Elovauvat 2014 <3 *toukokuussa*

Fiinaliina onpa hyvä että homma on nyt hoidossa. Sitten vaan pidellään peukkuja ja toivotaan että vauva pysyy masussa vielä pitkään :)

Luna toivotaan että sulla rauhottuu tilanne :)

Mulla on kyllä ollut hyvä tuuri vaikka on supistellut aivan vimmatusti puolivälistä lähtien niin kohdunsuu ei oo ottanu siitä ollenkaan nokkiinsa. Meniskö se synnytys sitten helposti kun kohtu on treenannut niin hyvin ;)

Raskaus ei kyllästytä mua vielä ollenkaan, mäkin alan tässä vasta päästä vauhtiin. Massu on nyt jotenki niin nätti että mä ihastelen sitä aina kun kuljen peilin ohi ja aina kun mahdollista pysähdyn tunnustelemaan vauvan potkuja kun se tuntuu niin ihanalta :heart: Ja vaikka tää sairaslomailu ei oo mun juttu, niin mä koitan nyt nauttia tästä joutilaisuudesta kun oon viimeksi ollut yli kaksi viikkoa kerrallaan lomalla vuonna 2006.

Mä oon seurannu tiiviisti myös noita kesäkuisia odottajia ja aivan harmittaa kun se heinäkuisten ketju on niin hiljanen.. Sitten kun kesäkuiset on synnyttäneet pitää vaan odotella koska meidän ketjussa alkaa tapahtua.

Amuniina & mukula 27+2 :heart:
 
Kiva kuulla muidenkin vauvojen painoarvioita, mulla huomenna tasan 30 rv ja eilen oli painoarvio hiukan alle 1300g eli siron puoleinen vauva tai niin ainakin lääkäri tuumasi. Ei ainakaan vielä ole sokerit vauvaa kasvattanut, silti sain eilen insuliinin käyttöön, koska paastoarvot eivät ole pysyneet aisoissa. Nuo sokerit ei välttämättä kasvata vauvaa, vaan ne voi vaikuttaa myös istukan ja napanuoran toimintaan ja heikentymiseen ja sen takia piti tuo insuliinikin aloittaa. Mulla seuraavan kerran kontrolli sitten 3 viikon päästä äippäpolilla eli neuvola käyntejä ei taida tulla kovinkaan montaa tässä raskaudessa kun käyn tuolla polilla. Katoin just että mulla on neuvolakortissa kaksi merkintää neuvolaterkkarin tekemänä, tosin olen siellä käynyt hakemassa verensokerimittarin ja samalla kun oli lapseni 4-vuotisneuvola niin sain niitä verensokerinmittaukseen tarvittavia liuskoja, nämä kerrat eivät kortissa näy. Yhden kerran vain on mitattu sf-mittakin, mutta nyt kun vauvaa seurataan ultralla niin eipä noita mittoja taida tarvita mihinkään.

Raskauden alussa ajattelin että jos 30 viikolle asti pystyy käymään salilla eri tunneilla (kylläkin kevennetyin versioin) niin tosi hyvä juttu, nyt olen siihen päässyt ja hyvin pystyi tänään vielä spinning tunnilla olemaan, tosin vauhti on tippunut puoleen aikaisemmasta, mutta olen ajatellut että käyn niin pitkään kun pystyn ja hyvältä tuntuu.

Tää on taas niin omanapaista kirjoittelua, mutta tykkään myös lukea teidän muiden raskauden etenemistä.
 
Fiinaliina Paljon jaksamista! Toivottavasti tilanne menee parempaan :)

Kävin tänään äitipolilla tarkastuttamassa kohdunkaulan tilanteen. Sama oli tilanne kuin Naistenklinikalta 1,5 viikkoa sitten pois päästessä. Ei ole kotona tehdyt askareet paikkoja kypsyttäneet. Kaulaa 3cm ja paikat kiinni. Mittojen mukaan mentäisiin viikoilla 31+0, vauva kasvaa keskikäyrällä ja painoarvio oli 1628g. Ei se sf mitta välttämättä kerro vauvan kokoa, sillä sf mitan puolesta täällä mennään alakäyrällä vaikka vauva on hyvänkokoinen.

Onko kellään ollut si-nivelen kanssa ongelmia? Mulla vaivasi aluksi kun teki jotain ja nyt se vaivaa kaikki yöt niin että unta ei kerry öisin kuin muutama tunti ja sekin pätkissä. Alkaa olemaan vähän raskasta kun ei saa pohjalle kunnon yöunia, vaan pitää torkkua tunnin pätkiä pitkin päivää. Ja öisin on vaikea keksiä tekemistä, niin ettei herätä miestäkin :)
 
Huomenta! Täällä luvassa omaa napaa.
Mulla alkoi sunnuntai-iltana sattua kohdunkaulaan ja alkoi tuntua painetta alapäässä. Lähdin sitten äitipolille näytille jossa mut laitettiin käyrille eka ja supistuksia ne mun tuntemukset olivat. Niitä tuli parin minuutin välein. Lääkäri sitten myös tutki ja ultrasi mut. Kohdunkaulaa jäljellä 3cm, kiinni mutta pehmennyt ja sisäsuu hieman auennut. Vauvoilla kaikki hyvin, normaalisti lapsivettä ja napanuorat toimii hyvin. Sain sitten supistuksen estolääkettä ja jäin sinne yöksi. Lääke auttoi joten pääsin aamulla kotiin. Nyt täytyy vaan ottaa entistä rennommin ja herkästi lähteä näytille. Seuraava sovittu äp on 2.6.

Tyttöjen painoarviot olivat hienot 1500grammaa, keskenään eroa 4grammaa :D Kasvavat hienosti käsi kädessä mittojen suhteen <3

Mmaria ja tytöt 29+6
 
Mmaria, tosi hyvä kun viitsit lähteä heti näytille kun tuntuu siltä! Tuntuukin, että kaksosten (tai useamman) odottajia otetaan onneksi helposti tutkittavaksi :)

Jenni, mitä tarkoitat si-nivelellä, kyselee tyhmä? :D Mua vaivaa "liikunnallisesti" oikeastaan vaan iskias, joka vaikuttaa mulla esim. makuultaan (=selällään) olemiseen, ja etenkin siitä ylös nousuun. Sitä on ollut jo jostain 15. - 16. viikoilta :(

Oon muuten huomannut miksi mun ei kannata verrata raskausmasuni kokoa esikoiseni odotusajan masuun - otin silloin kaikki masukuvat iltapäivällä/illalla kun taas nyt otan heti herättyäni! Luulin viimeksi, ettei loppuraskaudesta turvotus vaivaa enää vatsan alueella, mutta ainakin nyt mun vatsani on aamulla hyvin pieni ja kompakti, niinku pelkästään kohtu näkyy ulospäin, ja jo parin tunnin päästä on jo selvää eroa huomattavissa. En tiedä yhtään onko tää normaalia? :O
 
Viimeksi muokattu:
Si niveleksi ne sitä lääkärillä kutsuu, eli mulla on oikean puoleinen alaselkä semmoisen luupatin kohdalta kipeä. Mullakin on vaivannut alusta lähtien, silloin kotihommia tehdessä ja nyt se vaivaa kun nukun. Muuten olo on hyvä, vaikka onhan niitä päiviä kun tuntuu kirjaimellisesti siltä että on raskaana :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Pinsuli
toivottavasti siellä jo masukivut helpottaneet.. ylävatsakivuista on mua joskus neuvolassa varoiteltu, mut en just muista miksi. Eli jos ylävatsakivut jatkuu pitempään, niin ehkä kannattaa ollaa neuvolaan yhteydessä (?).

Amuniina
Muakin harmittaa, kun heinäkuise ovat hiljaisia - tosin he taitavat olla tuolla kerhonpuolella enemmän. Mut niitä on kiva lueskella - erityisesti synnytystarinoita ja sitä miten homma on lähtenyt käyntiin =)

Jennii--
saitpas hyviä uutisia ultrasta, ihanaa!

Mmaria
Otahan rauhaksiin sinäkin, mutta olipas hyvän kokoiset kaksoset sulla jo! Sulla ei varmaan montaa viikkoa enää synnytykseen olekaan. Joko teillä on kaikki vauvoja varten valmiina?

ON
Mä olin tänään taas lääkittävänä sairaalassa - toivottavasti ''turhaan'' ja synnytän vasta elokuun puolella pontevan neidin =)
Vähän alkoi toi sairaalamaailma jopa ahdistaa - ja synnytys hieman pelottaa. Ei noi saraalat mitään nautinnollisia paikkoja ole. Kun ympärillä näkee niin paljon huolta ja murhetta :(

Tänään meillä on eka perhevalmennus.
 
Pinsuli: Meillä luvattiin rakenneultrassa poikaa ja vehkeet näkyivät kyllä niin selkeästi, että se oli mullekin sanomattakin selvä asia. Mutta voihan sitä erehtyäkin! Ja tytöllä saattaa häpyrauhaset (tai jotkut) olla niin turpeat rakenneultrassa, että näyttävät pippeliltä... Jännityksessä siis taidetaan edetä loppuun asti! Jotenkin kyllä tympeää, että kun on jo asennoitunut siihen, että se on poika, niin en haluaisi että se enää vaihtuisi. Vaikka mitä väliä sillä on, kunhan on terve! Ja vähän huvittavaa, että etukäteen halusin tyttöä... Raskauskin on ollut niin identtinen esikoistyttöä odottaessa...

Mutta siis halusin omalla 3d-tarinallani vaan "varoittaa" niitä, jotka sinne suunnittelevat menevänsä, ettei sielläkään välttämättä kaikki näy, mitä haluaisi. Vauvat ovat vähän itsepäisiä... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Pinsuli, juu kaksosista kehotetaan tosi herkästi lähteä näytille :)

Fiinaliina, kyllä pyritään pääsemään sinne rv38 asti. Synnytystapa-arvio on vasta rv36. Kun nyt pysyisivät kesäkuun vielä kyydissä, haluaisin päästä meidän kylän kesän ekalle kesätorille maha pystyssä ja viettää syntymäpäiväni raskaana :) No tärkeimmät asiat alkavat olla hankittuna. Tosin meidän täytyisi auto hommata ja turvakaukalot myös :D mutta ne voi odottaa vaikka siihen asti että tytöt ovat syntyneet, miehen homma se autonosto on :D
Tosi kurjalta sun koettelemukset kuulostaa, toivotaan että saat sinäkin vielä paljon viikkoja vauva mahassa :)

Täällä ollut puhetta myös raskauteen kyllästymisestä. Mä en ole kyllästynyt vieläkään vaikka maha on valtava ja häpyliitokseen sattuu koko ajan :D

Mmaria
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Fiinaliina, kun neuvolassa varoitellaan ylävatsakivusta, tarkoitetaan sitä semmosta rengasmaista puristavaa, TODELLA kovaa pitkäaikaista kipua joka ei lähde millään. Se voi olla oire raskausmyrkytyksestä. Mutta lähes aina siihen liittyy myös korkea verenpaine (mulla on ihan helkkarin alhainen), valkuainen virtsassa ja mahdollisesti myös turvotukset ympäri kehoa (siis oikeasti selkeet, epämääräiset turvotukset mm. kasvoissa), sekä kova päänsärky, mikä ei lähde särkylääkkeillä. Eli sillä en ollut huolissani :) Niin ja kyllä ne kivut tosiaan helpotti yön aikana kun sai levättyä eikä ajatellut asiaa. Varmaan isoin osa vatsakivuista oli psykosomaattista, mulla kun on stressaajan vatsa :(

Mulla toi raskauteen kyllästyminen tulee aalloittain. Ja oon nimenomaa kyllästyny tähän hormoonipuoleen! Kun ei tahtoisi kiukutella ja huutaa, mutta ei voi hirveästi itselleen mitään :( Masustani tykkään, vaikka sen pienuus ihmetyttää, vauvan liikkeistä tykkään ja tavallaan myös siitä odotuksesta. Hormoonit vaan ottaa pattiin!
 
Viimeksi muokattu:
Päivitetään tännekin lääkärikuulumiset! Tänään oli siis neuvolalääkärin laajempi terveystarkistus. Ei mitään ihmeellistä ollut, kaikki oli niinkuin pitää. Olin etukäteen suunnitellut, että otan tän ahdistuksen puheeksi, mut pupu tuli lopulta pöksyyn, ja tyydyin toteamaan lääkärille perinteisen "hyvin menee".. painoa ei voitu kattoa, kun lääkärin vaaka näyttää kuulemma kaikille 160kg. :D kerroin sitten kotivaan aamulukeman. Sf-mitta oli 24cm ja nätisti omalla käyrällä menee. Verenpaineet ok (tai niinkuin lääkäri sanoi, että ihanteelliset) olisko ollu 126/68 tai jotain sinne päin ainakin. Itsellehän nuo on jo korkeat, kun normisti yläpaineetkin on usein alle sadan.. harkkasupistukset, juilinnat ym ei ollu tehny mitään kohdunsuulla. Kaulaa jäljellä 3,5cm käsikopelolla ja paikat kiinni ja kiinteät. Ei sitten edes ultralla niitä katsonut. :) vauvaa sen sijaan kurkattiin ultralla ja siellä oli kaikki niinkuin pitää! :heart:

Huomenna onkin tän kesän eka juhlapäivä, kun menen hakemaan tutkintotodistuksen koululta. :) sunnuntaina vietetään sit valmistujaiset ja esikoisen 6v synttärit samalla! Kävin tänään shoppaa mekon kaveriksi korut ja samalla reissulla kävin optikolta piilolinssejä.. Nyt vaan puuttuu enää ne aurinkolasikelit niin pääsee käyttää niitä piilareita! :cool:

mammuttisi ja Helmi 26+5
 
Hei taas!

Kuinka usein teillä on ollut neuvolalääkäri? Mulla on ollut vasta kerran ja ainakaan tänään terkka ei maininnut mitään milloin olisi seuraava. Olisko silloin synnytystapa-arviossa?

Monilta teistä on kokeiltu kohdunkaulan pituutta ja arvioitu lapsen kokoa, minulta ei ole vielä kertakaan! Ei mulla kyllä ole ollut juurikaan supistuksia, joten ei kai ole pelkoa siitä, että paikat olisivat alkaneet pehmentyä? Tuntuu vaan niin kummalta kun eri paikoissa toimitaan eri tavalla.

Tänään oli tosiaan neuvola ja sain sokerirasituksen tulokset. Arvot olivat suorastaan täydelliset, mitä pidän pienoisena ihmeenä. Verenpaineesta terkka oli huolissaan: alkuraskaudesta verenpaine oli 100/jotain ja nyt on tasaisesti noussut ollen tänään 126/jotain ja pulssi 92. Siis aivan normaali verenpaine, mutta joudun kuitenkin 2 viikon päästä kontrolliin, että nähdään jatkaako nousuaan vai onko parin viikon loma auttanut laskemaan/pitämään samassa.
Joku mainitsi viestissään, että omaan normaaliin paineeseen nähden verenpaine on koholla, onko sinun terkkasi asiasta huolissaan (kerkesin jo unohtaa nimimerkin :D)?

Muuten kaikki on itsellä ja vauvalla hyvin. Minusta on ihanaa, että liikkeet tuntuvat jatkuvasti paremmin ja vatsakin on nyt juuri sellainen ihana ja söpö eikö vielä pahasti tiellä :)

TatjanaL+ sintti 29+4
 
Hui mitä juttuja täällä monella. Toivon todella kaikille, että vauvat pysyy kyydissä nyt ainakin kesäkuun kaikilla ja muutenkin tilanteet rauhoittuu. Tsemppiä Fiinaliina, Mmaria ja muut!

Pinsuli Minusta neuvolakäynnit tuntuu turhilta, vaikka on ollut koko ajan sama terkka ja esikoistani odotan. Kerran oli eri terkka, mutta muuten siis. En oikein ole ymmärtänyt koko neuvolan ideaa muuta kuin mittauksien osalta, jotka nekin tulee tehtyä jo ennen neuvolan alkua itse. Itselläni on hyvin vähän kysyttävää, joten ehkä tämä tunne johtuu siitä. Tietenkin tosi tylsä juttu, että joka kerta on eri terkka. Onneksi sinulla kuitenkin kyseessä toinen raskaus, joten tiedät senkin myötä asioista jo enemmän.

TatjanaL Minulla on ollut neuvolalääkäri kerran eikä siis tietoa koska on seuraava kerta. Minulla ei ole myöskään mitään tietoa kohdunkaulan pituudesta. Sen verran lääkäri teki tutkimusta, että kaikki oli kunnossa ja normaalisti, eli ei liene itselläni ainakaan paikat kypsyneet. Lapsen kokoarviota en kyllä todellakaan ole keneltäkään saanut ja minäkin ihmettelen, kun toisilla on niin paljon tarkkoja tietoja jo masuasukeista. Muun muassa tarjonta on sellainen, josta ei ole puhuttu yhtikäs mitään kohdallani.

Neuvoloita on minulla ollut n. 4 vkon välein ja yksi kerta oli se lääkäri. Tuntuu tosiaan moniin teihin verrattuna, että tutkimuksia ja käyntejä on paljon paljon vähemmän. Verenpaine oli itselläni hieman kohonnut kahden eri käynnin välillä, mutta edelleen normaalissa lukemissa eikä lääkäri siihen mitenkään puuttunut tai asiasta huomauttanut.

Raskauteen kyllästyminen ei minulla ole ollut vielä ajankohtaista. Ei edes hellepäivät ole aiheuttaneet ahdistusta. Minun puolestani helteet voisi vielä jatkuakin tai no ainakin vähän lämpimämmät säät kuin mitä nyt on tänään ollut. Minä tunnun vasta pääseväni odottamisen makuun, kun juniori on vihdoin alkanut ilmoittamaan itsestään potkuin päivittäin. Eniten kyllästyttää tällä hetkellä työ, vielä kaksi kokonaista viikkoa ja siihen päälle 3 työpäivää ennen lomia! Tuntuu ikuisuudelta, vaikka se ei sitä tietenkään ole. Haluaisin vain niin kovasti lomailemaan, että pääsisi hankkimaan viimeisiä vauvajuttuja, mm. niitä pieniä vaatteita, imetysliivejä, hoitoalustaa ym. mitä edes en ole ehtinyt miettimään, että vielä puuttuu.

Vaunutkin on jo matkalla nettikaupasta, jeee <3 ehkä kohta saan jo niitä näpläilläkin!

Tein muuten tänään salilla noita kahta vatsalihasliikettä aiemmasta linkistä vinkkinä. Nyt tuntuu kyljissä! Hyvä siis, että tein niitä ihan sellaisenaan, ei ole tainnut riittää ne liikkeet, joissa vatsalihaksia tulee tehtyä ikäänkuin samalla. Tuntuu kyllä muutenkin, että tänään oli kuntosaliharjoittelu hieman raskaampaa, vaikka tein kevyemmillä painoilla. Ehkä ensi viikolla taas kevennän entisestään.

Pitkä viikonloppu menee mökillä ilman sähköä ja nettiyhteyttä, joten sen puolesta hieman hiljenee osaltani lukeminen ja kirjoittaminen. Ihanaa tosin päästä luonnon helmaan kahdestaa miehen kanssa <3

Elythia ja juniori 29+0
 
Meillä on kans neuvolalääkäri tosi harvoin, ovat siirtyneet tuohon uuteen malliin. Olin lääkärillä joskus rv 16-17 ja seuraava on vasta rv 36. Hieman häiritsee, että kertaakaan tässä välissä ei katsota esim. kohdunkaulan tilannetta. :/ Terkkarineuvolat ovat toistaiseksi 4 viikon välein, ens viikolla seuraava. Me asutaan niin pienellä paikkakunnalla, että terkka on aina sama, tosin kesällä on välillä naapuripitäjän terkka kun vuorottelevat lomansa.

Kaisa-Tuulikki 26+5
 
TatjanaL, tässä vaiheessa raskautta painoarviot tehdään ultratessa. Eli siis se ultrauslaite antaa mittojen perusteella painoarvion :) Jos sinua ei ole ultrattu rakenneultran jälkeen, niin silloin ei painoarviotakaan ole annettu. Myöhemmin raskaudessa painoarvioita voi antaa tarkemmin myös käsikopelolla vatsan päältä, mutta ne on sitten aiiiiivan arvioita. Esim. 2 pv ennen mun esikoisen syntymää hänen painoarvionsa vatsan päältä oli <3200g, mutta syntyikin 3590g poitsu. Ja kaikki me keille on annettu painoarvioita ollaan jonkinsortin kontrolleissa, joten se arvio on tärkeä.

Mulla on ollut 2 neuvolalääkäriä, vielä yks jäljellä ilmeisesti. Vauvan tarjonta mulle sanotaan aina neuvolassakin, kun kokeilevat sf-mittauksen yhteydessä vatsan päältä vauvaa. Silloin tuntevat missä pää on.

Elythia mulle noi neuvolakäynnit on tärkeitä enemmänkin henkisen hyvinvoinnin kannalta. Mulla on tapana raskauden loppuvaiheissa "masentua", ja tarvitsen siksi omasta mielestäni saman terveydenhoitajan, joka tietää mun tilanteeni ja mitä mulle kuuluu. Onneks täällä on kuitenkin mahdollisuus neuvolapsykologiin, jolle varasinkin ajan juhannuksen jälkeiselle maanantaille. Hänellä pääsen toivottavasti käymään sitten viimeisen kuukauden, hän tuskin vaihtuu! Tarvin vaan jonkun ammattilaisen jolle avautua kaikesta :D
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli
Hyvä, että oot saanut ajan psykologille, niin pääset sille juttelemaan, kun ei varmaan ehdi muodostua tuttua sidettä terkkareihin, jos kokoajan vaihtuvat.

Elythia
Mulle noi neuvolat on kannssa tosi tärkeitä (sanoin kuin Pinsuli mainitsi), musta ne ei oo ollu yhtään turhia käyntejä vaikka noi perusjutut aina katotaankin. Mielstäni on aivan ihanaa mennä juttelemaan raskaudesta neuvolaan ja tietää, että on hyvissä käsissä. =)

Viimeinen neuvolalääkäri on mulla silloin synnytystapa-arviossa rv. 36. Jä tää on sit järjestyksesään neljäs neuvolalääkäri.

Mammuttisi
Olipas hienoja neuvolatuloksia sinulla =)

Kiitos taas tsempeistä kaikille. Tää on tosi hassua, kun oma olo on kuitenkin hyvä, eikä voisi edes ajatella synnyttävänsä lähiaikoina. :/ Silti täytyy koittaa lepäillä.

Fiinis ja vauva 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Elythia, minusta tuo neljän viikon välein neuvola on täysin normaali ja tarkoittaa vain sitä että sinulla on kaikki hyvin. Noita ultria ja ylimääräisiä lääkärikäyntejä on vain silloin kun epäillään jonkin olevan vialla. Eli voit olla onnellinen :) Toki myös kunnittain vaihtelee kuinka monta kertaa raskauden aikana on lääkäri ja onko esim omassa neuvolassa ultralaitteet. Minulla on ollut neuvola nyt n. 4-5 viikon välein ja seuraavakin on siis neljän viikon päästä kun mitään ongelmia ei ole. Lääkärineuvola oli 16+3 ja seuraava käsittääkseni vasta joskus 35-36 viikolla. Itseäkin vähän ihmetyttää että miksi ei ole tässä välissä tai lähinnä omasta puolesta olisi voinut jättää sen ensimmäisen ja tämän viimeisen pois ja käydä näillä main kun oikeasti olisi jotain väliäkin sillä kohdunkaulan tilanteella. Tarjonta katsottiin minulla viime neuvolassa 30+3 ensimmäistä kertaa ja terkka sanoi ettei varmuudella osaa tuntea kummin päin on, mutta sen perusteella, että syke kuului melko alhaalta ja että minä itse sanoin että potkut tuntuu ylhäällä niin päätteli että on pääalaspäin. Eli ei sitä kovin pienillä viikoilla voi edes tuntea eikä sillä ole vielä mitään merkitystäkään kun vauva mahtuu pyörimään mahassa ympäri monen monta kertaa. Kokoarviota en saanut edellisessä raskaudessa ollenkaan eikä mitään synnytystapa-arviota ole tehty eikä tietääkseni ole nytkään tulossa.

Minusta neuvolat on ihan ok. Varsinkin nyt kun on ihan mukava terkka. Viime raskaudessa oli jotenkin nyrpeä niin se oli juuri sellaista että mitat ja ulos. Vaikka en kovin kova ole mitään kyselemään tai keskustelemaan ja terkka naureskelikin viimeeksi että minulla on aina kaikki niin hyvin eikä mitään kysyttävää. Kyselee sitten itse paljon ja viimeeksi kyseli jo synnytyksestä. Selosti sitten perinpohjin milloin kuuluu lähteä sairaalaan kun synnytys alkaa. Minun vastaus kun oli että sitten kun sattuu liikaa :D

mariet ja pieni 30+5 :)
 
Heipsan taasen piitkästä aikaa:D

Täällä ollaan jännitetty, että toistuuko edellisvuotinen uudestaan mutta nyt ollaan jo 29+3 eli juurikin siinä päivässä kun edellisestä alkoi lapsivedet tihkumaan. Mutta mulla on hyvä tunne, ettei nyt tule lähtöä. Liian ihana fiilis kun koulut loppuu ja kesälomat alkaa oikeen todenteolla. Ja tarttee enään vaan kuukaus kärvistellä tällä pienellä vanhempäivpäivärahalla ja sitten alkaa palkka taasen juoksemaan muutaman kuukauden:whistle:

Selkäkivuista päivää! Kaikki sympatiat kanssa kärsijöille. Mullakin on selkäkivut aamuisin pahimmillaan ja sitten ehkä päivän aikana hieman vetristyy. No, mutta poikkeus vahvistaa säännön ja tänään on joutunut turvautumaan lääkepurkkiin...: / Ja se ei nyt yhtään kyllä helpota kun nuorimmalla on menossa vaihe "osaan nousta tukea vasten ja liikkuakin sitä pitkin, mutta en pääse itse alas äiti AUTAAAA!" Ja sitten muksahdellaan ja huudetaan ja pitää kantaa sylissä ja huh!

Mulla on nyt alkanu tulee kävellessä poistona tuntuva kipu mahan oikealle puolella. Samanlainen pistos on tuntunut myös siis ei raskaana ollessa kun aloitin urheilun. Ja nyt siis alkaa pistämään välillä jo ihan vaikka vaan lattian lakasu. Onko kohtalotovereita? Kun mun mies ei yhtään tajunnu mistä mä puhun...:headwall:

Mut hei, pakko nyt pikasesti imuroida, että pääsee takas sohvalle löhöömään, siinä on selkäkin kivuton ;)

Mirka J. & Elma 29+3
*Masukuva päivitetty ;)
 
Mulla taitaa noi neuvolakäynnit olla normaalia useammin kun käydään asioita vähän aikasemmin läpi kuin yhden kanssa kävisivät, kun on se ennenaikaisuuden riski. Onhan se ehkä vähän turhan oloista kun neuvolatäti kokeilee miten vauvat on ja kuuntelee ne sykkeet kun kuitenkin ne äitipolilla katsotaan paljon tarkemmin kahden viikon välein. Mutta tykkään käydä neuvolassa kun siellä ei kauheeta kiirettä ja saan suuni auki paremmin kuin äitipolilla. Nämä kun meidän esikoiset ovat niin kaikki on uutta, toki ollaan käsitelty vauvoja ja niitä lähipiirissä on, mutta kuitenkin haluan ammattilaisen kanssa keskustella hoitoasioista yms :) Seuraava neuvola onkin 3.6 ja sillon puhutaan vauvan hoitamisesta ja mies tulee mukaan ettei mun tarvi sille kertoa kaikkea ja hän saa kysellä itse jos jokin askarruttaa :)

Pientä vauvanpyykkihuoltoa tuossa tein äsken ja nyt täytyy ottaa lepoa sohvalla :)

Mmaria ja kymmenet poksuu 30+0 <3
 
Taisi vähän tulla väärä kuva tuosta sanasta turha. Tarkoitin, että en ole kokenut neuvolakäyntejä kovin erikoisina. Ehkä odotin jotain muuta, mutta en tiedä mitä. Ihanaa kuitenkin, kun huolehditaan ja parasta on tietenkin sykkeiden kuuntelu <3 Ihan mahtavaa, jos itse tietää tarvitsevansa keskusteluapua ja rohkenee sen myöntää ja hakee apua ja vielä saakin sitä! En millään halua vähätellä asiaa. Itse olen ehkä vähän huono puhumaan asioistani ylipäänsä. Eikä sekään välttämättä ole hyvä asia. Sitten kun muutamasta "vaivasta" olen maininnut on nekin kuitattu normaaliksi raskauden aikana. Tuntui, että ehkä ei kannata turhia valitella tai mainita. Sitäpaitsi täältä saa paljon vinkkejä ja apuja teiltä kokeneemmilta, joten tiedonjano ei ole niin suuri :D Jotenkin neuvolassa en siis juurikaan keksi kysyttävää terkalta. Ja ymmärrän, että kohdallani on onnellisesti vielä kaikki hyvin, josta syystä kontrolleja ei ole ihan yhtä paljon.

Huh, tsemppiä siis kaikille erilaisien vaivojen kanssa kamppaileville!

Meillä tuli vaunut tänään <3 Aloin jo kasaamaan niitä, mutta sitten alkoi taas koskea alavatsaan, joten nyt lepuutan sohvalla hetken. Kohta onneksi mies tulee kotiin, joten saa varmasti kasata ne loppuun. En voinut vaan antaa paketin olla, kun se tuli :) Tänään on muutenkin tuntunut vatsalla taas kipuiluja, ehkä johtuu eilisestä kuntosalista ja jos tuo juniori nyt taas ottaa kasvuspurttia, eihän sitä tiedä.

Se on kuulkaas kaksi täyttä viikkoa enää töissä! Viimeisellä viikolla vain 2,5 päivää, niitä ei ehkä enää lasketa. Sain tänään sovittua vielä vähän keventäviä muutoksia työnkuvaan, eli vähemmän stressiä ehkä työn puolesta tiedossa. Kevyt lasku lomaan siis toivottavasti. :)

Mukavaa pyhää ja viikonloppua! Alan pakkailemaan mökkiviikonloppua varten, jos se olisi kevyempää hommaa..

Elythia ja juniori 29+1
 
Neuvolalääkärissä olen käynyt kerran raskausviikolla 11,seuraavan kerran lääkäri vasta rv 36 jos ei mitään tarvetta aikaisemmin tule..muutenkin terv.hoit.käynnit harvakseltaan,nytkin tulee 6 vkoa käyntien välille..

Vaivana oikea lonkka,ei pysty ollenkaan nukkuun oikealla kyljellä kun rupeaa särkeen/puutuun,suonenvetoa myös oikeassa pohkeessa sekä järkky suonikohju takareidessä,joka on kipeänä ollut.. Lisäksi jatkuvasti närästystä. Supistelut pysyneet poissa kun rauhallisesti ottanut, mutta toisinaan vihlasee tuonne häpyluun? kohdalle.. Voimille ottaa helposti ja hengästyttää eli välillä on raskasta olla raskaana..

Vauva potkii/liikkuu vaihtelevasti,huolettaa kyllä heti jos päivän aikana ei oikeen mitään kuulu. Yöunia vauvan liikkeet ei vielä häiritse. Edellisistä raskauksista muistaa miten loppuraskaudesta vauvan jotkin liikkeet ei tunnu niin kivoilta kun tuntuu että kylkiluut napsuu poikki ja virtsarakko halkeaa jne,en tiedä onko pienellä koollani myös osuutta asiaan,"kohtu on pelkkää vauvaa" terkkarin sanojen mukaan loppuviikot.

Voikaa hyvin elomammat!

pikku-uikku ja kyytiläinen 28+2
 
Fiinaliina Ei mua oo paljoa supistellut, pari kertaa ennen viime sunnuntaita oli maha silleen kovettunut ja tuntunut vähän oudolta mutta sit sunnuntaina tosiaan oli monta kertaa putkeen, neuvolasta arvelivat että pienellä oli vain jumppatunti kun meni mykkyrään monta kertaa ja maha nous pallolle, ja se voi sit vähän ärsyttää kohtua ja aiheuttaa supistuksiakin. Mutta sen jälkeen niitä ei taas oo tuntunut oikeastaan. Viime yönä tuntui vähän menkkamaisia tuntemuksia mutta arvelen että ne tuli vain siitä kun pikkunen viuhto taas normaalia enemmän mahassa.
Toivottavasti sulla tilanne tosiaan rauhottuu!!

Mäkin voisin noi mun neuvolaarvot laittaa kuten Pinsuli

rv 27+1 (23+1) (18+0)

Paino 58,6 (59,6) (56)
RR 97/62 (125/59) (97/67)
Hb 125 (-) (-)
Sf 23 (18) (-)
Tarjonta - (-) (-)
Syke +140 (+140) (+140)

rv 23+1 kelaneuvolassa oli enemmän vaatetta päällä kuin normaalisti (saappaat, farkut) ja kai sit jännitti kelajutut kun paineetkin oli poikkeavat:)

luna 28+3
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
pikku-uikku, mullekin on jo nyt sanottu että kohtu on pelkkää vauvaa, ja osa liikkeistä alkaa tuntua tosi epämukavilta vatsanpeitteillä. Innolla odotellen viimeisiä viikkoja!

(.) Tänään ei ole taas kovin luottavainen olo tästä raskaudesta. Yhtäkkiä kaikki kontrollit, sf-mitat ja se, että mun paino nousi edellisen kolmen viikon aikana vain 500g, on aivan liikaa mun pienille aivoilleni ja tuntuu että romahdan kohta. Mielessä pyörii vaan meneekö kaikki hyvin loppuun asti ja ONKO kaikki edes hyvin. Tajusin tässä, että kontrolleissa ei oo tutkittu istukkaa mun mielestä ollenkaan, vaan napanuoran virtauksia. Eikö istukassa ole omat virtaukset, vai onko istukan virtaukset sama asia kuin napanuoran virtaukset? Entä jos siellä istukassa onkin jotain pielessä? Miksei mun oma painoni nouse enää? Miksi mun hemoglobiini on vaan laskenut vaikka oon ottanut rautaa? Onko mun kropassa joku vika? Miten selviän tästä raskaudesta? Entä synnytyksestä? Selviääkö vauva?

Voi helkkari, miksei se mun neuvolapsykologikäynti voi olla vähän nopeammin...
 
Mä olisin tosi onnellinen jos mun paino ei nousisi...

Ja Hb nyt on sellanen, että se tahtoo laskea väkisinkin vaikka ottaa rautaa, loppuraskaudessa se lähtee sitten monasti nousuun ihan itsekseen.

Istukka/napanuoravirtauksista en osaa sanoa mutta eikös se teidän vaavi ollut nyt viimeksi kasvanut ihan hyvin?

Mua supisti eilen koko iltapäivän ja illan, aloin jo huolestua. Tänään on tullut vaan pari mahan kovettumista. Ja Aku möyrii ihan hirveesti, en kans tajua miten se mahtuu tähän 160cm varteen vielä elokuussa?!

Kaisa-Tuulikki 27+0
 
Kaisa-Tuulikki, mä olen alipainoinen, joten mun painon kuuluukin nousta. Mulla kun ei ole kehossa yhtään ylimääräistä. Viime raskaudessa painoin tässä vaiheessa monta kiloa enemmän, vaikka lähtöpaino oli sama!
Napanuoran virtaukset, aivojen virtaukset ja sydämen virtaukset on olleet kunnossa, mutta istukasta on sanottu vaan "tuossa se on". Ihmettelin siis että eikö senkin toimintaa pitäis tutkia? Vai kertooko napanuoran virtaukset tarpeeksi?
Vauva on kyllä kasvanut koko ajan omalla käyrällään, enkä ymmärrä miksi siellä kontrolleissa pitää edelleen ravata jos kaikki on muka hyvin...
 

Yhteistyössä