Elovauvat 2014 <3 *toukokuussa*

Mäkään en joudu sokerirasitukseen ja mun neuvolantäti syynäs sen lomakkeen tosi tarkoin kun ei meinannu millään uskoa et mulla ei oo aihetta mennä siihen :) Paitsi tietty sitten jos pissaan ilmestyy sokeria.

Vatsalihasten treenistä luulin että vaan suorat on "kielletty" tässä vaiheessa :O Mutta varmaan mä vielä jatkan vinojen keikuttelua sen levypainon kans kun ei tunnu yhtään pahalta :)

Kelassa oli vihdoin otettu käsittelyyn mun hakemukset!! Ei mee varmaan enää monta viikkoa äitiyspakkauksen tuloon :) Onko moni jo saanut sen?

Amuniina & mukula 26+2 :heart:
 
Äitiyspakkaus on tänne jo kotiutunut :) Hirveen isoja vaan oli kaikki vaatteet!

Kuka oli isäpakkaukseen tilannu jonku tosi ihanan isäbodyn, en enää muista mitä siinä luki, mut oli niin kiva teksti että miekin haluun semmosen. En jaksanut kaivaa tietoa noista viesteistä kun oli tullut niin paljon.

) . (
Masu on kyl ottanu kasvuspurttia viimesen parin viikon aikana.
Paino on noussut nyt reippaan kilon verran.
Neuvolalääkärissä olin tänään ja paikat vähän pehmenneet ja kaula lyhentynyt joten kontrolliultra lähipäivinä tiedossa.
SF-mitta oli 26 cm
HB 133, ei ihme kun on ollut virtaa
Vauvan huone on verhoja vaille valmis :)

Ihanaa lämmintä kesäaikaa kaikille!!
 
Kylläpä ärsyttää kun sain kirjoitettua pitkät pätkät, niin eiköhän sitä jotenkin sitten onnistu hävittämään ne kaikki. Voi tietty olla parempi että tää kone sensuroi ne heti suosiolla. Mutta lueskelemassa olen käynnyt vaikka kirjoittamiseen ei tunnu usein aikaa löytyvän...
 
Mä meen torstaina toiseen sokerirasitukseen, mutta olenkin riskitapaus. Ekassa raskaudessa paasto rasituksessa koholla ja isällä diabetes. Meillä näköjään esikoinen hoitaa tän sairastelun, niin ei mun tarvi hakea saikkua. Oikeesti alkaa ketuttaa, taas kuumeessa ja sunnuntaina loppui kuuri. Olisko kahdeksas kuume-episodi tammikuusta laskien?

Kaisa-Tuulikki 25+5
 
Mullakin tuli äitiyspakkaus toissa viikolla:) Oon tykännyt kovasti!
Tilasin sen heti kun neuvolasta sain paperit ja pakkaus tuli kahdessa viikossa.

Tänään oli neuvola ja sf-mitta oli kasvanut viime kerran arvon mukaisesti ja hyvin piirtyi käyrä kuten pitikin, huojensi paljon (viimeksi rv 23 mitta oli 18 ja nyt rv 27 mitta oli 23).
Neuvolan tätikin sanoi heti kun tuli huoneeseen että sullahan on maha pyöristynyt hyvin:)

Muutkin arvot olivat hyvät, hemoglobiini 125, verenpaine 97/62, paino oli "laskenut" 1kg mutta se on mittausvirhe kun viimeksi oli farkut ja saappaat jalassa ja sitä edellisellä kevyemmät vaatteet ja nyt vain mekko ja ballerinat. Kotona oon painoa seurannut niin noussut hitaasti ja varmasti:) rv 8 jälkeen on tullut 6kg. Vähän saa kyllä tulla ylimääräistäkin mun puolesta, vähän syksyllä kai suru laihdutti.

Viime viikolla kävin sokerirasituksessa. Mulla se on varmaan iän vuoksi ja neuvolassa sanottiin että kaikki joilla pco niin joutuu sekä alkuraskaudessa että nyt puolen välin jälkeen. Itselle onneksi ne on olleet helppoja, ei ole tullut paha olo. Alkuraskaudessa arvot oli 4.7/3.8/4.2 ja nyt toisessa 4.5/6.9/5.4 eli hyvät onneksi. Tsemppiä kaikille keillä se on vielä edessä!

Miten teillä on neuvolalääkäreitä? Fiinaliina oliko sulla jostain erityisestä syystä neuvolalääkäri? Mulla oli ensimmäinen rv 13+ ja en ees tiedä millon seuraava. Rv 36?

Toivottavasti fiinaliina kontrolliultrasta saat hyviä uutisia ja Pinsuli tsemppiä ultraan myös sulle!!

luna 27+1
 
Luna, mulla oli nyt kolmas neuvolalääkäri ja sit on vielä se synnytystapa-arvio rv 36. Meillä ei olla vielä siirrytty niihin uusiin malleihin, joissa neuvolalääkärillä käyntejä on vähenetty.
Kiitti tsempeistä - totisesti toivon, ettei paikat ole siinä mallissa, että joutuis saikulle saatika petilepoon. Ei kyllä millään antais työaikataulut saikulle myöden.
 
Tsemppiä Kaisalle sokerirasitukseen!

Mä en pitänyt siitä sokerikokeesti - litku ei sinänsä pahaa ollut, mutta sen vetäminen nopeesti tyhjään mahaan sai vähän ällön olon aikaan. Ja se odottelu oli ihan perseestä. :D
 
Pitääpä alkaa tekemään noita vinoja vatsalihaksia, jos ovat sallittuja. Hitsi kun olen nyt ilmeisesti käsittänyt väärin..

Sokerirasitukseen mun pitäisi ainakin iän puolesta siis mennä, mutta olkoon nyt näin, kun siitä ei ole puhuttu. Siis BMI oli aluksi vähän korkea, ehkä 26, mutta ei pahaa ylipainoa siis. Siitä johtunee varmasti, että kiloja ei onneksi ole tullut paljonkaan.

Mulla oli pari viikkoa sitten eka neuvolalääkäri eikä mitään tietoa onko vielä käyntejä tulossa. En ole itse ottanut selvää enkä nyt muista mitä neuvolassa on puhuttu, UPS.

No tällaista tällä kertaa..

Elythia ja juniori 28+0? (vai laskinkohan taas väärin... En meinaa pysyä laskuissa..)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tämänpäivän kirjoittelulla olisi parempi tuuri, eikä teksti häviäisi taivaan tuuliin...
Mulle on sanottu että liikkua voi ja lihaskuntoa harjoittaa sen mukaan mikä tuntuu hyvältä eli olen myös tehnyt vatsalihaksia ihan huoletta, tietysti tahti on huomattavasti hidastunut ja toistot vähentyneet eli sen oman olotilan mukaan. Spinning ja crossing tunneilla olen vielä myös käynyt säännöllisesti, tosin tällä viikolla on jäänyt väliin sairastelun takia. Jännä oli huomata sellainen asia kun olin sunnuntain ja maanantain lähes syömättä, vähän sain pakotettua itseni jotain syömään, niin verensokeria mitatessa paastoarvot olivat korkeammat kuin koskaan. Elimistön sokeriaineenvaihdunta kun ei toimi niin maksa alkaa tuottamaan sitä sokeria vereen jos sitä ei tule ravinnosta, mulla siis radi ja luultavasti joudun sen kanssa kohta insuliinin käyttöön. Paastoarvot nousee lähes joka aamu liian ylös, ruokailujen jälkeiset arvot puolestaan ovat olleet tosi hyviä ja kun tuohon paastoarvoon ei pysty kauheasti itse vaikuttamaan.
Luna:lla ollut kyllä ihan todella hyvät arvot rasituksessa.
Mä alkujaan jouduin rasitukseen iän ja isäni kakkostyypin diabeteksen takia ja tässä raskaudessa sitten automaattisesti kun edellisessäkin oli insuliinihoitoinen radi.

Painoa tullut n. 8 kg, luulisin sen olevan ihan normaalin verran, tosin musta tuntui että tuossa rv 22 -> se yhtäkkiä nousi huimasti, nyt on taas tasoittunut ehkä se johtu tuosta radista ja sen mukana tarkemmasta ruokavaliosta

Tänään taitaa tulla tasan 29 viikkoa täyteen...
 
Täällä taas vaihteeksi se ultra takana. Painoa oli tullut Himpulalle puolessatoista viikossa lisää 293g (painoarvio oli 1329g), mikä on oikein hyvin. Kaikki mitat oli muutenkin kasvaneet, pään lakimitta oli taas viikkoa isompi, pään ympärysmitta just viikkoja vastaava, reisiluun mitta viikkoa pienempi. Se vatsanympärys oli nyt myös vaan ihan vähän yli viikkoa pienempi. Eli tosi hyvin kasvaa :) Yks kontrolliultra kuitenkin vielä on, 12.6. Ihan vaan, että saadaan hyvä kasvukäyrä aikaiseksi. Mutta ehkä tässä on nyt ihan hyvä huokaista (jos uskaltaa :D).

Tsemppiä Fiinaliina tulevaan kontrolliultraan! Ja kaikille joilla on sokerirasitus tulossa, mun ei ole onneksi tarvinut tehdä sitä.

Pinsuli ja Himpula 29+6 <3 Huomenna poksuu kolmekymppiset!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: luna_82 ja MiNalo
Niin ja hienoo Luna että sf-mittasi oli kasvanut hyvässä käyrässä! :) Mäkin jo odotan maanantaita kun on neuvola ja sf mitataan taas kolmen viikon jälkeen.

Meilläkin muuten mennään vielä tuossa vanhassa neuvolamallissa. Sen verran tiheeseen alkaa tulla näitä neuvolakäyntejäkin.
 
Mitä te tarkoitatte vinoilla vatsalihaksilla? Mun oli pakko tänään salilla kokeilla vinojen tekemistä niin,että olin selinmakuulla kädet niskan takana ja kurkottelin vastakkaiseen polveen kyynärpäällä. Samanlainen sidekudosharja muodostui suoriin vatsalihaksiin kuin normaaleja istumaannousujakin tehdessä. Eli niin en mä ainakaan pysty enää tekemään vinoja.
Salilla myös reiden lähettäjien tekeminen laitteella tuntui kipuna häpyluussa. Eli myös ne täytyy jättää tekemättä.

Lantionpohjan lihaksia ja syviä vatsalihaksia tarvitsee paaaaaljon myös synnytyksen jälkeen,esim. Virtsaa pidättäessä. Eli niitä kannattaa ihan ehdottomasti tehdä nyt ja aina!

Mä olen aina luullut,että saikkua saa suht helposti raskaana... Onpas teillä nihilistejä terkkareita ja lääkäreitä. Lisää valitusta ja vaivoja vaan kehiin,niin luulis saikun irtoavan... Saikun yrittämistä ei oo vielä tarvinnut edes kokeilla. Ei viime raskaudessakaan. Mutta en jaksa uskoa sen olevan täysin mahdotonta. Ja mulla on tällä hetkellä 90% toimistotyö.
 
Iltaa kanssaodottajille! Mun on pakko kysyy teiltä nyt vauvan liikkeistä..Musta kun on tuntunut muutaman viime päivien ajan siltä kuin liikkeet ois vähentyneet tai ainakin vaimentuneet. :confused: Ennen vauva potki ja myllersi masussa melko rajustikin, etenkin iltaisin ja aamuisin. Mutta nyt en mielestäni ole tuntenut sellaisia kunnon megapotkuja (niin että koko maha hytkyy :D) muutamien viime päivien aikana..Pistää huolestuttamaan hieman, joten kiinnostaisi tietää onko kukaan muu samoilla viikoilla menevä huomannut mitään samansuuntaista. Mietin sitäkin vaihtoehtoa, että olisiko vauva vaihtanut asentoa niin radikaalisti että liikkeet tuntuu yhtäkkiä eri paikassa ja eri tavalla kuin ennen?? Hikka muuten on tällä vauvalla ahkeraan, monta kertaa päivässäkin välillä! Se tuntuu ainakin semmoisina nykäyksinä ihan tuolla alavatsalla, ikään kuin selkärangan puolella. :D No joo, mut nää nyt on näitä. kyllähän sitä huolen aihetta kaivaa milloin mistäkin kun on raskaana olosta kysymys.

Sairaslomista oli puhetta. Minähän oon nyt ollut pääsiäisestä lähtien yhtäjaksoisesti pois töistä. Oon siis hoitoalalla ja vielä sellaisella osastolla, jossa hoidetaan raskaita potilaita. Siitä huolimatta olen saanut sairaslomaa vain pienissä pätkissä ja on tuntunut siltä kuin joutuisin oikein kerjäämään sitä. Ja se kun on vastoin mun luontoani, että kerjäämällä kerjään oikeuden olla pois töistä. Vaikka samalla tiedän etten enää tosiaankaan kykene siihen työhön näitten vaivojeni kanssa. Nyt viime kerralla äitipolilla oli vielä sen verran ajattelematon lääkäri, että kirjoitti mulle sairasloman jatkoa 25.5. asti ja seuraava käynti äitipolilla on sitten 27.5. Eli nyt mun pitäis mennä pariksi päiväksi yhtäkkiä töihin. Kyseinen lääkäri oikein sanoi, että "voinhan minä käydä kokeilemassa, pystynkö vielä työntekoon vaiko en." Kyllä pistää suututtamaan! Nyt sitten hirveä ongelma mulla tässä et mistä ruinaan lääkärin todistuksen noille kahdelle päivälle kunnes sitten taas meen kerjäämään ja valittamaan sinne polille. Ja huvittavinta tässä koko asiassa on se, että mulla alkais 4 viikon kesäloma ens viikon jälkeen. Eli kyllä se sairasloma kuuluisi nyt kirjoittaa sinne äitiysloman alkuun etten joudu lomia pitämään tässä noin kuukauden sairaslomalla olon päätteeksi. Se ei tuntuisi yhtään reilulta! : /

Pinsulille piti sanomani, että ihanaa kun vauva oli kasvanut hyvin! :) Toiset vauvelit ne vaan on pienempikokoisia!

MiNalo ja natiainen 28+1
 
sushen, noin siinä odotusoppaassa nimenomaa neuvotaan tekemään vinoja vatsoja o_O Tosin huomasin itsekin eilen, että se voimakas harja tosiaan tulee vatsaan jos niitä tekee. Mutta jollain noita lihaksia pitäis saada vahvistettua... Ei kyllä tuntunut mukavalta.

MiNalo, mullakin on välillä sellaisia päiviä, että tunnen vaan semmosta möyryntää, enkä niinkään mitään kovia ja teräviä potkuja. Näillä viikoilla sanoisin sen johtuvan just tuosta vauvan asennon vaihtumisesta :) Meillä tunnutaan majailevan tiiviisti RTssä, mutta kylkeä kyllä käännellään ja välillä potkitaan selän puolelle. Täälläkin vauvalla on hikka noin kerran päivässä (tai ainakin niin usein minä sen huomaan :D). Mulla se tuntuu nykäyksinä tuolla ihan ihan alavatsassa, melkein häpyluussa.

(.) MIKSI mun maha ei kasva?!?! Tai siis mun silmiin se tuntuu kasvavan, eikä se mun mielestä näytä mitenkään pieneltä, mutta kun vertailee noita masukuvia, niin taas näyttää kun se olisi pienentynyt kahden viikon takaisesta :( Toki kuvakulma vaikuttaa yms, mutta ottaa kyllä niin päähän. Mulla oli esikoisesta paaaaljon isompi maha näillä viikoilla... Mutta oli siellä kyllä isompi vauvakin. Ja esikoisesta mun maha oli kaikki tuossa edessä, nyt sitä on tuolla sivuilla, ja se tuntuu enemmän levenevän kuin ulkonevan. Ihanaa :D Mutta silti. Ärsyttää.

Pinsuli ja Himpula 30+0 *poks* !! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Eilen oli sokerirasitustesti. Meni luultua paremmin ja olokin oli ihan ok koko testin ajan, mitä nyt vähän heitti päässä heti sen litkun juomisen jälkeen. Arvot olivat sitten 4,7, 8,6 ja 7,4, joten tällä kertaa taisin päästä ilman radia. Esikoisesta tuo tunnin arvo oli 10,3 ja kahden tunnin 9,8, joten niihin nähen paljon paremmat. Ajattelin silti kysyä neuvolasta niitä neuloja tuohon sokerimittariin, jotta voin itse kotona vähän seurailla sokereita.

Me saatiin viime viikolla se äitiyspakkaus ja nyt oon saanut pyykättyä kaikki vaatteet sieltä. Vielä pitäisi järjestellä pienimmät vaatteet lipastoon ja isommat laatikkoon. Esikoisen kohdalla sain heti laitettua kaikki vaatteet lipastoon, mutta nyt kun esikoinen ja tämä tuleva jakavat saman lipaston, niin pitää säilyttää isommat vaatteet muualla. Mie kyllä tykkäsin taas noista uusista äitiyspakkausvaatteista. Ihanat ne orava kuviot ja muut metsä-aiheiset. :)

Liikkeistä vielä, että täälläkin on välillä vähän hiljaisempia päiviä tai sitten olen itse niin paljon liikkeellä, että en vain huomaa liikkeitä. Mutta sitten toisinaan on vilkkaampia päiviä ja möyryntä alkaa jo heti aamusta. Niin kuin äsken tuntui todella ikävältä tuo liikkuminen, koska tuntui, että tulee mahasta läpi. Olisi hauska tietää miten päin tuo pikkuinen mahassa on, että onko se jalka, pää vai peppu joka tuntuu. :)

Peppi1981 ja Vilperi 27+3
 
Viimeksi muokattu:
Sushen
Täällä sairasloman kanssa sama juttu - lääkäri ennemmin tuputtaa kuin panttaa sitä. Ja itsekin sanoi, että jos loppuaikana tuntuu tukalalle niin hän voi ennemmin kirjoittaa sairaslomana, ettei tarvitse pitää omia lomia ennen vauvan syntymään vaan voi sit vauvan kanssa olla vielä kesälomankotona, kun mammaloman päätteeksi :).

Pinsuli, oikun ihania uutisia ultrasta teille =) Ja kiitos tsempeistä!
Ja se mahan koko ei kerro kaikkea. Mähän saisin olla huolesta hulluna kokoajan, jos se mahan koko kertois jotain vauvan koosta!! Mulla on niiiiin pieni masu, vaikka nyt onkin viimein ottanu kasvuspurttia. Mutta jos alkaisin omaani vertaamaan noihin masupinon kuviin, niin en nukkuis öitäni. Eli älä säkään vertaa <3


Vatsalihaksista
mullekin treeniohjaaja sanoi, että niitä vinoja just tolla mallilla kun sushen on tehny.

Minalo
Täälläkin, liikkeet hieman rauhoittuneet. Tosin tää vauva ei oo ollu missään vaiheessa mikään ihan hurja myllertäjä. Hikka tuntuu täälläkin useasti :)

Peppi
Kiva, että siellä rasitus meni hyvin ja arvot kohdallaan =)
 
Liikkeitä tosiaan kannattaa seurailla, käsittääkseni sillä ei ole merkitystä kuinka voimakkaina ne tuntuu vaan pääasia että niitä tuntee riittävästi päivän aikan. Paljonhan sen vauvan asento vaikuttaa tuntemuksiin ja mihin suuntaan potkut suuntautuu, esim. istukka hieman vaimentaa liikkeitä. Se on kamala tuntemus kun huomaa ettei vauva ole liikkunut eikä liiku ja vielä karmeampi kuulla ettei vauvassa ole enää elämää, en halua ketään pelotella mutta mun kohdalla tämä kulkee aina mukana kun olen yhden enkelivauvan saanut( syntyi rv 35+6). Onneksi näitä sattuu kuitenkin aika vähän...

Sairauslomista ollut puhetta, silloin kun itse olen ollut töissä odotusaikana, niin ei ole tullut mieleenkään pyydellä saikkua varsinkin kun olen ollut sellaisessa kunnossa että töitä on voinut tehdä. Kerrankin lääkäri sanoi että sano vaan jos tuntuu ettet pysty olemaan töissä niin kirjoittaa saikkua eli aika helpolla sitä olisi saanut.

Ihana aurinkoinen päivä taas tulossa, nautitaan siitä!! Nämä keväiset/kesäiset ajat ovat erityisesti sellaisia milloin nautin siitä kun saan olla kotiäiti.
 
MiNalo onpa ihmeellinen lääkäri? Mulle se lääkäri ihan itse totes että työnteko ei tuu tosta enää helpottuun ihan pelkästään kasvavan vatsan vuoksi kun kaikki siirrot ja käännöt täytyy tehdä sen vatsan takaa. Ja kirjoitti sen 62 päivää sairaslomaa. Oon tosiaan sh:na raskaalla vuodeosastolla. Sanot että pelkäät jo potilasturvallisuuden puolesta kun ethän sä voi enää esim. napata kiinni horjahtelevia potilaita tai muutenkaan toimia noissa äkkitilanteissa. Ja jos se ehdottaa että et tee niitä juttuja, niin kysyt että ootko sä sen lääkärin mielestä sitte tosiaan työkykynen jos et pysty tekemään sulle kuuluvia töitä. Argh että mua ärsyttää sun puolesta :mad:

Vatsalihaksista, mun käsittääkseni selällään tehtävät vatsat ei enää tässä vaiheessa ois suotavia. Mä kyllä suosittelen sitä levypainon (tai kahvakuulan) keikuttelua. Siinä vaan täytyy se asento himmata tosi tarkkaan että ottaa kunnolla sinne kylkiin. Sitte ihan risti-istunnassa vaikka pikku paino rinnalla vartalon kääntäminen puolelta toiselle ottaa ihan kivasti vinoihin. Mun täytyy etsiä tuolta webin syövereistä juttu joka jäi mieleen.

Liikkeistä, mulla ne hiljeni huomattavasti jossain viikolla 22-23. Vauva oli ennen sitä perätilassa ja silloin pyörähti poikkitilaan johon se nyt on jämähtäny. Liikkeet tulee enimmäkseen sinne kohdun keskelle niin ei ne sieltä tunnu niin hyvin. Toki välillä venyttelee niin että kyljet on kovilla, mutta sellasia potkupotkuja ei oo nyt aikoihin tuntunu.

Amuniina & mukula 26+4 :heart:

Lisäys, tässä tämä vatsalihaslinkki: Äitiys liikuttaa: Vatsablokkaus osa 1: Vatsalihastreeni raskausaikana
 
Viimeksi muokattu:
AMUNIINA Kiitos tuosta linkistä. Juuri noita liikkeitä olen nähnyt suositeltavan muuallakin ja omassa kuntosalitreenissä on vähän muunnellusti muiden liikkeiden yhteydessä näitä. Muita en nyt enää ajatellutkaan aloitaa, vaikka sitten saisikin. En halua riskeerata. Ja jos ymmärsin oikein jonkun sanovan, että vinot vatsalihakset on sama kuin syvät vatsalihakset, niin niinhän se asia ei sentään ole. Mutta saatoin ymmärtää väärinkin. :)


Elythia ja juniori 28+2
 
Kaisa-Tuulikki: Minullakin on painoa tullut vähän enemmän kuin esikoista odottaessani, mutta silti selvisin sokerirasitustestistä. En tiedä vaikuttaako minun kohdalla ainakin se, että olen viime aikoina liikkunut aika paljon eli käynyt kävelemässä. Olen myös koittanut syödä herkkuja vähemmän paitsi jäätelöä on nyt lämpiminä päivinä mennyt joka päivä, sitä kun on mukava syödä juuri lenkillä. :)

En tiedä johtuuko tämä sitten huonoista selkälihaksista, mutta en jaksa kauaa seisoa paikoillaan vaan melko heti alkaa särkemään selkää. Pitää kävellä tai istua, niin selkä kiittää. Olen suunnitellut tänään käyväni bussilla vähän kauempana olevassa kaupassa esikoisen kanssa, mutta nyt kyllä mietin, että pitäisikö sittenkin kävellä vähän lähempänä olevaan kauppaan, vaikka sekin vähän hirvittää lonkkakipujen takia. Voi kun noissa busseissa olisi istumapaikat vaunupaikoilla, niin se helpottaisi paljon. Joissain busseissa on, mutta viime aikoina sellaista tuuria minulle ei ole sattunut. En tiedä voisiko tuolle selälle vielä tässä vaiheessa tehdä jotain, jotta koko kesä ei menisi vain tässä lähialueella pyörimiseen, kun ei bussilla pysty liikkumaan.

Peppi1981 ja Vilperi 27+4
 
Tsuumailin tuossa uutta masukuvaa ja lisäsin tonne ketjuun. Hirveen vähän kasvanu.

Mun mies hermostui eilen kun mä olin ostanu Pepsi Maxia :D Jos me joskus juodaan limsaa, se on aina sitä normia, ei mitään lightiä, niin nyt mies uskoo että ne keinotekoset makeutusaineet on haitaksi vauvalle. Mäkin vähän menin hämilleni, mutta ei kai missään oo kielletty Pepsi Maxia? Hassu mies.

Miltä teillä tuntuu pyöräily? Mä sain eilen kaivettua pyörän varaston perältä ja kuvittelin sen olevan tosi leppoisaa touhua. Yllättäen alavatsalla tuntui lähes koko matkan ajan ikävä paine ja kun vähänkin ponnisteli ylämäessä alkoi supistamaan. Äägh.

Amuniina & mukula 26+5 :heart:
 
Heip!

Minä täällä tuskastelen vähäisiä liikkeitä, tai oikeastaan olemattomia liikkeitä! Nyt on kaksi päivää kulunut eikä mitään elämää tunnu vatsassa olevan! Eilenkin ennen nukahtamista tönein mahaa jokapuolelta pitkän aikaa, mutta ei mitään liikettä! Nyt aamulla puolen tunnin tönimisen jälkeen alkoi liikkumista ja potkuja kunnolla tuntumaan. Huojentavaa tietty eikä tarvii sykkeitä lähtee kuunteluttaa! Mutta samalla ärsyttävää :/

Me lähdetään koko konkkaronkka koirinemme ja kissoinemme mökkeilemään viikonlopuksi! Ainakin lämmintä keliä on lupailtu :)

Joten mukavaa viikonloppua kaikille!

SR 29+0
 
Amuniina, ihana mies sinulla - huolehtivaisuuttahan tuo osoittaa. Munkin mies on vähän hössö pikkuasioiden kanssa, mutta oon sen antanu hössöttää, se on se sen tapa osallistua ja huolehtia vauvasta jo raskausaikana.

Pyöräillyt mä olen vielö runsaasti, se ei ihme kyllä oo aiheuttanu mulle supistuksia.

Suklaarusina, hyvä että sait lopulta kuitenkin vauvan liikkeitä kiinni, ehkä hän vain oli välillä semmoisessa asennossa, että et tuntenut niitä. Ihanaa mökkeilyä, loistava ilma olla maalla!

Kivitasku, hirvittävän raskaalta kuulostaa ajatus menettää oma lapsi ja vielä noin isoilla viikoilla :'(

ON
Sain sen kontrolliultra-ajan maanantaille klo. 8 aamulla. Huomasin, että neuvolakorttiin oli lääkäri merkinnyt kaulan pituudeksi VAAN 1CM ja että paikat ovat pehmentyneet....
Onko kellään kokemusta, että täytyyks tässä oikeesti huolestua, et synnytys alkais liian aikaisin???
 
Minä pyöräilen vielä aika paljonkin. Tai en nyt ehkä kilometreissä mutta työmatkat kuljen kokonaan pyörällä koska kävellen en enää jaksa :D. Autoa ei ole ja julkiset ei kulje joten pakko pyöräillä jos töihin meinaa :). Pari kuukautta takaperin mies nosti vähän ohjaustankoa ylöspäin joka helpotti kummasti. Helposti pyöräillessä kyllä alkaa supistamaan mutta ei haittaa.

Mulle neuvolalääkäri sanoi että on tavallista että kohdunkaula lyhenee näillä viikoilla. Siitä ei kuulemma tarvitse olla huolissaan. Jos taas paikat pehmentyvät tai aukeavat niin pitää katsoa. Ehkä Fiinaliina siksi sinulla on se kontrolliultra. Olen myös ymmärtänyt että ultraamalla tuo kohdunkaula on aina jotenkin mystisesti pidempi kuin "käsikopelolla". En tiedä miksi...

Täällä on tänään bongattu ensimmäinen hikka <3

-tiiti 29+2-
 

Yhteistyössä