~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

:flower: :flower: Onnittelut kaikille jo synnyttäneille! :flower: :flower:

Omaan napaan kuuluu tällä kertaa ihan hyvää. Pääsin eilen kuitenkin vielä sairaalasta kotiin jatkamaan normaalia odotusta. Verenpaine laski alle sadan, joten tilanne ei vaadi osastotarkkailua. Mittailen kotona päivittäin ja jos voinnissa tai paineessa tulee muutoksia niin sitten heti takaisin.

Eletään päivä kerrallaan, lähtöhän voi muutenkin tulla minä päivänä tahansa!

Ainoa toive tässä vaiheessa on tietysti, että vauvalla olis kaikki hyvin. Plussaa olisi, jos saisin loppuajan olla kotona. Ja jännätä täällä milloin synnytys käynnistyy itsestään. Jotenkin on muuten sellainen olo, että en synnytä ennen laskettua aikaa. Jos pitäis vetoa lyödä niin laittaisin rahani päivän 40+2 kohdalle, eli se olis 3.8. Katotaan pitääkö veikkaus paikkansa! :D

Huomenna normaali neuvolakäynti.

Nyt hyvät yöt kaikille!

Odile (38+4)
 
Kiia08 ja Bella-Lumia Paljon onnea vauveleista :heart: :flower: . On niin ihana lukea näinä vauva-uutisia.

Täällä ei mitään ihmeellistä. Olo on hankala ja alkaa todella aika käydä pitkäksi. Vauveli möyrii paljon masussa ja liikkeet tuntuu jo ikäville. Tuo meidän taapero on vielä rakastaa rimpuilla sylissä ja halia yms niin oikein itseä ärsyttää ,kun ei voi hänen kanssa peuhata. Päivät kuluu vaan venyessä sisällä ja jotain pientä puuhatessa. Onneksi iltaisin on oppilaita niin pääsee työn puolesta vähän ihmisten ilmoille.

Tuosta pienuudesta ja mahan painamisesta ylos oli puhettaa. Minä olen melko lyhyt ,157 cm, mutta molemmissa raskauksissa ei ole maha painanut ylös. Mulla on normaalisti kapea lantio ,mutta raskauksien alussa ovat lantion luun antaneet melko pian periksi ja vauvat laskeutuneet. Esikko kääntyi alas rt:aan rv 24 ja tämä jo rv 20. Joten siksi mulla ei varmaan vauvat paina keuhkoihin ,vaikka suht pieni olenkin.

Toivottavasti huomenna alkaa luvatut poutasäät. Meillä joki tulvii jo paljon pahemmin kuin monena keväänä. Heinätyöt on tekemättä ja hevosten laitumet eivät kasva liiasta kosteudesta. Ihan mahdottomat säät.
Jaahas jospa koittaisi alkaa nukkumaan, vaikka se on ollut taas niin hikistä hommaa. Lisäksi olen alkanut kuorsata niin paljon ,että ukko-kulta joutuu nukumaan sohvalla.
Hyvää yötä !!
-Poni ja Manteli 35+6
 
Onnea myös Bella-Lumia!:)

Mukavaa että pääsit vielä kotiin Odile, kotona on kivampi kuitenkin odotella.

Mullakin on jo vähän parempi mieli, mies oli päivän poissa joten sai vähän omaa aikaa ilman meitä, jospa jaksaisi nyt meidän oikkuja vähän paremmin taas;) Viimeisillään oleva nainen ja kipeä lapsi ei taida aina olla helppoa seuraa... Poitsu nukahti tänään syöttötuoliin, kun olin antanut sille iltapuuron ja kävin hakemassa yöpuvun ja vaipan. Oli kyllä niin suloinen ja reppana :heart:

Huomenna olisi kiva mennä rannalle, kun on hellettä luvassa! Tänä kesänä ei olla päästykään. Uida ei kyllä enää saa kun ne paikat on vähäsen auki, mutta kahlailla voi ja vettä ruiskia!

Mun mahaa kiristää ihan kauheasti ja sektioarpea.. au. Mulla on kyllä ihan täysin erimallinen maha nyt kun esikoisesta; tämä leviää leviämistään sivuille, mutta ei ylöspäin, vaan rinnan alla edelleen on tilaa. Kylkiluut näkyy mullakin, jollain muullakin oli niin? Esikoisesta muistan että oli tosi hankalaa hengittäminen ja kävellä ei oikein jaksanut kun hengästytti, nyt ei ole sitä ongelmaa ollut. Tosin nyt jo tuntuu tuolla alhaalla niin kovin välillä, meidänkin pienokainen ruuvailee päällään aika ikävästi! Ja jalkaa tunkee oikeasta kyljestä läpi, ihanaa kun saa kantapäästä kiinni!

 
Paljon onnea Bella-Lumia! :flower:

Taas yö takana, sain yhden jopa 4h pätkän nukuttua, muutenhan tuo tuppaa menemään 2h pätkissä... Hyvää harjoitusta taas tuota tulevaa varten. =) Alkuyöstä loppuu yleensä aina nuo kivut, niin heräily ei tunnu niin pahalta. Illalla supisteli aika kovasti, mutta kivuttomasti kuitenkin...

Nyt kahvin juontiin, kohta soi jo miehelläkin kello. Onneksi tyär on mummolassa, niin saa päivällä nukkua jos nukuttaa.

Tiitu ja Eppu 35+1
 
Huomenta!

Vähän jännittää/pelottaa tuo tämän päiväinen polikäynti, mitähän sanovat siellä..Vähän toivoisin jo että antaisivat vaikka käynnistyspäivän :p

Viime yö meni ihmeellisen rauhallisesti, vaikka uni ei meinannut millään tulla. Viimeisen kerran kipitin vessaan yhden aikaan ja heräsin vasta kun miehen kello soi puoli 7!! Ihmeen pitkiä pätkiä ilman vessaa... :D

Esikkokin nukkuu vielä, joten aamukahvit saa nauttia rauhassa, sitten aamutouhuilut ja nokka kohti mummolaa.

Ilmoittelen polikuulumisia sitten iltasella..

Ä ja 36+4
 
huomenia!
Onnea Bella-Lumialle!!!! :heart:

Täällä herätty jo neljän aikaan....illallakaan ei meinannu uni tulla silmään, johtunee ehkä iltapäivällä nukutuista parin tunnin päikkäreistä.. nyt alkaa vähä tuntua et vois yrittää vielä unta saapuvaksi, taijan olla muuten ihan zombi jo parin tunnin päästä.. :| tuntuu vaan että pyörii muutto ja synnytys ja vaippajutut niin päässä että ei saa nukutuksi!! ens viikolla onneks ois jo tosiaan tuo muutto, nopsaan menny aika ku vasta oli 3viikkoa aikaa siihen.. Huoh.

Huomenna neuvolaan, mitähän neukkutäti sanoo mun verenpaineesta.. ollu nimittäin himpun verran korkeampi entä aiemmin, mut ei hälyttävästi..(?) pitää tässä mittailla taas päivän aikana että mitä se mittari sanoo, ja jos kovin kohoaa nii soitella neuvolaan.... eilen vauva säikytteli kun liikkui jotenki nii vähän ja heikosti, meinasin jo soitella jonnekki suuntaan, mutta sitte illempana alkoikin hirveä jytäys joka on jatkunu koko yön :) :heart:

Upp3 ja Mötky 37+1
 
Sone
Ei nukuta ei, täälläkään. Minä pelkään yöllä ihan kaikkea, ajatukset harhailee ihan minne sattuu. Hyvä etten maailmanloppua odota aamyöstä tai vähintäänkin joku on kaapannut esikoisen omasta huoneesta ja murtovarkaat vaanii ikkunan takana. IHAN HULLUA!

Käytiin eilen synnytyssairaalassa tutustumiskäynnillä, piti käydä virkistämässä mieltä kun edellisestä kerrasta on jo yli kolme vuotta :) 45min kesti käynti ja esikoinen oli mukana, just jaksoi sen aikaa olla nätisti mutta viimiset 2minsaa huuti kun leijona. Juu, alkoi pelottaa vaan entistä enemmän synnytys. Ei minua se kipu pelota, edellinenkin synnytys oli aika helpohko, mutta nyt pelottaa että entä jos tulee jotain yllätyksiä siinä hommassa. Entä jos itelle tai vauvalle käy jotain jne.. tai homma pitkittyy ihan tolkuttomaksi..voi voi.. olispa tää jo kohta ohi.. :headwall:

Onko täällä muita Leijonia?Me taidetaan olla koko suku leijonia. Minulla on synttärit 3.8, miehellä 26.7 ja äitilläni 23.8, jospa tämä vauva vaikka syntyy jonkun meidän syntymäpäivänä ;) Esikoinen on härkä.

Vihloo aika paljon tuonne alakertaaan, ilmeisesti kohdunsuulle. Toivon mukaan kypsyttelis paikkoja. Alkoi supisetellakin heti sairaalakäynnin jälkeen. Esikoisesta oli kanavat jäljellä ja paikat kiinni loppuun asti, mutta ei mitän kipuja tai suppareitakaan. En kestä ajatusta et menis taas pari viikkoa yli, oon ihan hermoheikkona jo muutenkin. Mitä pidemälle menee, sen pahemmaks alkaa mennä nuo vainot.. Vaikka taas toisaalta nautin tästä raskausajasta, kaikki yllärit vaan pelottaa.

Duracel: Minusta on tullut ihan hullu, kohta viikon leiponut putkeen! Pakkomielle vaan jotain värkätä ja puuhata. On mennyt vähän överiks, pakastin on kohta täynnä karjalanpiirakoita, niitä leivoin kolme päivää... Pullaa, rahkapiirakkaa, ja raparperipiirakkaa yms.. :whistle:

 
vihdoinkin sain nukuttua yöllä, vaikkakin pätkissä kun lonkkia särkee ja massua kivistää!
Tullut ihan älyttömän paljon tekstiä! Näin aamutokkurassa en jaksanut kaikkea lukea, yritän myöhemmin uudestaan..
Meillä on tänään edessä tuo synnärille tutustuminen
SK06 onnea :flower:
Tervetuloa takaisin joukkoon Odile!

Täytyy lähteä aamukahvin keittoon
Antsu ja ippe 34+3
 
Onnea onnea Kiia08 pikku pojasta! Ja onnittelut Bella-Lumialle tytöstä! Molemmat taisitte olla tyksiläisiä, joten jos ehditte ja jaksatte jossain välissä niin kertokaahan sieltä kokemuksia :)

SK06: kiva kun ehdit kertomaan synnytystarinasi. Sujunut melko mallikkaan oloisesti, ei ainakaan ensisynnyttäjää kauhistuttanut :) Ihanaa vauva-arkea teille!

Kiitos haaveilija-08 & Pellervo kommenteistanne ennakoiviin merkkeihin synnytyksen käynnistymisestä! Lisääkin niitä kommentteja mielellään lukisi... :attn:

Ecculle toivon löytyvän voimia, energiaa ja hyvää mieltä pikaisesti! Mutta käy vaan täällä purkamassa itseäsi, jos se suinkin auttaa edes vähäsen. :hug:

Aurinkoenergiaa, Jyffe & Scala: voi kun teidän lapsosille on tapahtunut; onneksi kuitenkin selvisitte kaikki suht pienellä säikähdyksellä :hug:

Omaan napaan kuuluu kutinaa ja raapimista :| Jo viikko sitten sanoin kaverille, että vatsan seutua kutittaa, mutta ajattelin sen johtuvan vielä venyvästä nahasta (etenkin kun uusia raskausarpia ilmaantunut vatsan seutuun). No kutina jatkui ja voimistui sitten ma-ti yönä sellaiseksi, että kumpikaan ei saanut nukuttua kunnolla. Eilen otetuissa verikokeissa maksa-arvo koholla (viitearvon yläraja 45 ja mulla 60), sappihappoarvot vielä vastaamatta. Äitipolille lähtöhän siitä tuli, jossa onneksi niin käyrällä kuin ultrassakin Vaavi aktiivinen ja kaikki kunnossa. Joten kotiin pääsin ja nyt odotellaan sitten niitä sappihappojen vastauksia, jotka toivottavasti tulevat tänään. Jos ovat kovasti koholla niin sitte ehkä osastoseurantaan ja pikkuhiljaa käynnistellään synnytys...

Lääkäri kirjoitti Ataraxia, mutta en uskaltanu ottaa sitä kun jokapaikassa lukee että sitä EI saa ottaa raskauden aikana. Etenkin tuo linkki (kohta 4.6.) http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/1/113461.shtml sai kylmät väreet meneen selkäpiitä pitkin... Vaikka miten oli äitipolin kokenut (?) lääkäri niin siltikin ennemmin kärsin kuin saatan lapseni ehdoin tahdoin vaaraan.. Viime yö meni onneksi hieman paremmin kun pidin pitkää flanelliyökkäriä päälläni. Koko ajan kyllä kutittaa kämmeniä, päänahkaa ja lähes koko kehoa..

Onko kellään kokemuksia raskaushepatoosista ja kutinalääkityksistä? Onko mitään turvallista lääkettä/salvaa tms??

Annilia kirjoitti, että tällä viikolla tarkistetaan taas maksa-ja sappihappoarvot. Multa on nyt mennyt täysin ohi, että onko sulla ollut myös kutinaoireita vai liittyykö aiempaan raskauteen vai miksi tsekkaillaan arvoja?

Lääkäri tsekkasi myös kohdunsuun tilanteen ja totesi sen verran edistymistä viime torstaihin, että nyt ulkosuu kahdelle sormelle auki kun torstaina vasta yhdelle. Sanoi, että paikat on pehmenneet niin, että luultavasti tosiaan tulee jo ennen laskettua aikaa, etenkin jos diagnoosi osottautuu hepatoosiksi niin se kypsyttää kuulemma tilannetta vielä lisää... Ja käynnistyskin siis mahdollinen...

Kaikille kypsymistä ja tsemppiä :) Koitetaan kestää näitä kaikkien odottamia helteitä!

Soma & Vaavi 37+1
 
neitiperho
Onnea Bella-Lumia :flower: :heart:

Mä täällä suunnittelen kovasti ensi viikolle tekemistä. Pitäis pihahommia alkaa jatkamaan ja vaikka mitä. No kuitenkin hirveä yritys epätoivoisesti saada tapahtumaan edes jotakin tämän pikkusen häätämiseen liittyen. Tosin aika epätoivoista se taitaa olla, kun ei tähänkään asti mitään tapahtumaa ole tapahtunut.

Nyt pikainen imurointi aikaiseksi ja sitten pyyhällys systerin luo ottamaan aurinkoa. Ei ole niin kivaa sekään omalla pihalla kun piha edelleen niin hirveen näkönen ja eihän yksin muutenkin mitään ole kivaa tehdä.
Palataan mammat taas =)

 
Sone täällä toinen 3.8. syntynyt!! :wave: Meillä mies on härkä, eli kaks itsepäistä yhdessä onyhtäkuin sotatila :LOL: :LOL: Siihen vielä toinen leijona päälle niin... :whistle:

Nukuin tuossa pari tuntia, sit mies tuli ruokatunnille ja herätti vaik oisin voinu jatkaa unia viel. |O
 
onnea bella-lumialle pikkunyytistä :flower: :flower: :flower:
jaa täällä on jollakin muullakin tuo leipomis vimma, meilläkin on pakkanen täynnä kaikennäköistä pullaa, piirakkaa, kakkua. mukavaa ajanvietettä ku ei enään tuo siivoaminen nappaa.
paripäivää taas vihlonu ja jomottanut tonne alakertaan ja viimeyönä tuli tota limaa reippaasti, no huomenna on lääkärinla niin kuulee vielä viimesen kerran ton kohdunsuun tilanteen.
täytynee lähtä leikkaan nurmikko kun ei ainakaan vielä sada.

moido!
 
Täällä ihan ok yö takana. On kiva nukkua yksin ,kun sänky pysyy viileänä. Veskissä pitää sen pari kolme kertaa käydä, mutta onneksi uni tulee heti. Aamulla en edes muista montako vessareissua olen tehnyt. Nyt kyllä taas jo väsyttää ,vaikka nukuttiin tytön kanssa puol ysiin.

Noista synnytyksen ennakoivista merkeistä. Mulla käynnistyi viimeksi vesien menolla. Ennen sitä tuli kaksi sellaista kipeää muljahdusta masussa ja sitten alkoi vedet lodahdella. Ensin luulin ,että mua vain pisuttaa tai se on valkovuotoa, mutta kyllä sitä sitten sen verran enemmän lorahteli ,että tajusin mistä on kyse. Pari mituuttia siitä kun lorahtelut alkoi tuli supparit. Ne alko heti 1-3 min välein ja ihan kunnolla sattui. Sit mentiinkin jo lujaa..

Niin tuo helle taisi sitten tulla. Ihanaa ,kun ei sada ,mutta ihan samalla lailla tuo arska rajoittaa ulkoilua. No nyt pitää mennä tytön kanssa leikkiin..
-Poni ja Manteli 36+0
 
Mökkireissu takana ja kotiin päästyämme, oli koneeseen isekny joku helkutin virus ja nyt ei aukee windows ollenkaa! :kieh: Toivottavasti saadaan se nopeesti korjattua, mä oon ollu ihan hätää kärsimässä, ku en oo päässy netteilee ja varsinki ku oon ihan pihalla mitä täällä on tapahtunu.

Ainakin muutama on poksahtanu tässä välissä. Onnea hirmuisesti! :flower:

Nyt pitää lopettaa.

Aurinkoista viikonjatkoa! :wave:

HooÄs ja Pimatsu 37+5
 
onnea vauvoista! :heart:

kylläpä pelottaa huominen ultra kun ootte puhunu täällä noista nyrkkitesteistä ja muista.. miks pitää olla näin arka ja jännittää kamalasti.. pääasia tottkai että vauvalla on kaikki hyvin mut kyllä pelottaa että miten paljon sattuu
 
heip :wave:

onnea, bella-lumia tyttärestä! :flower:

leipomisesta: juu, sitä on ollut viime ajat kiva puuhata, mut meillä menee nyt kädestä suuhun tarjoomukset. saiski pakkaseen vierasvaraksi vauvan syntymän jälkeen. ehkä me ens viikolla talkoillaan ukkelin kanssa leipomuksia, kun hänen loma alkaa. ainakin hän on luvannut tehdä mulle lomallaan pakkaseen ruokia sille ajalle, kun oon yksin kotona vauvan kanssa :heart: oon allerginen parille yleiselle ruoka-aineelle, joten en voi syyä juur mitään kaupan valmisruokia ja erikoisruuat tulee tosi kalliiksi kaupasta ostettuina... ite en oo nyt saanu ittestäni irti ylimääräistä ruuanlaittoa, kaikki menee samantien :ashamed:

neuvolassa kipasin, oli tullut kilo lisää viikossa :LOL: viimekshän oli ollut painonnousu tosi pientä, 191 g/vko. noh, käytiin vähän "appiukolla" viikonloppuna grillivartaiden äärellä, eli ihmekös tuo nopea nousu :whistle:
kaikki oli ok, vauva ei ole todellakaan ole kiinnittynyt, kuten "nousseesta" hikasta päättelin ja ei myöskään laskeutunut, hoitaja kokeili, että korkealla hän vielä tuolla majailee. mutta rt:ssä. sf-mitta oli 33. ja viikon päästä uudelleen hoitajalle.

hyviä hellepäiviä kaikille!

irtis ja ponteva rv 37+0
 
Ekaa odottava kyselee tyhmiä.... :ashamed: onko tää teidän mielestä huolestuttavaa alapaineen nousua: viime viikon neuvolaan asti alapaine ollu 63-71.. viime viikon neuvolassa se oli 80 (eikä lääkäri tai neukkutäti sanonu tähän mitään), nyt kotimittauksilla (sunnuntaista lähtien) ollu 68-88.. viime viikon nlakäynnillä ei tullu pissaa joten sitä ei oo nyt kahteen viikkoon katottu. Huomenna ois taas käynti, odotanko sinne asti vai pitäisköhän ottaa jo nyt yhteyttä neukkutätiin ja kysyä siltä mitä mieltä on että pitäiskö jo tänään käydä?
 
upp3 soittele ihmeessä ja kysy, kun sitten voi yöllä käydä niin, ettei saakaan unta, kun jännittää, että olisko pitänyt sittenki kysyä... terv. nimim. kokemusta on vaikka mistä hermoilusta :D
alapaineista en tiijä mitään, mut hermoilussa oon ihan guru.
 
onnea kiia 08, SK-06 ja Bella-Lumia nyyteistä!
synnytystarinaa oli kiva lukea sk-06, joten ois kiva jos muutkin synnyttäneet tänne kirjoittelis kunhan ehtii :)
vkonloppu meni mökillä ja tossa maanantaina kotiuduttiin! lauantaina jo vähän jännitti,että tuleeko lähtö synnärille,kun tuli supistuksia noin 4h säännöllisesti,mut sit loppui onneksi! ei ois ollut kiva mennä ihan vieraaseen sairaalaan synnyttämään monen sadan kilometrin päästä kotoonta!
tällä viikolla onkin sitten jo ollut neuvola ja sairaalaan tutustuminen! alkoi vähän houkuttamaan se amme avautumisvaiheessa.. onko muilla kokemusta? lohjan sairaalassa on vain yhdessä salissa amme,joten täytyy toivoa,ettei siihen olis muita halukkaita samaan aikaan :D
neuvolassa ei ollut mitään kummallista,paineet hyvät,pissa puhdas, sf 37 cm(ei ollut enää kasvanut viime neuvolasta,sanoivat,että vauva laskeutunut jo aika alas,jesh!!) paino -100grammaa(yht.11kg) ja vaavin syke 135+

miehellä enää tää viikko töitä ja sit alkaa kesäloma!ihanaa.. =) päästään tekee yhdessä suursiivous :LOL:

vointaja kaikille mammoille ja masuasukeille!Ja jo masusta irtautuneille! =)

ajatar&vekara 36+5
 
upp3: mulla on alapaine ollu 70-77 ja nyt sit viikko sit pomppas 86. neuvolassa ei ollu vielä huolissaan kun pissa oli sillon puhdas. toissa päivänä neuvolassa aolapaine taas 86 ja pissassa vähän valkuaista. mut sekin oli kuulemma vielä ok.. nyt sit kuitenkin tarkkaillaan paineita joka viikko.. mut en usko että sun kannattaa huolestua. oon ymmärtäny että sit kun alapaineet lähempänä 100 tai yli niin sit on liikaa..
 
Onnittelut kaikille vauvatuneille :flower: :heart:

Pikkuhiljaa tässä alkaa jänskättää itseäkin.. =)

upp3 kannattaa kysyä neuvolasta jos huolestuttaa niin ei tarvitse sitten murehtia.
Mulla on alapaine vaihdellut 62-83 mittauksissa, 83 oli toissakerralla mutta ei siihen mitään sanottu ja viimeksi oli taas 71.

Itseä jäi mietityttämään tuossa lääkärineuvolassa kun ultrasta hän näytti että istukassa on jo vähän kalkkeumaa, mutta sitä vissiin tulee jo muutenkin loppuvaiheessa? Pitää neuvolassa kysäistä vielä perjantaina. Ja luultavasti jos jotain tosi huolestuttavaa on niin lääkärit ja th:t niinhin puuttuvat.
Mulla ei kyllä lääkäri mitenkään häntäluun liikkuvuutta kokeillut, taitaa olla aika erilaisia tapoja tutkia.

Muistan kun itsekin 10 viikkoa sitten mietin että tosi haikeaa kun en enää kohta ole raskaana kun on niin hyvä ja reipas olo, vatsa on ihanan pieni ja liikkeet tuntuu kivalta, niin kyllä tässä jo alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että voisi pikku hiljaa jo vaikka syntyäkin..
=)
Pikkuhiljaa tekisi mieli liikkumaankin taas. Nyt syksyllä aukeaa muutama uusi kuntosali tässä aika lähellä, jos jossain vaiheessa loppusyksyä pääsisi jo sinnekin. Jotenkin alkaa rassata kaikki nämä kilotkin jo.. no, jospa niitä sitten saisi pudoteltua ajan kanssa.

Pitäisköhän sitä vaikka siivoilla vähän ajan kuluksi ja sitten iltapäiväkahvi ja keksi
=)

Hyviä vointeja kaikille
 

Yhteistyössä