**ELOVAUVAT 2006**

Voi kun teillä wilhelmiina on siro vauva! :) Mä oon pistänyt meidän pojalta jo pari 60-senttistäkin vaatetta pois! :eek: Aika isoja eroja kylläkin on eri valmistajien mitoituksissa. Yhdet 68cm pökät on jo käytössä, aika pienet ne on muihin "samankokoisiin" verrattuna.

Juksu, taisit kysyä yöllä röyhtäyttämisestä, jos oikein muistan. Mä en koskaan röyhtäytä poikaa öisin; poika virkoo siinä liikaa, eikä välttämättä edes röyhtäise. Mutta meillä ei oo ollut masuvaivoja, joiden takia se ois tarpeen.

Me ollaan myös menossa vauvauintiin. :wave: Ollaan jonossa ja odottelenkin soittoa uimahallilta, että koska päästään alottelemaan. Toivottavasti kuukauden päästä.

Oon ajatellut täysimettää ainakin neljä kuukautta, pidempäänkin voisin. Riippuu vauvasta, sen näkee sitten. Täytyy muuten kysäistä äipältä, milloin hän on aloittanut kiinteiden syöttämisen. Ihan mielenkiinnosta.

En oo varmaan muistanut täällä mainitakaan, että mä oon luovuttanut maitoa sairaalalle jo muutaman viikon ajan. Pakastin oli jo omiksi tarpeiksi täynnä. En mitään hirveitä määriä kuitenkaan luovuta, päivässä tulee 300 ml pullollinen täyteen. Joskus tekee tiukkaa saada se täyteen, joskus tulee tosta vaan. Pullot käydään hakemassa kotoa. :whistle: Tosin jo aamuseitsemältä! :snotty: Enhän mä nyt silloin vielä hereillä ole! Oonkin varmaan aika näky yövaatteissa ja tukka pystyssä. :D

Meen lueskeleen tenttiin. :wave:

Heini79
Anna K: Onkos teidän poitsulla ruskeat silmät vai oikein tumman siniset? Kuvasta vaan päättelin... Mä tässä vaan odottelen, että Oskarille tulisi ruskeat silmät, kun itselläni on, mutta vielä ainakin ovat siniset. Jos teidän pojalla nyt ruskeat, niin kauanko meni, että muuttuivat?

juksu06
Heips!

Ei vieläkään Topias nuku.. nyt on miehen vuoro nukuttaa.. heräs 18.50 ja söi 19.00, kylvyssä 19.30, söi uudestaan 19.50 ja äsken 20.45. jospa se kohta nukahtais. Mites muuten kuinka usein kylvetätte? me aluksi 2 kertaa viikossa ja nyt lisäsin, että joka kolmas päivä ja varmaan kohta lisätään, että joka toinen päivä.

Käytiin tänään Topiaksen kans äiti vauva ryhmässä, jonka järjestää neuvola. Siellä on äitejä ja alle 1vee vauvoja ja sitä ryhmää vetää perhetyöntekijä. sellasta juttelua pääasiassa. ihan kivaa, ku näkee muitakin äitejä ja vauvoja. pitää mennä ens viikollaki. =)

Mitäs mun pitikään kirjottaa... Niin, mää aattelin täysimettää niin kauan ku siltä tuntuu, voi olla, että sinne 6 kuukauteen, mutta sen näkee sitten.

Meillä on käytössä jo 68cm vaatteita ja joitakin bodeja jo isompiakin. tosiaan hirveenä vaihtelee nuo koot merkeittäin. eilen ostin 80cm ja 74cm bodyt ja se 74cm oli isompi! siis eri merkkisiä oli. On tosiaan niin eri kokosia vauvoja täällä. ihan hirveenä voi olla kokoeroja, ku tänään siellä ryhmässä yks 4,5 kk ikänen oli suunnilleen samaa kokoa ku meidän Topias! =)

Nyt on tainnu poika nukahtaa, eli 21.05. pitääpä käydä kattomassa..juu, nukku, sikeitä veteli :heart: . aamulla herättiin klo 8.10 ja syötiin kahesti. tänään on nukkunu yhset 2 tunnin unet ja kahet tunnin unetja yhdet 2,5 tunnin unet.

Olikohan tässä nyt kaikki mitä piti kirjottaa.. niin, kuinka pitkiä pätkiä teillä valvotaan päivällä? meillä topias jaksaa nykyään olla suunnilleen tunnin hereillä. yks äiti sano, että johtuu siitä että kasvaa niin kovasti ja että näkee kokoajan paremmin, ni jotuu hirveenä vastaanottamaan kaikkea mitä näkee, niin se väsyttää. noissa vois kyllä olla perää. nimittäin topias kattelee hirveenä ympärille ja muutenkin kasvu ja kehitys on huimaa.

mutta nyt iltapalalle!

äiti&Topias9+4

Heips!

Ai kamala kun on tullut paljon tekstiä. pitää ristiäisten jälkeen istua alas ja lukea sivuja läpi.

Kauhee hullunmylly viikonlopun takia, sisko ilmoitti tänään et saattaa lähteä vaikka illalla ajamaan sodankylästä, hällä ei ole mitään rajoitteita joten lähtee heti kun tekee mieli lähteä. (se on yllytyshullu, monesti tullu oven taakse mitään ilmoittamatta :LOL: "yllätysvisiitille" 800km päästä...) Ja äiti nyt suhaa suunnitelmiensa kanssa edestakaisin, ensin se oli tulossa perjantaina, nyt lauantaina.... :whistle: Ai meidän suvun naisetko ihmeellisiä heppuja...ei kai... :whistle: :whistle:

Omppu nukkuu, on kyllä maailman sulosin tyttö...ja ihan isin prinsessa, monta kertaa on meinannu itsellä itku tulla kun näen miten isäntä tytärtänsä hoitaa, niin suurella hellyydellä ja rakkaudella. Esikoisen aikaan hän ei kyennyt tuollaiseen, oli silloin ongelmia niin paljon...ja nyt on vähintäänkin vuoden-isä-palkinnon arvoinen... mahtavaa nähdä että se on toipunut niistä koettelumuksista, ja pystyy hoitamaan lapsiaan niin kuin on aina halunnut. :heart:

Itte juoksen suuna päänä ympäri kämppää, koitan saada juttuja valmiiksi...huomenna olis pyykkitupakin, koittaa saada tuota pyykkikasaa vähän alemmaksi ennen viikonloppua. :whistle: Hauska juttu miten noin pienestä ihmisestä tulee pyykkiä...

Mut joo, mua kutsutaan taas! Adios!

Revontuli + omppu 3vkoa

Kyllä mun nyt on varmaan uskottava, että tyttö on vihdoinkin oppinut nukkumaan vaunuissa :D taas on kohta jo tunnin nukkunut! Ihanaa!

Imetyksestä; olen ajatellut täysimettää mahdollisimman pitkälle, jopa sinne 6kk saakka, jos maitoa riittää ja tyttö kasvaa sillä hyvin. 4kk lähtien voisi kyllä vähitellen makuannoksia jo antaa... Aika näyttää.

Meillä ollaan tähän saakka kylvetty 1-2 krt/vko. Eilen käytettiin tyttö kylvyssä ja ajattelin, että jos rauhoittaisi nukkumaan menoa, ja nukahtihan se -10minuutiksi- \|O Sitten samaa taistelua 1½ tuntia, ennenkuin alkoi yöunille. No, ehkä sekin ajan myötä helpottaa...
Iho on pysynyt onneksi todella hyvässä kunnossa, ja ajateltiinkin kylvetellä tyttöä hieman useammin nyt, ehkä se 3-4krt viikossa =)

Juksu06, meillä neiti valvoo päivisin enimmillään 2½h. Yleensä se taitaa kyllä olla reilu tunti, jonka jaksaa seurustella ja sitten alkaa kitisemään. Päikkäreitä nukkuu aamupäivällä, puolenpäivän aikaan pidemmät kunnon unet ja iltapäivällä ja illalla useampia lyhyitä pätkiä tai yhdet pitemmät. Joskus tosin tuntuu valvovan koko päivän :whistle: :ashamed:

Vaippa-asiaa: meillä on vähän aikaa sitten siirrytty Liberon Newborneista Mini vaippoihin ja nyt on muutamana päivänä vaippa vuotanut pissaa läpi (mun syliin..jee! :\| ) Oliskohan ne vielä liian isoja, vaikka istuvat kyllä mun mielestä tytölle tosi hyvin? Newbornit kun ei enää tahtoneet mennä mahan kohdalta kunnolla kiinni. Vai pitäisköhän kokeilla jotain muuta merkkiä, mutta vastaavaa kokoa? Miten muilla tyttövauvojen äideillä? Tyttö taitaa painaa tällä hetkellä enintään 4kg... suunnilleen. Ne Minivaipathan on 3-6kg.

Mutta nyt meen vielä tekemään jotain, ennenkuin pikkuneiti herää... :wave:

Wilhelmiina & Emilia 6+1 :heart:

Jennyli harmaana
Heini79 minäkin olen miettinyt tuota silmäasiaa...itselläni ruskeat silmät ja avokilla vihertävän ruskeat. Kovasti odotan että pojille tulis ruskeat silmät mutta vielä ovat kyllä tumman siniset. Ikää pojilla melkein 2.5kk.
Jostain olen kuullut että ensimmäisen vuoden sisällä pitäis muuttua.

Täällä on tänään nukuttu urakalla. Poika heräs puol kasi syömään, eikä sillon heti nukahtanut. Kymmeneltä lähdettiin vaunuilemaan ja siitä asti on nukkunut, kerran on välissä syönyt ja jatkoi unia. Tossa se pötköttää imetystyynyllä mun sylissä ja tuhisee. On se niin suloinen tapaus :heart:

Meillä on myös päiviä jolloin tuntuu että olis koko ajan hereillä. Yleensä nukkuu puolenpäivän aikoihin yhdet pitkät päiväunet ja iltapäivällä nukkuu joskus pidemmän pätkän, mut yleensä torkahtelee.

Wilhelmiina: Vaippa-asiaa. Meillä on kyllä poika mutta sillon kun meillä tuli Liberon Newbornit pieniksi oli se Liberon seuraava koko liian väljä ja pissavahinkoja sattui. Me käytettiin sit välissä vähän aikaa Pampersin Newborneja ja ne oli paremman kokosia siinä välissä. Pamperseista en muuten tykännyt kun ne on jotenkin niin kovia. No nyt me saadaan kohta siirtyä jo Liberon 5-8 kg vaippoihin. Päivällä noi 3-6 kg on hyviä mutta yöllä vaipan imukyky ei enää riitä.

Piti jollekin muullekin vielä kommentoida jotain mutta en mä nyt muista kenelle ja mitä. Lahopäisyys vaivaa täälläkin. Ärsyttää yleensä mä en juuri unohtele asioita mut nyt kyllä unohtuu.

Mimmi78 + poika 6+0

Heips :) Soittelin neuvolan tädille ja tilasin reseptin siihen rota-ripuli rokotteeseen. Se voidaan antaa 6 viikon vanhasta alkaen. Annoksia tulee 2 ja ne otetaan 4 vk välein, suunkautta. Hinta oli kyllä huikeat 140 e \|O

Juu, minäkin kiinnostuin ruskea silmäisten keskustelusta. Miehellä oli lapsena ruskeat silmät ja nyt aikuisena hänellä menee enää vaalean ruskea rengas mustuaisen ympärillä. Aika hauska seurata minkä väriset pojalle tulee, ovat nyt nimittäin sellaiset tumman harmaat !? Olen kuullut, että joillain vauvoilla ruskeat ilmaantuvat hyvinkin aikaisin ja toisilla taas myöhemmin esim. 3 kk:den iässä.

Meilläkin alkaa olemaan 60 cm bodyjen hihat lyhyet ja 56 cm ehdittiin käyttämään muutaman kerran (onnex en niitä montaa ostanut). Saman olen huomannut, että koot hieman vaihtelevat eri valmistajilla. Itse olen ostellut aika paljon h&m:ltä ja kapp ahlista, mielestäni hinta/laatu suhde ihan kohdallaan.
En osaa arvioida Waltsun kokoa, kun meillä on ollut viimeksi neuvola 1 kk:den iässä. (ollan käyty neuvolassa vasta 2 kertaa)

Täytyy mennä, vaunuissa elämöidään..

Mimmi78: Piti oikein käydä kattomassa että minkäkokoinen se teidän poika oli syntyessään kun meidän nassikoilla on vain päivän ikäero ja te ootte jo yhden vaippakoon edellä ;) :D No, olihan niillä hieman kokoeroa jo syntyessään...
Vois melkein kokeilla niitä pamperseja, nehän on hieman isompia kuin liberot. Muuten en tykännyt niistä, kun ovat tosiaan kovempia eivätkä niin hyvin istuvia.

Ihanaa syyspäivän jatkoa kaikille! =)

Tänään oli lääkärintarkastus vauvalla, äidillä ja isoveikalla ja kaikilla kaikki ok! Vauva vaan oli hieman kasvanu, vajaassa kahdessa viikossa oli tullut painoa 1kg :eek: :eek: Eli nyt siis kokonaispaino on 6,5kg ja ikää vasta 6vk :whistle: Kyllä on painoa tullut tosi paljon kun syntymäpaino oli "vain" 3,460kg. Onkohan kukaan elokuisten vauvoista näin iso :/ No hyvä että ruoka maistuu ja poika kasvaa.

Sunnuntaina ois ristiäiset, kaikki hommat ois vielä tekemättä, nimikin on vielä keksimättä.

Millasta ehkäisyä ootte ajatellu rueta käyttämään? Meinasko joku ottaa kierukan? Ite oon harkinnu sitä.

t:vilivilpertti ja "Arvi" 6+0

Hei!

Käytiin eilen neuvolassa ja tasaisesti poika kasvaa, vaikka imetyksen lisäksi menee päivässä joskus 3purkkia nannia siis 600ml (elikkäs taitaa lisämaitonsa tarvita)... no nyt on kyllä lähipäivinä vähentänyt ja korkeintaan on mennyt 400ml. Toivottavasti vielä vähän pienenis tuo määrä. Imetystä aion jatkaa ainakin tuonne 6kk ja jos poika huolii niin pidempäänkin. Mitat on nyt 5675g(viimeviikolla 5500g, 58cm(laski viimeviikon polin mittauksesta 1cm) ja py 40,5cm.

Muut kommentit: Suloinen, ääntelee ja hymyilee. Kasvu ok. Pissatulehdukseen menee antibiootti. Jäntevä!
Terkka yritti laittaa Luukasta masulleen niin poika jumittui konttaus asentoon... Tuumas terkka vain, että jos nyt ei ihan vielä. :D Kerroin myös että poika kääntyy jo selältä vatsalleen ja se oli hänen mielestä todella aikaisin. Kaksplus lehdessä oli muuten että 5kk yleensä vauva alkaa kääntymään vatsalta selälleen... meillä elokuisilla on vissiin hieman hätäisiä lapsia. :kieh:

Tänään olis valmennusryhmän palaute tapaaminen puol kuudelta, mutta pitää nyt kattoa miten tuo poika tuosta heräilee. Mun pitää mennä vaunutellen kun tuo mies on töissä ja poika nukkuu tällä hetkellä ja voi pian olla, että en saa sitä uudestaan nukkumaan vaunuihin... Haluaisin kyllä mennä sen verran utelias olen, että kumpia vauvoja väki on saanut. :D

Juu en tiedä, pitäis itse vissiin syödä jotain nyt kun poika nukkuu. Joskus yksinkertaisesti unohdan kokonaan syödä... illalla vasta hätkähtää miettimään, että mitäs mä olen oikein syönyt tänään. Monesti saattaa mennä aamupalalla iltaan asti. Kyllä mä kahvit keitän usein päivällä ja jotain nappaan sen kanssa, mutta lämmin ruoka siis jää hyvin usein väliin. :whistle:

Lellu ja Luukas

Jessus Vilivilpertti on tosiaan teidän poika kasvanut. Onkohan meidän pojalla joku imeytymishäiriö. Syntymäpaino oli meidän pojalla 4130g ja nyt ikää 9vkoa ja paino tuon 5675g. Se on tuollainen aika pitkän tuntuinen ja solakka, vaikka posket on kyllä levinnyt. No sillä ei tosiaan tuo paino lähtenyt aluksi nousuun ollenkaan. Ja tosiaan täällä menee nannia välillä imetyksen lisäksi tuon kolme purkkia... minne se kaikki mennee kun kakkakin jumittaa joskus kolmekin päivää. Kyllä näitä kans jää miettimään kun toisten vauvat kasvaa todella vauhdilla ja oma jää paljon "jälkeen" vaikka syntymäpaino selvästi enemmän... :ashamed: :whistle: :D

Lellu ja Luukas

Olipas tullut paljon tosiaan tekstiä viime vilkaisun jälkeen, joten selasin nopsaan läpi enkä muista mitä kaikkea piti mihinkin kommentoida.. no mutta jotain höpinätä nyt kuitenkin.

Meidän tyttö on kasvanut aika vauhtia, viime neuvolassa oli jo 9cm pituutta tullut lisää ja painokin siellä perässä, oli 4500g. Ensi keskiviikkona sitten nähdään taas uudet mitat. Eiköhän tuo pituus ole jo yli 60cm kun on sen mittaiset housut jo kummasti lyhentyneet :D Iso pullero pallero typystä on kasvanutkin. Harmi kun en saa tuohon profiiliin kuvaa pistettyä, meidän tytöllä on niin paljon lettiäkin että olis hienon näköinen kuva olemassa :heart:

Eilen käytiin vauvauinti-infossa ja lähdetään polskimaan reilun 1kk päästä, kun typy on 3kk vanha :wave:

Meillä ilmavaivat on helpottaneet hirveästi, vielä viime viikolla niitä oli runsaasti mutta tämä viikko mennyt aika hyvin, välillä toki pierettää mutta ei enää mitään siihen verrattuna kun aiemmin. Mitään tippoja en lähtenyt siihen "vaivaan" antamaan, kun olen jonkun verran luomuhenkinen ja koin, etten ilmavaivoihin halua mitään tippoja ryhtyä antamaan, luonnollista työtähän se vauvan elimistö tekee kehittyessään.

Vasta eilen hoksasin, että tyttö nukkuu tosi hyvin peittoon käärittynä. Aiemmin nukkui muutenkin mutta äsken tykästyttyään olkapäänukkumiseen, heräsi aina sängylle laittamisen jälkeen. Nyt on jatkanut uniaan, kun kääräisee lämpimään pakettiin =)

Hirmu vauhtia aika kuluu, kohta on jo joulu :D Ihan mukavaa, isovanhemmat miehen puolelta tulevat jouluksi meille Suomeen lomailemaan ja siinä sitten paistellaan kinkut ja laatikot... eilen vinhutin taas kotona kaikkea pientä hommaa ja mies totesi, että mun pitäisi levätä :D ..oli edellisenä iltana väsy päällä, mutta kun minä en yksinkertaisesti jaksa olla paikoillani. Mulle tulee suuri henkinen mielihyvä esim. imuroimisen jälkeen, kun ei enää hiekka ropise jaloissa (ja se ropisee herkästi kun on iso koira ulkoilemassa!). Tänään sitten menikin melkein puolille päivin tuo varsinainen ylösnouseminen. Olihan siinä toki vauvan kanssa aamutoimia jo käyty tekemässä.

Huomenna jos uskaltautuisi kaupungille vauvan ja vaunujen kanssa, pitäisi kipaista hakemassa miehelle joku synttärilahja :)

E ja tyttö 7vkoa 4pv

Heini79
Jennyli: Kyllä niitä ruskeita hurmuri silmiä tässä niin malttamattomana odottelee. Mun siskoillakin on ruskeat silmät ja kaikilla heidän lapsillaan ruskeat, joten jotenkin ajattelin automaattisesti, että kai meillekin sitten, mutta aika näyttää! Nyt ne on kyllä todella tumman siniset ja vähän harmaaseen menevät ja tällä viikolla yksi tuttu sanoi, et siltä näyttävät, et ruskeiksi muuttuisivat. Miehelläni kyllä on siniset silmät. Lääkäri sanoi viime viikolla, et puolen vuoden ikään muuttuisi, mut olen mäkin yhdestä vuodesta kuullut aiemmin, että siiten mennessä. Meneehän toi poika sinisilmäisenäkin, mut ruskeat ois vielä kivemmat ;) .

Muuten tänne ei taas ihmeempää. Kovasti Osku kasvaa ja taas sai yövaipaksi ostaa kokoa isompaa, kun viime öinä on tullut vaipan ohi pissat monesti! Ja just vasta vaihdettiin siihen edelliseen isompaan kokoon. Äkkiä ne vaan kasvaa, pakko myöntää haikeana. Neuvolassa taas kylläkin välipunnituksella käydään ensi viikolla, et onko painoa tullut tarpeeksi..viimeksi ainakin oli viikossa tullut liki puoli kiloa painoa. Hoikka poika on rakenteeltaan ja pituutta kyllä tulee huimaa vauhtia.

Poitsu on paljon enemmän nykyään hereillä ja alkanut kunnolla "seurustella" ja tapittaa silmiin pitkän aikaa. Sen ihmeemmin mitään temppuja ei vielä ole oppinut...niskaa joten kuten jo osaa kannatella ja hymykin alkanut irrota useammin. Yöt nukkuu edelleen yhdellä syötöllä, eikä niitä masuvaivoja vieläkään meillä näy.

Heini ja Oskari 8vk

Meillä oli rattoisa viime yö, kun päivällä Papu ei malttanu nukkua kunnon päikkäreitä. Simahti 22 aikaan ja mä rupesin lukemaan tenttiin. Just kun olin päässy sänkyyn niin tyttö heräs. Pissat oli menny vaipasta hutiin ja ajattelin että ensin vaihdan vaatteet niin Papu rauhottuu takas unilleen syödessä. Muuten hyvä idea mutta väänsi syödessään hirveet kakat ja virkistyi pyllyn pesusta sen verran että valvoi sit melkein neljään \|O ja ei muuta ku 7 aikaan nälkä iski taas ja uni ei enää maistunu :D tuli sit nukuttua semmonen kolme tuntia viime yönä.

Tänään on onneks päivällä uni maittanu, kun pitäis huomiseen tenttiin lukea (ja tässä vaan roikun netissä :whistle: ). Ainoo vaan että tää väsymys ei kauheesti auta, kun muutenkin oon nykysin aivan lahopää! Aina mulla on lahopäisyyttä ollu, mut nyt on menny vaan pahemmaksi. Hukkaan kaiken ja oon muutenkin ihan pihalla maailman menosta.

Vaipoista kyseltiin. Meillä on nyt Liberot 5-8kg. Edellinen koko jäi masun kohdalta vähän tiukaksi ja tuntu et vaipaa sai vaihtaa ihan kokoajan. On noi vähän reilut ja jos jää vähänkään liian löysälle, niin pissat menee välillä hutiin. Mut kakat ei enää meinannu mahtua pikkuvaippoihin :D

Vaatekoko on 56 ja pienemmät 60 senttiset. jalat on liian pitkät suurinpaan osaan 56 senttisistä, mut bodyt menee.

Vauvauintiin aiotaan, ollaan jonossa jo. Eiköhän me joulukuu alussa päästä alottelemaan. Kylvystä ja suihkusta meillä tykätään kovasti. Kylvetään/kädään suihkussa noin 3 kertaa viikossa, välillä useammin jos on koko tyttö puklussa... Pavulla on vähän kuiva iho, niin ollaan laitettu aina kylpyveteen pari tippaa vauvaöljyä.

Heffalump ja Papu 7+5 (jatkan matkimista)

Heini79: meidän pojalla on vielä tosi tummat silmät, mutta uskon että ruskeat niistä tulee kuten isälläänkin (mulla itellä on tosin vihreät). Mun mummu, joka on ollut lastenhoitaja mm. synnärillä, on jo pariin kertaan maininnut, että ruskeiksi muuttuvat. Taitaa nähdä jotain ruskean häivähdystä sitten, mitä mä en kyllä näe. :D Mun siskolla on muuttunut väri ruskeaksi vasta yksivuotiaana! Eli saattaa kestää vielä pitkään, ennen kuin sen lopullisen värin näkee...

Vilivilpertti, mä otan kierukan. Se laitetaan ens viikolla, toivottavasti on helppo toimenpide. :whistle:

Me käytiin tänään babybiossa! :p Tykkäsin kovasti. Siihen tosin saattoi vaikuttaa sekin, että poika oli kovin rauhallinen ja katseli myös tiiviisti elokuvaa.. :D :whistle: Ens kerralla pitää ottaa kamera mukaan ja ottaa kuva siitä mainiosta vaunuparkista! :D

Jahas, kuuluu maiskutusta, pitää varmaan mennä syöttämään veikka.

Anna K ja poju 8+4

Heips vaan!

Saandaanko mekin poitsun kanssa laittaa kuulumisia, vaikka nyt vasta tän sivun löysin..? (Laitanpa kuitenkin :LOL: ) En jaksanu lukea ku viimeisen sivun.

Poika synty 26.8 ja mitat oli 2995g ja 48,5cm. Tänään oli molemmilla lääkäri ja nyt oli jo neljä kiloa menny rikki =) pituuttaki melkein 55cm mut tuntuu et 56cm vaatteista osa jää jo pieneks. Neuvolatäti ehdotti mulle et vois muiden äitien seura tehdä hyvää... Höpötin varmaan siihen malliin et täti huomas ettei paljoa vertaisseuraa ole :LOL:

Meillä mennään ihan äidinmaidon voimalla ja yölläkin heräillään noin 4 kertaa. Olen isin laittanu toiseen huoneeseen nukkumaan et saa yön nukuttua ja jaksaa lähtee töihin. On se kivempi itellekki ku ei tarvi varoa et toinen heräis. Päivällä poika on noin 1½ tuntia hereillä ja sit nukkuu tunnin. Herätessä syö taas jne. Mietin et mahtaako noita tunnin nukkumisia mitenkään saada pidemmäks ku tuntuu et poitsu herää omiin pieruihinsa tai sit muuten vain önisemään. Ulkonakin jos ollaan niin nukkuu sen tunnin, sit jos siin herätes ollaan viel pihalla ni nukahtaa kyllä uudestaan. Noh mut onneks äitikin saa ihan unta, joten ei tilanne ole mitenkään paha :D

Vauvauintiin minäkin haluaisin, mutta en ole vielä keneltäkään kysellyt asiasta. Netistä ei ainakaan täältä päin löytynyt mitään tietoa...

Joukkoon änkeytyjät: Ninnika ja karvakorva

Täällä sitä vaan kukutaan vaikka vissiin pitäis mennä nukkuu ku tyttökin nukkuu...

Musta tuntuu et meillä on valvottu koko päivä... \|O Ainakaan tuntia pidempää pätkää ei kyllä olla nukuttu. Vaunuissa nukkuu, mut taas kun vauhti loppuu ni silmät aukee... Ja sit huudetaan kun ollaan niin väsyneitä et muutakaan ei jakseta... huoh... Huutaako teidän muiden lapset oikeesti niin et tuntuu et henki lähtee ihan just? Naama punasena ja ääntäkään ei meinaa välillä tulla... Meillä on tälläisiä ihania itkukohtauksia kun ollaan oikein väsyneitä...

Vaipoista.. Meillä on nyt vielä käytössä liberon minit, mutta seuraavan paketin ostin jo midejä. Tuntuu et noi minit on jo vatsan kohdalta liian pieniä ja aika siirtyä isompiin. Olihan Riina jo viime viikolla 5,3kg...

Vaatteista - meillä on nyt hyvin äp:n 60cm ja muutoin 62 cm vaatteet. Jotkut on tosin hirviän isoja ja jotkut ihan hyviä. Housut on vielä 56cm. Kauheesti vaihtelee koot riippuen ihan valmistajasta.

Imetyksestä - haaveena olisi imettää mahd. pitkään, mutta välillä on kyllä päiviä (kuten tänään...) jolloin vannon et mä kyllä lopetan tän touhun tähän heti ja nyt... Tuo neiti kun on melkonen nautiskelija ja viihtyy tissillä poikkeuksetta nykyään ainakin tunnin...

Ootteko muut antaneet vauvoille vettä? Kun meidän tuttu vyöhyketarapeutti suositteli et jos on vähänkin masuvaivaa niin kannattaa antaa syöttöjen välissä vettä. Mä olen nyt muutamana päivänä antanu ja tuntuu et pierut ois huomattavasti vähentyny. Riina juo mielellään kyllä vettä jopa 40-50 ml kerralla...

Nyt taidan oikeesti mennä nukkumaan.. ennen kun likka herää...

Emppu & Riina 7+5

Memmu harmaana
Emppu: Mä kokeilin kans antaa vettä kun joku mulle siitä kans sanoi... ja vähän Elsa kurtisteli ottaansa, kun ei se millekään maistunut, mut kans sellaiset 50 ml sitä joi. Saas nähdä tuleeko siitä mitään apua.

Kyllä oli taas sellaasta huutoa ennen kuin sai Elsan nukkumaan yöunille, ja aivan sitte pää tulipunaisena huuti ja itkua tuli. Kyllä kävi sääli :'(

Täytyy vain ajatella että josko huomenna olisi parempi päivä :)

Memmu ja Elsa 9 vkoa

vaahterapuu
tervetuloa joukkoon ninnika :wave:

vilivilpertti meillä on sitten samaa kokoa nuo pojat =) meillä 6 viikkoisena poitsu painoi 6435 g (3950) ja pituutta oli 58 cm (50 ) ja täysin korvikkeella siis mennään. Onko sinulle neuvolassa sanottu millään tavalla pahasti vauvan koosta? Meillä terkka jaksaa sitä päivitellä, varsinkin kun se painokäyrä huitelee omiaan. Minä en jaksaisi kuunnella sitä, meillä on kaikki pojat olleet pulleita ja siinä samassa kun liikkeelle ovat lähteneet ovat myös solakoituneet. En oikein ymmärrä että pitäiskö minun sitten toista huudattaa kun on nälkäinen? :eek: no, siinähän päivittelee. Katsotaan mitä mitat on ensi viikolla pari pvä vajaa 2 kk ikäisenä.

Ja minä meinasin myös ottaa kierukan , kuparisen. En uskalla ekana sitä hormonikierukkaa koittaa kun ei minulle ole mikään hormonivalmiste sopinu. anna karenina minulle lääkäri sanoi että kierukan voi laittaa aikasintaan 4 kk synnytyksestä? Hassua että sinä kuitenki saat jo ensi viikolla. Ilmeisesti eri käytäntö tässäkin asiassa. Niin ja papa-kokeessakin pitää käydä ensin :whistle:

Meillä ollaan aloiteltu hieman maissivelliä. Tänään ajattelin nostaa määrän 40 ml aamuin illoin, maidon sekaan sekoitettuna. Ei ainakaan vielä ole masu huonoa tykänny, ja ihan sen takia aloitin kun meillä menee se yli litra korviketta vuorokaudessa. Neuvolasta en saanut "lupaa", en tosin kysynytkään :kieh:

Nyt pitää mennä ottaa makaroonit kiehumasta ja lähteä koko porukan kanssa ulos :wave:

vaahterapuu & pikku-herra (joka saa nimen sunnuntaina) 7vko:a 3 pvä

Vaahterapuu: mulle tulee hormonikierukka, oisko siinä sitten eri suositukset? Mulle sanottiin silloin, kun aikaa varasin, että pitää olla vähintään 8vkoa synnytyksestä. Ja mullahan tulee sitten yhdeksän. Papakokeesta ei olla puhuttu mitään! :/ Mutta raskaustesti kuulemma pitää tehdä samana aamuna. Sepä oliskin ylläri, jos ois positiivinen. :D

Anna Karenina: Näköjään eri paikois on vähän eri käytäntö noitten kierukoitten kans... Meillä saa kierukan vasta ku on käyny papassa ja se otetaan puolesta vuodesta vuoteen synnytyksestä. Sit lääkäri vaan sano et se tavallinen kierukka ei maksa paljoa(?) mutta se pahentaa menkkoja :'( Ja sit se hormonihomma helpottaa menkkoja mutta maksaa paljon (onko kellään tietoa kuin paljon?) ja ettei sitä kannata ihan hintansakaan takia ottaa vaan muutamaks vuodeks.

Meillä poika itkee sillee ihan ku joku vanha kone koittas lähtee käyntiin :) Sit vast jos kukaan ei huomaa ni alottaa oikeen itkun. Poitsu on viel tosi seurallinen et yleensä jos on vieraita ni poika itkee koko sen ajan. Sit nukahtaa syliin ku ovi pamahtaa kiinni vieraitten perässä =) On se aikamoinen sylivauva mut eilen taas tajusin kuin vähän aikaa poika on pieni :'(

Itkuista puheen ollen ei olis eilen pitäny kattoa sitä House-sarjaa. Tuli niin paha mieli kattoa niit pieniä vauvoja sairaana :'( Näköjään oma pikkuinen vetää mielen aika herkäks!

Ninnika + karvakorva 6vko+6

vaahterapuu
ninnika niin minuakin lääkäri varoitteli että kierukka lisää vuotoa mutta mistäs sitä tietää ennenku kokeilee =) ja muutenki kuparikierukka on edullisempi kuin hormoni ja harmittaa ihan vietävästi jos ei se sovikaan :/ Jostain on lähdettävä kokeilee, jos mikään ei sovi niin kumilinjalle on lähdettävä sitten kokonaan tai sterilisaatio.. sitä en tosin ihan vielä haluaisi.

anna karenina hassua että lääkärit ohjeistavat niin eri tavalla. Sekaisin tässä menee itsekin kun kaikesta annetaan erilaiset ohjeet, kaipa ne silti osaavat asiansa. Minulla on papa otettu viimeksi kohta 2 vuotta sitten ja muistaakseni siellä olisi hyvä 2 vuoden välein käydä? :whistle: vai olenko tässäkin asiassa saanut toisenlaista tietoa :snotty:

vaipoista sen verran että meillä myös käytössä pampersin active fit 4-9 kg, joustaa hyvin masun päältä eikä vuoda läpi. Kunhan poika hieman hoikistuu vatsan päältä siirryn baby dry:n joka on jo 3 kertaa todettu hyväksi vaipaksi..

Ja vaatteista , meillä mahtuu vielä 60 cm päälle, tosin suurin osa 60 cm vaatteista on ollut usealla vauvalla niin varmaan venyneet hieman mitoistaan :p kohta varmaan kaivelen noita 70 cm esille enempi, siellä on osa pienempiä ja osa isompia, ihan totta että riippuu tosi paljon valmistajasta vaatteen koko...

Mutta nyt vauvan vaipan vaihtoon ja jotain syömään :wave:

Yhteistyössä