^^ELOMASSUT 2008^^ tammikuussa

neitiperho
Todellakin voimia jennika. Kuulostaa todellakin hirveältä ja rankalta tilanteelta. Usein myös olen täällä valittanut saman tyyppisistä ongelmista, mitkä nyt onneksi oikeesti ovat hetkittäisiä....vaikka yleensä valitankin sitä jatkuvaksi :whistle:
Mutta inhottavaa. Ja kiitos monille kun kerroitte uni ongelmistanne. Lohduttaa vaan kuulla kuinka muilla saman tapaista, helpottaa kummasti omaa oloa.
Nyt tuli taas vieraita, jatkan myöhemmin.
 
neitiperho: Meillä on sama juttu pojan kanssa. Nukkumaan menee kymmenen pintaan ja tankkaa illan mittaan kolmisen kertaa maitoa ja vielä iltavellin/puuron ennen nukkumaan menoa. Heräillään sitten kun nakutettu joka yö eka kerran yhden-kahden välillä ja siitä eteenpäin kahden tunnin välein syömään. Välillä menee koko pullollinen ja välillä taas vaan parikymmentä milliä. Muutaman kerran on rauhoittunut pelkästään sylissä pitämisellä. Ollaan ajateltu kokeilla laittaa pikkumies omaan huoneeseensa, kun välillä tuntuu, että Elmeri heräilee jo siitäkin, kun ite käyn yöllä vessareissulla...

melluli: Meidän jässikkä on samaa kokoluokkaa eli 5 kuukautisneuvolassa oli 67 cm ja painoa hiukan alle 7 kiloo. Aluksi olivat neuvolassa huolissaan, kun paino meni alakäyrällä, mutta kun muuten on iloinen ja pirteä vesseli ja kehittynyt normaaliin tahtiin ja näyttää ihan sopusuhtaiselta, niin en oo sen kummemmin huolestunut. Sanoinkin neukkatädille, että eihän lapselle voi määräänsä enempää syöttää, kun menis ihan pakottamiseksi... Luotan siis Elmerin itsesäätelyyn ruoan suhteen kuin vuoreen =)

jennikalle hurjan paljon jaksamista :hug: :hug: :hug:

kaneliomena ja Elmeri (5½ kk)
 
neitiperho meil on 18.8. syntynyt poika (teillä vauveli s. 1408) ja hän on nyt kanssa alkanut taas heräillä useasti yössä. aloitamme tänään iltapuurot, katotaan auttaako se mitään. ukko nukkuu omassa huoneessaan, mut sieltä tuli viime yönäkin kolme komentoa 1.30 (tissi) , 3.30 (tissi) ja klo 5 (tutti ja soittorasia) . klo 6 tuli vaan juttelua, joka loppu pian, joten ei tarvinnu nousta, mut 7lta hän sit heräskin kokonaan. mahtavan levolliset yöunet, aivan koomassa minäkin.
koetetaan jaksaa!!

peeäs: kukaan ei oo vinkannu, minkälaista LUUMUA syöttää vauvalle? kyselin aiemmin, kun en tiennyt eli onko se tuoreluumua hedelmähyllystä, vai sellasta pussiluumua, jota joulusin tunnetaan joka ruokaan, vai valmista sosetta?
 
irtosora Meinasin aiemmin sulle jo vinkata että valmista sosetta, kunnes tulin miettineeksi että haluatko sen itse valmistaa niin sitä en tiedä mitä se sitten pitäisi olla. Mutta mä tosiaan annoin purkista valmista.

Mairo ja tyttö 5kk ja risat
 
Ollaan kylässä ja pääsin koneelle pikasest käymään. Teidän juttuja en kerkeä nyt lukea, mutta ajattelin ilmottaa, että täällä ollan. Elämä menee samalla mukavalla tahdilla eteenpän. =)

Sunnuntaina lähdetään kveripariskunnan kanssa risteilemään. Ihanaa päästä irti arjesta.

Lumista tammikuun loppua! :wave:

HooÄs ja Aliisa 5kk 6vrk
 
Kiitos kaikille ymmärryksestä! :heart: Kyllä tää tästä jotenkin suttaantuu. Heivaan ton paskiaisen pihalle kyllä, kunhan tulee kotiin viikonloppuna...

luumu Oon syöttäny meijän 25.8. syntyneelle ihan purkkiluumua. Hyvin on maistunu ja hyvin on kakka tullut. Olen katsonut ja vertaillut eri purkeista kaupassa niitä tuoteselosteita... Joissain on hirveästi lisäaineta ja joissain taas ei ollenkaan. Yleensä olen kyllä itse tekemisen kannalla.

Siitä tulikin mieleeni, kertokaas miten noita hedelmäsoseita voi itse tehdä lapselle? Kun eikös se pidä keittää? Peruna- ja porkkana- ym juuressoseet + lihat (sitten tulevaisuudessa) osaan kyllä tehdä... Ja koska voi antaa banaania muussattuna? Siis missä iässä? Kun en enää muista mitään, kai se 6-vuotta lasten ikäerona on jo liikaa :D
 
määkin ruukaan tehä soseet itte mut luumun oon kyllä antanut kaupan purkkiruuasta.
teillähän nukkuu vauvat hyvin meijän jätkä herää joka yö 4-8 kertaa, puurot aloitin viime viikolla ja nyt saa sit aamu ja iltapuuron meillä ei ollut mitään vaikutustta yö uniin. tänään päivällä katoin taas peilistä silmiä ja niistä kyllä näkee että tämä mamma nukkuu ihan liian vähän.
määkin kaivoin syöttötuolin kaapista toissa päivänä olihan jätkä ihmeissään tykkäs olla siinä. ihanaa perjantaina hierojalle, niskat ja hartiat ihan jumissa.
täytynee lähtä itekkin nukkuun kun kaikki muutkin on jo unten mailla.
 
meillä on kans nyt ollu ihan kauheita öitä jo jonki aikaa, meillä on kylläkin aina syöty ainaki se 3 kertaa yössä mut nyt sit poika heräilee varmaan tunnin-kahen välein ja kitisee eikä rauhotu ku tissillä, joskus syö kunnolla, joskus lutkuttaa vaan vähän aikaa. alkaa ite olla vaan niin poikki. me syödään lounas (liha-kasvissose), päivällinen (kasvis ja hedelmä) ja iltapuuro, neuvolassa sanoi että josko alkaisin antamaan aamupuuroaki. puuro ei vain oikeen taho upota, tai no aluksi tuntu et meni hyvin mut nyt yhtäkkiä sit ei oikeen mastukkaan. banaanipuuro ei menny yhtään ja oon antanu nyt sitä tetrassa olevaa kaurapuuroa. poika yöllä herätessään kitisee ja piereskelee sit siihen päälle, oon miettiny et onko se sitte jotenki et maha reagoi ja siksi on levoton mut oli kyllä samanlaista jo sillonki ennen ku aloin antaan iltapuuroa... ei voi tietää ku ei nuo vauvat kerro! oon yrittäny laittaa omaan sänkyyn nukkumaan mut sit aina luovutan yöllä ku ei poika kääntyy mahalleen ja yrittää puoliunissaan vaikka miten päin kääntyillä ja kolistelee päätään pinnasänkyyn, vieressä tuntuu et ees vähän rauhallisemmin nukkuu mut heräilee siltiki. neuvolantäti sano sitäki et voi olla et johtuu tuosta motorisesta kehittymisestä et on levoton. en tiiä... nyt nukkumaan!
 
Onko kenelläkään Brion pinnistä?meillä on ollut tuo itsetehty sänky, mutta alkaa käymään ahtaaksi, olisi nyt etsinnässä pinnistä.
Olen pähkäilly pinniksien kanssa ja en ole löytänyt sellasta et tää on pakko saada =) niin nyt luultavammin ostan tuon Brion one tai twon. Eroahan niillä on se, että toisessa on laskettava laita ja hinta. Kuinka tärkeänä pidätte tuota laskevaa laitaa?että kannattaako maksaa 60? enemmän sellaisesta mallista?
Harmittaa, kun Citymarketissa oli alennuksessa Brion pinnis 50? niin eiköhän ne ollut ehtineet mennä jo *niin mun tuuria*

Onko suositella, jotain muuta sänkyä?

Mites pinnasuojat repiikö vauvat teillä ne irti patjan välistä?meillä on aina siellä takana, niin nyt mies hermostu ja repi irtsi sen kokonaan =)

Onko kenelläkään Carenan Easy matkarattaita?Mitä matkarattaita teillä on ja mitkä on oikeasti hyvät?
Näin kerran jollain sellaiset missä oli työntöaisassa kiinteästi askelmittari??mikäköhän malli tämä on?

Olen ihan hukkunut tähän vauvantarvike viidakkoon, että päätä särkee, kun olen etsinyt netistä kaikkea pinnistä, matkarattaita ja turvaistuinta.
 
Niiskuneiti: Meillä on toi Brion sänky laskettavalla laidalla. Koskaan tän viiden kuukauden aikana sitä en oo laskenu, eli meillä turha. Pinnasuojaa vauva ei viä ainakaan oo alkanu repiin.

Tähän vaan tulin vastaileen, nyt jatkaan aamupuuhia :wave:

Emeelia ja I 5kk ja 1pv :heart:
 
mie en oo kaivannu laskettavaa laitaa ku ihan vastasyntyneellä, ei enää ku hyörii ja pyörii sängys koko ajan.

Matkarattaista haluun myös kommentteja!!!

neiti ryömii jo!! tutin kanssa härnäsin eilen ja huvitti miten tomerasti hän lähti sitä hakemaan!!

äiti lpr ja tiitu 5kk
 
moikka. meidän pojan 5kk mitat:

painoa 7580g
pituutta 66,5cm

hyvin kuulemma kasvaa.

onko täällä ketään kenen vauva ei vielä paljon kääntyile? tuntuu että kaikilla jo kääntyillään tosi paljon ja meillä on käännytty vasta muutaman kerran. pitääkö olla huolissaan?

kanaa yrtin pojalle eilen syöttää mutta ei tykänny yhtään. toivottavasti onistuu paremmin tänään kun uudestaan kokeillaan. hedelmäsoseet kyllä uppoaa hienosti niin pojalle kun äidillekkin. aivan ihanaa oli persikka-jogurtti sose. voisin syödä vaikka litran kerralla. ovat vaan aika tyyriitä.

miten te teette ite soseet? siis esim: banaanista? laitanko banaanin vaan sekottimeen ja vähän maitoa päälle? entäs vaikka mango? pitääkö se keittää eka ja sit vasta soseuttaa? auttakaa tyhmää :ashamed:

mairo tais kysellä luumusoseesta? eli ihan oon antanu vaan kaupasta ostettua valmista luumusosetta. alkaen 4kk.

neuvolan täti puhu jostain öljystä joka auttaa mahan toimintaan. meni vähän ohi sen juttu eli tarkottikohan rypsiöljyä vai mitä?
 
Heippa

Joka päivä tulee luettua, mutta niin harvoin jaksan kirjoittaa mitään.

Meilläkin on yöt yhä rauhattomia. Mua vähän lohduttaa että muilla on samaa, vaikka ikäväähän se yöheräily on. No, ehkä tää on kuitenkin pieni aika elämästä.
Me laitettiin poika nyt sivuvaunuun sängyn viereen nukkumaan ja siitä otan yleensä vielä ihan mun viereen loppuyöksi kun siinä tuntuu hitusen rauhallisemmin nukkuvan. Ja siinä en itekään syöttöihin niin kovin herää kuin jos joutuisin ihan sängystä nousemaan kunnolla, joten ainakin tuntuu että itekin jaksan vähän paremmin.
Mäkin luulen että on tuon motorisen kehityksen takia nyt vähän tuommoinen levoton kausi, melkein alkoi siitä kun oppi mahalleen kääntymään. Illalla joskus kun poika on jo nukkumassa kuuluu itkuhälyttimestä pientä tuhinaa ja ajattelen etten mene katsomaan ennen kuin kunnolla komentaa, no sitten kun se ei lopu niin menen ja siellä se on mahallaan ja poikittain sängyssä..

Perunaa ollaan nyt myös alettu maistelemaan, mutta tuntuu että ei oikein uppoa.. :/ ei kaupan eikä oma tekemä sose, kakoo ja yökkii vaan. Tänään annoin sitten porkkana-perunasosetta, ehkä vähän paremmin maistui. Yritetään huomenna uudelleen.
En tiedä uskallanko oikein mitään hedelmäsosetta antaa kunnes rupeaa nuo kasvikset maistumaan, niitähän se varmaan söisi..
Me ollaan kohta vasta viikon verran maisteltu ja nyt jo huolettaa että jos se ei opikaan syömään.. no, eiköhän se aikanaan.

Meillä on Gracon Mirage matkarattaat. Toistaiseksi ollaan käytetty niitä vain kaukalon kanssa, joten en vielä tiedä miten ne sitten ihan rattaana toimivat.

Poika yhtenä aamuna yllätti ja lähti kierimään, tähän asti pyörähtänyt vaan mahalleen. =) Ei kyllä kovin usein muista sitä tehdä.
Muuten ryömii jo pieniä matkoja, eilen ihan haltioissaan katseli tv-tason lasikaapin sisään =)

Mukavata loppuviikkoa kaikille!
miranth ja poitsu ensi viikolla jo 5kk
 
Tuosta nukkumisista...Liikkuminen, uuden oppiminen ja kiinteät ruuat voivat tehdä levottomoksi. Meillä lapset OVAT RUVENNEET NUKKUMAAN YÖNSÄ TAVALLISESTI HUONOMMIN KUIN KIINTEÄT ON ALOITETTU. Monet tutut ovat kokeneet samaa. Se saattaa olevan monelle pettymys kuin usein sanotaan, että sitten lapsi alkaa nukkua ehjemmin kuin ei enää herää nälkään. Tissin pyytäminen voi johtua muustakin kuin nälästä, lapsi saa siitä turvaa. Toivotaan kuitenkin, että tämä on pian ohimenevä vaihe.
 
nea85: Meillä on menty mahalleen muutamia kertoja, mutta ei varmaan edes päivittäin. Nyrkki on niin tiukasti suussa koko ajan, että tahtoo olla tiellä ja sitten suututaan. :LOL: Vauvat on niin yksilöllisiä, meillä ainaki näyttäis olevan vähän rauhallisempi poitsu, ku neiti on ja ehkä siksi ei sitten niin paljoa liikukaan vielä. On tyytyväinen vaan makoillessakin ja ku saa katella kaikkea uutta. Pilttipurkin kansi on nyt kaikista leluista mieluisin. :D

Kutsu tuli...
 
nea85: Meillä ei kääntyillä, ei paljoa edes yritetä. Välillä kyllä kääntää itsensä kyljelleen, jos yrittää tavoitella jotain kivaa lelua, mutta pääasiassa vaan makailee selällään ja sätkii. Mahaltaan jätkä kyllä kääntyy aika herkästi selälleen ja viihtyy muutenkin mahallaan.
Meillä ei kasvissoseet enää kauhean hyvin uppoa, kyllä toki niitäkin syö, mutta määrällisesti vähemmän kuin mitä hedelmäsoseita menisi.
Käytiin pojan kanssa hakemassa postista kasa paketteja, olo oli kuin jouluna, kun noita availi. Pojalle hienot nalle puh-vaatteet ja itselleni pari paitaa, jotka tosin lähtevät joko vaihtoon tai sitten mun sisko ottaa ne. Mä olen aivan tyrmistynyt tuohon h&m:n mitoitukseen, kun paita kokoa 40 ei edes mene kiinni, ei tissien kohdalta eikä kyllä vyötäröltäkään. Järjettömän kapeita malleja ja ovat olevinaan eur-mitoitusta. Mä kun käytän normisti vaatteita kooltaan 38-40.
Kestovaipatkin saapuivat, pääsee niitäkin kokeilemaan, kunhan saa ensin pestyä.
 
Onpa taas mukava lukea täällä teidän juttuja ja huomata että lähes kaikki kamppailee aina samojen asioiden kanssa. Tää on niin hyvää vertaistukee että! =)

Mä mietin kanssa että viittiikö paljo hedelmii ottaa kehiin ennenkuin oppis syömään noita kasviksii. Hirveen kauan menee aikaa että uppoo edes pari t-lusikallista :|

Kunhan Tyttö herää niin lähetään kaverin luo kylään jolla on muutaman kuukauden vanhempi lapsi, vaihtelua arkeen...

Mairo ja Tyttö 5kk ja risat
 
miranth ja mairo: Meillä meni aika tarkalleen 3viikkoa ennen kuin alkoi kasvissosee maistumaan. Silloin vain yhtenä päivänä poju söikin puolipurkillista peruna-porkkanaa, vaikka aikaisemmin sylki kaiken pois.
 
Lepohetki koneella :) . Jätin tytöt kerhon jälkeen mummolaan nukkumaan ja tulin yksin kotiin siivoamaan. Saan niin nopeasti siivottua ,kun muksut hoidossa.

Kääntyilystä yms. Meillä neuvolassa se käytäntö ,jos ei 6kk iässä käänny niin laitelaan fysioterapeutille. Meillä on tosi pätevä lasten jumppari niin hän sitten osaa arvioida ,jos kääntymättömyyteen tai johonkin muuhun liikkumisen "viivästymäään" liittyy jotain sellaista esim. ylijäntevyyttä ,jota voi fys.terapialla korjata vai onko lapsi vain vähän hitaampi liikkumaan. Musta on hyvä ,että tsekataan. Meillä esikko kääntyi vasta lähellä 6kk ikää ja tämä kakkonen jo 2½ kk iässä.

Rattaista Meillä on Brion Zenit kuomurattaat ja nyt tilattiin matkarattaiksi Peg Perego Pligot. Jos rattailla haluaa ajella kaikkialla eikä vain kesällä asfaltilla niin silloin kannattaa hankkia järeämmät rataat. Nuo Briot olleet tosi hyvät. Yhdistelmien ratasosaa ei meillä ole juurikaan käytetty ,kun se on niin leveä ja rattaisiin verrattuna kömpelö. Noista meidän uusista matkiksista en osaa vielä mitää sanoa ,mutta ne ostettiin lähinnä reissurattaiksi. Kaupassa testailin noita matkiksia niin aika klenuja ovat nuo halvimmat versioi. Eivät kyllä meidän käyttöä kestäisi. Kattattaa miettiä tosiaa käytön kannalta ja käydä kaupassa koeajaan, vaikka tilaiskin jostain nettikaupasta. Halvimmat matkiksetkin varmasti toimii kevyessä käytössä.

Meillä myös pinniksessä laskettava laita ,jota ei ole ikinä laskettu.

Nyt jatkamaan siivousta...
-Poni ja vauva 5½kk
 
Matkarattaista: Meillä on Gracon Miraget, joita on vasta käytetty kaukalon kanssa, mutta silleen ovat olleet ainakin ihan hyvät ja toisetkin matkikset ovat nimittäin Gracon Tour Deluxet, jotka ovat meillä koiranäyttelyrattaina, kun ovat hieman mukavammat kuin nuo Miraget. Nuo deluxet ostin pikkuvikaisina ja ne menevät sisänäyttelyissä mainiosti.

Meillä on pinnasängyssä laita vieläkin laskettuna, reunaa on aika paljon siinä, joten ei ole tullut vielä tarpeelliseksi nostaa laitaa ihan ylös tai mulle tulee tän lyhyyteni kanssa ongelmia, etenkin kun joudun nyt iltaisin venkslaamaan pojan kanssa ja nostelemaan sitä sängystä pois ja laittamaan takaisin muutamia kertoja.
 
Moikka pitkästä aikaa täältäkin!

Nea85: meidän poika viikkoa vajaa 5 kuukautta ja eilen kääntyi eka kertaa sekä selältä mahalleen että toisin päin. Kääntyi mahalleen puolivahingossa lelulla leikkiessä, saa nähdä koska tulee seuraava kerta.

Meillä on huomenna nelikuukautisneuvolalääkäri, tällee melkein kuukauden myöhässä, vähän hintsussa nuo ajat meidän neuvolassa. Viimeksi ollaan käyty silloin kun oltiin neljä kuukautta, käytiin vaan juttelemassa, kun olin vähän maassa silloin, ja lopuks punnittiin poika, painoa 8,5 kg ja melkein 68 cm. Jännittää, paljonko huomenna näyttää. Tuolloin meillä oli vielä tosi paljon 62:n vaatteita käytössä, nyt tuntuu et on ruvennu 68:t käymään pieniks, ollaan vähän pulskistuttu :D

Me ollaan syöty kiinteitä puolisentoista kuukautta, määrät yhä melko pieniä, kun vertaan muiden määriin, yleensä kolmannespurkki kasvista kerrallaan ja luumua päälle. Reilu viikko sitten ruvettiin maistelee puuroa, ostin Semperin banaaniriisipuuroa ja yöunet on nyt parantuneet. Nukuttiin jopa ensimmäinen kokonainen yö, muuten syödään 1-2 kertaa yössä (aikaisemmin vähintään kolme kertaa, toisinaan ei aamulla edes muistanut montako kertaa oon herännyt). Puuroon laitoin luumua sekaan, mut silti tuntui, että se banaani kovetti vatsaa, pitkästä aikaa itketty tosi sydäntäsärkevästi ja kakkaa ei tahdo tulla. Vaihdoin nyt pelkkään riisipuuroon, kera luumun.

Mä olen kyllästynyt uloslähtöön lapsen kanssa. Mennään aina päivällä kävelemään ja Valtsu nukahtaa rattaisiin ja jää pihale nukkumaan. Jos saan puettua lapsen melkein huutamatta, niin kauhea huuto alkaa sitten kun pitäis omat vaatteet laittaa päälle. Välillä oon pukenut itse ensin, mut kengätkin kestää liian kauan. Se on niin rasittavaa. Sisälle jääminen ei oo hyvä ratkaisu, kun poika ei oikein nuku täällä. Tunnin maksimissaan. Kauhulla ajattelen, et mitä jos lapsia olisikin kaksi.

Tossa oli jo kuukausi, kun oli ihan mukavaa normaalinoloista vauva-arkea ja nyt ne mahavaivat ja itkut on taas alkaneet, toivottavasti puuron vaihtaminen auttaa.

Jennikalle täältäkin tsemppiä ja voimia :hug:

Mun kaveri sanoi tehneensä kaikki hedelmäsoseetkin itse, mutta oli sitten sitä mieltä, että tulee halvemmaksi ostaa kaupasta. Soseutettua banaania mun äiti olisi syöttänyt jo Valtsulle mutten ole antanut mahaongelmien vuoksi. Mä oon käsittänyt, että sillä on saatettu aloittaa silloin kun mä oon ollut vauva. En nyt varma ole.

Mulla kyllä menee fiilikset niin vuoristorataa, välillä on kaikki tosi hyvin ja sit tänään oli taas ihan maailman huonoin äiti - olo. Nyt jo vähän parempi mieli, kun mies tuli viemään lapsen ulos ja nukuin tunnin. Mies tosin lähti jo takaisin töihin, mutta lapsi vielä nukkuu pihalla, kerran vaan oon käynyt kääntymässä parkkipaikalla sen kanssa. Heräilee usein monestikin vaunuissa, eikä heijailut auta, kierran pikku lenkin ja siihen usein nukahtaa.

Muutama harrastuskin aloitettiin tänä vuonna. Saatiin peruutuspaikka vauvauintiin (lauantaiaamuna klo 8.00 :/ ) ja sitten mentiin muskariin. Sitten löysin sellaisen mammakerhon ja sain raahattua itseni maanantaina vaunulenkille uusien kasvojen kanssa, sekin oli todella mukavaa. Tuli viime vuoden puolella istuttua vähän liikaa täällä neljän seinän sisällä, nyt yritän lähteä liiikenteeseen.

Siili ja Valtsu vajaa 5 kk
 
meillä herättiin viime yönä 5 kertaa.. millonhan nää kamalat yöt loppuu? poika vaan höpöttää,huitoo ja pyörii. mukava kuitenkin kuulla että muillakin on samoja ongelmia ja ilmeisesti kuuluu tähän ikään.
 
Heippa

Meillä kyllä autto toi vesikuuri mistä aiemmin kirjotin. Nyt aleksi on nukkunu tosi hienosti. Viime yönäkin meni kasilta jo yöunille ja taisin kerran laittaa yöllä tutin ja sitten nukku seiskaan asti aamulla. Vaikka jätkä on taas kipeenä :( . Pari päivää pitänyt kuumetta ja pientä yskää ja nuhanpoikasta. Ei mitään ihan kauheeta, mutta kop kop silti.

Esikko on menossa kummitädilleen yökylään tänään ja me ollaankin iltaan asti aleksin kanssa kaksin kotona, outoo. Harvemmin ollaan oltu ihan kaksin.

Nyt aleksi hermostuu kävelytuolissaan joten auttamaan täytyy mennä

salah ja aleksi 5kk ja vähän päälle
 

Yhteistyössä