**ELOVAUVAT 2006**

juksu06
Heips!

Ehkäisystä: meidän kaupunki tarjoaa ilmaseks tuon kuparikierukan, mutta sen saa vasta sitten ku kuukautiset on alkanu. yksityisellä kuulemma sais aikasemmin. hormonikierukan kans samajuttu, että kun kuukautiset on alkanu, mut maksaa muistaakseni 160?. yksityisellä sen sais kyllä aikasemmin. aattelin ottaa sen kuparikierukan. kiav kun pitää vaan odottaa niin kauan, tai eihän sitä tiedä millon ne kuukautiset alkaa.. neuvolasta sai 3kk paketin cerazette pillereitä ilmaseks ja ne tuossa odottaa, että uskallanko ottaa. oon kuullu paljon huonoja haittavaikutuksia siitä. onko teillä kokemusta?

Minkäslaisia tuttipulloja teillä on käytössä? Topias on syöny vaan 3 kertaa pullosta, ja nää on noin kuukauden välein ollu, ja viimekskään ei suostunu syömään iskän syöttämänä, kun tulin kotia, niin kokeilin jonkun aikaa, ni kyllähän se sitten söi. eilen olin kaupungilla, ni topias ei suostunu syömään pullosta. sylki pois ja oksennusreaktio kuulemaa tuli ja hirvee itku. kun tulin kotiin, niin kokeilin syöttää, niin ei. tissi kyllä kelpas. meillä on aventin pullo. mikähän ois sellanen joka kelpais, kun ei tuttikaan kelpaa. oiskohan luonnonkuminen parempi?

Nyt syömään, siis itse.

äiti & Topias 9+6
 
Teillä on tainnut jo kaikilla jälkitarkastus olla. Mulla on vasta parin viikon päästä. Joku taisi täällä mainita että sitä ehkäisyrengasta ei voi imetyksen aikana käyttää, miksiköhän ei? Ite olin sitä aatellut ehkäsyksi. Pillereitä en haluaisi, kierukkaa ei kannata ottaa tässä vaiheessa ja kumien kanssa ei huvittaisi räpeltää. Jäljelle jää siis seksilakko :LOL:

Mekin tässä yks ilta uskaltauduttiin kokeilemaan seksiä. Eipä se kauhean kivalta tuntunut, mutta ehkä se siitä kun jatkaa harjoituksia ;) Ehkä sekin vaikutti asiaan että ei se kumi oikeen tunnu kivalle.

Meillä on nyt useampi yö menty yhdellä yösyömisellä. Yleensä kymmenen kieppeillä poika nukahtaa. Herää kolmen aikoihin syömään, seuraavan kerran kuuden aikoihin. Sen jälkeen syödäänkin sitten tunnin välein.

Jaaha saa nähdä odottaako mua pissakatastrofi kun poika herää. Loppui Liberon 3-6 kg vaipat ja aattelin kokeilla sitä seuraavaa kokoa jos ei enää tarttis uutta pienempää pakettia ostaa. Valtavan kokoiselta se tuntui joten saa nähdä onko tullut ohivuotoa.

Vauvauitia olen minäkin ajatellut että olisi kiva siellä käydä mutta mihinkään en ole vielä ottanut yhteyttä ja enpä tiedä mahtaako Tampereella edes mihinkään ryhmiin mahtua/päästä. Meidän poika ei kyllä kylpemisen ystävä ole. Ollaan vähän lisätty kylpykertoja jos vaikka tottuisi.

Meillä huudetaan välillä todella lujaa. Yleensä vaipan/vaatteiden vaihto aiheuttaa kaameimman huudon. Poika ei tykkää yhtään olla alasti ja vielä jos on väsynyt niin huuto on aivan järkyttävän kovaa oikein korviin sattuu. Ihan käy toista sääliksi kun niin huutaa ihan kuin häntä rääkättäisiin. Ja iltaisin itku on suoraa huutoa ja vielä useamman tunnin. Yöllä ei yleensä kerkee edes huutamaan kun on jo tissi suussa, ähisee ja tuhisee siihen malliin että tiedän että nyt on nälkä.

Mimmi78 + poika 6+1
 
Tervetuloa joukkoon Ninnika :wave:

Täällä ei ihmeempää...mummu on poikien kanssa ulkona ja mä vähän siivosin. Väsyttäiskin \|O mutta mikä siinä on ettei tuu mentyä huilaan :whistle: tänne koneelle on sitte päästävä lukeen kuulumiset :D

Mulla oli keskiviikkona jälkitarkastus,kaikki ok. Kauhee valistus vaan jälleen kerran lantionpohjalihaksista ja arvatkaas hävettikö kun piti puristaa...niin just vehkeellänsä lääkärin sormia :whistle: :eek: Itsestä ainaki tuntui ettei mitään tapahtunu ja sitten sainkin oikeen ohjeet. No joo,kyllä mua toisaalta huvittaakin koko juttu :LOL: ja olen mä niitä lihaksia yrittäny reenaillakkin ;)
Mä en ottanut mitään ehkäisyä,meinataan nyt sitte kumin kanssa pelleillä vaikka se ei kovin mukavaa olekaan :snotty: Sanoin lääkärille että pojat on myös aika hyvä ehkäisykeino :LOL: eipä kovin usein petipuuhiin pääse :whistle: :ashamed: =)

Meillä on käytössä nyt vielä 56cm vaatteita mutta kyllä 60/62cm on mukavampia,tykkään että on vähän väljää eikä kiristä. Monissa puolipotkareissa,jopa niissä äitiyspakkauksen on hirvittävän kireät vyötäröt :eek: Eihän sellaisia voi käyttää kun masua ihan puristaa :/ joistakin olen sitte leikannu kuminauhoja. Kummallista kun kyllä vauvat yleensä paremmin on pyöreitä kun solakoita. Meilläkin kait ihan sopusuhtaisia 2kk ikäisenä 5710g ja 5400g.

Meillä on käytössä tuttipullossa Nukin tutti jossa on se ilmaventtiili. Ainakin on muotoiltu nännin oloiseksi jos sellainen tutti helpottais toistenkin vauvojen pulloruokintaa ja se estää myös ettei ilmaa tulis niin paljoo masuun. Meillä kyllä pojat aina huolinu pullon ja enäänhän en imetä. Huvituttia pojat syö vain vaunuissa...muuten ei kelpaa,kummaa.

Mitäs muuta...täällä kans yks lahopää äiti :wave: :whistle: :LOL: Raskaaksi en vauva-arkea silleen koe ja lääkärikin sanoi että olen kuulemma virkeän ja elinvoimaisen näköinen,joo-o :whistle: Mutta kyllä jonkinlainen varhaisdementia on silti iskeny :whistle:

Meillä muutes myös masuvaivat helpottanu todella paljon (kopkop). Ei ole enää masuitkua iltaisinkaan,ainoastaan sit väsymyskitinää. Lopetin ne Cuplatonit ja sen jälkeen alkoi tulla Jimilläkin kakka yks kaks säännöllisesti. Hieno hommahan se on =) Keskiviikkona huomasin myös sellaisen asian että jos päivärytmi poikkeaa normaalista vähänkin niin heti menee sekaisin rytmi...eli kyllä pidän kiinni siitä mikä rytmi meille on muodostunu.
Meillä pojat on tosi kovia nyt seurustelemaan ja hirvittävän iloisia :heart: :heart: leikkimattokin on alkanut kiinnostamaan ja pienestä oli vaille ettei Jimi kääntyny selältä masulleen,masulta selälleen on kyllä molemmat kääntyny.
Kehitys menee kyllä tosi erilailla eri vauvoilla kun mun kaverin tyttö oli vasta 3kk alkanu nostaan päätä masultaan ja meillä pojat jo alle 1kk ikäisinä.
Kylpemisestä pojat tykkää kamalasti,oikeen molskii jaloillaan,heh. Samoin nakuna on kivaa olla ja keikistellä. Kylvyssä käydään 2-3xviikossa.
Vaippoina meillä on Liberon 5-8kg ja Lidlin 4-9kg. Lidlin vaipat on sairaan hyviä ja tiiviitä/istuvia sekä myös halpoja. Ohivuotoja tulee niillä nykyään tosi harvoin. Suosittelen jos iho kestää.

Velliä en vieläkään oo alkanu uudestaan...josko sitte 3kk uskaltaisin taas kokeilla kestääkö Jimi sitä jo. Maitoo kyllä menee vallanki ehtoolla mutta iltatankkaus kait normaalia tissivauvallakin?

Eipä kait sitte muuta kuin viikonloppuja kaikille :wave:

Jennyli+Jimi&Luca 10+4<br><br>
 
Ninnika, tervetuloa mukaan :wave:

Tosi ihanan raikas syksyinen päivä tänään! Kummasti sitä nauttii syksystäkin aivan eri tavalla kun on kotona pikkuisen kanssa. Kävelyllä käydään joka päivä ja kyllä vaan tuli komea ruska tänä vuonna =) Onhan se talviaikakin ihan kiva, kunhan ei kestä kauaa :LOL: Kohta on jo joulu!! Apua... :eek:

Osallistun kanssa tuohon keskusteluun silmienväristä... Meidän neidillä on kanssa tosi tummat silmät (ei kyllä näy hyvin tuosta kuvasta) ja mielestäni ne on ruskeat olleet jo useamman viikon. Miehen mielestä ne olivat ruskeat jo heti, mutta itse en sitä uskonut, koska jostain olen lukenut, että länsimaissa kaikilla vastasyntyneillä on aluksi siniset silmät. Tiedä sitten mihin mennessä se väri muuttuu. Joka tapauksessa isänsä ruskeat silmät taitaa neiti saada :heart:

Meillä on käytössä Nuk:n tuttipullo. En nyt muista sen tarkemmin, mutta jokin antikoliikki tms. Aina silloin kun äiti on muutamia tunteja kotoa poissa, on isä antanut maitoa pullosta nälän yllättäessä ja hyvin on kuuleman mukaan maistunut. Ehkä kerran tai pari viikossa juo pullosta.

Mulla ei vielä sitä jälkitarkastusta ole ollut. Aikaa pitäisi varata, mutta tänäänkin unohdin sinne soittaa. Jospa maanantaina muistaisi. Kierukkaa olen ajatellut, ehkä... Mitään hormonimenetelmää en ota, kun ne eivät kerta kaikkiaan mulle sovi \|O Täytynee vielä miettiä.

Nyt täytyy mennä kurkkaamaan tyttöä, kun on 2½ tuntia koisinut ulkona JO!! :D Mietin muuten yks päivä kun hiki otsalla lykkäsin tyttöä vaunuissa lenkillä, että kyllä olis ihana itsekin lämpimissä vaunuissa köllötellä kaikkien peittojen välissä kun joku kävisi aina vaunuilla ulkoiluttamassa :LOL: Oli tyttö niin tyytyväisen näköinen siellä makuupussissaan... Joopa joo, kaikkea sitä mieleen paukahtaakaan :ashamed: :whistle: :LOL:

Ihanaa viikonloppua kaikille!! :wave:

Wilhelmiina & Emilia 6+2 :heart:
 
Kierukasta vielä:
on kyllä eri ohjeita näköjään! Juuri googletin kierukkaa ja luin parilta sivulta, että se kannattaa asentaa jälkitarkastuksen yhteydessä. :/ Mullahan se laitetaan juuri siellä. Papasta ei oo tietoa, ottaiskohan ne sen siinä samalla.. Kallishan hormonikierukka on, mutta mä saan sen onneksi ilmaiseksi. =) Lupauduin nimittäin opetuskohteeksi.. :whistle: Eipä harmita sitten, jos sen ottaakin aiemmin pois. Tosin viittä vuotta (joka on sen teho) en tosiaankaan sitä aio pitää, mutta ehkä kolme.
Täälläpäin synnyttäneet saa kuparikierukan muuten ilmaiseksi.
 
äiti kolmelle
Jennyli Meilläkin on todettu päivärutiinien tarpeellisuus. Tärkeintä meillä ollut se, että viimeistään heti 18 jälkeen oltaisiin hereillä kl 19-19.30 kylvyssä, jonka jälkeen seurustelua. Tämä rutiini klo 20.30 alkavine tissutteluineen on taannut sen, että päästään puolen tunnin sisällä klo 21 alkaen yöunille. Nyt on Aatu viimeisen viikon ajan nukahtanut itse yöunille siten, että tissuttelun päätteeksi ( nukkuipa Aatu eli ei ) olen käärinyt kapaloon ja vienyt omaan sänkyyn. Tarvittaessa käyn laittamassa tutin suuhun, silittelemässä tai pitämässä tuttia. Vain harvoin on tarvinnut huutavaa lasta nostaa syliin asti.
 
Pitkästä aikaa yritän kirjotella =)

Meillä nää masuitkut jatkuu, käytiin Eevin kans vyöhyketerapeutilta hakemassa jalkapohjahieronta-ohjeita mut eipä miust kummoista apua ole hieronnasta ollu :ashamed: Itketään melkein joka syötön jälkeen ja pulauttelu on välistä varsin runsasta. Tyttö kyl hotkii maitoa tissiltä, joten meneehän sitä ilmaa väkiste masuun :whistle:

Yöt menee miten menee, eilen päätti likka valvoa klo 20-23 välillä. Sit vihdoin nukahti mut puol 3 taas syötiin ja sit ähistiin ja itkettiin masua, vaille 05 tuli kunnon parut taas. Tissille sain rauhotettua ja 9 asti nukuttiin tai siis muksut nukkui. Mie taisin torkahtaa kans.

Tää äippä alkaa olla jo ihan zombie kun yöllä saa ehkä 2-4h kunnolla unta, muuten menee joko hereillä tai koiranunessa, kun tyttö ähisee puhisee masuaan omassa sängyssä. Rela-tippoja oon antanu lähes päivittäin, samalla kun annan d-vitamiinit. Ja mie en osaa nukahtaa päivällä, mikä on tosi inhottavaa kun ei voi edes muksujen nukkuessa univelkaa lyhentää. Horroksessa saatan olla, ihan harvoin saan nukahdettua.

Emppu80 tuosta veden antamisesta... osaskos se vyöhyketerapeutti sanoa mihin tuo vedenantaminen perustuu, siis miten sen pitäis helpottaa masuvaivoja? Jos tuosta on tosiaan apua niin pitänee yrittää.

Ehkäisystä oli puhetta... Miulla oli esikon jälkeen kuparikierukka. Vajaan vuoden pidin ja sit sai se lähtee, kun menkat vaan runsastui ja venyivät jopa 8-11 pv kestäviksi \|O Eli ei sopinu miulle. Nyt oon miettiny minkä ottais, pillerit unohdan kuitenkin ottaa (lahopää kun olen), ehkä hormoonikierukka sitten mut nyt on kyllä vahvasti ajatuksiin pyrkinyt ihan sterilisaatio :ashamed: Meillä on aina ollu puhetta kahdesta lapsesta, ja kun tää tytön synnytys oli sen verran rankka kokemus ja muutenkin tää meitin yhteiselo kaikkine jälkitulehduksineen ja masuitkuineen ei ole ollu ihan helpoimmasta päästä niin putket voisin ihan hyvin kiinni laittaa.

No katotaan ny mihin päädyn, jälkitarkastuslääkäri on parin viikon päästä. Miulla on myös toi epparihaava/arpi vieläkin tosi inhottava ja kipeä. Siihen on tullu joku ihmeen kova "kotelo".

Maanantaina mennään neitin kans yhteisneuvolaan, miulle tehdään terkkarin tekemä jälkitarkastus eli painot, verikokeet yms. ja Eeville oma tarkastus. Sitten nähdään onko tissi miten tytölle maistunut =) Nyt on viimehetket että 50cm bodyt ja potkarit kiinni menee, 56cm bodyt on sopivia mut potkarinlahkeet vähän liian pitkät. Vinkkinä liian pitkien lahkeiden kanssa: pehmeät hiuslenksut nilkkoihin niin ei jalat karkaa pois lahkeista =) Toimii hyvin eikä jätä kiristävää rantua nilkkoihin ;)

No juu, tulipahan tarinaa, varmaan jäi paljon kommentoimatta ja asioita kirjottamatta mut kun pää ei oikeen tän univajeen takia pelaa :whistle:

Ukkis ja Eevi 5vkoa <br><br>
 
Mitens te joilla on noita cerazette pillereitä olette alottaneet ne? ohjeessa kun lukee et pitöis odottaa et kuukautiset alkaa ja alottaa sit. Mulla ei ole vielä menkkoja tullu, vaikken imetäkkään. tai no kun jälkivuoto oli loppumaisillaan, niin tuli pari päivää tosi runsasta vuotoa ja sit loppu vuoto kokonaan. oiskohan ne ollu sit kuitenkin menkat? neuvolassa oli sitä mieltä et ei varmaan. tässä nyt pähkäilen et millonkahan menkat alkaa? vai alotanko jo pillerit? mulla on aikasemminki ollu minipillereitä, eri merkkisiä vaan ja niistä ei tullu pahemmin mitään sivuvaikutuksia.

eilis ilta meni taas vaikeeksi kun papu oli ihan yli väsyny ja niin on kyllä äitikin \|O ku noista huomisista ristiäisistä selviää niin jos sit sais nukuttua vähän univelkoja pois.

ja tervetuloa ninnika :wave:
 
Mitens te joilla on noita cerazette pillereitä olette alottaneet ne? ohjeessa kun lukee et pitöis odottaa et kuukautiset alkaa ja alottaa sit. Mulla ei ole vielä menkkoja tullu, vaikken imetäkkään. tai no kun jälkivuoto oli loppumaisillaan, niin tuli pari päivää tosi runsasta vuotoa ja sit loppu vuoto kokonaan. oiskohan ne ollu sit kuitenkin menkat? neuvolassa oli sitä mieltä et ei varmaan. tässä nyt pähkäilen et millonkahan menkat alkaa? vai alotanko jo pillerit? mulla on aikasemminki ollu minipillereitä, eri merkkisiä vaan ja niistä ei tullu pahemmin mitään sivuvaikutuksia.

eilis ilta meni taas vaikeeksi kun papu oli ihan yli väsyny ja niin on kyllä äitikin \|O ku noista huomisista ristiäisistä selviää niin jos sit sais nukuttua vähän univelkoja pois.

ja tervetuloa ninnika :wave:
 
Heini79
Heffalump: Itse en sit kuitenkaan suostunut niitä cerazetteja aloittamaan, kun menin lukemaan netistä kaikenlaisia kauhujuttuja. Mutta mulle siis lääkäri sanoi, kun reseptin silti kouraan lykkäsi, että voi aloittaa pillerit heti, vaikka menkat ei vielä olekaan alkaneet.
 
Minua huvitti jälkitarkastuksessa, kun lääkäri kysyi ehkäisystä ja sanoin että se on ok (en aio syödä ikinä mitään pilsuja eikä muutkaan vaihtoehdot kiinnosta eli kumia siis vaan) ..niin kun hän pariin kertaan totesi, että hyvä että on ehkäisy kunnossa jotta ei tule vahinkoraskauksia. Siis minua nauratti niin se ajatus, että miten voi tulla edes vahingossa raskaaksi kun on jo synnyttänytkin, luulisi viimeistään silloin tietävän miten se homma tapahtuu :LOL: Imetyksen ehkäisytehoon en luota, kun pukkaa jo kuukautisiakin :eek: ..niin tod.näk kun joskus on taas normi kuukautiskierto, mennään varmoilla päivillä, ne toimivat ennen raskauttakin ja heti kun jätettiin varmat päivät pois, tärppäsi :) Tosin sitten kun on lapsiluku täynnä, en aio luottaa varmoihin päiviin :D ..ne ovat ihan ok silloin, kun lapsia on joka tapauksessa lähivuosina tulossa lisää. Ainakin 2v. saa olla tämä esikoinen ennenkuin toista pistetään tilaukseen ;) ,,voipa mennä useampikin vuosi, kun mies lähtee ehkä ulkomaan komennukselle v. 2009.. en halua pienen vauvan kanssa yksin silloin olla kotona. Toisaalta silloin olisi hyvä sauma olla raskaana, olisi taloudellisesti varaa olla enemmän kotona, hoitoalalla kun on niin voisi tehdä keikkahommia ja pitää vapaapäiviä silloin kun kokee tarpeelliseksi. Tämä raskaus menikin mukavasti opiskellessa ja kesälomaillessa plus keikkatöissä :)

Jopas on suunnitelmia keretty miettimään :D B)


E ja tyttö 7vko 4pv
 
Olipas taas tullu paljon tekstiä!!

ninnika, tervetuloa munkin puolesta!! :wave:

emppu: meidän herra saa kans yliväsyneenä sellaisia itkukohtauksia et tuntuu et henki lähtee!!

Vaippa-asiaa: meillä siirryttiin pari viikkoa sitten liberon 3-5kg (jotka oli tosi hyviä, tais vaan pari kertaa vähän vuotaa läpi) liberon 5-8kg vaippoihin. Noi isommat liberot on muuten ollu ihan hyviä, mutta nyt on jo monta kertaa aamukakka ja pissa tullu läpi! Mies vaihtaa poitsulle vaipan aamulla kuuden aikaan ja 9-10 aikaan kun poitsulta tulee aamukakka niin on tullu reunoista läpi. Tänä aamuna tuli niin paljon läpi et kun avasin unihaalarin vetoketjun ni huomasin et poitsun toinen jalka oli ihan kakassa. Nyt ostettiin sit pamppersin 4-8kg(?) ja koitetaan pitäiskö ne aamukakan sisällä.

Imetyksestä: mulle henk.koht. on jo suuri saavutus et oon imettänyt "jo" vähän yli 2kk. Imettämistä kun kovasti etukäteen jännitin ja panikoin. Mutta se onkin ollu yllättävän mukavaa, paitsi pari viime viikkoa.. Lucas on saanu tissiraivareita ja välillä ollu niin levoton et syöttäminen on onnistunut vaan kun mies on samaan aikaan pitäny poitsun käsistä kiinni ettei hän pysty huitomaan..

Vaatteista: muutamat 56cm vaatteet menee vielä päälle. Sopivimpia on "pienet 62senttiset". Lucas on sen verran hoikka et monissa housuissa on vyötärän kohta löysä.

Vauvauintiin ois tarkoitus mennä joulukuun alussa, jolloin alkaa uusi ryhmä.

Silmien väristä: mulla ja miehellä on molemmilla ruskeat silmät (mulla paljon tummemmat kuin miehellä ;) ) joten aika todennäköisesti myös Lucas saisi ruskeat silmät. Missään vaiheessa Lucaksen silmät ei oo ollu siniset, on alusta asti ollu tosi tummat (niin kuin mullakin oli syntyessä). Tällä hetkellä Lucaksen silmät on tosi tumman harmaat ja niissä on aavistus ruskeaa.

Nyt täytyy mennä keittämään "tuttisoppaa" :D

-Liinos ja Lucas 10+1
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 15:27 UkonEevinäiti kirjoitti:
Emppu80 tuosta veden antamisesta... osaskos se vyöhyketerapeutti sanoa mihin tuo vedenantaminen perustuu, siis miten sen pitäis helpottaa masuvaivoja? Jos tuosta on tosiaan apua niin pitänee yrittää.
En oikein tarkkaan kyllä tiedä mikä vaikutus vedellä on mutta kyllä veden juonti itselläkin jouduttaa vatsan toimintaa. Me ollaan nyt juotu lähes joka syötön välillä vettä ja viime yö meni tosi hienosti. Yöt ja illat on ollu niitä pahimpia kun pierettää ja masua vääntää.. viime yönä nukuttiin 5 ja puol tuntia putkeen!! Masu itkua ei oikeastaan enää oo vaan väsymys itkua...

tyttö on tässä tissillä joten täytyy jatkaa...

Emppu & Riina 7+6
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 20:14 Liinos kirjoitti:
Nyt on profiilissa tänään otettu poitsun kuva!
Oi mikä paketti :D

Meidän typylle saatiin ihana 50cm nallehaalari lahjaks ja siinä on ahkerasti ulkoiltu, vielä tänäänkin mutta kun neiti huitelee jo vissiin yli 60cm niin joutuu nakkaamaan haalarin nurkkaan kohta :(

Enkä mä edelleenkään tajua miten tuohon profiiliin sais sen kuvan oikean kokoiseksi. Kone väittää mittojen olevan ok mutta kakplus sanoo että ei kelpaa :/
 
Heini79
Liinos: Vautsi, mikä hurmuripoju :). Voi kun nyt meidänkin Oskarille ne ruskeat silmät vaan tulisi. Oli muuten aika hassu huomata, että ruskeasilmäisiä on aika monta meissä elokuulaisissa.

Kuinka monen vauvat muuten on jo alkanut "kikatella" ääneen?
 
meilläkin on taas mukava viime yö takana.. Herättiin kahden tunnin välein syömään \|O , tosin ensimmäisen kerran nukahti yönille ilman iltahuutoa ja vain jättämällä kehtoon, muutaman kerran tutti suuhun ja neiti simahti.
Tänään päivällä ei ole varmaan nukkunut yhteensä kuin 4 tuntia ja nyt menossa kauhee väsymys huuto, mutta onneksi on tänään isi kotona joka kantaa.. (ollut 2 viikkoa putkeen yövuorossa, niin ei oo kauheesti jaksanut hoitamisessa viikoilla auttaa..)
Silmien väristä sen verran että muistaakseni joskus yläasteen biologian tunnilla oli juttua että jos äidin ja isän silmien väri on ruskea lapsenkin silmistä tulee ruskeat, on jotenkin hallitseva väri..Tosin on jo noista tunneista hieman aikaa ja aina ei kuitenkaan tullut kuunneltua kauhean hyvin.. :whistle: että hyvin voin olla väärässä..
jospa sitä sitten koittaisi päästä nukkumaan..
viikonloppuja :wave:
eeve + emppu 4+5
 
Meillä ensimmäinen ilta ilman kiukuttelua takana, luultavasti vain säkää mutta kuitenkin :D Pihla heräsi toisilta päikkäreiltään n.17.30, söi hetken, sitten vähän juteltiin ja käytiin kylvyssä, syötiin uudestaan, johon Pihla nukahti, nukkui mun sylissä puoli tuntia ja sen jälkeen söi vielä puolisen tuntia puoliunessa, jonka jälkeen kannoin neidin omaan sänkyyn. Ja siellä se on vetänyt sikeitä 20.30 lähtien. Nyt sitä vaan koko ajan odottaa että koskakohan Pihla herää... Nyt viimeisen viikon aikana Pihla on yöllä herännyt syömään klo 3 ja klo 6-7, meni yöunille mihin aikaan tahansa, katsotaan pitääkö nyt paikkansa :whistle: vähän kyllä jännittää yö että meneekö ihan valvomiseksi kun Pihla oli illasta niin vähän aikaa hereillä ja normaalisti on useamman tunnin...

Olipas tullut taas paljon tekstiä, kiva kun jaksatte kirjoitella, on aina jotenkin piristävää käydä lukemassa täällä muiden kuulumisia! =)

Minä aloitin ne cerazette-pillerit pari viikkoa sitten, vaikka olenkin niistä huonoa kuullut. Mutta onneksi ne voi lopettaa koska tahansa, jos tuntuu ettei sovi. Vielä ei oikeen osaa sanoa kun niin vähän aikaan olen niitä syönyt. Jotenkin vaan itsestä ajatus kierukasta tuntui ei niin kivalta, niin eipä sitä paljon mahdollisuuksia jäänyt. Kun ei niitten kumienkaan kanssa ole kiva sählätä :LOL:

Meillä on toivomus myös päästä vauvauintiin, heräsin vaan siihen vähän myöhään ja kun kolme viikkoa sitten soitin ja asiaa tiedustelin niin olihan kaikki syksyn paikat jo täynnä :( Mutta ollaan jonossa jos päästäisiin tammikuussa alkavaan ryhmään, sinnekin oli kuulemma aika tunkua jo, mutta mahdollisuuksia on, täytyy siis pitää peukut pystyssä B)

Jotain mun piti vielä kirjoittaa, mutta taas se lahopäisyys iski ;) Palataan siis asiaan myöhemmin...

Jandhe ja Pihla-Julia 9+2
 
Juksu Meillä on pääasiassa käytössä MAM tuttipullo ja se on musta aivan mahtava. Vaikka tutin pää ei ole niin "nännimäinen" kuin esim Nukin pullossa, on se huippu hyvä siitä, että siinä on pohja täynnä reikiä, josta pääsee koko ajan ilmaa pihalle, näin ollen pulloon ei tuu mitään painetta eikä tarvi koko aika nyppiä sitä pois tytön suusta. =) Olipas siinä lausetta kerrakseen :whistle:

Meillä ei tänään näköjään sitten mennä nukkumaan. Kahdeksalta aloitin nukuttamisen sänkyyn ja vieläkin kukutaan siellä silmät isolla, välillä huudetaan pää punaisena, milloin vaippa märkä, milloin nälkä, jep, ihanaa vauva-arkea :kieh: Kyllä meinaa itteäkin välillä itkettää. Mieskin on työreissussa.

Nukkumaan on turha itse mennä, kun ei tyttökään vielä nuku.

Joo vali vali vali... :x Hyviä öitä niille jotka saa nukkua :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 21:54 eeve kirjoitti:
Silmien väristä sen verran että muistaakseni joskus yläasteen biologian tunnilla oli juttua että jos äidin ja isän silmien väri on ruskea lapsenkin silmistä tulee ruskeat, on jotenkin hallitseva väri..Tosin on jo noista tunneista hieman aikaa ja aina ei kuitenkaan tullut kuunneltua kauhean hyvin.. :whistle: että hyvin voin olla väärässä..


Silmien värin periytyminen jäi mulle hyvin mieleen yläasteen biologiasta.
R-geeni =ruskeat silmät (tai vihreät)
r-geeni =siniset silmät

Lapsi saa värigeenin molemmilta vanhemmilta ja silmien väri muodostuu sen mukaan.

RR=ruskeat silmät
Rr=ruskeat silmät (koska R on hallitsevampi geeni kuin r)
rr=siniset silmät

Mun isällä on ruskeat silmät ja äidillä siniset. Eli mun silmien värigeenit on Rr. Samoin mun miehen on Rr. Joten meidän lapsi voi saada värigeenit näin:

RR=ruskeat silmät
Rr=ruskeat silmät
rR=ruskeat silmät
rr=siniset silmät

Eli vaikka mulla ja miehellä on molemmilla ruskeat silmät niin on 25 prosentin mahdollisuus et saadaan sinisilmäinen lapsi!!

Mutta jos toisella vanhemmalla on molemmat värigeenit RR niin silloin lapsista tulee aina ruskeasilmäisiä, vaikka toinen vanhemmista olisi sinisilmäinen.

Tajusikohan kukaan mun sepustuksesta mitään.. :ashamed:
 
Heini79
Vielä tähän ruskeasilmäisyyskeskusteluun lisätäkseni :) ..mulla siis ruskeat silmät, samoin mun molemmilla siskoilla, mutta meidän vanhemmilla ei ole ruskeita silmiä kummallakaan (isän puolelta kyllä ruskeasilmäisyys tulee ja siellä meinaan kaikilla mun serkuilla yhtä lukuunottamatta on ruskeat silmät). Mun siskojen lapsilla sit tosiaan on kans kaikilla ruskeat silmät.

Niin ja tosiaan ruskeasilmäiselle voi tulla sinisilmäinen lapsi...mut pitikö siinä tapauksessa isän/äidin olla sinisilmäinen, jos toinen on ruskeasilmäinen?

Heh, tämähän meni ihan biologian tunniksi :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2006 klo 12:11 Heini79 kirjoitti:
Niin ja tosiaan ruskeasilmäiselle voi tulla sinisilmäinen lapsi...mut pitikö siinä tapauksessa isän/äidin olla sinisilmäinen, jos toinen on ruskeasilmäinen?

Heh, tämähän meni ihan biologian tunniksi :LOL:
Vaikka molemmat vanhemmat olisi ruskeasilmäisiä voi syntyä sinisilmäinen lapsi (eli rr) mutta jollakin isovanhemmista täytyy olla siniset silmät. Eikös vaan..

Meillä nukuttiin viime ja toissayö hyvin. Sitä edelliset muutamat yöt meni tankatessa eli taisi olla tiheän imun kausi poitsulla. Toissayönä nukahti ennen 22 ja heräsi eka kerran vasta klo 5 syömään! :D Olipa ihana nukkua noin pitkä yö. Meillä poitsu kyllä nukkunut koko ajan hirmu hyvin mutta nyt kun muutaman yön heräsi tunnin kahden välein syömään niin kyllä huomasi päivisin että väsytti ihan eri tavalla. Että hattua nostan kaikille joilla yökukkujia tai masuvaivasia vauvoja!! :flower:

Nyt päivärytmi on sellainen että aamulla herää noin klo 8-9. Syö ja seurustelee noin 11:sta kunnes lähdemme ulos. Vaunuissa nukkuu klo 14-15 asti. Sitten syö ja seurustelee sekä nukkuu 15min-1h unia. Illalla kylpyyn klo 19-19.30 ja illalla klo 21 yövaipan ja -vaatteiden vaihto ja nukkumaan. Hyvin kyllä on nukahtanut ja äippä pääsee katsomaan bb-tä... :whistle:

Kenen vauvat nukahtaa iltaisin ilman varsinaista nukutusta? Meillä Lenni nukahtaa melkeinpä joka ilta tissille ja olen miettinyt että kuinka vaikea siitä on sitten myöhemmin luopua. Täytyisi varmaan alkaa opettaan nukahtamaan itsekseen mutta kun tissille nukuttaminen on tässä vaiheessa itelle helpointa... :/

Mutta nyt pitäisi varmaan alkaa siivoilemaan kun poitsukin nukkuu vielä vaunuissa. On ihana kyllä käydä vaunuilemassa kun on syksyiset kelit. Ei haittaa vaikka vettäkin vähän ripottelisi. Olen itse niin syksyihminen. =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

~Tuisku ja Lenni 8+5~
 
Kukas muistaa miten vihreet silmät muodostui? Oliko ne "ruskeasilmäsyyden mutaatio" ja onko silloin Rr vai kuin? meillä on molemmilla vihreät silmät ja lapsetkin vihreäsilmäisiä. toisella pojista aavistus ruskeata mustuaisen ympärillä. likka vielä sinisilmäinen...
mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:
 
Heini79
Tuisku kyseli nukkumaan menosta. Meillä poika nukahtaa jo yksinään sänkyyn illalla. Meillä mennään osittaisimetyksellä ja sellainen olo jotenkin, kun saa pullosta maitoa sen jälkeen, kun ensin olen imettänyt, se täyttää masun nopeasti ja on ns. nukuttavampaa (jos sen niin voi ilmaista :) ) ja näin yksikseen siellä hetken juttelee ja lopulta nukahtaa. Tajuskohan kukaan :) ..? Luulen muutenkin, että pullomaidolla vaikutusta siihenkin, et ollaan jo pitkään menty yhdellä yösyötöllä, niin ei ole tarvetta tiheämpään tankkaukseen.

Nyt syömään.
 
Meillä tyttö nukahtaa yöunille vai tissille ja uskon, että hän kyllä siitä joskus vieroittuu - en pidä kiirettä sen kanssa, että vauvan tarttisi edes yksin osata nukahtaakaan. Äipän viekkuunhan hän simahtaa jokatapauksessa ja minä voin siinä taustalla pitää tvtä tai lukea jotain, kun typy ottaa unenpäästä kiinni. Tai sitten käyn nukkumaan itsekin samalla - meidän neitillä kun on tapana olla hereillä juuri loppuillasta, ettei sitä itse yöunille juurikaan esim. kymmeneltä pääsisi :)
 

Yhteistyössä