~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Kahden ansimmäisen kanssa en tuntenut supistuksia vasta kun pari tntia ennen syntymää, ja kummatkin syntyivät pari päivää ennen laskettua aikaa- ja helpot synnytykset. Ei siis kannata murehtia jos ei ole supistuksia kuulunut :)

Kiitos muuten kun olette jaksaneet jakaa tuntoja... *taustalukija joka itse liian laiska*
 
isyyslomasta Juu siis ihan hölmöä se onkin että etukäteen päätti millon alkaa. mutta jos vauva siis syntyy aikasemmin, niin sit ne YRITTÄÄ saada sen aikasemmin järjestettyä. Ja siis tosiaan rahahan haetaan mun mielestä vasta sit kun se isyysloma on pidetty.
Nii ja siis ei kai se oo laissa määrätty että sen isyysvapaan voi alottaa heti kun vauva syntyy? vai onko? jos on ni kertokaa ihmeessä missä niin lukee niin pääsen kettuileen miehen pomolle :kieh:

ja nyt meen lukeen noi linkit...
 
Ompas tullu tekstiä sit viime vierailun. En ole juuri koneella kerinny oleskella ku on kerrankin hyvät kelit ni ulkona oon ollu mahd. paljon :) Ens viikolla alkais äippäloma ja nyt on jo työmotivaatio nollassa, mut enköhän jaksa sinnitellä vielä muutaman päivän..
Tänään oli neuvola ja siellä kaikki ok.
Painoa +600g/vko
rr 124/80
pissa puhdas
Hb 111, aloitan pienellä määrällä rautakuurin
sf 35 cm
rt, vauvan pää jo nyt kuulemma aika napakasti kiinnittynyt. Terkka sanokin et saa nähä meneekö loppun asti vai tuleeko aikasemmin..
sydämensyke +
liikkeet ++

Painoarvioon menen äpolille rv 36-37 kun sokerit on välillä heitelly. Nyt kyllä ollu arvot kohillaan, mut kiva se on saada tarkempi arvio vauvasta.

Synnytyksestä ollu jotain puhetta. Mä en osaa vielä edes ajatella et se on edessä, jotenkin vaan miettii et se on sit joskus. Enkä osaa vielä jännittää sitä, kai se on niin oma tapahtumansa et ei sitä voi näi etukäteen "suunnitella". Meinaan tolla ku työkaverit on kyselly kaikenlaista synnytyksestä..Mistä minä siitä mitään tiedän ku en ole ikinä ennen sitä tehnyt =)
Supistuksista mulla ei ole ollu ku niitä harkkareita, mut nyt nekin on välillä ruvennu alamahassa tuntumaan..ja jotain vihlasuja tuolla sisällä tuntuu välillä..mut mun puolesta vauva saa kyl olla ihan rauhassa vielä tuolla masussa. oonkin asennoitunut siihen et se menee käynnistykseen, enpähän rupee liian aikasin oottelemaan vauvan tuloa:)

Nempu ja pikkunen tasan 34
 
Polly-karkkeja...
Pakkasin niitä pussillisen sairaalakassiin about viikko sitten. Ihme ja kumma ne on saanu olla siellä ihan rauhassa!

No, kohta pääsee sairaalakassi tositoimiin ja mä saan vaikka heti huomenna korkata sen herkkupussin... Tuli nimittäin huonoja uutisia tänään neuvolassa!

Valkuaista kahdella plussalla ja verenpaine 142/102...
Lähete äitiyspolille ja käski pakata kamat mukaan, eli todennäköisesti jään sinne odottelemaan vauvan syntymää. Ei tarvitse heti lähteä, huomenna aamulla. Tietty jos oma olo kovasti pahenee niin sitten heti sairaalaan.

Siis suoraan sanottuna nyt ottaa päähän ihan hirveesti. En millään haluais joutua makoilemaan sinne osastolle! Haluan jännittää kotona milloin synnytys alkaa. Vielä olis kaiken näköistä pientä kuntoon laitettavaa ja sitten tietysti tuo rakasrakas esikoinen!

Tietysti osaan ajatella järjellä, että ei tällaisessa tilanteessa voida ottaa riskejä. Vauvan parasta pitää nyt ajatella. Onneks mulla on huomenna viikkoja reilusti kasassa 38+0, että synnytyksen vois vaikka heti käynnistää.

Nyt tulee vaan mieleen kaikki asiat mitä täällä kotona piti ehtiä tehdä! Siis apua... Ei me olla laitettu edes vauvan sänkyä kuntoon. Miten tässä näin pääsi käymään...
Pitää yrittää ajatella positiivisesti. Onhan tässä vielä pieni mahdollisuus, että lääkäri päästääkin mut kotiin!

Lupaan tulla kertomaan jollain konstilla miten mun kävi!

Myrkyttynyt Odile
:eek:
 
heissan!
taas huonosti nukuttu yö takana. Heräsin kun lonkkia särki yöllä enkä saanu kolmeen tuntiin nukuttua :'( , aamulla ysin aikaa mies lähti autoa laittaa ja päästi kisupedot mun kimppuun...prk!!
Tänään onkin sitten ollut muutenkin herkkispäivä.

Neuvolakuulumiset:
painoa +800 / vko, yhteensä tullu jo 13,6 kg
RR 104/56
hb 101, vaikka rautaa syöny
turvotus +
sf 30
RT
sydämen syke 140

Onnea sairaalaan Odile!! Toivotavasti et joudu kauaa odottelemaan nyytin tuloa!!

antsu ja ippe 33+4
 
Heitsu86 kyllä isällä on oikeus isyyslomaan (18 arkipv) äitiys- tai vanhempainvapaan aikana. Useimmat isät aloittaa sen heti kun vauva on syntynyt/äiti ja vauva pääsevät kotiin sairaalasta. Tai jos haluaa aloittaa sen myöhemmin, siihenkin on oikeus. Ja sen isyysloman voi halutessaan pitää 1-4 osassa. Isällä on valinnanvaraa. Ei työnantaja voi määrätä, milloin sen saa pitää ja milloin ei. Eihän tuossa oo mitää järkee. Kannattaa tosiaan vaikka ammattiliittoon soittaa tuosta asiasta.
 
Päivää.

Neuvolakuulumiset:
Paino -500g/vko, yhteensä raskauden aikana 2.5kg :D Väinö syö mua sisältä päin ^^
RR 138/80
hemoglobiini 120
turvotuksia ei ole
sf 35
liikkuu erittäin paljon
sydänkin sykkii oikeaan tahtiin, lääkäri oli sellainen hosuli ettei viitsinyt merkata korttiiin...
kyllähän se sen sanoi, mutta enhän mä sitäkään enää muista.

Olin sitten taas varsinainen laholatva kun neuvolassa kävin, eniten odotin että saisi jonkinlaista painoarvioo Väinön koosta, mutta en sit muistanut kysyä...
Että ottaa päähän kun ei voi muistaa mitään tässä tilassa.
Nooooooh, ensi viikolla sitten paremmalla onnella :ashamed:

Mieskin pääsee luultavasti alkuviikosta vasta pois sairaalasta, nyt kun sydän on korjattu pallolaajennuksella niin lääkäri totesi että herralla on keuhkokuume, ettei tarvii vieläkään lähteä kotiin... mua niin masentaa ja ottaa jo päähän tämä yksin olo :'(
Varsinkin kun on tässä tilassa ja tuntuu että 4 ja 5 vuotiaat tytötkin tekee kaikkensa että äidin olo olisi kurja, kaikesta pitää vänkää vastaan nyt kun mies on poissa :(

chilitin ja väinö rv 37+1
 
isyyslomasta Nii mut sitä justiin et voiko mennä niin et kun vauva syntyy ja mies sanoo et nyt pitää isyyslomansa tästä päivästä eteenpäin 3vkoa, ni voiko työnantaja sanoo että et muuten pidä kun pidät sen vasta kahden viikon päästä? Ja siis muutenkin ketuttaa toi homma, kun keväällä yks työntekijä oli saanu pitää sen heti kun oli soittanu et nyt synty baby.

Ja siis tottakai mies saa sen loman pitää, kyse ei oo siitä etteikö sais. Kyse on vaan lähinnä siitä ajankohdasta että milloin sen saa pitää.

muoks. ja tuli ainakin selvitettyä että ei se voi sitä etukäteen pitää. eli isyysloman voi pitää sitten vasta kun on vauva syntyny...
 
Heitsu86 voi sen ennen vauvan syntymääkin jo aloittaa jos haluaa mut eihän siinä nyt oikein mitää järkee oo... Jotku on kyllä aloittanut ennen syntymää silleen, että aloittanut siitä hetkestä ku nainen makaa synnytysosastolla potemassa avautumisvaihetta ja kun vasta odotellaan, että vauva syntyis. Ja siinähän voi parhaimmillaan kestää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja chilitin:
Sellaista piti kysyä, että onko täällä muita joilla "neuvolasta annettu" laskettuaika ja ultran mukaan oleva laskettuaika heittäisi viikolla?

meillä se heittää kaks viikkoa, eli lasketun ajan mukaan nyt olis tasan 37 viikkoa mutta vauva on 39 viikon kokoinen...
sanoivat vaan että jos menee sinne laskettuun aikaan, on pakko ultrata kun silloinhan se olis vauvan mukaan jo kaks viikkoo yliaikainen...

taitaa olla aikas yleistä tuo heittäminen (tosin mulla ekaa kertaa heittää noin paljon, vaikka kyseessä jo kolomas)

:hug:
 
tervehdys!
No niin,tänään oli sitten se kokoarvio keskussairaalassa ja olo on hieman hermostunut :| .
Painoarvio oli noin 3kg ja viikkojahan on nyt 35+1. Mutta mahan koko on jalan tai reiden kokoon verrattuna isompi eli vois olla viikkoja 38!! Tämä asia sai mut hieman hermostumaan että vatsa isompi kuin muu vartalo. Kääk! Mitä se meinaa?? :eek:
Sokerirasitus oli ok,eikä koskaan oo sokereiden kanssa ollut mitään ongelmaa. Makeisia olen kyllä syönyt ja keksejä ja jätskiä :ashamed: ...et onko niillä nyt sitten niin paljon vaikutusta?
Jos on niin nyt loppu herkkujen syönti!!!
lantio ihan normaali, häpyluu antaa perää....kohdunkaula noin 1,5-2 cm kiinni8vai miten se nyt oli) ja vauva alhaalla että valmis tulemaan. ei saa rehkiä liikaa!!
Mut onko tietoa tai onko jollekin myös käynyt näin että vauvan masu on isompi kuin se reisiluu?
T:Hansu27 (35+1)
 
neitiperho
Taas olisi neuvolassa käyty.

rv 36+1
Paino n. 600g/vko yhteensä nyt sitten jo hirveät 15kg :ashamed:
RR 143/73
Hb taas vain 98 (ei ymmärrä)
Pissa puhdas
Sf 33
Vauva RT
Syke 125-140

Pää oli hyvin asettunut, mutta ei mitään merkkejä että ennen aikojaan sieltä tulisi. Ensi viikolla nyt onneksi vielä lääkäri jossa sekin varmistuu. Tai siis kyllähän mä sen jo tiedänkin, että muksu ei tosiaan synny hyvä jos elokuussa.

Odile Jaksamista sulle ja tsemppiä huomiseen. Me jäädään tänne sitten kateellisina miettimään tuletko tosiaan nyytin kanssa takaisin. Siis harmi tilannehan tuo on, mutta toisaalta taas..no saat nyytin jo =) Toivotaan siis että kaikki kuitenkin sujuu hyvin.

Huomenna täytyy mennä kunnolla verikokeisiin vielä tarkistamaan, että onko toi mun hemppa tosiaan alakanttiin. En oikein noihin pikamittareihin luota, mutta enpä nyt millään huonolla hempallakaan halua synnyttämään lähteä, muuten pääse koskaan sieltä sairaalasta pois.

Mutta nyt alan kuitenkin iltahommiin ja touhuilemaan. Palataan taas mammat!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja melluli:
Heitsu86 voi sen ennen vauvan syntymääkin jo aloittaa jos haluaa mut eihän siinä nyt oikein mitää järkee oo... Jotku on kyllä aloittanut ennen syntymää silleen, että aloittanut siitä hetkestä ku nainen makaa synnytysosastolla potemassa avautumisvaihetta ja kun vasta odotellaan, että vauva syntyis. Ja siinähän voi parhaimmillaan kestää...
En nyt halua tästä asiasta vängätä, mutta "Isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä", suoraan kelan sivuilta. Eli siinä vaiheessa kun lapsi on vielä äidin mahassa, ei isällä ole oikeutta isyyslomaan, vaikka olisi sitten avautumisvaihe menossa sairaalassa. Toki moni työnantaja antaa isälle mahdollisuuden olla synnytyksessä mukana, mutta isyysrahaa ei ajalta ennen lapsen syntymää makseta.

Tähän tulee tämä ikävä puoli mukaan, mutta kun aina ei mene kaikki hyvin. Lapsi voi kuolla myös synnytyksessä, eikä silloin oikeutta isyysrahaan tule. Tämän olen ihan omakohtaisesti kokenut, tai mies on. Sama pätee siihenkin, että kukaan ei ole vielä saanut päätöstä lapsilisästä, siis meistä, jotka emme ole vielä synnyttäneet. Sitä ei myönnetä, ennenkuin se lapsi on todellakin, elävänä syntynyt.
 
Heipsulis kaikille!

Ootte te kyllä ahkeria kirjoittajia, melkoisesti oli taasen tekstiä tullut muutamassa päivässä, mutta sehän on vaan hienoa, että voidaan jakaa useasti kuulumisiamme :)

Keräilen tähän nyt monenlaista asiaa, kun en oo noin vkoon kirjotellut.

Hikikohtauksista on ollut puhetta, mulla ei sellaisia muuten oo, mutta välillä jalat hikoo ihan valtavasti, häiritsemiseen asti ja yleensä joudun vaihtaan sukat kax tai kolmeki kertaa päivässä. Ja vaikka oon ilman sukkia, siltikin hikoilee :( Ei onnex haise. Tää vaiva tullut ihan tässä muutaman päivän aikana.

Mulle on tullut jo muutama vko sit raskausarpia tissien alaosaan, kurjan näköisiä sinipunaisia viivoja, toiv. vaalenevat sitten ajallaan. Onko kenellekään muulla tisseissä? Kun reisistä ja pakaroista täällä on ollut vain puhetta.

Minä oon jutellut vaaville melkein alkuraskaudesta lähtien, mieskin jo pari kuukautta. Vaaville juttelu tuntuu ihan luonnolliselta, onhan hän kohta osa meidän elämäämme. Useimmiten juttelun jälkeen vaavi alkaa liikkumaan, tiedä vaikka ihan oikeesti tajuaisi meidän puheet ;)

Mulla oli myös pari vkoa sitten monta kertaa vkossa öisin ylävatsakipua. Heti tiesi, jos illalla oli täysi olo nukkumaan mennessä, että yöllä joutui valvomaan vatsakivun takia. Ostin lääkärin suosituksesta apteekista Aptepsin-merkkistä liuosta, joka on tarkoitettu lähinnä mahahaavaan ja se on kyllä auttanut, iltaisin ennen nukkumaan menoa otan tuota ja oon saanut nukuttua yöni paremmin, muutaman vessareissun joutuu tehdä yöllä, mutta onneksi olen sitten saanut unen uudestaan.

Poni06: Kerroit aiemmin, että sullakin aiemmissa raskauksissa kanava lyhentynyt ja paikkojen kypsyminen alkanut sillä. Niin ois mielenkiintoista tietää, millä vkoilla sulla alko toi paikkojen kypsyminen? Otitko sen jälkeen rauhallisesti? Entä millä vkolla lapset sit synty?

Kiitos PienelleAnanakselle lohdutuksen sanoista, että vaavi pysyy sisällä paikkojeni pehmenemisestä ja kanavan lyhentymisestä huolimatta! Olen ensisynnyttyjä siis. Ja käsikopelolla kanavan pituus (1 cm, kun alkuraskaudessa mitattuna 3 cm) siis mitattiin.

Vaikka oon yrittäny otta nyt reilun vkon verran iisisti, silti välillä on vihlaisut yhtäkkiä tuolta ihan alhaalta ja alavatsajomotusta ollut. Näitä esiintynyt esim. portaiden nousun, kyykistelemisen tai kumartelemisen jälkeen. Ilmeisesti paikkani siellä edelleen yhä vaan valmistautuvat lisää. Kun viime vkollahan rv 33+, paikkani olivat pehmenneet ja kanavaa jäljellä sentin verran sisätutkimuksella mitattuna.

Kiitos Aukulle, kun lohdutit, ettei kaikilla suppareita tunnu, minähän kuulun näihin ihmisiin. Jos oikein keskityn tarkkaileen masuani, niin kyllä se välillä kovaksi menee rasituksen yhteydessä, mutta kipua ei tunnu.

Aiemmin mietin, että jos alkaisin hieromaan välihaa estäen suurempia repeämiä syyntyksessä, mutta nyt oon aatellut, etten uskalla, koska mun paikat on tosiaan alkanu jo valmistautuun synnytykseen, niin jos välilihan hierominen aktivoi synnytyksen käynnistymistä.

Hankinnoista: me ollaan ostettu melkein kaikki uutena, koska tutut tarvii tällä hetkellä itsekin vauvantarvikkeita. Sitteri vaan käytettynä ja hoitopöydän kaveri tekee pientä korvausta vastaan, vaatteita tosin saatu aika läjä, itse ostettu vain vähän. Onhan noihin hankintoihin uponnut rahaa, ei oo tarkkaan laskettu, mutta kyllä se luku lähempänä tonnia liikkuu. Mut onpahan sit hommattuna kerralla kaikki, jos lisää lapsia vielä tulee, ja on yritetty ostaa laadukkaita tuotteita, että sitten kestävät.

Seksistä: alusta asti noin viime kuuhun asti mua ei huvitttanut yhtään, mutta sitten kun alkoi huvittamaan ja huvittais kovasti edelleen, niin miehestä tuntuu, että vauvelia häiritään sekstailulla,, ja toisekseen, kun mun paikat on alkaneet jo valmistautuun synnytykseen (tosiaan reilu vko sit pehmentynyt, kanavaa jäljellä 1 cm, kiinni onnex kuitenkin), niin päätettiin, että ei touhuta nyt muutamaan vkoon, (vaikkei lääkäri tosin maininnut asiasta mitään), ettei vaan sekstailulla käynnistetä synnytystä. Toivoisin kyllä kovasti, että sitten vielä ennen lähestyvää la:ta vois sekstailla, ja edesauttaa senkin avulla syyntyksen käynnistymistä :)

Joku kyseli, onko synnytys alkanut mietityttään vielä. Kyllä se melkein päivittäin mielessä pyörii, että tosiaan se on muutaman vkon päästä käsillä, mutta pelkästään positiivisena ja luonnollisena asiana ajattelen sen. Ei pelota eikä jännitä, ajattelen, että se täytyy vaan kestää ja käydä läpi, jotta vauva saadaan tähän maailmaan. Lähinnä pelottaa, jos repeän hirveästi.

Tulipa maratonteksti, toiv. jaksoitte lukea!
 
Nyt on käyty kaupassakin ja ostin samalla sen ensimmäisen vaippapaketinkin, hitto että niistä joutuu maksamaan itsensä kipeäksi. Olin jo ihan unohtanut paljonko ne maksaa kun ei sellaisia ole tarvinnut ostaa yli 2 vuoteen.

Nyt on nälkäkin taas tyydytetty, iltapalaksi meni 3 hapankorppua - juustoa, kinkkua, kurkkua, tomaattia ja reilusti aromat-suolaa päällä, huuhdottiin alas reilulla puolella litralla maitoa ja jälkiruoksi 400g raejuustoa :D

Voisi siirtyä sohvalle tv:n ääreen makoilemaan kun meinaa kauppareissun jäljiltä supistella :$
 
iltaa!

masu ollu tänää inhottavan kipee.. kasvaa taas varmaan :kieh: pieni on kyllä jumppaillu kivasti, et häneen se ei ainakaan vaikuta!

LA muuttuu, miulla ainakin muutettu ultran jälkeen LA:aa. esikoisella aikaistu, menkoista LA oli 14.6, ultran jälkeen muuttu 5.6 ja synty 18.6 (eli synty vähän niiku menkoista katottunu oikeimmin!)! ja nyt tämä pieni on menkoista 30.7 ja ultrassa muuttu 5.8, et saa nähä kumpi nyt pitää paikkansa!

pitäs tehä joo loppuvalmistelut vauvaa varten tääl koton, mut ei jotenki saa mitää aikasix.. ja mies on ihan varma et tää syntyy enen laskettua päivää..hmm.. voi ku oliskin oikeessa!!

Mut en muista mitä ootte kirjotellu, joten lopetan!!

Äiti lpr 37+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Alkuperäinen kirjoittaja melluli:
Heitsu86 voi sen ennen vauvan syntymääkin jo aloittaa jos haluaa mut eihän siinä nyt oikein mitää järkee oo... Jotku on kyllä aloittanut ennen syntymää silleen, että aloittanut siitä hetkestä ku nainen makaa synnytysosastolla potemassa avautumisvaihetta ja kun vasta odotellaan, että vauva syntyis. Ja siinähän voi parhaimmillaan kestää...
En nyt halua tästä asiasta vängätä, mutta "Isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä", suoraan kelan sivuilta. Eli siinä vaiheessa kun lapsi on vielä äidin mahassa, ei isällä ole oikeutta isyyslomaan, vaikka olisi sitten avautumisvaihe menossa sairaalassa. Toki moni työnantaja antaa isälle mahdollisuuden olla synnytyksessä mukana, mutta isyysrahaa ei ajalta ennen lapsen syntymää makseta.

Tähän tulee tämä ikävä puoli mukaan, mutta kun aina ei mene kaikki hyvin. Lapsi voi kuolla myös synnytyksessä, eikä silloin oikeutta isyysrahaan tule. Tämän olen ihan omakohtaisesti kokenut, tai mies on. Sama pätee siihenkin, että kukaan ei ole vielä saanut päätöstä lapsilisästä, siis meistä, jotka emme ole vielä synnyttäneet. Sitä ei myönnetä, ennenkuin se lapsi on todellakin, elävänä syntynyt.
Scala taidat olla oikeassa tuossa. Mua vaan hämäsi tuo, kun "isällä on oikeus isyyslomaan äitiys- tai vanhempainvapaan aikana". Käsitin sen takia sen niin, että myös ennen vauvan syntymää, jos isä niin haluaa, kunhan vaan äiti on äitiysvapaalla. Mut ei se tainnutkaan olla niin! Tarkistin itsekin äsken asian. Eli tosiaan isyysvapaata saa pitää lapsen syntymän jälkeen sen 18 arkipäivää 1-4 jaksossa.

Sori tuosta!
 
tänään olen trimmerillä ottanu etu ja takapihan nurtsin reunat yms. (mies onneksi työnteli tuolla moottorittomalla nurmen..) , imuroinu koko huusollin, kopistellu matot(hakannu niitä siis :D ), pesin kaks mattoo tuolla pyykkituvalla ihan perinteiseen tapaan, pesin kolome ikkunaa (nyt on kaikki pesty :whistle: ), pessy vessat, pyyhkiny kaikki huoneet melekeen lattiasta kattoon saakka, ja järjestelly kaiken...
nyt olis siistiä jos vaikka lähtö tulis...
alapää on kyllä tulessa ja supistelee välillä (ei kylläkään niin paljon kuin sais...)
saunan ajattelin vielä lämmittää, kun tuntuu niin likaiselta..hiekkaa meni mattojen hakkaamisessa niin paljon tissiliivienkin sisään että kiva :kieh:

nyt iltapuurolle matkamme käy

AE ja vilho 37 tai 39
 
Joku kysyi [/b]rintojen raskausarvista: mulla esikoista odottaessa tuli kunnon arvet ja viel synnytyksen jälkeen pahenivat, kun maitoa oli niiiin runsaaaasti...kuppikokko suureni kahdella kolmella koolla...Onneks sitten homma alkoi tasaantumaan ja ilmiö ei ole toistunu seuraavilla kerroilla ja arpia ei ole jäänyt. Mulle ei kans ole koskaan muualle kehoon tullut, ei vatsaankaan.
 

Yhteistyössä