<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

Marianen Kiitos vastauksesta, en ole kyllä tuolta kantilta asiaa pohtinut, mutta taidan noihin nyt kuitenkin osallistua!!

On se vaan jännää miten pieni elämä on tuolla masussa! Ja matka on vielä niin pitkä..

Pahoinvointia on vielä aalloittain, ja sitten niitten välissä on loputon nälkä!!

Äiti lpr 10+3

neitiperho
Täällähän hurjan paljon Elomasuja. Saatiin eilen myös tietää varmistus pikkusen olemassa olosta..siis konkreettisemmin, että se ihan nähtiin. Nyt vaan toivoa että kaikki sujuu odotetusti. Pahoinvointi kesti puolisentoista viikkoa, nyt siitä vaan pieniä hetken huono olo ajatuksia jäljellä. Väsymystä hieman edelleen ja masu vielä piilossa. Itselle tämä siis ensimmäinen, joten jännittävää aikaahan tämä on.
Muita kohtalon tovereita Lahden suunnalta?? Itse 24v.

Äiti 9+2

Tervetuloa mukaan kaikki uudet elomasut!

miranth: Mulla oli kanssa eka neuvola tiistaina ja siihen mennessä kestänyt ruskea limavuoto jo viisi päivää. Täällä ultrataan neuvolassa kuulemma vasta sitten, jos vuotelu kestää kolmisen viikkoa - muuten pitää mennä päivystykseen :headwall: Kävin sitten yksityisellä mielenrauhan vuoksi varmistamassa, että kaikki on hyvin enkä meinaa sanoa ensi viikon lääkärineuvolassa yhtään mitään siellä käynnistäni.

Täällä vuotelu jatkunut vieläkin, onneksi pikkuisen himmaamaan päin. Varasin eilen np-ultran, olis 30.01. Veriseulaa en aio ottaa, koska lueskelin jostain, että hedelmöityshoidoilla aikaansaadun raskauden kohdalla saattaa näyttää ihan vääriä arvoja. Muutenkin pelottaa koko ajan, vaikka sitä koittaakin ottaa rennosti ja alkaa nauttiakin olostaan :D

Masu on pullahtanut jo näkyviin ja ens viikolla pitää mennä ostamaan parit uudet housut.

Hyvää viikonloppua kaikille! Olkaa varovaisia pihalla, eilen meinasin heittää jo voltin, kun en huomannut kuinka liukas kohta heti oven edessä oli.

kaneliomena ja Elmeri 10+3 =)

neitiperho
Joo mä meinasin kanssa tänään heittää kuperkeikkaa ulkona postinhaku reissulla. Kohta pitäisi lähteä luistelemaan koirien kanssa ulos. Nyt vasta luin edellisten tarinoita huojentuneena. Mukava kuulla että myös muita epäuskoisia odotuksen suhteen. Itse en alkuun ollut uskoa positiivista tulosta joten tein testin kolmeen otteeseen. Vieläkin eilen ultraan mennessä pelotti jospa siellä ketään olekaan. Mutta sitten kun kuuli pikkuisen sydämen, voi sitä vuolasta kyynelvirtaa. :'(
Ja isäntää meilläkin hieman säälitään. Viikkoja ei ole joutunut kestämään,mutta halut kyllä silti pahasta hakusessa itsellä =)

Muutama päivä taas vierähtänyt siitä kun viimeksi kirjoittelin. Mun napaan ei ihmeitä.. Ällö olo ehkä vähän vähenemään päin, toivottavasti ainakin! ;) Väsymys ei ole enää ihan järkyttävä, toki on päiviä kun uupumus aalto iskee ja sillon on vaan pakko nukkua, harvemmin niitäkin enää onneksi. Uusia oireita on yöllinen nälkä ja jano, ilmavaivat :ashamed: ja unettomuus. Saatan olla illalla tosi väsynyt, mutta kun menen sänkyyn saatankin pyöriä parikin tuntia odottaen unta. Samoin jos käyn vessassa yöllä uni katoaa sille reissulle. Ärsyttävää! :eek:

Tervetuloa muuten uusille ja pahoittelut pois tippuneille!

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään tästä raskaudesta, vielä reilu viikko ois salaitava tätä, koska päätettiin ettei ennen ekaa ultraa haluta kellekään kertoa. Jotenkin muuten tuntuu että ois ollu helpompi kertoa jo melkeen heti plussaamisen jälkeen, jotenkin siinä valtavan suuressa onnen tunteessa ois halunnut kuuluttaa sen kaikille. Nyt kun asia jo arkipäiväistynyt ja jotenkin henkilökohtaistunut, tuntuu hieman hankalammalle löytää sopiva tilaisuus/tapa kertoa. No taidetaan ottaa suora linja sen asian suhteen, ilmoitetaan heti ekan ultran jälkeen isovanhemmille uutinen. Kavereille sitten sitä mukaa kun nähdään tai ollaan yhteydessä.

Jaahas nyt riittää jaarittelut tältä erää.
Voi hyvin kaikki mammat ja pikkuiset!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 8+3

kaneliompulle... miulle kyllä klinikan lääkäri suositeli veriseulaa niinku edellisessäkin raskaudessa, mikä oli ivf-alkuinen, nyt oli pas ja ollaan menossa myös veriseulaan. Mie en itse niinkään välittäis mutta mies on sitä mieltä että tarvii mennä.

on täälläkin massu taas pömpöllään, joten eilen kaivalin sit äippäpöksyt jo esille. Funmumin pöksyissä on onneks niin paljon säätövaraa et menee jo näin alkuvaheessa ja sit taas synnytyksen jälkeenki..olleet kyllä hintansa väärtit.

Eilen otin hiukka tuntumaa lehmän sorkasta joka heitti miut sit ihan seinään asti, kyllä säikäytti ja sattu niin p***sti, oon kyllä suhteellisen piestyn näköinen, sen verta on mustelmia ympäriinsä..onneks on seuraavaan lekuriin vielä se kaks viikkoo et ehtii jo osa ainanski hävitä... ei pal ilkeis uimahalliin nyt lähtee...

Selibaatti täälläkin kovasana... tosin mies olis toista mieltä... mutta jossain vaiheessa taas kun siltä tuntuu, en ota paineita..

juupsis kaupoille riennettävä kiiruusti, ettei mee koko päivän rytmit ihan sekaisin, moron

Hei kaikille!

Tervetuloa lukuisat uudet ja pahoitteluni kaikille, jotka ovat joutuneet kokemaan sen raskaimman, voimia eteenpäin!

Taas olen satunnaisesti lukenut teidän kuulumisianne; nyt lähinnä seulontakeskustelua ja toisaalta ummetuksen kehittymistä :) Ummetuksen karmeuden olen joskus vuosia sitten kokenut ja siitä lähtien panostanut hirveästi aikaa ja energiaa kuitupitoisen elämän suunnitteluun ja toteutukseen: EI ENÄÄ IKINÄ. Voimia siis emännälle!

Aion käydä ultrissa kuten viimeksikin, mutta katsomassa uutta perheenjäsentä, en erityisemmin jännittämässä sen laatua. Minun arvomaailmaani ei kuulu sikiöseulat sillä tavalla, että niillä olisi jotain vaikutusta päätöksiini. Koen sen äärimmäisen loukkaavana vammaisia ihmisiä kohtaan ja yhteiskunnan järjestämän poikkeavuuden seulomisen puistattavana. Itse ajattelen, että kun halua lapsen, ei voi odottaa saavansa mitä haluaa, vaan on varauduttava kaikkeen. Vaikea aihehan se on ja tilanteita ja tapauksia lukemattomia, joten ehkä kantani joskus paljastuu liian jyrkäksi, tiedä sitä sitten.

Täällä ei haluttomuus vaivaa, onneksi. Imetysaika oli aika nihkeää ja toivoinkin, ettei niin pitkiä hiljaisia kausia enää tulisi.. Myös viime raskaudessa oli urheiluhaluja runsaasti ja mikä parasta, minusta raskausaikana se vaan on jotenkin mukavampaa ja parempaa.. Mutta, vaikka haluja onkin, niin väsy on vienyt silti mennessään monet kerrat..hoh hoijaa.

Jatkoja meille, voidaan hyvin!!

Pastilla &muikku 11+0

Noista seuloista niin 2 edellisessä raskaudessa olen kaikissa käynyt, mukaan lukien myös veriseulat. nyt on sitte hieman uusi tilanne kun 2 on mahassa, veriseulaa kuulemma ei oteta kun 2 matkassa koska näyttäisi kumminkin väärin.
Äippäpolille tuli 23 pv aika, ihanaa kun pääsee kurkkaamaan pikkuista, jos sinne asti päästään :ashamed:
Äsken aloin taas juomaan sitä litkua, kun töistäkin pääsin. Päivän saldona 2 pientä papanaa :kieh: :kieh: (ihanat puheen aiheet :whistle: )
Varmaan tuosta ummetuksesta johtuu, mut yläselkä, ylämaha ja alamaha välillä aika kipeenä. toivottavasti johtuu tuosta ummetuksesta vaan ettei ole mitään muuta vakavaa :/
mut nyt ruoan laittoon, lapset menee illalla mummolaan yökylään, mies lähtee yöllä rallireissuun, on sen eka ralli jossa kartturina, voihan sitä jännittää :D
hyvää viikonloppua :wave:

Kiva lukea erilaisista ultraus- ja seulontajärjestelyistä. Täällä Tampereella voi tasan valita haluaako np(rv13)- vai rakenne(rv18-20)ultran ja siinä kaikki. Seerumiseulonnoista en ole kuullutkaan täällä, tosin eka neuvola vasta tulossa. Ja neuvoloissa on vain dopplerit, joten pelkkiä sydänääniä kuunnellaan. Tietty äitipolille (TAYS) tarvittaessa lähettävät tai keskusäitiysneuvolaan.

Minäkään en ole vielä raskaudesta kertonut kuin siskoilleni. Odotan sitä ekaa neuvolaa (23.1.), jotta sitten ne sydänäänet kuuluvat. Jos napakat sydänäänet kuuluvat, on keskenmenon vaara olemattoman pieni. Näin mua terkka lohdutteli viime raskaudessa, kun km:a pelkäsin aiemman km:n vuoksi. Pitäisikin keksiä joku kiva tapa kertoa raskaudesta! Aina on jotain keksitty. Anoppikin meni ihan sanattomaksi kun esikoisesta ilmoitettiin "liittämällä se mummokerhoon". Ja mun anoppi ei mene ikinä hiljaiseksi. Niiin otettu se oli :)

Päivittäjä Mulla on tippunut synnytyssairaala pois, se siis TAYS. Kiitos!

Minäkin olen melkein päivittäin käynyt lukemassa teidän juttuja, mutta vähän laiska olen itse kirjoittelemaan. Eikä tänne sen ihmeempiä kuulukaan :)
Pahoinvointia ei ole enää ällötyksenkään vertaa, väsymyskin tuntuu jo vähän helpottavan. Makeannälkä jatkuu :)

Pojan kanssa ollaan pottailtu viime päivät todella menestyksekkäästi, ja uskallan jo toivoa että hän olisi päiväkuiva kun kaksi vuotta täyttää keväällä. Sitten pian tuleekin uusi vaippojen kuluttaja talouteen :)

Maanantaina olisi vihdoin se eka neuvola, odotan sitä erittäin innokkaasti :) Mutta niin kuin joku sanoi, tämä odottelu on sujunut todella nopeaan kun kyse ei ole esikoisesta. Esikoisen odotuksen aikaan tosiaan joka päivä selaili vauvakirjat läpi että mitäs nyt pitäisi masussa tapahtuman :)
Nyt tuntuu että vastahan minä sen neuvolan tilasin, vaikka siitä on jo yli kuukausi! Ja neuvolasta viikko niin pitäisi olla np-ultran aika!

Hyvää viikonloppua!

Lilli ja Tiitti 10+2

No niin nyt neuvolassa käyty. Utrassa näkyi 1.8 cm kokoinen pienokaisemme. Hän yritti jo liikua kovasti. Sydän sykki tomerasti. Kaikki arvot oli hyvät, hb 137 ja painoa oli tullut kilon verran. Oletteko muut saanneet neuvolasta sellaista Vau'kirjan Vauvan odotus kirjaa? Se on sellainen päiväkirja ,johon voi joka viikolta tuntemuksiaan kirjoitella. Minulla oli esikollekin se ja kiva nyt vertailla tuntemuksia. Neuvola-täti painotti kovasti sitä ,että koska esikoisemme syntyi rv 35 niin ennenaikaisen syntymisen riski on nyt erityisesti huomioitava. Ihan hyvä ,kun seurataan. Neuvolassa käy tarvittaessa useammin. Nyt väliksi tulee kolmisen viikoa. Seuraava onkin jo lääkärineuvola. Sen verran käytäntö oli viime kerrasta muuttunut ,että np-ultran yhteydessä otetaan aina seerumiseula. Kysyin onko tuo verikoe pakko ottaa niin kuulemma on ,kun ne kuuluu samaan pakettiin. Vauvelia haluan jokatapauksessa katsomaan paremmilla laitteilla. No pitää siellä sitten vielä kysyä ,että onko se verikoe pakollinen. Eihän ne väkisin sitä tee :) . Sokerirasikukseen myös joudun rv 26. Että semmoisia neuvola kuulumisia.

Nyt menen maate. Armoton väsytys. Mulla öisin myös unettomuutta.

poni 06
Ei varmasti ole pakko ottaa samalla seerumiseulaa! No on jokainen erikseen yksitellen vapaaehtoisia, eli saat ihan täysin itse sanoa mitä tehdään/otetaan!

kesä-74
lääkäri teki periaatteessa virkavirheen, eivät saisi suositella noita seulontja.

Enpäs ookkaan hetkeen ehtiny käydä tällä pasltalla ja kauheasti oli tullut juttua.. en ehtinyt lukea kaikkea mut kiva ku ootte noin aktiivisia! :)

Ja voimahalaus kaikille matkasta pudonneille! :hug:

Itellä huono olo jatkuu... :x Tuntuu että koko ajan sais olla syömässä jotain, mut ku mikään ei maistu! Ja suussa koko ajan sellanen tosi paha maku, eikä oo ees purkkaa/mitään pastillia saatavilla.. :x Mut jospa nää tästä...

Mulla on vasta reilun viikon päästä maanantaina eka neuvola ja kahen viikon päästä eka ultra... jännittää, et näkyyköhän siellä masussa ees mitään!? Mut täytyy luottaa siihen että siellä on meidän rakas pikkukakkonen... :heart:

Esikko onkin kovassa flunssassa.. koko ajan räkä valuu ja yskii.. :/ Ja itellä väsyttää mahoton..

Mut nyt meen jatkaan hommia, hyviä vointeja kaikille elomassuille! :hug:

Annilia & Nuppu 9+5

Minullakin se npultra 28.1.-08, kuten muutamalla muullakin näemmä. ;=) Silloin tasan rv 12.

Onko muillakin migreeniä kiusana välillä? minulla mailtana alkoi kohtaus otin panadolin ja menin nukkumaan kello 20 ja nukuin aamuun asti ja pääsin töihin. Eilen iltavr ja varmaan rasituin liikaa, nukahdin noin 22:30 ja heräsin 4:n aikaan wcreissulle ja sitten en meinannutkaan saada unta! :headwall: 6:00 kello soi ja lähdin töihin, kello 10 töissä läksi tuntoyhtäkkiä vasemmasta kädestä ja samantien nielu puutui: Tiesin tulee paha migreenikohtaus! :headwall: :/

Vein vain asiakkaiden avaimet taukotilalle kirjoitin iltapvpaikkani pos ja ajoin kotia, Otin kokonaisen panadolin ja heti nukkumaan, heräsin tunnin päästä , piti lähteä ostamaan lisää Panadolia keskustan apteekista, vähän olin haamun näköinen, ihan valkonen ja kalpea! :/

Kotiin takas ja nukuin 3 tuntia, vieläkään ei ole hyvä olo :headwall:
Miten muut keillä migreeniä pärjäätte sen kanssa nyt raskausaikana??

Hyvää pvn jatkoa kaikille!
T Toipilas Rva Ja Tiuhti-Viuhtimme rv 9+4 :heart:

Nytkö se sitten alkoi... oksensin nimittäin aamulla ihan ekaa kertaa :/ En mennyt aamupalalle heti herättyäni vaan jäin haahuilemaan, ja siinä oli tulos. Lisäksi tänään on ollut kuvottava olo koko päivän. Aika kummaa, jos olen ollut melko pahoinvoinniton tähän asti ja nyt sitten viikolla 9+3 rysähtäisi... :x

Rouva Pikkumyy, itsekin migreenipotilas, mutta vielä olen säästynyt kohtauksilta *koputtaa puuta*. Joillain se pahenee raskauden aikana, joillain "paranee". Saa nähdä, miten minun käy..

kyllä se on täällä niin kuin poni06 sanoi mullahan oli jo se np ultra ja ultraaja melkein raivostui mulle ensin se ultrauksen jälkeen kertoi että ultran mukaan kaikki on hyvin ja sitten se sanoi että mites sen verikokeen kans niin itse olin sitä mieltä että ei tarvitse niin ultraaja siihen hyvin vihaisesti että se on täällä tapana käydä siinä verikokeessakin niin sitten sanoin että ok käyn siinä niin täti sanoi että hän soittaa heti lapraan että tulen heti verikokeeseen eli ainakaan mulla ei ollut vaihtoehtoja mutta ajattelin että sanon neuvolantätille että en halua tietää tulosta koska en halunnut verikokeeseen mutta kun se tuntui olevan pakko että sai sen ultraajan rauhottumaan

Juu sain esimakua taas siitä oksentelusta, kun kohtaus alkoi aamulla aloin heti yökkäilemään!Mutten oksentanut! Se on niin inhottavaa, oksentelu ja migreeni! :headwall:

Kuopus raskaudessa jouduin TYKS:iin rv 10 migreenin ja oksentelun takia, toiv ei sama toistuisi! :headwall:

Ensi ma rv 10 täynnä siis! :heart:

neitiperho
Täällä olisi ensimmäinen neuvola viikon päästä maanantaina eli 21.1. Sitten aika nopeaan tuleekin se lääkärille meno. Päädyttiin nyt yksityiseen neuvolaan kun tuntuu niin hankalalta saada muuten tuonne perusneuvolaan aikoja, siis ihan mun työn takia, ei muuten. Pääseepä kurkkimaan ainakin masuun sitten vähän useammin.

Me ei olla myöskään vielä kenellekään puhuttu asiasta. Päädyttiin ihan yhteistuumin, että ensin varmistetaan, että kaikki varmasti hyvin menee ja että se pikkunen varmasti alkaa siel kasvamaan. Koskaan kun ei ikävä kyllä tiedä, kun vielä niin alussa ollaan. Joten täytyy pelätä pahinta ja toivoa parasta. Jos sitten 12 rv paikkeilla viimeistään avaisi salaisen arkun ja otan sen riskin, että tuleville isovanhemmille kerrotaan asiasta. Sen vaan tietää että meidän mutsi ei pysy nahoissaan, sillä kun mummo kuume ollu jo muutaman vuoden. Kunhan ei alkaisi juoksemaan meillä :D

Nii ja kivaa kuulla et Lahden suunnaltakin joku. Missä päin HooÄs asustat???

Voi kun moni on jo päässyt kurkkimaan masukkiaan... tekisi mieli mennä yksityiselle ultraan mutta kun se maksaa maltaita ja pitää noita rahoja vähän säästellä auton remppaa varten :(

Np-ultra 5.2, sitä odotellen kuin kuuta nousevaa...

Pepppi + papu 9+2

Juu... miksi miksi... huoh.

Miksi raskaana pitää olla huono olo?
Miksi pitää väsyttää näin?
Miksi pitää itkeä kun Finnairin poromainokselle?

Phuh... juu-u. Kaippa se tästä.

Paikkakunnasta- myö asun ulkomailla...

neitiperho
Peppi kyllä se aika nopeasti onneksi menee että pääset myös kurkkimaan masuun...vaikka hyvä kun itse malttaa odottaa viikon päähän ensimmäiseen neuvolaan. Ollaan muuten täysin samoissa päivissä menossa sun kanssa :D

Mulla ei hirveesti mielialat ole vaihdelleet...kai..??! :LOL: Ummetusta on kuitenkin tullut, jalat iltasin turvonneet pötköt samoin maha. Jatkuvasti miettii ruokaa, mut mitään ei tee mieli. Pahoinvointia oli viikoilla 5 ja 6 mut se oli siinä. Väsymystä aina ajoittain, et pitää päikkärit ottaa. Iltasin aina väsyttää mut viime yö meni suureksi osaksi kukkuessa, kun koko ajan tuntu et pitää mennä vessaan, tai asento huono tai on kuuma tai vähän kylmä..siis mikään ei hyvä.

Nää vapaapäivät muutenkin mulla vähän huonot. Istun kotona vaan koneen ääressä enkä saa aikaseks mitään :D

Lahti 9+2

Yhteistyössä