Elovauvat 2014 <3 *huhtikuussa*

Mariet,
huomaspa masun kasvuspurtin hyvin kun oli verrokkikuva vierellä. Vaikka eipä sullakaan vielä kauheen iso masu kyl ole :)

Mammuttisi
Täälläkin asukki on ollu suhteellisen rauhallinen. Maha kyllä kuplii suuntaan jos toiseen, kun tyttö sille päälle alkaa, mutta aika rauhaksiinkin se siellä osaa majailla =)

Peppi
Mullekin on hirveen tärkeetä, että mies tulee synnytykseen mukaan (ja onneks se on tärkeää myös hänelle itselleen). Toivottavasti tekin saatte sumplittua esikon hoidon niin, että miehesi pääsee mukaan!


Luna, onko sulla jokin kontrolliultra ton pienen SF-mitan takia?

Elythia
uskoisin, että ihan vaan sen takia, kun ollaan tultu raskaaksi vuonna 2013 niin sit se on automaattisesti meillä se vuoden 2012 verotus.

Kaisalle tsemppiä huomiseen RU:aan!

Onko kukaan ajatellut tehdä miehelleen ''isyyspakkausta''? Mä ajattelin rustata jonkun kivan piristyksen hälle. Ja kuulisin mielelläni vinkkejä myös muilta, jotka on aatelleet semmosen tehdä =)

ON
Eilen kävästiin miehen kanssa vielä vähän vauvanvaateostoksilla, on se vaan ihanaa kun nyt niitä saa hypistellä ja ostella :) Ja tarttui mukaan myös tuttipullo ja pari tuttiakin :heart: Vakuutuksenkin oli mies eilen käynyt ottamassa, eli sitäkään ei tarvi enää ressailla.
Pinnasängyn maalausoperaation sain valmiiks myös ja sänky koottiinkin jo tohon meidän makkarin nurkkaan odotteleen, että sinne löytyy nätit petivaatteet, patja ja verho :heart:
 
Kelan tuet menee siksi vuoden 2012 verotuksen mukaan, koska 2013 vuoden verotus ei ole vielä loppuunkäsitelty. Eikös niitä veroilmoituksia nyt vasta oo palauteltu? Niitä joissa ilmoitetaan kilometrit yms? Ainakaan mä en saa verotuspäätöstä kuin vasta syksyllä!

Koskee siis kaikkia kelan tukia. Mä haen nyt sairaspäivärahaa ja täytin hakemuksen netissä, siellä olikin valmiina minkä mukaan ne laskee päivärahan.

Ja mun mielestä kelalla katsotaan automaattisesti se parempi tulo, jos edellisestä vanhempainrahakaudesta on alle kolme vuotta. Olipa se sitten edellistä kautta edeltänyt tai vuoden 2012 verotus.
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille elomammoille!

Kiva että muillakin vaivana kiukkukohtaukset ja joo-o muksuihin sitä tulee purettua ja mieheenkin,äkisen leluista pitkin lattioita, kun ulkovaatteet jää lojuun lattialle ja valitan että " haluatteko tosiaan että äiti on sairaalassa seuraavat 14 viikkoa pakkolevossa kun lennän noihin rojuihin" jne..sitten seuraavassa välissä taas halitaan/suukotellaan. Muuten vointi hyvä,väsyä on edelleen vaikka hb ihan ok..

Äit.nlassa kävin tänään;
Rv 23+2
Paino +521g/vk(yhteensä tullut n.7,5kg)
rr 117/68
pissa puhdas
hb 124
sf-mitta 21
Vauvan syke 142.
Seuraava käynti vasta kesäkuussa jos sitä ennen ei tule tarvetta,mainitsin noista rasituksessa tulevista supisteluista ja kivuista,pitäs vaan ottaa rauhallisemmin ja sitten ois tuo lääk.nla jos rupeaa levossakin supisteleen..nyt myös oikea lonkka ruvennut vihoitteleen..Tuntuu jotenkin hurjalle noin pitkä väli, 7 viikkoa..

pikku-uikku ja kyytiläinen 23+2
 
Heippa kaikille, ihan uutena uskaltaudun kirjoittamaan ekaa kertaa tähän ryhmään. Olen suurperheen äiti, jonka vanhin lapsi on 11 vuotias ja nuorin kohta 2v ja odotetun maha-asukin laskettu aika on 6.8. Neuvolassa en ole vielä käynnyt kuin kerran, se oli silloin 11 viikolla ja samalla oli lääkärikäynti, sovimme terkkarin kanssa että tulen sitten seuraavan kerran kun minusta siltä tuntuu ja nyt tulevana perjantaina onkin sitten seuraava aika. Olen käynyt kyllä jo molemmat ultrat ja edellisessä raskaudessa oli raskausdiabetes, niin sen takia kävin myös sokerirasituksessa jo 13 viikolla ja nyt täytyisi varata taas siihen aika. Onneksi edellisellä kerralla oli sokerit kohdillaan. Minulle tämä diabetes tulee vahvasti perintönä vanhemmilta eli painon kanssa sillä ei ole ollut tekemistä olen siis normipainoinen, tässä raskaudessa tosin paino noussut jo 7,5 kg mutta luulisin sen oleva normaalin rajoissa. Kelan laput saan täytettäväksi sitten perjantaina, äitiyspakkausta en meinannut ottaa kun noita pieniä vaatteita on jemmassa ihan riittämiin.

En tiiä kuinka paljon täällä on ollut puhetta liikkumisesta, kun olen satunnaisesti käynyt lukemassa ajatuksianne ja ajattelin että jos kirjoittaisin itse niin ehkä tulisi tiiviimmin seurattua myös teidän muiden odottajien raskauden etenemistä. Mutta siitä liikunnasta: Itse olen ollut aika aktiivinen kuntoilija ja siksi minua kiinnostaa miten te muut olette pystyneet liikkumaan? Pystyin vielä 19 viikolla juosta 8 km rauhalliseen vauhtiin mutta kun juoksemiseen tuli 3 viikon tauko niin sen jälkeen juokseminen ei enään luonnistunut toisin sanoen alkoi alavatsassa tuntumaan ikävästi, mutta olen vielä pystynyt käymään spinning- ja crossingtunneilla ja joissakin jumpissa myös tosin joutuu jo hidastamaan tahtia ja kun nämä alkaa tuntua vaikealta niin vielä on uiminen jota olen pystynyt aikaisemmin harrastamaan lähes loppuun asti. Tämä liikunta on siis minulle sellainen henkireikä minkä voimalla jaksaa. Yleensä liikun 3(-5) kertaa viikossa, oisi kiva kuulla muiden kokemuksia liikunnasta.

Alkaahan tää elo silti olemaan mahan kanssa jo sellaista puhinaa ja ähinää ja lisäksi on hiivatulehdus josta en millään meinaa päästä eroon, jouduin muutama kuukausi sitten syömään antibiootti kuurin ja aina sellaisen jälkeen saan riesaksi hiivatulehduksen, jos jollakin on hyvin vinkkejä siitä eroon pääsemiseksi niin niitä otan riemulla vastaan. Apteekin lääkkeet auttaa vain parin viikon ajan ja vaiva palaa takaisiin...

Kivitasku ja tyttölupaus rv25
 
Fiinaliina ei oo mitään kontrollia kun 18 osuu kyllä siis sinne rajojen väliin. Oisko alaraja 23 + 0 17cm ( korjatkaa jos oon väärässä). Eli siis neuvolan tädin mukaan sf-mitta on ok ja sitä yleisesti vain seurataan että miten käyrä alkaa muodostua.
Ja mun mielestä sitä ei ees mitattu ihan häpyluusta:) Mutta toki ois aina huojentuneempi olo jos menis keskikäyrällä.

Mitä teillä muilla on ollu sf-mitat?

luna 23+2
 
Nimestä piti vielä kommentoida, että meillä tuli taas molemmilla kalenterista esiin yksi nimi, joka oli ylitse muiden. Samalla tavalla kävi esikoisen nimenkin kanssa. Toinen nimi tulee sitten jomman kumman suvusta, mutta siitä keskustellaan vielä ;)
 
Tervetuloa kivitasku! :flower: Kertoisitko vielä ikäsi, monesko lapsi on tuloillaan ja missä sairaalassa synnytät, niin saadaan noi sun tiedot kondikseen :) Tuosta liikunnasta, kyllähän se pakostakin jossain vaiheessa raskautta varmasti rupee tökkimään, ja pitää vähän höllätä tahtia. Mä olen liikkunut tosi huonosti koko raskauden ajan iskiaskipujen takia, mutta nyt oon ottanut itteeni niskasta kiinni ja niistä kivuista huolimatta pakottanut itseni esikoisen kanssa lenkille ja ulkoilemaan. Se tuntuu vähän jopa auttavan! :) Olis niin kiva päästä käymään vesijumpissa ja tällaisissa, mutta en tiedä antaako rahatilanne periksi...Ja siellä äitiysjoogassa käymistä jatkan tässä piakkoin :)

luna, mun sf-mitta oli viime neuvolassa 23+4 20cm.
 
Moikka!

Siis mullehan alkaa paniikkia iskeä kun täällä perätiloista puhutaan. Luulin, että vauva kääntyy joskus ihan loppuvaiheilla. Meidän nappula ainakin potkii joka suuntaan. Usein just viistoon, eli tuntuu oikealla ylhäällä ja vasemmalla alhaalla. Joskus tuntuis olevan suoraan pystyssäkin. Enimmäkseen toi oikea ylä - vasen ala viisto. En tiedä yhtään miten päin möyrii...

Mä en noista supistuksista tiedä. Ei mulla ole ollut mitään synnytyssupistuksilta tuntuvia, mutta mulla menee kramppiin tuolta alamahan pohjalta sellainen yksi kohta aika usein. Siis vetää kovaksi, muttei satu. Aivan tuolla mahan pohjalla edessä se tuntuu. Joskus se tulee esim. rappujen kiipeämisen jälkeen tai kun nousen tuolilta ylös. Veikkaisin jotain lihasjuttua, mutta enpäs tiedä. Vielä kolmisen viikkoa ultraan, kai ne siellä jotain näkee sitten.

Meille on tulossa Emmaljungan City Crossit! Kokemuksia?

Sushen Muakin vaivaa jano. Eilen join litratolkulla vettä ja olisin voinut juoda koko ajan. Tänään ei ole onneksi vaivannut.

Mua vaivaa myös jonkin sortin flunssa ja masu on sekaisin kun oon syönyt nyt viikon rautatabletteja. Niistä voimistu olo kummasti, mutta nyt on alkanut masu vaivata. Samaa ongelmaa muilla?
 
SookyS: Meillekin tuli city crossit. Ostin käytettynä mutta ihan asiallisessa kunnossa ovat. Niissä on sellainen babylift-koppa. Se quadrolift (vai mikä nyt onkaan) tuntui musta niin pieneltä ja ahtaalta. Ja saahan noihin sen citykopankin ostettua jos tuntuu kaipaavan. Sit hommasin kärryjen runkoon sopivan turvakaukalon ja sille sen adapterin. Tuo nyt oli mun mielestä vähän ehkä turha juttu mutta tuleepahan kokeiltua :). City crosseihin päädyttiin niiden pienen koon vuoksi. Meillä kun on sedan-mallinen auto niin mahtuu paremmin kyytiin. Mutta siis käyttökokemuksiahan mulla ei vielä ole, mitä nyt olen vähän tuossa eteisessä kokeillut ;).

-tiiti-
 
Mäkin vaikka ensimmäisiä odotan niin en tosiaan ole huolissank perätiloista vielä. Mulla vaikka masussa ne kaksi tyttöä kasvaa normaalia vauhtia ja sf-mitta on noin 4-5 viikkoa isompi kuin yhdestä olisi, niin on sanottu että ne mahtuu vielä heittelemään vaikka millaisia kuperkeikkoja :) Että ei huolta vielä naiset! :)

Täällä maha kasvaa iham huimaa vauhtia ja jatkuvasti niitä kasvukipuja jotka ovat menkkamaisia.. maanataina pitäisi töihin mennä kahden viikon sairasloman jälkeen, mutta en kyllä kykene menemään.. siellä ei pysty heittää vaakatasoon aina kun alkaa voimat loppua, eli koko ajan :D Mutta olen pakottanut itseni puuhailemaan kaikessa rauhassa koti- ja pihahommia, esim haravoinut. Heti kun alkaa vähänkin kiristelemään yms niin peppu penkkiin vaan ja vettä kurkusta alas niin taas jaksaa :) Mies hoitaa mun perässä esim haravointijätteet, kerää ne kun saan haravoitua kasan ja laittaa imurin pois kun saan imuroitia yms :) Ja koirien kanssa teen ainakin kerran päivään kevyen kävelyn.

Tänään tuli mammapakkaukset <3 On ne ihanat, vaikkakin aika poikamaiset väreiltään :)

Mmaria 25+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Näillä näkymin synnytän Kanta-Hämeen keskussairaalassa, eli K-Hks ellei sitten suurempia muutoksia tule sitä ennen, elämästä kun ei aina tiedä mihin se kuljettaa. Ikää 37 eli jo kaikkien neuvolan mittareiden mukaan iäkäs synnyttäjä vaikkei ehkä mieli noin vanha olekaan mitä numerot näyttää ja numeroitahan tuo ikä vaan onkin ;) ja 5. lapsi tulossa meidän talouteen. Niin onnellinen olen ollut että vielä voin saada vauvan ja toisaalta jo haikeudella mietin että onko tämä viimeinen vauva, nautin tästä kaikesta niin paljon, raskaudesta myöskin!!! ( En tiedä saako sitä täällä sanoa, mutta mulla on ollut helppoja raskauksia, ellei lukuun lasketa tuota insuliinihoitoista raskausdiabetesta ja onhan niitä pikkuvaivojakin mutta ne kuuluu tähän ja niiden kanssa on voinut vielä helposti elää)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Juu ei todellakaan huolehdita siitä perätilasta vielä! :)

kivitasku, hyvä että on ollut helppoja raskauksia, toivottavasti tääkin on yhtä helppo kuin aiemmat! ;) Päivitin sun tiedot.

Hihii meidän Britaxin b-agilet tuli eilen! :) Ratasosa ja vaunukoppa siis tilattiin samaan sarjaan kuuluvan turvakaukalon lisäksi. Myös esikoisen seisomalauta saapui, mutta se asennellaan vasta Himpulan synnyttyä. Tosi, tosi, tosi kätevät ovat, niin helposti saa kasaan ja kokoon, ja säädötkin on tosi helpot! Ja kasattuna mahtuu jopa meidän viis ovisen Yariksen peräkonttiin! ;) Tänään testaillaan niitä (ratasosan kanssa) sitten esikoisella, ja todennäköisesti vedellään niillä niin kauan kuin Himpula syntyy.

Laitoin muuten uudet masukuvat poksumisen kunniaksi, siellä näkyy myös toi mun iiihana (not :D) pullottava napa!

Pinsuli ja Himpula 26+0 *poks* !! :heart:
 
Täällä suoriuduttu/selviydytty tän aamuisesta sokerirasitustestistä. Huoh!

Kivitasku :wave:

Luna ok, tuolla kerhossa vaan kun olen niin joilla on SF-mitta mennyt siellä alakäyrillä (vaikka oliskin ollut viitearvojen sisällä), niin on ollut seurantaultrauksia.
Mulla uusi SF mitta selvinnee ensviikolla neuvolassa :)

Hei ja kukas se oli joka oli Pohjolasta ottanut vakuttuksen vauvalle? (vai muistanko väärin)
Millaisen tarjouksen te saitte? Meille tuli tänään paperit ja vuosimaksu olis pyöreet 300E.

Millasia tarjouksia muut ovat saaneet?
 
Viimeksi muokattu:
Fiinaliina kyllä mua nyt alkoi vähän huolestuttaan :( Olikohan siellä jollain arvo 18 :/
Kolme viikkoa sitten ultrassa vauva kyllä vasta viikkoja prikulleen ja tuntuu että potkut on selkeesti kokoajan voimistunu. Mut ihmetyttää jos muille tullu ylimääräisiä ultria ja mulla ei ees neuvolan täti puhunut semmosesta mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Luna, anteeks en halunnut herättää sussa turhia huolia :heart: :) Luulen, että se riippuu just siittäkin minkä kokoinen vauva ollut RU:ssa. Onhan meitsilläkin pieni maha, eikä oo mihinkään seurantoihin laitettu (ja RU vauva vastasi ihan viikkoja) - vaikka toisaalta itse haluaisinkin mennä katsomaan että vauva siellä kasvaa tasaisesti vielä ennen synnytystä.
 
Täällä on myös äitiyspakkaus haettu postista tänään! Vähän olin pettynyt sisävaatteiden materiaaleihin. Olivat jotenkin kovia ja halvan oloisia. Toisaalta toppahaalari ja villahaalari olivat kivoja. Toivottavasti myös hyvän kokoisia talvella! Kestovaippakin oli paljon parempi verrattuna viiden vuoden takaisiin.

Mites, oletteko te muut suunnitelleet kestoilevanne? Esikoisella käytin jonkun verran kestovaippoja ja varsinkin ihan tositosi pienenä ne tuntuivat olevan ainoat missä pissat pysyivät. Nyt en oikein tiedä riittääkö mielenkiinto ja aika tuohon touhuun.

-tiiti-
 
Täällä ei aleta kestovaippailemaan! Toki olisi ympäristöystävällistä, mutta luulen että en jaksa ruveta leikkimään niiden kestojen kanssa.

Onko jollain tullut kipeitä supistuksia? Mulla on nyt tänään ja eilen tullut pari supistusta(?) jotka on oikeasti sattunut ja vetänyt mut ihan kaksinkerroin. Mietin että missä vaiheessa noista pitää huolestua, vai onko ihan normaalia?????????
 
Luna, älä murehdi pientä sf-mittaa. Jokaisella neukkutädillä on vähän oma "käsiala" mitata sitä, ei se ole millintarkka mitta. Mittaa seuraillaan joka neuvolakerralla ja jos sama mittaaja saa liian pieniä tuloksia vaikka viikkojen välillä mitan kuuluisi suht tasaisesti kasvaa, niin sitten voidaan ultrata ja seurata kasvua tarkemmin.
Mulla kävi esikoisen kanssa niin, että loppumetreillä kahden neuvolakäynnin välillä ei ollut sf-mitta kasvanut (viikkoja oli jo n. 35) ja käynneillä oli eri mittaajat. Kävin ylimääräisessä kontrolliultrassa, jossa todettiin, että normaalin kokoinen viikkoihin nähden ja istukka yms. toimivat normaalisti. Ultraajalääkäri arvioi kooksi 3kg syntyessään ja tyttö oli 3280g syntyessään. Eli mittaus"virhe" johtui varmaankin eri mittaajasta.
Itsekin menen sf-mitan kanssa tällä hetkellä keskikäyrän alapuolella.

Jano saattanee mulla muuten johtua siitäkin, että nenä on ollut jo pitkään tukkoinen ja hengittelen paljon suun kautta...

Vauvavakuutusta pitäis alkaa tosissaan miettimään ja tutkimaan. Esikoisella se on Lähitapiolassa ja ollaan oltu siihen tosi tyytyväisiä.

Kestovaipoilla meillä ei tulla pelaamaan. Koen sen tosi hankalaksi ja työlääksi, vaikka ikinä en ole ainoaakaan kestovaippaa käyttänyt... Kertisvaippoja ei muuten kannata mitään suurta varastoa hamstrata. Meillä kävi esikoisen kanssa niin, että se hamstrattu merkki ei sopinutkaan/istunutkaan, niin jouduin jälleenmyymään ne pilkkahintaan...

sushen
 
Täälläkään ei aleta kestovaippailee. Muutenkin kädet täynnä kahden kanssa ja siihen sitten kestovaippojen pesu, niin ei todellakaam! Että meillä olisi ne kaksi äippäpaketin kestovaippoja ylimääräisenä!

Anoppi oli laittanut heidän sukunsa kastemekon jo valmiiks, naruineen ja rusetteineen ja toi sen tänne tänään :D Hitusen ajoissa, nyt täytyy yrittää pitää se suorana ja puhtaana :D

Mmaria
 
FIINALIINA Oletko istunut tänään paljon? Itsellä nuo todella kivuliaat supistukset liittyi istumiseen ihan selvästi. Nyt olen lähinnä maannut ja töissä seissyt niin paljon kuin on mahdollista. Ei ole enää ollut kipuja tai supistuksia :)

Tänään sain tuet haettua loputkin.. En tosin tiedä menikö oikein, kun en ole koskaan aiemmin Kelan kanssa asioinut.. Varmasti perästä kuuluu. Äitiyspakkausta odotan jo innolla kyllä :)

Kestovaippoja ajattelin kokeilla, mutta en tee siitä stressiä itselleni. Jos siltä tuntuu, että ei suju niin sitten mennään normi vaipoilla. Kokemusta kun ei ole, niin vaikea sanoa tarkemmin.

Vauvavakuutus meilläkin nyt Pohjolasta otettu. Tänään sain terveysselvityksenkin eteenpäin. Kallista lystiä, mutta on se hyvä varautua.

Hermot on ollut nyt jotenkin kireellä.. Alkaa ihan itseäkin ärsyttää, kun asiat tuntuu stressaavan ja kiristävän hermoja. Onneksi on jo viikonloppu ihan kohta! Saa taas vähän hengähtää. Tää hermoilu johtuu varmaan reissun jälkeisestä sekasorrosta täällä kotona.. :D

Elythia + juniori 24 + 2
 
Kivitasku, tervetuloa!!

Fiinaliina, mulla on tullu niitä kipeitäkin supistuksia. Repii vatsan molemmin puolin ja polttaa alavatsaa tosi häijysti. Soita ihmeessä neuvolaan, mullekin sanottiin ensin että on ihan normaalia, mutta kun en luovuttanut sieltä löytyi se pissatulehdus.

Elythia, mulla ne kipeät supistukset jotenki provosoituu työpäivinä eli mulla ei ainakaan istumisesta tuu.

Selkäkivut, kuka muu kärsii jo niistä? Mulla menee nyt tuolla töissä selkä niin kipeeksi että itkun kanssa lähden kotiin ja kotona en voi muuta kuin maata sohvalla tuntikausia. Mulle on tulossa tukivyö ja toivottavasti mä saan sen pian :/ Jään onneksi ens viikoksi lomalle ja sen jälkeen meen vielä ainaki kokeileen. Vaikka epäilen että ei tämä tästä ainakaan helpommaksi muutu... Argh kuinka mua turhauttaa tää fysiikan heikkeneminen!

Kestovaipoille en mäkään aio ryhtyä.

Hui kuinka mä valitan!! Selkäkivut, supistukset ja huonosti nukuttu ei vaan oo hyvä kombo :) On tässä onneksi ihaniakin asioita, vauva potkii kovasti enkä mä taida ikinä kyllästyä siihen tunteeseen kun se monottaa tuolla :heart: Pari lyhyttä työvuoroa vielä ja alkaa LOMA, me käydään pari yötä kylpylöimässä ja käydään tervehtimässä vähän kauempana asuvia sukulaisia ja kavereita joita harvoin näkee. Tulee tosi kiva loma :) Ja kaikenlisäksi tänään näyttää TAAS tulevan aurinkoinen päivä, kyllä meitä nyt hellitään :)

Amuniina & mukula 22+5 :heart:
 

Yhteistyössä