Em oo tiennyt, että Suomessa on sisäoppilaitoksia!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
:)
niin, onhan noita kansanopistoja paljonkin. toi annatapio-koulu taitaa olla ainoita, joissa sisäoppilaitosta tarjotaan jo toisen asteen opiskelijoille.

entäs voisitko laittaa lapsesi tällaiseen sisäoppilaitokseen? http://www.summerhillschool.co.uk/
...mua kiinnostais jos asuttais tuolla :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä on ainakin maatalousoppilaitos joka on sisäoppilaitos, kun ne hoitavat niitä elukoita niin jonkun pitää aina olla paikalla
Tässä oli ehkä enemmän kyse nimenomaan 7.-9. luokkalaisista, ei toisen asteen oppilaitoksista.
 
jeps
Myös kristillinen "sisäoppilaitos" on olemassa. Käsittääkseni niitä on useampiakin, esim. lestadiolaisilla omansa, mutta tämä minkä minä tiedän olevan olemassa löytyy Turun läheltä.

Kyseessä on Adventistien ylläpitämä paikka, missä on päiväkoti, ala-aste, yläaste ja lukio, aivan tavallisia kouluja ja päiväkoteja sillä erolla, että kaikissa on vahvat kristilliset arvot, uskonnon opetusta on enemmän kuin tavallisessa koulussa, ja sinne saa tulla myös muiden uskontosuuntien lapset, mutta koulu todellakin on arvomaailmaltaan kristillinen eikä siellä opeteta elämänkatsomusta uskonnon tuntien sijalla.
Muutoin noudattaa aivan tavallisesti peruskoulujen oppimääriä.

Ko. paikan nimi on Toivonlinna.

Asuntolassa saa asua aikaisintaan yläaste-ikäinen. Asuntola ei ole mikään lasten kiusaamislaitos, missä lapset jynssää lattioita ja haravoi pihaa ja ilkeä asuntolantäti karjuu ja huutaa ja jättää vaille iltapalaa ..

vaan ihan turvallinen paikka, jossa nuorilla on vastuut ja velvotteet ja säännöt, ja jos niitä ei noudateta, neuvotellaan vanhempien kanssa mitä tehdään.
Nuorilla on omat huoneet tai kahden hengen huoneet.
ne saa kalustaa kuten parhaaksi katsoo.

Toivonlinnassa on ehdoton nolla-linja päihteiden ja tupakan suhteen.

Kyllä voisin - monet muutkin ovat voineet laittaa lapsensa todella hyvään kouluun, jonka arvomaailma on sama kuin oman kodin.

Ei lasta ole hylätty tai unohdettu, vaikka hän viikot onkin poissa.

 
ap
niin ja ymmärrän toki, että peruskoulun jälkeen lapsi menee jatko-opintoihin vaikkapa eri paikkakunnalle, mutta kyllä yläaste pitää käydä lähimmässä koulussa ja olla muu aika KOTONA! Tai mun mielipide, itse en voisi 7-luokkalaistani laittaa toiselle paikkakunnalle sisäoppilaitokseen - eikä tuo varmasti vapaaehtoisesti meniskään ;-D
 
vieras
on paljonkin toisen asteen oppilaitoksia, joissa on asuntolamahdollisuus, Ne ovat yleensö erityiskouluja, joihin tullaan pitkään matkan päästä tai joissa harjoitellaan myös itsenäisen elämisen taitoja.
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin ja ymmärrän toki, että peruskoulun jälkeen lapsi menee jatko-opintoihin vaikkapa eri paikkakunnalle, mutta kyllä yläaste pitää käydä lähimmässä koulussa ja olla muu aika KOTONA! Tai mun mielipide, itse en voisi 7-luokkalaistani laittaa toiselle paikkakunnalle sisäoppilaitokseen - eikä tuo varmasti vapaaehtoisesti meniskään ;-D
Ihan vapaaehtoisesti tuo sinne meni, itse oikein halusi. Halusi kristilliseen yläasteelle, ei missään nimessä meidän paikkakunnan ainoaan tavalliseen ya:lle!!
lähimmät kristilliset yläasteet oli niin hankalan matkan päässä että tuo oli fiksuin vaihtoehto ja hyvin on viihtynyt, Koti-ikävä on tottakai ja meillä pienet sisaret kaipaa, mutta..

koulu on hyvätasoinen, huonolla todistuksella ei edes pääse sinne. Toivonlinnaan siis.

anna tapiosta en osaa sanoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Olen itse aikanani tuon koulun käynyt.

Ei nyt niin pahaa sanottavaa, mutta omaa lastani en kyllä tuollaiseen laittaisi/päästäisi.

Miksi et? Millainen kokemus?
Ei se nyt kokemuksena paha ollut, viihdyin ihan ja oli kavereita. Varmaan oppikin jotain hyödyllistä. Tietty vertailukohta normaaliyläasteeseen puuttuu.

Mutta, mutta... Jotenkin vaan tuntuu että lapsi saisi olla lapsi vähän kauemmin. Siis ihan turvallisesti omassa kodissa vanhempien silmien alla. 12-13-vuotiaalle muuttaminen -edes viikoiksi- pois kotoa ja murrosikä vieraiden aikuisten valvonnassa voi olla hankalakin paikka. :/

Itse olin kiltti ja ikäisekseni aikava(?), eli selvisin siitä suht helpolla. Mutta jos nyt ajattelisi että oma lapsi olisi tuollaisessa paikassa ja alkaisi tulla ongelmia, välit vanhempiin heikkenisivät jne niin siinä olisi aika avuton olo ja varmaan syyttäisi itseään. Siksi siis haluan käydä tuon vaiheen läpi ihan lasten rinnalla ja pääsevät sitten kokeilemaan omia siipiään vähän aikuisempina ja fiksumpina.
 

Yhteistyössä