<<<ELOMASSUT 2008>>>part.3

huomenta :wave:
ei helpota ei :kieh: yölläkin koski mahaan, taijan kohta soittaa neuvolaan ja tilaan sen lääkäriajan. peräruisketta en enää ota vastaan :x saavat muuta lääkettä kyllä antaa.
Ihanaa jos tää ummetus jatkuu sillä ollaan perheen kanssa lähdössä maanantaina katinkultaan ja tullaan torstaina pois. :eek:
Tänään sitte tärähti rv 10 täyteen :heart: huomenna pitäisi töihinkin mennä ja sitte olen koko vkolopun töissä. mukavaa sielläkin ummessa olla :whistle:
mut nyt soittamaan :wave:

Keskenmenon kokeneille :hug:
Ja uusille tervetuloa!

Kävin ensimmäistä kertaa neuvolassa. Juteltiin vain ja sitten kävin labrassa luovuttamassa verta ja pissaa. Oli oikein kivaa. Neuvolatäti oli ihan innoissaan mun raskaudesta, ja ilmeisesti itse en vaikuttanut yhtä innostuneelta, koska kysyi ihan, että onko raskaus toivottu. Onhan se toivottu ja odotettu! Olen vain jotenkin niin hämmentynyt kaikesta, että en osaa olla yhtä hymyä kaiken aikaa, vaikka onnellinen olenkin. Jotenkin kuvittelin olevani valmistautuneempi tähän kaikkeen, mutta kaikenlaisia tunteita silti käy läpi; onkohan siellä edes ketään, tuleeko minusta ihan kamala äiti, vahingoitanko sikiötä tekemällä tai syömällä sitä tai tätä, mitä jos vauva on koliikkilapsi, mitä jos se on vammanen, mitä jos se syntyy kuolleena, mitä jos sillä on downin syndrooma, mitä jos lapsettomat ystävät lakkaa pitämästä yhteyttä, mitä jos sekoan täysin kotona olemiseen.. Kun vielä on ällö olo noiden kehittämieni huolien lisäksi, niin onko ihme, ettei naama ole koko ajan yhtä hymyä. Mutta kyllä minä välillä olen ihan vain onnellinenkin.

Helsingissä on muuten vuoden alusta systeemit muuttuneet. Np-ultra on jo viikoilla 10-11, ja samalla otetaan joku veritesti, joiden yhteistuloksesta + äidin iästä lasketaan todennäköisyys kromosomihäiriöön. Ensimmäinen lääkärikäynti oli samalla siirretty jonnekin melkein raskauden puoliväliin. Meidän neuvolassa muuten oikein korostamalla korostettiin, että seulonnat ovat vapaaehtoisia. Päätin kuitenkin mennä, koska hyvällä tuurilla se voi vähentää tätä hermoilun määrää, ja huonolla tuurilla ei sitä paljoa voi lisätä. :LOL: ;) :ashamed:

Huomenta kaikille elomassuille! saisinko liittyä seuraanne, vaikka olenkin ollut tuoola heinämammoissa alun, mutta tänään ultrassa varmistui LA 5.8.08. eli yksi viikko tuli odotettavaa lisää.. nyt olis rv10+2 menossa.

Rinnat on tosi kipeet, nännit varsinkin tuntuu kun ne tippuis jos vähänkin joku tulee lähelle..

Pahaa oloa on välillä, mutta ei onneksi oksennusta tule.

Ja siis minulle tämä tulokas on toinen lapsi, meillä on ennestään yksi vilkas poika 3,5v. ja synnytys paikka on EKKS.

Äiti lpr 10+2

Marikki A Minulla myös pelkoja ollut, varsinkin ennen tämän aamuista ultraa, että mitä jos siellä ei olekaan ketään. ja nyt seuraavaksi jännään sitä että"riskiviikot" menevät ohi, kun rv 12 olis ollu jo niin lähellä, mutta se muuttui tänään eli olen vasta 10+2.. ja sitten pitää jänskätä tuota niskaturvotusta ja veriseulaa enssi viikolle ku sain sinne uuden ultra-ajan, kun näillä viikoilla ei saa vielä tehtyä niitä.. ja sitten taas vaikka mitä..
Yhden keskenmenon olen saanut ennen esikoistani, mutta ei esikon aikana miulla tälläsiä pelkoja ollut.. varmaan johtuu siitä kun nyt tietää asioista enemmän, niin osaa pelätä eri tavalla..

mutta yritetään pitää pää kylmänä ja nauttia raskaudesta!!

hyvin se sinullakin menee, ja äidin vastot kyllä heräävät, ja ne eivät anna sinun tehdä mitään väärää =)

äiti lpr 10+2

Hei vaan kaikille. Olen taustaillut jo ennen joulua lähtien ja nyt voisin uskaltaa ilmottautua mukaan. Varhaisraskauden ultra on käyty ja LA olis sen mukaan 23.8. Synnäri tulis oleen K-HKS. Nyt on siis 7+6. Olen 36v ja mulla on ennestään 7v kaksostytöt. Tuleva vauva on ensimmäinen yhteinen uuden aviomieheni kanssa.
Oireita riittää tarpeeksi:jatkuva ällötunne, rinnat kipeet, outoja ruokahimoja jotka vaihtelee viikottain jne. Hyvillä mielin kuitenkin ja sopivasti jännitetään koko perheen voimin. Onnittelut elokuun "kolleegoille" ja pahoitteluni surun kohdanneille.

Mulla on samanalaisia ajatuksia kuin sulla Marikki A. Illalla mietin todella, että mitä jos tuolla masussa ei olekaan ketään. Tai että olenko vahingoittanut vauvaa syömällä sitä tai tätä jne. Mulla eka neuvola ensi viikon tiistaina. Silloin rv 9+4. Tekisi niin mieli päästä ultraan. Sais varmuuden onko siellä ketään,nythän "todisteena" vain kaksi positiivista apteekin raskaustestiä ja satunnainen pahoinvointi. On tämäkin.

Tervetuloa uudet! :flower:

Täällä vaihteeksi iltavuoroon meno tänään, 21 päättyy. Meillä liikkeellä sitä Norovirusta asiakkaissa työmaalla :=/, en ihan haluaisi sitä! :headwall:

Täällä satoi vettä aamusta, ei ole enää niin liukasta!

Nyt moikka :wave:

Rva Pikkumyy ja

Ensimmäinen neuvola takana, mutta sydänääniä ei vielä kuulunut. Harmillista, olisi pikkasen tuonut varmuutta tähän raskauteen, että ollaan oikeaan suuntaan menossa. Mutta toivonmukaan siellä masussa on meidän pieni papunen, mutta joka vain päätti piilotella neuvolatädin dopplerilta.

Kuka "fiksu" on sanonut että odotus on onnellista aikaa???! Hermothan tässä menee kun murehtii kaikkea mahdollista ja mahdotonta, kaikista pahoinvoinneista puhumattakaan....

Pepppi ja papu 9+1

:headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Hei elokuiset!

Saako tulla joukkoon mukaan tuolta heinämasuista..Olen Espoosta 01/05 syntyneen tytön äiti ja ikää on kertynyt 30 vuotta. Synnytspaikkana siis jorvi.
Tänään eka ultra ja vauvan La siirtynee elokuulle, tarkempi La selviää kahden viikon päästä uudessa ultrassa.
Näillä näkymin siis yökötys oloa joutuu kestämään vielä hiukka pidempään :$
Mutta siirryn lukemaan teidän kuulumisa tuolta ekalta sivulta lähtien, huh.. =)

Kesämassu ja pikkuinen

Poika meni unille...

Tervetuloa kaikki uudet ja onnea teillekin :heart:

Meillä on tänään ollut ihan herttainen aamupäivä, poika kävi ekaa kertaa potalla:) Pisut saatiin saaliiksi!

Tuosta murehtimisesta; kyllä muakin välillä hirvittää, että mitäs jos koko raskaus onkin mun kuvitelmaa ja oikeasti siellä masussa ei ketään olekaan. Mutta sitten ajattelen että ei kannata murahtia. Mäkin odotan sitä 12 viikon rajaa... jotenkin tämä raskaus on mennyt tähän asti paljon nopsemmin kuin eka, silloin ne viikot mateli niiiiin hitaasti ja joka päivä piti lukea jostakin, mitä masussa tapahtuu nyt. Nyt tuntuu että vasta plussasin ja huomenna tulee 10 viikkoa täyteen:) Enää 30 jäljellä :LOL:

Mulla on taas vähän parempi olo, mutta nyt on tullut inhoittava päänsärky. Ei auta ulkoilukaan. Nukkuminen varmasti auttaisi, joten taidan mennä pojan seuraksi kuuntelemaan tuhinaa :heart: Mutta ensin pitää syödä jotain.

Hauskaa päivää kaikille!

MarikkiA
Ne seulat todella on vapaaehtoisia ja neuvola ei missään tapauksessa saa suositella suuntaan eikä toiseen, saavat ainoastaan kertoa että tällaisia on ja (niiden pitäisi muistaa sanoa, että ne on vapaaehtoisia, mutta se taas riippuu neuvoltädin asenteesta kuinka paljon se sitä korostaa) eivät saisi missään tapauksessa ohjata mihinkään, se on ihan laissa kielletty.

Itse huomasin, että kun ilmoitin, etten seuloihin missään tapauksessa mene, avautui neuvolan tätikin sitten asiasta, oli ihan mielenkiintoinen keskustelu, aika samoilla linjoilla oltiin... Tosiaan avautui vasta kun olin todella jämäkästi kantani ilmaissut, ilmeisesti ajatteli, että tätä naista ei enää suuntaan tai toiseen tuupita.

Valitettavasti osa neuvolahenkilökunnasta toimii suorastaan lainvastaisesti. Seuloista tulisi antaa parempaa infoa. Aika harvalla on riittävästi kapasiteettia ja tietoa sen yhden lappusen avulla miettiä asiaa riittävän monelta kantilta. Myös seulojen fyysisistä ja henkisistä vaikutuksista kerrotaan aivan liian vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja kesämassu:
Hei elokuiset!

Saako tulla joukkoon mukaan tuolta heinämasuista..Olen Espoosta 01/05 syntyneen tytön äiti ja ikää on kertynyt 30 vuotta. Synnytspaikkana siis jorvi.
Tänään eka ultra ja vauvan La siirtynee elokuulle, tarkempi La selviää kahden viikon päästä uudessa ultrassa.
Näillä näkymin siis yökötys oloa joutuu kestämään vielä hiukka pidempään :$
Mutta siirryn lukemaan teidän kuulumisa tuolta ekalta sivulta lähtien, huh.. =)

Kesämassu ja pikkuinen
Meillä sama tilanne! miulla oli La 30.7, mutta tänään ultrassa varmistui 5.8.08.. ens viikolla sitten uudestaan ultraan josko saatas se niskaturvotus ultra tehtyä!!

Moimoi kaikki!

Tänään oli vihdoin ja viimein se ensimmäinen ultra!!
Ja siellähän se meidän pikkuinen polski. :heart:
Oli jo 30,7 mm pitkä ja heilutteli jo jalkojaan! :LOL:
Sydän pamppaili hirmuista tahtia!!

LA siirtyi päivällä aikaisemmaksi koon mukaan, eli
4.8.08. Se sattuukin sopivasti olemaan meidän 1v. hääpäivämme!!
:heart:

Eli sen voipi päivittää!!

oda-sofia & pikkunen 10+3

:wave: uudet ja tervetuloa!

Sikiöseuloista. Me käydään np-ultrassa ,mutta lähinnä siksi ,että haluan nähdä vauvelin paremmilla ultralaitteilla kuin neuvolassa on. Rakenne-ultra myös samasta syystä ja myös siksi ,että siinä voi ilmetä jotain ,joka vaatiin välitöntä hoitoa synnytyksen jälkeen. Luin tuota Mariaisen linkittämää väitöskirjaa ja samoilla linjoilla ollaan. Esikoltakaan emme veriseuloissa käynneet. Mutta nämähän on jokaisen omia valintoja ja jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.

Mulla itsella on nyt alun pelkojen jälkeen suhteelisen rauhallinen oli tämän raskauden suhteen. Siksi voinkin nauttia tästä kaikesta uuden elämän kehityksestä hyvillä mielin. Nyt varsinkin ,kun vielä voi suhteellisen normaalia elämää viettää. Mielestäni parhaat edellytykset vauvan hyvälle kasvulle antaa ,kun elää normaalia ja mahdolisimman stressitöntä elämää. Liikkuu ja ulkoilee paljon sekä syö monipuolisesti ja terveellisesti. Koitetaan olla murehtimatta liikaa mitä kaikkea voi sattua ja nautitaan masunkasvatuksesta :heart: . Mutta pitää muistaa myös puhua kaikenlaisista tunteista ja siksi tämä palstakin on hyvä kanava purkaa tuntojaa.

-Poni ja Manteli 8+1

Heipä hei taas pitkästä aikaa!
Reissusta on selvitty ja taas Suomessa ollaan...
Onnistuin saamaan reissussa ruokamyrkytyksen, hiukan säikäytti!!! Alkoi pari tuntia syömisestä, Meni oksentamalla ja nopealla ripulilla ohi, ja neuvolantäti arveli, että ei olisi vaikuttanut sikiöön mitenkään..Kellään kokemusta vastaavasta?

Mulla on todella vähän oireita edelleen. Paha olo mahan ollessa tyhjä, mutten ole oksentanut kertaakaan. Alavatsa tuntuu alkavan hieman pömpöttää, eli jotain kasvua vaikuttaisi olevan :D Silti tämä vähäoireisuus huolettaa, väsymys on oikeastaan ainoa, joka vaikuttaa edes jonkin verran elämään!
Niskaturvotusultra tasan 2 viikon päästä. Itse en haluaisi seerumiseulaa enkä turvotuksen mittausta, mutta mies haluaa!! Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Onnea kaikille uusille odottajille ja pahoitteluja km:n kokeneille :'(

Ihan uteliaana kysyisin, että miksi ette haluaisi niskaturvotus ja veriseulaa?? siis itse olen menossa. Onko jotain mitä minun pitäisi tietää? olen 25v ja toinen tulossa, ekalla en käynyt kun vaan rakenne ultrassa(ei saanut kun toisen valita, nyt saa molemmat). kertokaa ihmeessä mielipiteitä, tarkoitus ei ole arvostella ketään, vaan ihan mielenkiinnosta!!

nyt on lekurissa käyty, kirjoitti colonsoftia, äsken join eka lasillisen ja voi hemmetti miten pahan makuista. samaa ainetta on kuin silloin kun menin suolen tähystykseen ja silloin kyllä piti ihan 5-7 l juoda, onneksi tuo on nyt 2dl pitää juoda 8 krt 6 h sisällä. toivottavasti auttaa jo muutaman pussillinen jälkeen, sillä tuo on pahaa :x mut ihanaa jos helpotus tulee.
kaupasta kävin ostamassa sitte niitä jugurttirusinoita, activia luumujugurttia ja mustikkasoppaa, en yhtään varaudu nyt sitte ummetuksen hoitoon :whistle: :D

Yhteistyössä