeräykseen. En lähettäisi esikoistani ysiluokaksi sisäoppilaitokseen. Mutta kun tarkemmin ajattelen, olikohan se lähetettykin kuopustani ajatellen, hän menee yläkouluun ensi vuonna? No, en häntäkään laittaisi.
 
Lapset Anna Tapiossa
Meillä pari vuotta sitten tuli tuo esite ja heitin sen paperinkeräykseen.

Poika sen sieltä sitten löysi ja kävi katsomassa koulun sivuja. Innostui koulusta heti. Kaikki koulussa mennyt aivan mahtavasti, todistus noussut, kavereita tullut ympäri suomea. Sisarensa halusi hakea Annikseen myös ja pääsi.

Tyttö on ollut aina hyvä koulussa, mutta ei oikein ole osannut ja jaksanut huolehtia tehtävistään. Nyt Anna Tapiossa oppinut kantamaan vastuuta omista läksyistään yms. Keskiarvot molemmilla nousseet jatkuvasti.

Oppiminen koulussa on mielekästä vaikkakin aika raskasta koska kolmessa vuodessa siellä suoritetaan myös yksi ammatillionen vuosi. Innoissaan lapset joka viikonloppu kouluun palaavat.

Perhesuhteemme ovat kunnossa kuten uskon, että ovat muidenkin Anna Tapion oppilaiden ja vanhempien. Kouluun, ei häiriköitä valita ja jos sellainen joukkoon pääsee livahtamaan, on edessä lähtöpassit ja paluu omaan kotikouluun.

Suosittelen koulua kaikille ja kannattaa käydä sivuilla tutustumassa.

http://www.annatapio.fi/
 
Ä
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Meillekin tuli mainos tuosta paikasta eilen, ihmettelin hetken ja pistin mainoksen paperikeräykseen. En lähettäisi esikoistani ysiluokaksi sisäoppilaitokseen. Mutta kun tarkemmin ajattelen, olikohan se lähetettykin kuopustani ajatellen, hän menee yläkouluun ensi vuonna? No, en häntäkään laittaisi.
KOULUSSA OLLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI LUOKAT 7-9
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lapset Anna Tapiossa:
Meillä pari vuotta sitten tuli tuo esite ja heitin sen paperinkeräykseen.

Poika sen sieltä sitten löysi ja kävi katsomassa koulun sivuja. Innostui koulusta heti. Kaikki koulussa mennyt aivan mahtavasti, todistus noussut, kavereita tullut ympäri suomea. Sisarensa halusi hakea Annikseen myös ja pääsi.

Tyttö on ollut aina hyvä koulussa, mutta ei oikein ole osannut ja jaksanut huolehtia tehtävistään. Nyt Anna Tapiossa oppinut kantamaan vastuuta omista läksyistään yms. Keskiarvot molemmilla nousseet jatkuvasti.

Oppiminen koulussa on mielekästä vaikkakin aika raskasta koska kolmessa vuodessa siellä suoritetaan myös yksi ammatillionen vuosi. Innoissaan lapset joka viikonloppu kouluun palaavat.

Perhesuhteemme ovat kunnossa kuten uskon, että ovat muidenkin Anna Tapion oppilaiden ja vanhempien. Kouluun, ei häiriköitä valita ja jos sellainen joukkoon pääsee livahtamaan, on edessä lähtöpassit ja paluu omaan kotikouluun.

Suosittelen koulua kaikille ja kannattaa käydä sivuilla tutustumassa.

http://www.annatapio.fi/
En tullut edes katsoneeksi, että missä tuo koulu sijaitsee.Onkohan siellä nuoria ympäri Suomea, vai lähialueilta lähinnä?

 
Lapset AnnaTapiossa
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapset Anna Tapiossa:
Meillä pari vuotta sitten tuli tuo esite ja heitin sen paperinkeräykseen.

Poika sen sieltä sitten löysi ja kävi katsomassa koulun sivuja. Innostui koulusta heti. Kaikki koulussa mennyt aivan mahtavasti, todistus noussut, kavereita tullut ympäri suomea. Sisarensa halusi hakea Annikseen myös ja pääsi.

Tyttö on ollut aina hyvä koulussa, mutta ei oikein ole osannut ja jaksanut huolehtia tehtävistään. Nyt Anna Tapiossa oppinut kantamaan vastuuta omista läksyistään yms. Keskiarvot molemmilla nousseet jatkuvasti.

Oppiminen koulussa on mielekästä vaikkakin aika raskasta koska kolmessa vuodessa siellä suoritetaan myös yksi ammatillionen vuosi. Innoissaan lapset joka viikonloppu kouluun palaavat.

Perhesuhteemme ovat kunnossa kuten uskon, että ovat muidenkin Anna Tapion oppilaiden ja vanhempien. Kouluun, ei häiriköitä valita ja jos sellainen joukkoon pääsee livahtamaan, on edessä lähtöpassit ja paluu omaan kotikouluun.

Suosittelen koulua kaikille ja kannattaa käydä sivuilla tutustumassa.

http://www.annatapio.fi/
En tullut edes katsoneeksi, että missä tuo koulu sijaitsee.Onkohan siellä nuoria ympäri Suomea, vai lähialueilta lähinnä?
Nuoret tulevat ympäri suomea kouluun.

Sellainen juttu vielä, että kouluun ei niin vain mennä vaan sinne tosiaan haetaan ja hakijoita on PALJON.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lapset AnnaTapiossa:
Nuoret tulevat ympäri suomea kouluun.

Sellainen juttu vielä, että kouluun ei niin vain mennä vaan sinne tosiaan haetaan ja hakijoita on PALJON.
En siis tiedä vieläkään (kun en tuota linkkiä käynyt vielä katsomassa ) missä koulu sijaitsee. Jos on kaukana asuinpaikastamme, tuntuisi hankalalta ajatus olla kaksi kertaa viikossa matkustamassa kouluun ja kotiin. Jos siis niin tehdään. Itse aikuisena opiskellessa tuntui rankalta vain vuoden ajan kestänyt laukkuelämä, aina oli menossa ja tulossa ja jos jäi opistolle viikonlopuki, tuntui siellä yksinäiseltä, kun muut lähtivät. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lapset AnnaTapiossa:
Koulu sijaitsee Pälkänneen Aitoossa noin 50 km Tampereelta ja lapset käyvät joka viikonloppu kotona.
Just kävinkin kurkkaamassa tuota linkkiä. Eli olisi meiltä aika kaukana =) Ymmärrän, että voi olla oikeinkin sopiva ja hyvä paikka monelle nuorelle ja todella hyvä kokemus, mutta kun ei ole itse koskaan ajatellut, että nuori 13-vuotiaana lähtisi asumasta kokoaikaisesti pois kotoa, tuntuu ajatus vieraalta :)
 
Lapset AnnaTapiossa
Joo, olihan se ihan kamalaa varsinkin alussa. Olin ihan porulla kun poika lähti (sama oli tytön kohdallakin kyllä). Sitten kun huomas, että lapset olivat kuitenkin itse ihan innoissaan aina kouluun menossa niin asia hieman helpottui. Ikävähän lapsia on, en voi kieltää, mutta lapseni ovat ainakin koulusta hyötyneet kaikin tavoin niin kyllä tämän kestää. Onneksi viikot kuluvat nopeasti ja kotona viel ätuo nuorimmainen seurana. isoveli tosin on sanonut, että pienin pitää sinne myös aikanaan päästää kun Annis on niin huippu:)
 
Lapset AnnaTapiossa
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
kaverin lapsi on tuolla ja vakavasti harkinnut että pojan tuonne myös tungen
Kuten jo tuossa aikaisemminkin kirjoitettiin, niin Anna Tapioon ei niin vain lapsia tungeta, sinne haetaan ja päästään mikäli asiat ovat kunnossa.
 
Juu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin ja ymmärrän toki, että peruskoulun jälkeen lapsi menee jatko-opintoihin vaikkapa eri paikkakunnalle, mutta kyllä yläaste pitää käydä lähimmässä koulussa ja olla muu aika KOTONA! Tai mun mielipide, itse en voisi 7-luokkalaistani laittaa toiselle paikkakunnalle sisäoppilaitokseen - eikä tuo varmasti vapaaehtoisesti meniskään ;-D
Oon ite käyny toisella paikkakunnalla yläasteen, koska se oli parempi yläaste ja siellä oli valittavana painotettuja linjoja. Ja siitä oli ihan hitosti hyötyä kun hain sitten lukioonkin toiselle paikkakunnalle, juuri siihen erikoislukioon johon halusin. Ja vapaa-ajan harrastukset oli luonnollisesti samalla paikkakunnalla kun koulu. Oon nykysin äärimmäisen tyytyväinen valintoihini, jotka mahdollistaa mun nykyisen ammatin.

Ja voi luoja että olisin hernestäny jos mun äidillä ois ollu niin paha "olen-hyvä-äiti"-kompleksi ettei se ois antanu mun mennä kun lähimpään peräkylän lukioon tai yläasteelle ihan vaan sen takia että lapsen pitää olla KOTONA. Hajotkoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lapset AnnaTapiossa:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
kaverin lapsi on tuolla ja vakavasti harkinnut että pojan tuonne myös tungen
Kuten jo tuossa aikaisemminkin kirjoitettiin, niin Anna Tapioon ei niin vain lapsia tungeta, sinne haetaan ja päästään mikäli asiat ovat kunnossa.
Muistaakseni keskiarvonkin tulee olla kohdallaan, eli ei niin vaan sinne tungeta ja onko siellä pääsykokeetkin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Yksi tuttu on käynyt tuon Anna Tapion koulun. Hyvällä muistelee sitä aikaa.
Juu, en minäkään pahalla muistele. Paljon on hyviä muistoja ja paikkana ainakin silloin ihan toimiva. Kavereita löytyi ja ihmissuhteet muodostuivat varmaan kiinteämmiksi mitä normaalikouluissa, parhaassa tilanteessa kun jaettiin kämppä sen bestiksen kanssa koko 3v ajan. Nykyiseen parhaaseen ystäväänikin olen tuolla tutustunut enkä tiedä olisiko suhteemme muuten säilynyt näin kiinteänä, elämä on kuitenkin heitellyt eri suunnille ja välistä nähdään hyvinkin harvoin. Silti oelmme miltei kuin siskot toisillemme.

Kuri ja järjestys ihan asiallista, vastuuta annettiin ja työntekoon opittiin. Ehkä siksi sitten lukio tuon jälkeen tuntui niin kevyeltä? Ja omaan kämppään muuttaessa oli teitty hyvä kun noita kodinhoidon taitoja käyty jo valmiina eikä tarvinut siinä vaiheessa miettiä pyykinpesuja ja ruuanlaittoja. Niin ja ruuat siellä oli aivan mahtavia!!

Mutta vaikka siis paikka noin tuntuu hyvältä, en silti raaskisi omaa lastani sinne laittaa. Vaikka itse tuolloin halusin kyseiseen kouluun ja koin olevani tarpeeksi kypsä muuttaakseni pois kotona, tuntuu nyt vaikealta mieltää että oma tytär olisi sitä juuri 13v täytettyään. Toivon siis todella että lapselleni löytyy mukava yläaste mihin pääsee siirtymään, parhaassa tapauksessa ala-astelaisten kavereidensa kanssa ihan kotona asuen. Ja saisi jatkaa vielä lukionkin kotoa käsin, mikä varmaan tässä tapuksessa (kaupungin asuntopula) ei tuottane ongelmia. :D
 
Akujen sisäoppilaitoksessa nuoret ryyppäävät ja pitävät hauskaa. Näin kertoivat muutamat akuluopiot, jotka edelleen roikkuivat akukirkon liepeillä, vaikka muuten maailmallisesti elivätkin. Eräs aktiiviaku luonnehti luopioita siten, ettei heillä ole enää mitään toivoa.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Akujen sisäoppilaitoksessa nuoret ryyppäävät ja pitävät hauskaa. Näin kertoivat muutamat akuluopiot, jotka edelleen roikkuivat akukirkon liepeillä, vaikka muuten maailmallisesti elivätkin. Eräs aktiiviaku luonnehti luopioita siten, ettei heillä ole enää mitään toivoa.
Ei pidä paikkaansa!!!

Jos näin tuolla koulussa tapahtuis niin eipä se enään pystyssä olisi. Siitä olis kirjoittaneet jo kaikki iltapäivälehdetkin. Tuollaista kakkaa siitä ei kuitenkaan ole muut kirjoittaneet kuin sinä.

Hyvän tuntuinen paikka sivujen ja tuttavien kertoman perusteella.
 

Yhteistyössä