Heip! Olipa taas lukemista, kun en oo viikkoon(??) tällä palstalla vieraillut. Jotenkin kun palattiin Suomeen, kotiin ja töihin, kaikki aika tuntuu katoavan jonnekin, kun Norjassa sitä tuli roikuttua netissä ehkä liikaakiin muun tekemisen puutteesta...
Meillä on ollut esikoinen mummolassa torstaista asti. Tosi oudolta tuntuu, vaikka on ollut aiemminkin yötä pois kotoa, viimenen vuosi kuitenkin oltiin tosi tiiviisti yhdessä... mut saas nähä, koska meillä on seuraavaks miehen kanssa kahden keskistä aikaa - ehkä sit kun vauva on 1v ja imetys on loppu?
Ultrista oli puhe, niin sekä Jyväskylä että Baerum (minkä alueilla oon raskausaikana asunut) tarjoavat tasan yhden ultran. Jkl:ssä se on 10-12 viikon, esikoiselta käytiin sit yksityisellä rakenneultrassa, oli n.100?:n lysti. Baerumissa saatiin rakenneultra kunnan puolesta ja kun jaksoi sinne viikolle 19 asti jännittää, ei oo tarvinnu ite maksaa ultraa. Noista ultristahan oli muutama kuukaus sitten joku englantilainen vai usalainen tutkimus/väitös, että niitä ei sais tehä kovin usein, ennenkuin on tarkemmin tutkittu, mitkä on vaikutukset sikiöön. Kaikki tietohan muuttuu vähän väliä, saas nähä, miten tässäkin asiassa käy.
Pyöräilystä: esikoiselta se loppui jo aiemmilla viikoilla, nyt taas sujuu ihan helposti ja kevyesti!
Sitteriä ei hankittu esikoiselle, eikä sitä kaivattu kertaakaan - eikä sit hankita kakkosellekaan. Kyllä ilman sitäkin pärjää! Vauva viihtyy myös lattialla(viltillä/puuhamatolla) ja syöttäminen onnistuu sylissä/syöttötuolissa tai vaikka auton turvakaukalossa.
Suonenvetoja on ollut mullakin, tulee joka yö klo 5! Alkoivat, kun unohdin parin päivän ajan ottaa vitamiinit (voi olla sattumaakin). Päivällä on ok olo, vaan 2x on tarvinnut Suomeen tulon jälkeen vetää tukisukat jalkaan, Norjassa oli päivittäin.
Tuttimateriaaleista taas: alkuun ei oo väliä, onko tutti/tuttipullon tuttiosa silikoonia vai luonnonkumia, mutta kun vauvalle tulee hampaita, pitäis siirtyä luonnonkumiin, kun silikoonista voi irrota jotain. Näin mua ohjeistettiin neuvolassa.
Triine tuskaili paineen tunnetta alapäässä, ei oo vaarallista. Mulla siirtyi maha alas jossain rv 20 tienoilla ja silloin oli paljon paineen tunnetta + liitoskipuja, välillä jo tuntui, et vauva tulis oikeesti ulos, kun oli kohdunsuu niin paineessa. Vaan eipä oo pitkään aikaan kipuillut/ollut painetta, vauva on jo muokannut itelleen sinne hyvän, sopivan paikan
. Esikoinen tuli myös tosi aikasin alas ja mua sit varoteltiin, et synnytys on lähellä, mut katin kontit! Esikoisella oli vähän hassun mallinen pää syntyessään, "tonttulakki", kun oli ollut raivotarjonnassa ja tosi alhaalla pitkään, mut muotoutui kuitenkin ihan normaaliksi suht nopeaan.
Noista
ponnistusvaiheen kivuista sanoisin, et eipä siinä vaiheessa kyllä enää mitään kipuja ole! Avautumisvaihe on se tuskallisin ja pisin... mulla oli kivunlievityksenä ilokaasu, mitä ei enää ponnistuksessa saanut käyttää, epparikin tehtiin ilman puudutteita, mut eipä se sattunut ollenkaan, sen verran vauvan pää jo oli venyttänyt paikkoja. Sit kun ruvettiin tikkaa, laitettiin puudute, neula teki kuitenkin ihan eri lailla kipeää kuin vauva...
Maha mulla jäi viimeeks laitokselle, heti synnytyksen jälkeen oli hassua kävelle suihkuun ja pissalle, kun ei enää ollutkaan mahaa! Sellainen löysä nahka vain roikkui! Yllättävän nopeaan se hävis/kiinteytyi, en nyt muista aikaa, mut kyllä mä taisin jo kesällä uida bikineissä(??), kun esikoinen syntyi maaliskuussa.
Imetysliiveistäkin olitte puhuneet, mä rupesin aika pian käyttää omia/tavallisia liivejä, kun koin, ettei imetysliivit tue ollenkaan. Mulla on sellaset "kainalotissit" niin pitää olla hyvät tuet sivuilla, että ne on "oikeessa asennossa".
Neuvolassa/lääkärillä kävin tällä viikolla, kaikki oli niinkuin pitääkin. Seuraava aika ois laitettu 2 viikon päähän, mut terkka sit suostui 3 viikkoon, kun en ite näe mitään järkeä rampata siellä noin tiheään... Lupasin soittaa heti, jos tulee muutoksia oloon. Oma olo on ollut tosi pirteä ja hyvä, turhalta hössötykseltä vain tuntuu rampata neuvolassa tiuhaan... Painoa on nyt alkanut tulla vauhdilla, viimesen kk aikana 5kg (yhteensä 10kg) mut lääkäri vain sanoi, et nythän sitä painoa alkaakin tulla enkä saa missään nimessä lopettaa syömistä (sanoin, et oon syömässä koko ajan) että 20kg ei oo mikään ongelma mulle, kun oon niin laiha normaalisti. En mä kyllä tosta painosta ite jaksa stressata, tuntuvat muut siitä stressaavan ihan tarpeeks
! Esikoiselta tuli 16kg ja aika samoilla viikoilla alkoi painon ripeä nousu, alkuun ei meinannut silloinkaan tulla kiloja ollenkaan.
Töissä on ollut ihan mukavaa ja sen verran oon suunnitellut kaikkea uutta ja kivaa, et mitenhän sitä malttaa 5 viikon päästä jäädä äitiyslomalle???
Jokohan muistin kommentoida kaikkea, mitä piti? Hoppas, johan tällä viestillä on pituutta.... pitäis käydä vähän useemmin lukemassa&kommentoimassa =)
Hemuli 30+1