Hei
Ja onnea kaikille nyytin saaneille myös täältä! Seuraavaksi tarinani, jos joku jaksaa lukea.
Juu eli poika syntyi 26.8.2015 rv 39+4. 3280 g ja pituus 50 cm (riehui niin hirveästä ettei saatu tarkkaa mittaa) ja pää 34,5 cm.
Käynnisteltiin siis cytoilla tiistaina ekan kerran kun oli ne liikkeet välillä vaisuja. Tiistai-iltana oli jo lupaavia suppareita, joten uutta 3. lääkesatsia ei annettu vaan odoteltiin aamuun mitä tapantuu. Yöllä supparit vaimenivat ja väli pidentyi. Aamupäivällä lääkäri sitten päätti, että jatketaan vielä keskiviikko cytoilla ja sitten välipäivä jos ei mitään.
Sain 2 cytoa ja meinattiin miehen kanssa lähteä ulos kävelylle vielä. Onneksi ei lähdetty. Hetken päästä alkoi tuntua vihlaisuja. Aamulla olin saanut panadolin ja pyysin lisää - sain yhden. Kaveri kyseli kuulumisia viestillä ja vastasin tähän 11.58, että juu tulen varmaan kotiin välipäiväksi kun ei oikein meinaa alkaa tosi toimet.
Tässä vaiheessa minun ajantajuni katosi. Kivut alkoi todella nopeasti ja kovenivat rajusti. Rukoilin jo kipulääkitystä. Kätilöt vain käski suihkuun ja toivat lämpöpussin, kuulma ei vielä kannata antaa kipupiikkiäkään kun lopussa loppuu sitten keinot kesken. Niinpä niin.
Tässä vaiheessa hälyytin jo siskoa paikalle kun miehen piti lähteä hoitamaan isompia kotiin. Sisko tuli vihdoin ja kätilöt tutkivat kohdunsuun tilannetta. Vauva oli tosi alhaalla mutta olevinaan kohdunsuu oli auki edelleen vain 3 cm ja kaulaakin vielä sentti pari. Päättivät kuitenkin siirtää saliin lääkittäväksi kun kivut niin kovat ja usein, sekä vauvan sydän ääniä oli vaikea saada kuuluviin enää vatsalta.
Saliin siirryttiin parissa minuutissa ja tässä vaiheessa jo vaadin ja rukoilin apuja kipuihin. Valmistelivat epiduraalia ja pyysivät lääkärin paikalle että saataisiinko kalvot puhki ja pinni lapsen päähän. Salin kätilö tutki kohdun suun ja totesi, että olenkin auki 6 cm ja enää reunaa jäljellä. Totesi ettei enää ehdi antamaan mitään varsinkin kun vauvan sydänäänet heikkenivät joka supparilla. Ilokaasua ja lisähappea vuorotellen. Tuli tunne että pitää ponnistaa ja sitten mentiin. En voi sanoin kuvailla miltä tuntui synnyttää kahden panadolin avulla, enkä olisi sitä halunnut kokeillakaan
. Koko hommaan meni 3 h 27 min. ponnistus 10 min. joka tuntui ikuisuudelta.
Synnytksestä jäi minulle trauma, koska koin, ettei minua uskottu siellä käynnistelyn aikana, vaikka olin sanonut jo että kaksoset syntyi 6 h ja haluan kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Ja silloinkin avauduin tosi nopeaan. Ihan kuin olisivat omasta taskustaan joutuneet maksamaan minulle annettavat kipulääkkeet.
En tiedä onko tällainen normaali käytäntö vai olenko vain huono/heikko synnyttäjä? Tiedän vain sen, ettei koskaan enää!!!
Perjantaina jo onneksi päästiin kotiin ja nyt täällä harjoitellaan eri-ikäisten arkea pyörittämään.
Nicci ja nyytti