Alkuviikosta tuli käytyä mutka synnärillä. Nousin nopeasti ylös, päässä huimasi, lähdin liikkumaan ja kompastuin koiran ruokakuppiin, kaaduin, löin pääni ja housut kastuivat. Säikähdin toki itsekin, mutta mies säikähti vielä enemmän, otti puhelimen ja soitti suoraan laitokselle, käsikivät tulla sinne välittömästi. Mulla oli ollut koko päivän pää kipeä ja hieman paha olo, tosin arvelin sen johtuvan jumiutuneista niskoista.
Sikiöpussiin oli tullut pieni reikä, joten lapsivettä lorahti, sitä tuli kuitenkin niin vähän ja reikä on pieni, ettei mitään tehdä (vaikkakin housut kastuivat ihan reisiä myöten). Olin yön laitoksella seurannassa, kytkettynä sydänkäyriin ja johonkin supistusvyöhön, ottivat kovasti verikokeita, epäilivät raskausmyrkytystä. Mitään poikkeavaa ei verikokeista ym. kuitenkaan löytynyt, paineet ja muut muutenkin oli ihan ok, joten päästivät kotiin. Synnytyslaitoksen lääkäri määräsi kuitenkin antibiootti kuurin "varulta". Mulla oli sitten keskiviikkona aika ns. omalle lääkärille, jolle kerroin tapahtuneen ja kerroin myös varulta määrätystä kuurista, että kannattaako niitä nyt varulta syödä. Lääkäri ihmetteli sitä myöskin ja otimme sitten täällä omassa terveyskeskuksessa uudet kokeet ja sovimme, että jos jotain löytyy niin sitten vasta haen kuurin. Kaikkia tuloksia ei ole vielä tullut, mutta ne jotka ovat tulleet on olleet ihan ok. Tuli vähän outo olo synnäriä tai siellä sillä hetkellä ollutta lääkäriä kohtaan, vielähän sitä ehtisi paikkaa vaihtaa.
Ns. oma lääkäri oli myös samaa mieltä, ettei pieni reikä haittaa, jos sieltä ei koko ajan lapsivettä tihku, mulla kun sitä lapsivettä on ihan kiitettävästi, eipä ole maanantain jälkeen tihkunut (ainakaan tietääkseni). Sanoi myös ettei antibiootti kuurista mitään erityistä vaaraakaan ole, mutta ei hänen mielestä niitä nyt ihan "huvikseen" silti kannata syödä. Tilannetta seurataan, mitään normaalista poikkeavia suppareita ei ole tullut ja olo on ollut sen jälkeen muutenkin ihan normaali. Onneksi noita viikkoja on 34+5. Synnärin muu henkilökunta oli kuitenkin todella mukavaa ja miellyttävää väkeä
Yksi kätilöistä jutteli, että kun viikkoja on tosiaan 34 niin syntymistä ei pääsääntöisesti enää yritetä estää (riippuen toki aina tilanteesta), tosin viikoilla 34-36 syntyneet tarvitsevat hänen mukaansa lähes poikkeuksetta hengitysapua, keuhkot eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet. Kun viikkoja on 36 täynnä niin kaikki menee yleensä samalla tavalla kuin esim. viikolla 40 syntyneillä.
Synnärin lääkäri ei suostunut tekemään painoarviota eikä synnytystapa-arviota, niistä tulee erikseen aika noin viikon kuluessa. Meinas vähän tympästä, meiltä kun sitä matkaa synnärille tulee sen vajaa 100 km, lähteä nyt erikseen ajamaan sinne, kun olisi voinut tehdä sen samalla kertaa, kun muutenkin ultrasi ja tutki. Noh, jos jotain positiivista niin oli kiva seurata niitä sydänkäyriä, kun vauva kääntyilee tai itse kääntyilee tai reagoi jotenkin niin heti se näkyi vauvan sykkeessä. Meidän vauvan ns. normaali leposyke on noin 140, niin se saattoi hetkessä pompsahtaa 170 ja sitten taas laskea 110, on kuulemma ihan normaalia. Sairaalassa ei tullut juuri nukuttua, joten tuli testailtua miten esim. oma ylösnouseminen vaikuttaa vauvan sykkeeseen jne ja lähes aina se jotenkin reagoi.
Mehän tilattiin Teutonia-vaunut Saksasta ja tänään ne saapuivat, tuli kyllä todella nopeasti. Toimitusajan piti olla 7-9 viikkoa, mutta ne tulivatkin positiivisena yllätyksenä noin 3,5 viikossa. Meillä on Britaxin baby safe kaukalo ja tänään sain hankittua (käytettynä) isofix-telakankin, joten nyt alkaa olaa kaikki valmiina vauvaa varten. Ensimmäinen koneellinen vauvan vaatteitakin pyörii koneessa
Muistilista sairaalakassista olisi hyvä idea, eipä siinä maanantain hässäkässä ehtinyt juuri mitään mukaan ottamaan. Piti järjestää koirille hoito kaikenvaralta. Millaistahan vaatetta vauvalle on hyvä ottaa mukaan laitokselle?
Lauren-78