***ELOMASSUT 2008***syyskuussa

hohhoijaa |O Haaveilen koko ajan päikkäreistä, mutta poju on toista mieltä. Vetää yleensä tässä iltapäivällä kolmen tunnin unet, mutta jostain syystä ei tänään.. Nytkin torkkuu sitterissä, mitä jalalla koko ajan heijaan, mutta vauhdin pysähtyessä killittelee silmät suurina.

äiti lprTeidän mimmi on tosiaan terhakan ja suloisen näköinen tapaus :)

oviili ja poju 6vkoa

Minä en jostain syystä onnistu lisäämään kuvaa profiiliin, mutta tässä linkki yhteen niistä sadoista otoksista, mitä pojusta on napsittu :D http://www.aijaa.com/v.php?i=2820668.jpg

kiitos taas vastauksista. mukavaa kun täältä saa aina apua. mummoni on tosiaan jo yli 80 vee eli varmaan on sillon joskus 60 vuotta sit ollu tapana antaa vettä maidon lisäks ja sen takia oli shokissa kun en meidän pojalle vettä anna. onkohan kuinka yleistä tuo että vauva kampeaa päätään toiselle sivulle?

aava karola on ihana nimi. =)

Tervetuloa mukaan Joh4nn4. Haluutko, että lisään teitin pojun syntymämitat tonne syntyneiden listaan? Ja sen, että millä rv:lla synty sekä koska oli la? :wave:

Veden antamisesta vauvalle. Mä oon antanu sillon tällön pikkuhuikat, jotta ei tulis niin paljoo sammasta ja korvike jää viel tosi helposti kieleen, ni tolla vedellä se huuhtoutuu poies.

Käytiin tänää linja-autolla pojan ja tytsyn kanssa kaupungissa kiertelee kauppoja. Ensin aattelin, että mitähän siitä reissusta tulee, ku poika yleensä säntäilee mihin sattuu jos ei istu rattaissa, mutta hyvin meni. =) Reiman pipo ja toppatumput löyty likalle talveks ja pojalle Turtseli (=Turtles) ukko. :D

Nyt aattelin ruveta netteilee hääsivustoilla, kauhee himo alkaa suunnittelee kaikkea ens kesää aatellen. :heart:

Aurinkoista loppupäivää! :wave:

HooÄs ja Aliisa 1½kk

Heissan!!

Ihania nimiä! :heart:

nea85: tekeekö pään kääntämistä/vänkäämistä selällään ollessa? Meillä katotaan mieluusti myös oikealle ja oonkin nyt laittanut lelut hoitopöydällä toiselle puolelle että kattelis välillä sinnepäin ja miettinyt omia kantotapoja että tulis kanneltua kumminkin päin ja korjata "vääriä" asentoja siinä. Tänään fysioterapeutti katsoi Tildan kun käytiin lastenpolilla silmien takia.

Tildalle tehtiin pään ja sydämen ultraääni ja sydämestä kuului joku kammioperäinen sivuääni tai siellä on joku aukko. Kontrolleja siitäkin... Sain jotakin tietoa myös silmäsairaudesta mutta seurannalla selviää ajan kanssa mitä vaikutuksia sillä on. Nyt ihan ookoo tilanne ja normaalia elämää vietetään. Pulauttelutkin on hieman vähentyneet! Ihanaa.

Mahallaan pitäis alkaa pitämään enemmän mutta kun sais nuo kaks isompaa ymmärtään että eivät juokse kokoajan, meillä pienet ja ahtaat tilat tällä hetkellä ja pelkään että juoksevat päälle. Leikkimattoa oon ettinyt mutta ei mitään hajua mihin kaappiin sen oon pistänyt, mielestäni en oo sitä kirpparilla myynyt (toivottavasti en oo!).

Neuvolassakin käytiin:

Painoa 3790g (synt 3190g, alin paino 2960g)
Pituus 54cm (synt 49cm)
Pipo 37,2cm (synt 35cm)

ikää 7 viikkoa tänään

Joku puhui PIREUS LUX vaunuista, kurkkasin niitä ja ne on lähes samat kuin meijän Firkon F7 yhdistelmät! Vertaappa vaunulan sivuilta ja sieltä vaunumaailmako se oli joka pireusta myy.

Meillä laulettiin ristiäisissä neljä laulua: Juhlapäivä meillä on.. , Syntyä soit Luoja..., Oi Herra kaiken Luoja.. ja Kuin kaste toukokuinen... (tuo viimenen kertoo myös isovanhemmista).

Mä olin Tildan ja tätini (meijän molempien kummitäti) kanssa kärkkäisellä ylivieskassa ja oli mukava reissu. Tildalle iski nälkä yläkertaan ehtiessämme vauvantarvikehyllyille. Sovituskopissa sujui imetys hyvin :D Oon ennekin vauvaa hoitanut siinä kohdalla, esikoinen vauvana väänsi hirveät sonnat housuun ja eikun kosteuspyyhepaketti siitä hyllyltä ja penkin päällä pyllyn pesuun, maksu sitten kassalle pyyhkeistä. Siellä on huonosti vessoja ja lastehoitohuone sais olla myös ylhäällä.

Mutta nyt muihin hommiin!

Mammaliini83 ja Tilda Marilla 7viikkoa

Moi.

Pitkästä aikaa pikaisesti rustaan kiukkuava poika sylissä... :)

En nyt ehdi lukea mitä on puheltu, paremmalla ajalla sitten.

Täällä on kasvettu, opittu hymyilemään (välillä äänenkin kanssa :heart: ) ja sitä rataa. Imetän enää muutaman kerran vrk, lähinnä yöaikaan. Poika ei siedä sitä kun maitoa tulee epätasaisesti ja heittäytyy rinnalla hankalaksi usein. Enkä koskaan sitten oikein saanut pojan ruokahalua kiinni maidontuotannossa, pulloa kai sitten annoin liian helposti. Ja noita pulloruokkijoita on tässä huushollissa niin monia innokkaita päiväsaikaan että en viitsi kieltääkkään. Ei tästä pikkuveljestä taida noille 5v 10kk pojalle ja 10v tytölle koskaan oikein leikkikaveriksi olla kun on niin suuret ikäerot, niin kiva kun haluavat hoitaa niin saavat siten jotain kontaktia pikkuveljeen...

Nyt lopettelen, jatkoja kaikille!

terv. Jennika1983 ja poika 1kk 4 vrk

Iltaa!

Hooäs: Me valitsimme muutama viikko sitten aivan saman hääpäivän kuin tekin! Ja meillä myös häät siirtyi vuodella kun poika ilmoitti tulostaan =) Ristiäisten yhteydessä ilmoitettiin lähisuvulle seuraavien juhlien ajankohta :heart:

Meillä myös poika kääntää päätään aina vasemmalle puolelle. Saimme kontrolliajan lääkärille kuukauden päästä, jolloin katsotaan onko tilanne muuttunut. Sillä välin yritän aktivoida kaiken mielenkiintoisen oikealle puolelle ja nukuttaa ym. tasaisesti molemmilla kyljillä.

Meillä on nyt päiväunet muodostuneet ongelmallisiksi... Poika ei meinaa nukkua sisällä eikä ulkonakaan. Ja sitten on kovin itkuinen kun on niin väsy :/ Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, jos jollakin mielessä!

mammaliini: joo selällä ollessasn kääntää pään heti oikeelle ja vänkää vastaan jos yritän kääntää sitä vasemmalle. välillä näyttää että koko poika on oikeelle vinossa. no ylihuomenna on sit neuvolalääkäri niin kaipa se puuttuu asiaan jos on liian vino.
päätettiin nyt sit että pojasta tulee Luka.kiitos vaan kaikille jotka nimee kommentoi :D

Meillä Alex myös kääntää päätään pääasiassa toiselle puolelle ja tänään neuvolassa siitä oli puhe ja terveydenhoitajan mukaan se on hyvin yleistä, että toisen puolen jänteet kaulassa ovat tiukat ja käski hieman seurata sitä, mutta ei ollut yhtään huolissaan.

Tänään siis käytiin neuvolassa ja kaikki näytti hyvältä, Alex onnistui myös pissamaan hoitajan päälle, vaikka hoitaja yritti kuinka varoa :LOL:
Paino 4410g (3445g)
Pituus 55,5cm (51cm)
Päänympärys 37,6cm (37cm)

shihtzu + Alex 5vko

Huomenta!

Hauska yhteensattuma Ruusulainen!! Miten voiki tapahtua ihan samallalailla kummallakin?! :D

Ihania nimiä tosiaan teidän pienokaiset saaneet. Onnea kaikille uusille kasteen saaneille! :heart:

Nyt pitää mennä valmistautuu lähtöö, meillä on ysin jälkee esikon 3v. lääkärin tarkastus. Siellä lääkäri muuten kuulemma kattoo kikulia ja eilen pojulta kysyin, että antaahan lääkärin kurkata? Ni tokas siihen nauraen, että; "No en!" :LOL: Saa nähä kui käy... :whistle:

Palaan myöhemmin! :wave:

HooÄs ja Aliisa 6vko

Sone
Öh.. Olipa uneton yö.. Silmät sikkurassa täällä.. Aava kävi nukkuu vasat puol yheltä, vissii mahaa kipristeli ja nuha tais häiritä just sen verran et aina kun melkein nukahti niin havahtu ja alko käninä... Sitten nukku kolmeen asti ja heräili siitä eteenpäin vähän väliä :/ :headwall: Noh, sitten aamulla Aava vaan naureskeli, kun ei mitään olis ollutkaan ja ilemisesti ei häntä haitannut huonot unet.. Minuu kyl vähän haittas |O No päikkärit onneks saa nukkuu kun esikoinen on tän päivän hoidossa :xmas:

Imetys: On ollut nyt tosi hankalaa, varmaan juuri nuhan takia.. Välillä tuntuu että maitookin tulee liikaa ja sit iltasella tissit tuntuu ihan tyhjiltä rukkasilta ja neiti ottaa raivareita pitkin päivää ja yötä tissillä. Alku sujuikin niin älyttömän hyvin ja nyt tuli nää hankaluudet. No toivon mukaan tää tästä tasaantuu ja alkaa taas sujua hyvin!

heipsan!

täällä on nyt päivärytmi tasaantunut, yöt menee yleensä 2 syötöllä ja poitsu nukkuu alkuyön ekan pätkän noin 3,5-4 tuntia ja sit 2,5-3 tunnin pätkissä loput. ite saan kans hyvin nukuttua joten ei oo enää aikoihin kaivannut päikkäreitä ja pystyy päivällä touhuamaan muutaki ku nuokkumaan sohvalla.

jälkitarkastus oli eilen ja kuulemma oikein siistit paikat oli :LOL: eppari paranee kuulemma hyvin, olinki huomannu et se on vielä vähän arka joten se selitty sillä että ei ole ihan vielä loppuun asti parantunut. sänkyhommia ollaan pari kertaa kokeiltu ja huomasin et liukkaria pitää ottaa kaveriksi, vissiin nuo hormoonit tahtoo kuivattaa paikkoja. ehkäsystä sen verran et meillä mennään perinteisillä kondomeilla, mulle ei hormonaalinen ehkäisy sovi sitte pätkääkään ja kierukka ei innosta yhtään. onneksi miehellä ei oo mitään kortsujen käyttöä vastaan.

meillä oli vahinkojen päivä eilen, tai no se alko jo sunnuntai-iltana kun mulla hajos lasit nenälle, yhtäkkiä vaan lähti sanka irti vaikken ees koskenu niihin, istuin vaan ja katoin telkkaria. no sitte eilen lähin vaunujen kanssa optikolle niin lähti toinen etupyörä irti kesken reissun. mies tuli pyörällä paikalle, otti vaunut ja mie lähin pyörällä käymään optikolla. siellä kesti ja mies soitti et poitsu huutaa raivona ja sanoin et lämmittää maitoa pakkasesta. sitten kävi semmoinen vahinko että poika kierähti sohvalta lattialle. tätä mammaa vietiin siinä samassa ja kotia ku pääsin niin mies ihan paniikissa syöttää ihan tyytyväisen oloiselle vauvalle maitoa pullosta. annoin sitte vielä tissiä ja soitin neuvolaan et mitä pitää tehdä. täti meinas et jos vaikuttaa käytös erilaiselta ku normaalisti niin sitten kannattaa viedä päivystykseen. mies ei ollu nähny putoamista joten ei tiedetty miten oli lattialle päätynyt mutta veikattiin et kierähtämällä luultavimmin. no poika oli ihan normaalin olonen, paineltiin koko kroppaa eikä ollu milläänsä, pupillit oli normaalit, naureskeli ihan normaalisti eikä ollu väsynyt tai veltto, ei itse asiassa meinannu nukahtaa kunnon päiksyille ollenkaan vaan oli periaatteessa hereillä puol kolmesta ilta yhteentoista, lukuunottamatta paria puolen tunnin nokosia joten päätettiin et ei näyttänyt et tarvis lähteä päivystykseen. neuvolantätiki sano et melkeinpä jokainen vauva putoaa jostakin vauva-aikana mutta kyllähän sitä silti itteään syyttää. mies sano että en saa enää jättää sitä yksin vauvan kanssa mut mie siihen et höpöhöpö, vahinkoja sattuu ja nytpähän kumpikin tiietään et ei tuota viikaria enää pysty jättämään yksin sohvan perällekään, sillä onki kyllä ollu tosi kiire tuon liikkumisen kanssa joten en ihmettelis jos oppii kävelemään ennen ku ees vuotta täyttää. googletin vauvan tippumisia ja luin monesta osumasta et pikkuvauvoja on tippuny hoitopöydiltäki ja ei oo sattunu mitään joten siihen verrattuna meidän pojan kierähdys oli onneksi paljon lievempi. taisi suurimmat vahingot olla henkisiä vanhemmille, mies oli ihan rikki ja mie syytän itteäni, olin jo kerran joutunut jättämään miehet keskenään aamulla kun oli se jälkitarkastus ja poika yleensä huutaa aika kovasti jos herää enkä oo antamassa heti tissiä joten kummallaki oli jo valmiiksi stressiä niin sit vielä tämä... kumpikin kärsitään nyt pitkän aikaa huonosta omastatunnosta ja hyvä niin, opittiimpa että tätä ikiliikkujaa pidetään tästä lähin lattialla. onni onnettomuudessa oli et selvittiin säikähdyksellä!

meillä ristiäiset nyt lauantaina!

jaha, tais pojalla jäädä vielä nälkä joten tätä mammaa viedään!

salamanteri&Bayden 6 vkoa 2 pvää :heart:

salamanteri85 woima :hug:
meillä myös ristiäiset tulewana lauantain!! :) niinpä huomenna lähdemmekin kotiseudulle päin ajelemaan ja tullaan sitten luultawasti sunnuntaina takaisin!
mitään kummempia ei kuulune, esikoinen heräili kolmena yönä peräkkäin ja oli walweilla wähä aikaa ja se werotti unia mutta wiime yö meni ihan hywin ja äskettäin sain repaleisia unenpätkiä wedettyä pollaan! :D tekee hywää! =)
ajattelin että jos selwiydyttäis ja jaksettais niin mentäis aamulla perhekerhoon, mutta alkaa jo 9ltä niin mitenkähän onnistuu!! :LOL: jotenki noi aamut ei oo niin hektisiä tilanteita, miksei se wois olla waikka 10 tai 11.. heh.
mutta palailemos taas ens kertaan poitsun ääntelyä lähden katselemaan! :wave:

Woikaa hYwin!! :)

Sone
Juu tuntuu siltä et ei jaksa syyä kun yhestä tissistä, mut sit kun yritän pumpata toisesta niin ei tuu juuri mitään. Mie oon niin yrittäny saaha tuonne pakkaseen pumpattua et itekki pääsee omiin harrastuksiin..

Paljon onnea pikkuisille nimistä! :flower:

Minä myös imetän paikasta ja ajasta riippumatta, silloin kun vauvalla on nälkä. jos jotain se häiritsee hän voi poistua paikalta.

päivät menee hirmu vauhtia, yhtäkkiä on viikko taas menny! ei mukana meinaa pysyä. toivottavasti tähän vauhtiin pääsee kunnolla joskus mukaan :LOL:

ei oo tullu vielä biletettyä ja menee joku tovi et lapset hoitoon menee. ei jaksa :LOL: enkä kyllä vielä pysty vauvaa hoitoon jättään. kakkonen (1.5v)on kans niin vähä ollu hoidossa, et sen takia olisin kans ihan hermona. eikä näitten kans voi muut pärjätä :LOL: ainakaan mun mielestä!
tammikuussa olis joku hyvä keikka, et ehkä sitte? mummo mahtaa tulla meille näitä hoitaan, kaikkein viisain. saavat omassa sängyssä nukkua.

ja sit on taas poistuttava, vaik mä niin mielellään tässä istuisin :D

Triine ja mussu 8 vko :heart:

Voi kurjuus, meidän pienellä pojalla on flunssa, raukalla! Ei ole ollut onneksi paljon kipeänä, kerran viime talvena ja silloinkin minä tartutin. Jaksaa silti kuiteskin leikkiä, mutta on tietty kyllästynyt kun ei ole ulos päässyt. Minä olenkin sitten siivoskellut ja pyykkäillyt pitkin päivää. Mies ei ole taaskaan kotona, nyt se on auttamassa meidän kavereita muutossa. Poika kattoo pikkukakkosta ja tyttö on sylissä.

Mä ajattelin jos kokeilisin ensi yönä nukuttaa vauvelia omassa sängyssään. Mua vähän pelottaa kun poikakin on yleensä samassa sängyssä meidän kanssa, ja jäähän sitä tilaa tosi vähän kun on neljä sängyssä. Nousisin sitten aina sängyn reunalle istumaan syöttäessä, niin toimittiin esikoisenkin kanssa aikoinaan.

Tuosta julki-imetyksestä, kyllä minä yleensä etsin jonkun vähän suojaisamman paikan kun ruokkimisen aika tulee, jos sattumoisin olen liikenteessä. Autossa olen imettänyt ja vaippaa vaihtanut kauppareissuilla:) Anoppi ja appi on sen verran "vieraita" että niiden edessä en halua imettää, mammalassa olen mennyt toiseen huoneeseen. Muutenkin pappa molottaa niin kovalla äänellä että siin ei hetken rauhaa ole muutenkaan:)

Ei Hilda jaksa syödä molemmista tisseistä kerralla;) Meillä on kakkkaamisväli nyt pidentynyt niin, että joka paukahduksella ei tule tavaraa vaippaan! Kyllä silti päivässä pari kertaa kakkaa, mutta ei enää öisinkään, siis yöllä ei enää vaippaa vaihdeta. Mutta megapissijä on! Yövaippaan saa laittaa ihan kunnolla imuja jo. Päivisin vaihtovälit on niin lyhyitä ettei kovin hurjasti tarvitse.

Nyt piti pitää tauko ja tanssia pojan kanssa Röllin kuurakettilaulua :) "Nyt savusaunan kiukaalla lennän mä kuuhun, ja sitten mä pistänkin juustoa suuhun! En ole minä astronautti enkä kosmonautti; tässä tulee ensimmäinen emmentaalinautti!"

Salamanterille :hug: helposti ne vauvelit putoilee kyl... meilläkin nyt on poika 1v3kk alkanut putoilemaan joka paikasta kun kiipeilee ja renkkuu joka paikassa. Vauvana ei kyllä tipahdellut mutta nyt senkin edestä:( Kun ei perään aina kerkeä. Eilen viimeksi sohvalta tipahti ja itse olin vieressä kaiken lisäksi!

Nyt ei oikein ole aikaa kirjoitella enempää, poika on väsynyt ja tekee pahojaan minkä kerkeää, joten siirryn viihdyttämään häntä:)

vauva on nyt parin päivän ajan saanu näin iltaisin kauheita raivareita kun olen koittanut imettää. Kauhea huuto ja huitominen, eikä mikään asento ole hyvä. Kovasti hamuilee eli varmasti on nälkäinen,mutta päästää melkein heti rinnasta irti huudon saattelemana. maitoa tulee välillä suihkuamalla ja yritänkin imettää samasta rinnasta monta kertaa että ei tulisi maitoa niin suihkuamalla,mutta ei ole paljon auttanut. välillä tuntuu että hukun tähän maitoon :headwall:
se ihmetyttää että näitä raivareita on vain iltaisin..päivisin syö hyvin ja painokin oli noussu parin päivän sisällä yli 200g :eek: hirmu raskaitä nämä illat kun tietää toisella olevan nälkä mutta silti huutaa naama punaisena :'(

Sone
Triinu, meillä on samaa... Tosin imemisen tarvekkin on tosi kova että väliläl tyytyy pelkkään tuttiinkin, eli ei olekkaan ollut nälkä vaikka hamuilee.. Ja välillä nälkäsenä ottaa raivareita.. Pläähh... Mene ja tiedä..

Triinu, meilläkin saadaan välillä raivareita. Tämä ilta on ollut ihan mahdoton ja on ollut niksit vähissä, kun jätkä vaan huutaa. Päivällä jo nukkui unia pienissä pätkissä ja nyt illalla on vähän väliä nukahtanut viideksi minuutiksi ja herännyt taas.
Tissillä on välillä ollut ja se on kyl kelvannut, mutta on aikalailla pelleillyt sen kaa, joten päädyin antamaan hieman korviketta pullosta ja nyt sain jätkän lopultakin omaan sänkyyn ja on siellä ollut jo pienen tovin hiljaa, joten toivottavasti nyt simahti.
Olis ollut nyt illalla kaikkea pientä tekemistä, mutta enhän mä mitään ole voinut tehdä, kun jätkää on tarvinnut kannella tai muuten vaan pitää sylissä.

Me käytiin tänään neuvolassa varuilta painokontrollissa ,kun vauva on pulautellut niiin paljon viimeisen viikon aikana. No ei syytä huoleen, painoa oli tullut kilon verran reilussa parissa viikossa :D . Nyt paino siis 6140 g. Runsas pulauttelu johtuu vaan liiallisesta syönnistä tai siitä lähinnä ,että maitoa tulee liian nopeaa. Imemisen tarve on vauvalla myös valtava , mutta siitä huolimatta tuttia syö huonosti. Nyt voi rauhassa keskittyä lauantaisten ristiäisten järkkäilyyn ,kun ei tarvi vauvan pulautteluja miettiä.

Mä imetän yhdellä kertaa vain yhden tisun ,jotta saa varmemmin ravitsevan takamaidon.

Triinu Meilläkin noita rintahepuleita. Mistä lie johtuvat :whistle: .

Meillä muuten alkaa Mll:n kerho klo 10, mikä on juuri hyvä aika. Rakastan rauhallisia aamuja lasten kanssa. Huomenna joudutaan hössöttämään ,kun pitää lähteä naapuri kaupunkiin lääkärille esikon kanssa. Siellä on yksityinen lääkäritalo ,jossa käydään lasten kanssa, kun heillä on vakuutukset. Vauva lähtee myös mukaan ja mummo hoitaan :) .

Vauva täsä sylissäni koittaa vielä nukahtaa..huoh.. itse olisin valmis jo nukkumaan |O
-Poni ja vauva 7½vko

:heart: Eilen tuli jätkä 1kk ja painoa oli kertyny 6.055kg ja pituutta 59cm. Ei ihme jos äiteellekki on eväst maistunu ku on täysin tissivauva.
Meillä on ristiäiset vasta kuun lopussa yhtäaikaa 2vuotiaan synttäreiden kans. En kyllä nyt vielä olis jaksanu järjestääkkään.
Aivan lutunen pakkaus tuo on. :heart:

Huomenta!

Auttakaas nyt mua, neiti on päättänyt että hän ei nuku päikkäreitä. Miten ihmeessä saisin sen kunnolla nukahtaan? Aamulla herätään 7-8 aikaan ja nukkuun neiti menee kymmenen maissa. Päivän aikana torkahtaa pari max puolen tunnin pätkää.
Autoon nukahtaa ja vaunuissa nukkuu, mutta molemmissa pitää olla koko ajan liikettä. Iltasin sitten itkeskelee noin tunnin ihan silkkaa väsymystään.

Emeelia ja Helmi

Yhteistyössä