Elovauvat 2014 <3 *toukokuussa*

Fiinaliina ei siinä muuta kun pistävät sut lepoon jos näyttää siltä :) Ota ultraan asti aivan rauhallisesti, ei mitään ylimääräisiä ponnisteluja.

Elythia minä sanoin. Tuossa raskausoppaassa lukee "Se vahvistaa vinoja vatsalihaksia eli syviä vatsalihaksia, joita käytät synnytyksen aikana työntäessäsi vauvan ulos". Ilmeisesti näihin neuvoloista saatuihin kirjoihin ei voi luottaa :/

(.) Mua rupee nyt ihan tosissani pännimään tää raskaana oleminen. Muistan tän viime raskaudestakin, olin viimeiset kaks kuukautta tosi kärttyinen ja kiukkuinen, niinkun nytkin.

Pinsuli ja Himpula 30+1 <3
 
Fiinaliina ota tosiaan nyt ihan levon kannalta sinne kontrolliin niinku Pinsuli jo sano. Hui mua aivan kauhistutti tuo sun 1 sentti.. Vaan älä sä nyt hermostu :) Eiköhän se lääkäri tiedä mitä tekee.

Pinsuli jaksaa jaksaa! Ei tätä tilaa tosiaan turhaan sanota raskaana olemiseksi.. :)

Mielialat on täälläkin alkanu vähän heitteleen. Pääasiassa mä oon ihan hyväntuulinen mutta ihan pienestä ja ihan sekunnin murto-osassa saattaa lähteä järki! Tai tulla itku :)

Unet on alkanu mennä varsin epäsäännöllisiksi. Toissayönä heräsin joka kyljen kääntöön ja nukuin tuolleen huonosti vain jotain kuus tuntia yhteensä. Viime yönä nukuin sitten puolestaan melkein kellon ympäri niin että olin välillä valveilla tunnin-pari. Sänkyyn menin tosiaan jo yhdeksän aikoihin :)

Raha-asiat stressaa. Vaikka tuo pitkä sairasloma on ihana kun ei tarvi juosta lääkärissä eikä siitä stressata niin se sairaspäivärahalle tippuminen harmittaa. Onneksi sentään isot hankinnat on jo tehty että rahanpuutteeseenkin saa kaivettua jotain positiivista..

Aamupalalle ja sitten salille. Ja illalla kaikki jännäämään Suomen puolesta!!

Amuniina & mukula 26+6 :heart:
 
Huomenta!

Pinsuli tsemppiä, jospa ei tällä kertaa olisi kyse siitä että kiukuttaa koko loppuaika, vähän vaan huonompia päiviä:)

Fiinaliinalle kanssa voimia, varmasti lääkäreillä on keinot auttaa pikkuista pysymään vielä mahassa, jos semmosta riskiä on ja joskushan kohdunkaula voi kuroutua kiinnikinpäin vielä, toivotaan niin!

Amuniina kivaa salia:) Oisinpa itekin yhtä reipas:)

kivitasku niin surullinen kokemus sulla:( Itse menetin viime kesänä ensimmäisessä raskaudessa pikkuisemme rv 22. Kylläkin eri tavalla, koska raskaus keskeytettiin kun vauvalla ei ollut elimahdollisuuksia koska tervettä keuhkokudosta ei ollut tarpeeksi. Surua kantaa mukana kokoajan. Tuo kokemus on vaikuttanut tähän raskauteen todella paljon, mutta on kyllä onnekas olo jokaisesta päivästä :hug:

Hei tää voi olla tyhmä kysymys mutta näkyykö pissatulehdus siinä testissä mikä neuvolassa rutiinina pissasta tehdään? Mietin kun on muutaman päivän tuntunut semmosta jännää kipua navan oikealla puolella. Välillä se tuntuu alhaalta ylös asti, viivamaisesti, kuin joku kiristäisi. Pissatessa pari kertaa tunne voimistunut. Mietin vain onko jotain vatsalihaskiristystä, muuta kiristystä vai pissatulehduksen vaara.
Ei siis mikään kova kipu mutta semmonen kiristävä. Istualtaan ei juurikaan tunnu mutta kun nousee seisomaan niin kiristys voimistuu.

luna 27+5
 
Fiinaliina: mulle ne sanoivat Hyvinkäällä reilu viikko sitten että jos kohdunkaula on lyhentynyt alle kahteen senttiin ja paikat pehmenneet niin se on lääkäristä riippuen joko lepoa sairaalassa tai kotona. Mulla oli 1,5 senttiä kaulaa jäljellä, paikat pehmenneet ja sentin verran auki kun jouduin osastolle, neljä päivää lääkkeitä ja lepoa ja kaula oli pidentynyt kolmeen senttiin, ja paikat menneet kiinni. Sain kortisoni piikit silloin mikäli vauva olisi estelyistä huolimatta päättänyt tulla maailmaan. Mulla kivuttomat ja kivuliaat supistukset kypsyttivät paikat. Nyt loppuaika menee sairaslomalla ja rauhaksiin. Mulla kävi ainakin niin että lääkäri sai käsikopelolla pienemmän mitan kuin ultralla. Toivotaan että säkin selviät vain säikähdyksellä, ota ainakin rauhassa viikonloppu jos vaikka tilanne menisi niin parempaan :).
 
Luna, ei siinä testissa bakteereja katsota mutta kyllä yleensä nitriitit ja leukkarit on pissassa koholla jos tulehdus on päällä. Pyydä terkalta lähete viljelyyn ja viet labraan uuden näytteen jos epäilyttää. Ei kyllä kuulosta tyypillisiltä tulehduksen oireilta, pikemminkin varmaan jotain kasvukipuja.

pyöräilemään en viimeksikään pystynyt enää puolen välin jälkeen enkä nyt ole edes yrittänyt. Sattuu alapäähän ja kylkiluihin, selkä on niin lyhyt että paine tuntuu molemmissa.

Pinsuli samaa vikaa, ei yhtään huvittaisi enää... Olo muuttuu vaan hankalammaksi ja ketuttaa ja ahdistaa. Liikkuminen on vaikeaa ja tympäisee. Mitään kipuja mulla ei oikeastaan ole missään mutta on raskas ja kankea olo ja happi kulkee huonosti. Blaaaaaaah.
 
Voi ei, nyt alko totisesti pelottaan. Varsinkin kun nää helteet ei oo yhtään helpottanu näiden suppareiden tuloa :/ Ja töissäkään ei oo ihan kevyesti voinu ottaa... Voikun mä toivoisin, että asia olis just niin, että ultratessa kaula oliskin oletettua pidempi, eikä olis syytä huoleen taikka lepoon.

Jennii, sulla meni sitten lopulta kaikki hyvin, kun sait paikat palautumaan vielä kiinni. Sanoiko ne sulle mitään, että millä viikoilla vauvaa ei enää estellä syntymästä?

Pinsuli
Tsemppiä hormoonien kanssa ja jaksamisia miehellesi ;)

Luna
Sullakin on raskas kokemus ollut tuo edellinen raskaus. Välillä oon tämän raskauden aikana miettinyt, että jos vauvan menettäisi niin miten siitä selviäisi, mutta teidän tulevalla pienokaisella on ainakin oma suojelusenkeli jo matkassa. :hug:
 
Fiinaliina: 34 viikkoa kun on täysi niin ei enään estellä syntymästä. Joten siihen on vielä matkaa meillä molemmilla.
Riski ennenaikaisuuteen on edelleen olemassa, mutta onneksi pienempänä kun paikat palautu ennalleen. Jännityksellä
odotankin ensi viikon neuvolaa ja parin viikon päästä olevaa lääkärin aikaa. En joutunut mihinkään seurantaankaan kun paikat menivät palautuivat ennalleen.
Toisaalta jos sun tilanne olisi hälyttävä ollut niin eiköhän lääkäri olisi laittanut sut samantien ultraan :). Malta mieli ja lepää paljon niin tilanne menee varmasti paremmaksi ;).
 
Fiinaliina ja Jenni, muistakaa kuitenkin että näillä viikoilla syntyvän vauvan selviämistodennäköisyys on jo yli 90%. Rauhassa siis vaan <3

Luna ja kivitasku, tosi surullisia nuo teidän molempien aikaisemmat kokemukset... :'( Tuollaisia varmasti pelkää itse kukin raskaana oleva, minä ainakin.

Kaisa-Tuulikki, juuh älä muuta sano. Ja vaikka kesästä pidänkin niin ei nää helteet pidemmän päälle tee yhtään hyvää tähän raskaana oloon :(

Kiitos hormoonitsempeistä <3 Onneks jokainen minuutti vie kuitenkin lähemmäs synnytystä :)

Luna, kuulostais ehkä häpyluusta säteilevältä kivulta toi kuvailemasi kiristys? En oo ihan varma...Voithan sää käydä antamassa pissanäytteen jos tuntuu siltä. Mutta mitä lähemmäs synnytystä mennään, sitä enemmän tulee kaikkia vaivoja tuon pissaamisen kanssa. Rakko tyhjenee huonommin, tuntuu epämukavalta, kiristävältä yms. Mukavaa :D

Pinsuli ja Himpula 30+3 <3
 
Aurinkoista sunnuntaita kanssasisaret!

Fiinaliina paljon tsemppiä ja koita ottaa rauhallisesti, välttäen turhia rasituksia. Itse ainakin elän siinä uskossa, että lääkäri laittaa vuodelepoon, mikäli paikat jo liikaa kypsyneeet.

Pinsuli ja Kaisa-Tuulikki täällä myös ollaan aivan kypsiä raskaana olemiseen. Hormonit hyrrää,kiukuttaa, väsyttää. Kumpa vaan aika menisi nopeasti ja saisi vauvan jo syliin asti. Olisin niin toivonut, että tämä kolmas raskaus olisi helppo ja miellyttävä ja voisin nauttia olosta, mutta ei tämäkään. Onnellisia ovat he, jotka voivat hyvin ja pääsevät nauttimaan odotuksesta.

Luna_82 Kuulostaa kohdun kasvulta, mutta aina voi käydä tarkistuttamassa tilanteen.

(.) on iso. Pahoinvointi jatkuu. Turvotuksia on, varsinkin työpäivän päälle. Närästystä. Suonenvetoja yöllä. Nälkä vaivaa vähän väliä, kun ei tällä hetkellä pysty syömään kuin vähän kerrallaan. Hormonit hyrrää ja mieliala vaihtelee. Lauantaina alkoi häpyluun jomotus ja nivuskivut (asiaan kuuluvia nekin). Anselmi onneksi muistaa ilmoitella itsestään :) Muuta positiivista... onneksi kohta alkaa jo kesäkuu, sitten on heinäkuu ja elokuukin jo häämöttää.

Sammi ja Anselmi 28+3
 
Kiitos vastauksista :heart:
Alan uskoa että nää nyt on vaan vaivoja mitä tulee, ja siis kohdun kasvukipuja:)
Mutta jatkan tilanteen seuraamista, koska nyt illalla on tullut muutenkin outo olo.
Pallerolla on tapana välillä mennä sellaiselle "rullalle" että mahan toinen puoli nousee isolle möykylle. Välillä toiselle puolelle vatsaa, välillä toiselle, välillä keskelle. Tänä iltana se on tehnyt sitä monta kertaa tunnissa ja niin että kivistää. Saman tunnin aikana kävin viis kertaa pissalla. Hetken jo mietin oliko ne ihan supistuksia, koska koko maha meni kovaksi ja sama toistui monta kertaa tunnissa. Otin torkut ja makoilin niin nyt vähentyneet mutta edelleen tasaisin väliajoin pikkuinen pykää pyllyään tms ulospäin vatsasta. Niin että vatsa menee samalla kivikovaksi. Outoa. Tai siis uutta. Vatsasta tuntee selvästi että missä kohtaa pikkuinen on.
Mutta pitää nyt varmaan vaan ymmärtää että kaikkea uutta tapahtuu:)
Meinasin kyllä jo soittaa päivystykseen ja kysyä asiasta, mutta sitten ajattelin että jos vielä huomenna noita tulee niin soitan neuvolaan. Jotenkin säikähdän kyllä niin helposti, itku tuli jo yhdessä vaiheessa kun säikähdin onko pienellä kaikki hyvin tai että eihän vaan nyt ole jotain supistuksia jotka tekevät jotain..

Mä en oo vielä yhtään kyllästynyt raskaana olemiseen, oon vähän niinku päässyt odottamisen makuun:) Mutta ymmärrän että sit kun vaivoja alkaa olla ja muutenkin, kärsivällisyys voi alkaa piankin olla koetuksella:)

Kivaa iltaa ja toivottavasti tulis mukava kiekkoyllätys tänäänkin:)

luna 27+6
 
Luna mulla on tuota ihan samaa, että yhtäkkiä toinen puoli vatsasta on isolla möykyllä ja kivikova. Niitä oli myös viimeksi, ja etenkin loppua kohden toooosi paljon. En ikinä oikein saanu tietää mitä ne oli (ilmeisesti vain osa kohdusta voi supistua?)...Mutta vauva kuitenkin syntyi vasta 41+0 eli ei ne ainakaan mitään pahaa tehnyt :D

(.) Himpula on löytänyt kylkiluuni, juuri ja juuri :D Ja tajusin just, että "äippäloma" (mähän olen hoitovapaalla) alkaa kuukauden päästä :O !!!
 
Viimeksi muokattu:
Fiinaliina tsemppiä ultraan! Toivottavasti saat oikein hyviä uutisia :)

Luna kyllä nuo sun kovistelut on ihan supistuksia. Mä soitin muistaakseni jo viikolla 21 synnärille. Ne anto ihan ekaksi ohjeeksi että juoda runsaasti vettä, ottaa 1g parasetamolia ja levätä. Jos ei sillä mee ohi tai muuttuu kivuliaaksi niin sitten uutta soittoa. Mutta se vedenjuonti ja lepo on ihan ehdoton kun alkaa tiheämpään supistella. Niin ja kannattaa kyllä mainita neuvolassa jos pääsisit lääkärintarkastukseen tai jotain. Kun voihan ne kivuttomatkin supistukset kypsytellä paikkoja. Mä oon näissä asioissa ehdottomasti sitä mieltä että parempi katsoa kuin katua.

Oli joskus aiemmin puhetta listojen tekemisestä.. Mäkin löysin itseni nyt aamulla kirjoittelemasta hankintalistaa vaikken tosiaan mikään listaihminen olekaan :LOL:

Hitsin huonosti nukuttu yö taas takana. Alkaa olla päiväunien aika kun saan pyykit laitettua narulle..

Amuniina & mukula 27+1 :heart:
 
Teillä on kyllä Luna ja kivitasku on ollut kyllä ikävät kokemukset edellisessä raskaudessa :hug: Sitä ei tavallaan edes osaa pelätä omalle kohdalle ja samaan aikaan koko ajan on pelko persiissä. Eilen illalla tajusin, että kunnon myllerrystä ei ole tuntunut koko päivänä ja oli pakko käydä heti tökkimään mahaa. Onneksi siellä vähän ajan päästä heräiltiinkin eikä tarvinnut ahdistua enempää.

Minä en ole vielä kyllästynyt raskauteen. Helteisiin kyllä, mutta luulen että kun nekin tästä väistyy niin olo on taas ihan hyvä. Ja töissä on helppo olla kun on ilmastointi. Enemmän on tullut ajatuksia, että apua kohta tämä syntyy ja kaikki muuttuu. Lähinnä ne yöheräämiset ja ajan jakaminen kahdelle lapselle mietityttävät. Tuntuu niin epäreilulta esikoista kohtaan. Vaikka yritän ajatella että vaikka sitten on myös vauva niin minä en enää ole töissä ja esikoinen (syksyllä 5v) on vain noin 3 päivää viikossa päiväkodissa puolipäiväisenä eli tavallaan aika esikoisen kanssa lisääntyy ennemminkin kuin vähenee.

Minullakin vauva tekee tuota, että työntää itsensä ihan toiseen reunaan ja hetken aikaa on ihan kova toinen puoli mahasta. Ja ainakin itsellä se tuntuu siis juuri siltä että pieni siinä yrittää puskea läpi mahan eikä siltä että supistaisi. Supistuksiakin on sen verran reilusti, että tutuiksi ovat tulleet. Viime raskaudessa ei tuntunut kuin rasituksessa mutta nyt levossakin. Toivottavasti ei tapahdu mitään kohdunsuulla.

Pyöräilemään olen vielä pystynyt. Muistan että edellisessä raskaudessa tuntui ikävältä mutta nyt ei oikeastaan. Johtuu ehkä siitäkin, että en pyöräile mitään työmatkaa vaan lähinnä esikoisen kanssa johonkin jolloin vauhtikaan ei ole mikään hurjan kova.

Perjantaina tuli täyteen 30+0 ja tasan kuukauden päästä on viimeinen työpäivä ennen äitiyslomaa :) Hurjan nopeaan tämä aika nyt on lähtenyt menemään vaikka vähän aikaa sitten tuntui että viikot matelee. Tänään olisi iltapäivällä neuvolakin. Seuraava on kai taas kuukauden päästä ja sitten alkavat olla useammmin.

mariet ja pieni 30+3
 
Kävin pe 3D/4D-ultrassa. Se oli vähän pettymys... Olin koepotilaana laitteen promo-/koulutustilaisuudessa ja maksutta siellä siis. Paikalla olleet lääkärit (kätilöt?) opettelivat laitteen käyttöä, etsivät tärkeimmät rakenteet ja mitat. Vauva oli paljon paikallaan (nukkui), mutta piti kättään kasvojen päällä, joten kasvonpiirteitä ei erottanut. Myös asento oli tällä kertaa sellainen, että vain 1 viidestä paikalla olleesta lääkäristä sanoi, että hänen mielestään se on poika. Loput eivät kommentoineet sukupuoleen mitään, kun mitään ei erottanut. Se saikin miettimään, että oisko se sittenkin tyttö, kun on itsellä niin vahva tyttöolo ja raskaus niin samanlainen kuin esikoistytöstä...? Odotukset olivat siis korkeammalla, vaikka tiesin meneväni laitekoulutukseen, en varsinaiseen potilastutkimukseen. Onneksi siitä ei tarvinnut maksaa. Mutta muille, jotka miettivät 3D-ultraa: ei siellä välttämättä kaikki näy, mitä itse haluaisi.

Oma olo on hyvin vaihteleva: välillä tuntuu kuin ei olisikaan raskaana, välillä on tosi raskas ja painava olo, väsymystä, unettomuutta... kaikkea riittää. Pääasiassa ihan hyvin voiva olo.

Kiitos Amuniina vatsalihasblogi-linkistä. Siinä oli tosi hyvin selitetty kaikki.

Ihana helleviikonloppu takana! Mutta nyt täytyy kyllä todeta, että onneksi tuli viileämpi jakso, ei tuota hellettä elokuulle asti ois vielä jaksanutkaan.

sushen 28+1
 
Täällä on käyty neuvolassa tänäaamuna. Kaikki vaikutti olevan hyvin. Oma painoni oli laskenut viime käynnistä 1,5 kg, mutta ei sekään vaikuttanut olevan ongelma, sf-mitta oli kuitenkin kasvanut tasaisesti ja onkin nyt 29.

Minulla on vähän sama kuin Lunalla ja Marietilla että alan vasta päästä mukaan tähän raskauteen! Ihanaa kun ei tarvitse käyttää paksuja vaatteita eikä tarvitse murehtia pursuilevista mahamakkaroista :). Tuntuu että turvotuskin on vähän helpottanut kun olen uskaltanut taas liikkua, kun eivät nuo supistukset aiheuta muutoksia kohdunkaulalla.

Täällä myös vauva on parkkeerannut itsensä sillain että pylly on tuossa heti oikeanpuoleisten kylkiluiden alla ja siitä se välillä yrittää tunkea itseään läpi. Eipä tuo enää paljon tunnu kääntyilevän vaan aikalailla on lempiasentonsa löytänyt. Maha on siis kokoajan ihan vinon näköinen :D.
 
mariet, mulla on tuota samaa fiilistä. Tuntuu, että on epäreilua esikoista kohtaan kun tulee uusi vauva taloon. Vaikka tottumiskysymyshän se vaan on. Pitää vaan itse tietoisesti ymmärtää se, että esikoiseen pitää kiinnittää huomiota. Se kun saattaa varmaan helposti unohtua pienen vauvan kanssa.

sushen, tosi harmi että oli vähän huono ultrakäynti :( Annettiinko sulle rakenneultrassa jotain lupausta/arvausta sukupuolesta?

Neuvolakuulumisia, ei ollut taaskaan mikään hirveen helpottava tai mukava käynti. Terveydenhoitaja oli TAAS eri, onneksi oli kuitenkin mukava. Mutta mun kaikki kolme sf-mittaani on nyt eri mittaajien käsialaa. Kuinka luotettava se käyrä sitten on? Mitta oli onneksi noussut vähän, mutta vain 1,5cm. Samoin paino noussut vain huimat 500g/3vko. Tarkempaa taulukkoa, edelliset viikolta 27+5 on sulkeissa. (Tehkää tekin näitä!)

Paino 54,9kg (54,4kg)
RR 110/64 (122/63)
Hb 98 (111)
Sf 24 (22,5)
Tarjonta RT (RT)
:heart: 150-160 (140-150)

Terkka ihmetteli kyllä tuota mun kohtuani. Sanoi että "tosi kompakti tää kyllä on, eihän tässä oo muuta kun tää vauva". Ja kyseli sitten lapsivedestä, että onko sitä ollut ultrissa normaalisti. Lääkärin mukaan kyllä. Eli kai sitä sitten on normaalisti... Liikkeet tuntuu kyllä TOSI terävinä nyt, mutta en oo huomannut että vettä olis tihkunut. Huolestuttaa vaan kaikki koko ajan lisää ja lisää. Epätoivoissani itkin neuvolan jälkeen ihan kunnolla, kun en tajua mikä tässä nyt on, onko tässä jotain. Neuvolapsykologille sain myös soitettua aikaa, se on juhannuksen jälkeen. Mun seuraava neuvola on 9.6.

Vaikea tästä raskaudesta on nauttia vaikkei hirveästi vaivoja olekaan, kun huoli on koko ajan niin kova.

Pinsuli ja Himpula 30+4 <3
 
Kiitos tsempeistä kaikille, meillä on ihanan kannustava porukka täällä!

Aloitan vaikka nyt napaisesti omilla kuulumisilla.
Tänään siis oli kontrolliultra paikkojen kypsymisen takia. Ja TYKS:ssa todella todettiin liian aikainen paikkojen kypsyminen, kaulaa n. 1cm jäljellä ja pehmentymistä. Uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen vuoksi sain kortisonipiikin ja huomenna uusiksi piikille. Ensviikolla uusi kontrolliultra.
Vauva oli vielä perätilassa, mutta kasvanut hyvin... Painaa nyt n. 1600g ja arvioitu syntymäpaino (jos viikolle 40 päästään) on n. 3100g, eli juurikin saman verran kuin itse syntyessäni painoin.

Pinsuli ja tiiti
Mikäs teidän vauveleiden painoarvio oli nyt?

Sushen, harmi jos ultra ei ollut arvoisensa.
 
Fiinaliina: Meillä oli viikko sitten ultra, viikkoja silloin 28+5 ja painoarvio 1280g. Samaa käyrää kasvaessa olisi sen 4kg laskettuna aikana. Eli hyvin samoissa kuin isoveli aikanaan.

Pidetään peukkuja että pieni vielä viihtyisi masussa joitain viikkoja ja hyvä että huomattiin tässä vaiheessa tuo paikkojen kypsyminen! Nyt sitten vain rauhallisesti!
 
Fiinaliina: ootko saikulla loppuraskauden? Toivottavasti tosiaan paikat rauhottuis ja tilanne paranis! Pidän kovasti peukkuja. Onko sulla ollut paljon kipeitä supistuksia?

Soitin tänään neuvolaan niin käski seurata tilannetta, jos supistuksia tuntuu nyt viikon aikana lisää niin pitää soittaa uudestaan. Mutta arveli että pienellä vain ollut eilen jumppatuokio:) Sanoi että jos tulee lisää niin sit voi kirjoittaa saikkua, mutta itse tahtoisin vain kuulla kohdunkaulan tilanteen.
 
Niin samaa mieltä kuin sushen että helteet sai kyllä nyt vähäksi aikaa riittää ja olin niin onnellinen tuosta viileästä ja tuulisesta ilmasta tänään :) Ei nyt ihan takatalvi saisi kuitenkaan tulla mutta mitään pitkiä hellejaksoja ei tänä kesänä tarvitse minun puolestani olla.

Laitan nyt tämänpäiväiset neuvolakuulumiset samalla tavalla kuin Pinsuli. Edelliset on 26+3 ja tänään 30+3.

Paino 68,6 (66,7) = +475 g/vko
RR 135/78 (137/85)
Hb 109 (118)
Sf 27,5 (23,5)
Tarjonta RT (-)
Syke +140 (+130)

Painoa on nyt tullut yhteensä 10,8 kg. Jännää, että vaikka viime raskaudessa oli tässä vaiheessa tullut vähemmän niin painoin 30+1 68,7 kg eli melkein tismalleen saman verran kuin nyt. Eli jos suurin piirtein samaan loppupainoon päädytään niin olen ihan tyytyväinen koska siitä on ennenkin päästy omiin mittoihin :) Rautaa olen nyt ollut vähän aikaa syömättä ja hemoglobiini laskee eli pitäisi taas aloitella uudestaan. Seuraava neuvola on 23.6. Silloin on kuulemma sijainen kun oma terkka on lomalla mutta ehkä sen yhden kerran nyt kestää. Kiva että on sitten myöhemmin paikalla kun alkaa nuo käynnitkin tihentymään. Tosi ikävä tilanne tuollainen kuin Pinsulilla että aina on eri terkka paikalla.

Fiinaliina onneksi tuo paikkojen kypsyminen on nyt tiedossa niin osaat elää sen mukaisesti. Toivottavasti pikkuinen pysyisi vielä kyydissä jonkin aikaa. Jänniä kyllä nuo painoarviot :) Itsellä kun ei ole mitään käsitystä minkälainen mötikkä tuolla mahassa on.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Fiinaliina, oliko tuo 1 cm kaulaa mitattuna ultralla? Ja kai nyt tosiaan saikkua sait? Mulla on huomenna äitipolilla kontrolli, juurikin tuon paikkojen kypsymisen vuoksi. Edellisellä kerralla oli tullut kaulaan lisää mittaa ahkeran levon ansiosta. Nyt oon pari viikkoo eläny melko normaalisti, niin saa nähä onko muutosta tapahtunut. ..

Tänne ei oikein kuulu nyt mitään ihmeellistä... Huomenna äitipolille, niin tuun sit raportoimaan kuulumiset.

Pink ja Väinö 28+0
 
Luna, saikkurille jouduin. Ja kävelemistä täytyy välttää, mutta sain luvan osittaiseen työntekoon, koska kuuluun projektiryhmään josta ei ihan noin vain saikulla olla. Mutta kun saan vaan istua niin se sopii. Ja mua on siis supistellut nyt muutaman viikon. Harkkasupparei tulee tosi tiuhaankin, kipeitä vähän vähemmän ja paineen tunnetta on kävellessä.
Miten paljon sua on supistellu?

Mariet
eihän noi kokoarvioit oo kuin arvioita. Juuri syntyi vauva jota arvioitiin just ja just 3kg ja syntyessään painoikin neljä kiloa! Olivat olleet kasvukontrollissakin koko loppuraskauden.
Ompa sulla pitkä tohon seuraavaan neuvolaan, mutta niinpä niitä taitaa olla vähemmän jos ei ole ensisynnyttäjä.

Pinsulilla on tosiaan kurjaa, jos kokoajan terkkari vaihtuu.

Mites teillä muilla vaikuttaa lomat neuvoloihin. Meillä neuvola on just heinäkuun lopusta elokuun alkuviikot kiinni ja joudutaan menemään toiseen neuvolaan, justkun synnytys on ihan lähellä. Harmillista.
 
Fiinaliina ja mariet, joo tuo on kyllä tosiaan hirveän inhottavaa kun on ollut nyt eri terkka :/ Varsinkin ku esikoisen odotusaikana asuin niin pienellä paikkakunnalla, ettei koko paikassa ollut kuin yksi varsinainen äitiysneuvolan terveydenhoitaja. Hänen kanssa tuli sitten bondattua hyvin yhdeksän kuukauden aikana, nyt on vaan jotenkin niin tyhjä ja vähän turha olo noista käynneistä... :/ Mutta niinhän se vissiin välillä on näissä isoissa kaupungeissa. Ei varmaan parane loma-aikaan tää tilanne. Ja mulla on kahden viikon välein neuvolakäyntejä, vaikka oon uudelleensynnyttäjä. Ei ilmeisesti liity tuohon kontrollihommaan mitenkään :) Täällä ei oo vaan vielä siirrytty siihen uuteen neuvolamalliin.

Mulla oli eilen koko päivän ihan järkkykipee maha. Siis nimenomaan maha (ainakin mun mielestä), eikä kohtu. Etenkin ylävatsaan teki tuskaa, se oli turvonnut niin paljon että luulin sen räjähtävän, ja alavatsassakin tuntui pari kramppia. Levossa ja rentoutumalla kuitenkin helpotti, joten en päivystykseen lähtenyt vaikka luulinkin, että noutaja tulee... Onko täällä muita tosi herkkävatsaisia? Tuntuu ettei välillä voi syödä yhtään mitään kun turpoan, tulee kramppeja ja kivistyksiä, vatsa alkaa kurisemaan ja menee sekaisin. Oon nyt ollut viikon verran laktoosittomalla ruokavaliolla (muutamaa lipsahdusta lukuunottamatta, kun en muistanut/tajunnut), ja se on auttanut ihan hyvin. Mitään diagnoosia mulla ei mistään ole, mutta synnytyksen jälkeen aattelin varailla aikaa lääkärille. Viimeks vatsavaivojen takia tutkittu 8v:nä.

Pinsuli ja Himpula 30+5 <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä