***ELOMASSUT 2008*** Helmikuussa

  • Viestiketjun aloittaja neitiperho
  • Ensimmäinen viesti
IhanPihallaSONE
Toinen yö pinniksessä putkeen Aavalla, tissiä 3 kertaa ja tuttia piti juosta laittaa varmaan 4-5 kertaa lisäks, eli ei edistystä vielä, mut tällä mennään.. Väsyttää kyllä kivasti taas :whistle: Mut positiivista on se että tää kun toka vauva niin tietää että tää valvominen vaan väliaikasta, esikoisesta sitä ressas enenpi.

Minusta myös 5-6kk tuntuu hyvältä ajalta alottaa kiinteet, meillä alotettiin vähän päälle 5kk. Nyt menee aamupv perunaa, iltapv päärynää ja kaurapuuroa illalla. Aika hyvin uppoo, määrät on noin puol purkkia annos. Soseet teen itse, paitsi jotkut hedelmäsoseet.
 
miranth : meilläkään ei pituutta tule tällä hetkellä painoon nähden tarpeeksi. Käyrä on lähtenyt laskuun.... neuvolassa ei puuttunut siihen kun ollaan kerran sairaalassa niin tarkassa syynissä kaiken muun takia että ne siellä sitten tutkii.... mutta voihan olla että sitten ens neuvolassa teilläkin pituutta on tullut muttei painoa. Meijän isommilla likoilla ainakin paino ja pituus sahaa ristiin. Välillä saattanut tulla nyt isompanakin joku 7-10 senttiä pituutta puolessa vuodessa. Ja just kaikki liikkuminen yms vaikuttaa kyllä heti.

Meillä otetaan kahden viikon päästä kromosomiverinäyte jossa tutkitaan että onko näillä silmä- ja sydän vioilla joku yhtenäinen tekijä, oireyhtymä. Tällä hetkellä tuntuu että ei tässä olis mitään erikoista mutta hyvähän se on kun tutkitaan kunnolla.

Meillä kans kaikki laput ja liput paidoissa yms on niiiin mielenkiintoisia. Ja tuossa leikkimatossa on peili niin huvitti kun äsken mahaallaan kitisi turhautumistaan niin kurkkas välillä peiliä ja taas kitisi :)

joo nyt meen suihkuun että selviän kaupungille hakemaan isän synttärilahjan, teetettiin sille valokuvasta canvas-taulu 50v lahjaksi. Launataina ja sunnuntaina sitten juhlat, me mennään vaan lauantaiksi tällä tietoa.
 
nyt kaipailisin neuvoja, kun meillä on nyt pari yötä ollut tosi huonoja. Poika heräilee tunnin välein kitisemään sängyssään, eikä auta muu kuin ottaa syliin ja imettää..kuitenkaan ei ime kuin hetken kunnes nukahtaa taas ja laitan pojan takaisin pinnikseen. Viereenkään en enää ota, koska nukkuu siinä niin levottomasti pyörii ja hyörii, etten itse saa ollenkaan nukuttua sitäkään vähää mitä nyt saan. Oon kokeillu tassuttelua, mutta kitinä vaan yltyy siitä..tuttiakaan ei edelleenkään huoli (monet tutit ollaan kokeiltu eikä kelpaa). Iltasin syö puuron ja tissille nukahtaa kymmenen maissa.

Miten siis vähentää yösyöttöjä, kerta ei tuon ikäisen tarvitsisi noin useasti öisin enää syödä?
:ashamed: en kovin viitsi antaa huutaakaan keskellä yötä, koska väkisin tulee noita naapureitakin ajateltua. Miehelläkin aikainen herätys joten eihän sekään saa nukuttua ja on mulle sitten äkäinen kuin ampiainen..
 
Moi!
piti tulla kommentoimaan kun irttiskös se oli mansikkaa antanut puuron seassa niin mulle on joskus silloin sanottu kun esikoinen oli vauva (7v sitten) et mansikkaa ai sais antaa vasta kun vuoden ikäiselle, en tiiä pitääkö tuo enään paikkaansa!?!

meilläkin maistellaan jo aika laajaa valikoimaa aamulla ja illalla minuuttivelliä (on muuten huomattavasti halvempi kun oikeet vauvapuurot) päivällä kasvis sosette ja illanpuolella hedelmää. lihoja ei oo vielä maisteltu eikä sitrus hedelmiä.

jaaps täytyy mennä!! Moido
 
Tosta mansikasta luin tuolta jostain lehtisestä missä on erilaisia ruokavaihtehtoja vauvoille, ni siellä ainakin oli että mansikkaa, mustikkaa ja vadelmaa ( +muitakin marjoja ) saa antaa ihan tän ikäisille vauvoille. Ja itseasiassa sellasta sosetta kun mansikkajälkiruokaa toi siskoni meille monta purkkia tukusta. Olen itekin pakkasesta sulattanu mansikoita ja tehny niistä sosetta. Se kai on että se on herkästi allergisoiva aine. Meillä ei ainakaan ole tullu mitään mansikasta. Niin se sose oli siis 5-6kk vauvoille.

Olen tehny vaihtelevasti soseita itse. Tänään tein kasvissosetta mihin keitin perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja kukkakaalia. Lisäsin siihen vielä kurkkua. Kyllä jätkä tykkäs. Äskön soseutin iltapuuron seurax vadelmia ja mustikoita.

Aleksi on TODELLA räkänen. Tekee tosi pahaa, kun ei saa oloo helpotettua kun vähän kerrallaan imemällä sitä räkää. Eilen illalla annoin kuumelääkkeen, nasolinia ja vicks voidetta ja jätkä sai onnex nukuttua. Meni unille 20 ja heräs vaatiin tuttia 03.45 ja jatko siitä vielä kuuteen.. On ollu itellä vähän ihana olo, kun sai itekin nukkua vähän paremmin.

No, nyt ruokaa laittaan ja sitten voiteleen esikon suksia.. Voi tulla hauskaa, koska en ole koskaan elämässäni voidellu suksia :LOL:

Niin ja piti vielä sanoa, että nyt voi ihan tosissaan sanoa että aleksi istuu ilman tukea. Istuu tosi pitkiä aikoja ja leikkii leluilla. Nyt ei sitten mitään muuta tehtäiskään. Me ollaan väsätty olkkarin lattialle sellanen pesä, on ympärillä sitten pehmeetä jos vahingossa muksahtaa.

salah ja aleksi melkein 6kk
 
Olen kuullu myös tuosta mansikasta, mutta en tiedä sitten päteekö kielto enää. :/

Joku kyseli hoitovapaailmoituksesta. Meillä ainakin (valtion virka) tarvii tehdä kirjallinen virkavapausanomus hoitovapaan vuoksi. Ja tosiaan se 2kk aikaisemmin.

Me käytiin tänään neuvolassa, meidän jättipoika jatkaa kasvuaan:

6,5kk: 11,470kg, 74,7cm, pää 48,2cm

Neuvolatädin kirjoittamaa:
Touhukas poika. Kääntyy selältä vatsalleen. Tarttuu leluihin, nauraa ja jokeltaa. Pituutta tullut paljon, kasvaa hienosti. Päänympärys kasvanut reilusti. -> konsult. lääkäriä.

Eniten jäi huolestuttamaan tuo päänympärys. On kuulemma kasvanut reilusti (1,2cm kk:ssa) ja sen vuoksi terkka konsultoi lääkärin kanssa pojan mitoista. Soitti jälkeen päin, että tämä neuvolalääkäri ei ollut itse osannut sanoa mitään, joten konsultoi jonkun toisen lastenlääkärin kanssa. Ilmoittelevat sitten minulle päätöksistään. Kyselin, että miksi ja mihin vaikuttaa, niin kuulemma alkavat tarvittaessa seurata aukiletta, ettei mene kiinni liian aikaisin...
Terkka sano ettei syytä huoleen, ovat kuulemma neuvoloissa vain välillä vähän pilkuntarkkoja mittojen suhteen. Poika on joka suhteessa muutenkin iso.
Minun mielestä aukile on vielä ihan hyvänkokoinen. Huolettaa silti... :/
Meillä on muuten tosi kiva terkka! Harmi vaan, että se tänään ilmoitti jättävänsä nuo hommat ja meille tulee uusi täti :(

Onko muuten kellään kokemusta vastaavaa kasvuvauhtia pitävistä lapsista? Tai tuosta päänympäryksestä? Pojan isä on kyllä kans ollu isokokoinen vauva, anopilta kyselin ,niin kuulemma 7kk2vkoa vanhana pojan iskä on ollu n.10,3kg, 72cm ja pää 47cm.
Ois kiva tietää, josko jossain vaiheessa tämä kasvu tasaantuis...

Kiia ja ISO poika, 12pv vajaa 7kk
 
Moi!
Minäkin tulin kommentoimaan omasta olosta.
Lauantaina pääsin pitkästä aikaan käymään ulkona tyttöjen kaa, ja voi pojat että oli hauskaa!!! :LOL:
Mut aamulla kello 6 kun Aleksi heräsi aamusyötölle ja minä en tietenkään voinut imettää(tai arvelutti hieman), niin isä antoi pullosta korviketta. Mutta sehän ei kelvannutkaan pojalle. Ei sitten millään. No meikäläisen piti sitten mennä syöttään siitä pullosta(vaikka olin aika tokkurassa |O ) niin poika söi kyllä mun syöttämisestä. Vetäisi 160ml ja lisääkin ois mennyt mutta isä ei ollut enempää lämmittänyt. Pyysin lämmittään lisää,ja sitä ei sitten enää saatukaan menemään, mutta kun tissin antoi suun lähelle niin kyllä se maistui :ashamed: . Vähän arvelutti mutta ei siitä mitään outoa pojalle tullut. Olin muutaman drinkin juonut 7h aikaisemmin,joten ei varmaan enää mitään hätää.

Meillä 6kk lääkärineuvola ensi keskiviikkona, joten nähdään miten meillä tuo kasvukäyrä menee. Itsestä tuntuu et pituutta ei ainakaan oo tullut,painoa ehkä hieman.
Siitä pään muodosta pitää mun kysyä lääkäriltä kun veljenvaimo kysyi et ootko huomannut miten kummallisen muotonen? no olen mut en oo osannut olla huolissani joten nyt olen. :ashamed:
Aleksi syö kyllä tosi hyvin ruokia...kiinteitä menee itetekosta kasvissosetta, kaupan lihasoseet ja marja/hedelmäsoseet ja puurot. Nyt olen miettinyt et alkaisin tekeen puuron normaalista hiutaleesta jotta säästäisi siinäkin. Oottako mitä hiutaletta käyttänyt ja oottako soseuttaneet sen ennen syöttöä??

T.Hansu27 ja Aleksi 4pv vajaasta 6kk
 
neitiperho
Tää nyt ei ole tarkoitus ketään yllyttää mihinkään. Hansu27 nyt kuitenkin sanon tuosta imetyksestä yhdessä alkoholin kanssa. Tosiasiassa on ihan oikeasti tutkittu, että alkoholi+imetys on vaarallista yleensä lapselle siksi, että alkoholin vaikutuksen alaisena äiti voi olla huolimaton lapsen käsittelyssä ja esim. tiputtaa lapsen. Itse alkoholia äidin maidossa on minimaalisesti. Esim. äiti 1 promillen humalassa -> tällöin äidinmaidossa alkoholia 1ml/dl. Siinä siis alkoholia on (mikä ei tietenkään koskaan hyväksi) mutta niin vähän kuitenkin, että ei haittaa vauvalle. Sitten tietysti joskus miettii, että eihän se vauvan maksa vielä kehittynyt ole kuitenkaan. Mutta näin siis virallisten tutkimusten mukaan kuitenkin.

Kiia08 teillä tosiaan iso jäpikkä, mutta hyvä kun kasvaa. Se pääasia =)

Triinu meillä oli tosiaan ihan tuota samaa. Lopulta lopetin maidon antamisen kun aina olisi öisin myös vaan hörppässy ja se oli siinä. Tyrkytin aina kitinään vaan tuttia tai kulausta/hörppyä vettä. Pari yötä meni ja "nälkä" loppu. Kitinää jatkui edelleen ja levoton nukkuminen johon lopulta auttoi oma huone. Nyt ei öisin siis syödä enää meillä ja saatetaan herätä ehkä 1-2 krt huutelemaan johon tutin laitto suuhun pelkästään auttaa.
 
Hyppäänpä minäkin uuteen pinoon!

Niin siinä sitten kävi, että vauva tuli kipeeks =( Isosisko ollut koko viikon flunssassa ja vähän jo ehdin ajatella, ettei I tuu kipeeks, kun ei oo viä tullu. Mutta yön toisella syötöllä huomasin, että on ihan kuuma ja aamulla sit mittasin kuumeen, niin olihan sitä melkein 39. Mutta onneks on ihan hyvinvoiva, vähän nyt kiukkusempi ja väsähtäneen näkönen, mutta syö ja touhuaa silti.
Kamalaa, kun heti iskee kauhee paniikk kun vauva on kipee, ihan niinku mulla ei olis koskaan ollu kipeetä lasta!

Nukkumisesta ollu puhe jonkin verran. Meillä onneks yöt menee hyvin. Vaikka 1-2 kertaa I yöllä syökin. Mutta nukkuu omassa huoneessa ja vaikka havahtuis syödessä/sänkyyn laitossa, niin nukahtaa sinne itekseen. Ja meillä I nukkuu melkein vallan mahallaan.

Hansu27: Mä soseutin vähän kaurahiutaleita ja niistä sit tein puuron. Ihan hienoks jauhoks en laittanu ja hyvin se meni alas vaikka pari kökköö olikin seassa.


I on alkanu itkeskeleen vähän pieruja, enkä todellakaan keksi mitä pahaa syötän sille! Kaikki alko siitä, kun alotin kaurapuuron, pari pv meni hyvin, sit veti vattan ihan kovalle, no täs vaihees lopetin kaurapuuron. Mutta edelleen kovalla. Luumua syötin kerran ja se autto heti, mutta edelleen pierut vaivas ja kakka vihreetä. No sit lopetin parsakaalin ja kakan väri muuttu oranssimmaks. Mutta edelleen joskus pierut vaivaa. Voiko nää johtua nyt viä noista kaurapuurosta ja parsakaalista vai tarttisko viäkin karsia jotain pois?

Emeelia ja I 5kk ja reilu 2vko
 
IhanPihallaSONE
Hansu: Mie teen luomu kaurahiutaleista puuron ja soseutan, joukkoon tuttelia jos ei oo omaa maitoo saanu pumpatuks.

Vinkit nuhaan: Meilä auttaa raitis ulkoilma (paitsi jos on kuumetta niin tietenkään ei ulos), saunassa alalauteilla olo, kylvyn yhteydessä ja siiten teen yöksi harson sisään sipulisekoituksen, avaa hengitystä tehokkaasti. Iso sipuli neljään osaan ja pari-kolme valkosipulia johon tehdään isot viillot. Laita harson päälle ne ja sido nurkista kiinni esim pinniksen reunoihin! Niin ja kohotan aina sänkyä lisäksi.

Viime yö meni jo vähän paremmin, tyttö nukahti yksinään omaan sänkyyn kun laitoin puol ysiltä. Imetin 11 aikaan ja aamuyöllä 3 aikaan kaks kertaa ihan putkeen kun jäi vissiin nälkä, tuttia laitoin ehkä 3 kertaa puolen yön maissa. :D Edistystä vähän kuitenkin, tissiä lutkutti eneenpään 5 kertaakin ihan helposti yöllä...
 
puuroa on annettu meillä ihan sellaisenaan, soseuttamatta, mutta mansikalla maustettuna.

nuhavinkki vielä: höyryhengitys ison kattilan yllä, pyyhe vauvan ja oman pääsi yllä "telttana", avaa röörit hyvin esim. aamulla. ite pitää olla myös tottakai pyyhkeen alla ja kattilan yllä höyryä hengittämässä, jotta osaa säännöstellä kuumuutta. ja tuo sipulivinkki toimii oikeesti hyvin!

meillä on siirrytty kaksiin päiväuniin kolmen sijasta! huhhuh, iso poikahan tässä jo on käsillä :D
 
Moi! Ja kiitokset vinkeistä

Täytyy vielä palata tuohon edelliseen viestiin et en mä siis viinatokkurassa ollut vaan väsynyt kun en ollut nukkunut kun 4 h kun piti jo nousta. Ja olin aika varma ettei maidossa voi paljoa enää olla alkoholia jäljellä mut silti vähän huolestutti antaa mutta kun Aleksi halusi. :ashamed: :heart:

Ajattelin tehdä viikonlopun aikaan kasvissosetta itse lisäämällä edelliseen peruna-porkkana-maissiseokseen jotain muuta tai vaihtamalla maissin vaikka kukkakaaliin. Et ei ois aina samanmakuista.
Mies on ollut viikon poissa ja on tänään tulossa vihdoin kotiin....Ihanaa! Vaikka hänen täytyy kyllä huomiseksi lähtä jonnekin rallitouhuun. :kieh: :( . Ois ees pari päivää kotona,mut ei.
T.Hansu27 ja Aleksi(nukkumassa) :D
 
Mun pitiki sulle laittaa tekstaria, että viittitkö alottaa uuden ketjun. Joka päivä ootte mun mielessä ja mietin, että mitä teille kuuluu.
EDELLEEN nettipimennossa ollaan ja kaverilla nyt käymässä.

Pika pikaa:
Meillä molemmat lapset kuumeessa. Ja Aliisan kuumeen syyks paljastu 2 ensimmäistä hammasta on puhjennu esiin. =)

5kk neuvola oli kolme viikkoa sitte ja mitat oli jotakuinki seuraavat:
Pituus 65cm
Paino 7300g

Seuraava neukku on vasta 7kk ikäsenä.

Yöt menny nyt pari viikkoa superhyvin, pois lukien pari viimestä kuumeilun takia. Herää kerran syömään neljä viiden aikaan.

Kiinteitä menee hyvin, aamulla puuro, lounaaksi kasvissose, välipalaks hedelmäsosetta, päivälliseks liha-kala tai kanasosetta ja vielä illalla puuroa reilu satsi. Velli jätettiin kk sitte kokonaa pois, ku ei vaikuttanu yöunii millään tavalla. Nyt huomattii, että kaurapuuro on auttanu, ku yöt menee noin hyvin.
Ja kun 6kk tulee mittarin lopetetaan yötarjoulut kokonaan samantien. Niin toimittiin esikonin kanssa ja parin yön jäkee oppi, että päiväaikaan syödään ja yöllä nukutaan. Julma äiti! :D

Olikohan muuta...Sori ihan kauheesti, että en TAASKAAN kerenny lukee teijän juttuja. Nolottaa oikein! Mut ei kehtaa kylässä istua van koneella naputtamassa.

Nyt meen ja toivon, että saadaan netti auki vielä joskus, niin pääseen taas mukaan kuvioihin.

Ihanaa viikonloppua kaikille!!! :wave:

HooÄs ja Aliisa 5kk3vko
 
Me aloitettiin maistelut 5kk:den ikäisenä, ja huonolla menestyksellä ollaan menty. Pari lusikallista menee yleensä, mutta nyt on jo kolmas päivä putkeen ettei ota yhtään sosetta suuhunsa. Laittaa suunsa tiukaksi viivaksi ja hermostuu vaan kiukkuamaan jos tarjotaan. Meidän neiti ei ikinä opi syömään... tulee ihan toivoton olo itelle. Tässä on kummiskin jo kuukausi hurahtanut opetellessa. :headwall:

Mairo ja Tyttö 2pv vaille 6kk
 
Heippistä rallaa TOOOSI pitkästä aikaa!! :wave:
Jotenkaa nyt ei oo vaan ollu intoo oikein netissä pyöriä, tuntuu et on menny aika ihan hurjaa vauhtia ja tekemistä on riittänyt, nyt varsinkin kun meillä on muutto omaan asuntoo vielä ensiviikon lopusta seur.viikonloppuun, hassusti sanottu, mutta saadaan muuttoporukkaa vasta seur.viikonlopulle niin kuskaillaan mitä saadaan sitten viikon aikana!

Ja oikein ja jälkikäteen "HIUKAN" ; alkanutta uutta vuotta 2009 kaikille! :)

Meillä ollaan kans noita soseita aloiteltu hiukkasen ja lisää aion jatkaa ja uusia maistattaa! ja korvikettahan meillä edelleen menee.. Meillä käännyttiin jo nelikuisena massulleen ja nyt menee ihan heittämällä niin että saa jo käden alta pois ja kova pyrkimys etiäpäin ois mennä! :) Saa nähdä millon onnistuu! Ja kovasti aina yrittää päästä seisomaan ja istuminen on sille se "in", ei oikein millään saa olemaan siinä "vauva-asennossa" enää sylkyssä ja meilläkin on tuo ensiaskeltuoli, ollaan sitä vähän jo kokeiltukin, mutta ei tahdo vielä liikutella itseään sillä.. Tuntuu et on niin työntäyteisiä päiviä näitten muksujen kans täällä kun mies on töissä että huh hui välistä! Isompi kun keksii joka päivä jotakin ja pienempi yrittää perästä! ;D (tarkoittaen siis että kumpikin kehittelevät aina päivittäin jotain että ei varmaan jää rauhallista hetkeä, isomman kans ollaan päästy vaipoista ja maitopullosta jo eroon niin eipä meillä enää kuin tuo pieni mies päikkäreitä nuku.. )

Joku kyseli siitä puurohiutaleista, itse muistan kun tuolle isommalle tein kaurahiutaleista puuroa, niin ajoin ne hiutaleet ensin tehosekoittimella semmoseks "hienoks jauheeks" et siihen ei jäänyt niitä isoja hiutaleita ja teki kauppansa! :) (siis kuivana ennen keittämistä)

Mutta nyt täytyy jatkaa .. täytyy lähtee laittaa pienelle miehelle maitoo ja sit jatkaa sitä pakkaamista joka tuntuu ettei lopu sitten niin ei ikinä......

<3:LLA: Rouses ja muksut, 2v9kk ja 5kk2vk! (psst, tiistaina on meillä nla! :))
 
iltaa kaikille

Huh huh, onpas ollu taas oikein kauhee päivä. Meillä aleksi päätti puoli viis aamulla herätä, oli niin tukossa, ei auttanu mitkään imemiset, eikä lääkkeet. Aina kun pisti maate, niin kauhee huuto. Puoli seiskalta luovutin ja noustiin ylös |O . Jätkä on sitten koko päivän ollu oikein älyttömän tukkonen, ei oikein koko päivänä ole suostunu juomaan maitoa, eikä vettä kun tilkkoja sillon tällön. Soseita oon saanu meneen vähäsen. Sitten tossa päivällä se alko, kauhee huutaminen ja itku. Ei rauhottunu millään. Kun mies tuli töistä lähettiin päivystykseen, sieltä tultiin kuitenkin heti kotiin kun monen tunnin jonot, saatiin aika aamulle. Kotiin kun päästiin alko huuto uudestaan. Lähdettiin takasin päivystykseen ja päästiin kyllä aikas monen ohitse. Lääkäri totesi että pojalla ei ole mitään, eli ei korvatulehdusta, ei keuhkoissa mitään, ei missään mitään. Soitti taysin lastenlääkärille ja sieltä ohjeistettiin ottamaan pika crp, se oli ihan normaali. Lääkäri anto lähetteen taysiin siltä varalta että huuto jatkuu kotona. Käskettiin antamaan rankalla kädellä kipulääkettä ja nestettä pitäis saada meneen, koska aleksi on nyt jo lievästi kuivunu. Taysiin pitää sitten lähteä jos huuto vaan jatkuu. Autossa aleksi nukahti, mutta kotona alotti huutamisen heti. Laitoin burana supon ja ilmeisesti se rauhotti koska itku loppu, sain meneen hiukan iltapuuroa, mutta en edelleenkään saanu annettua kun tilkan maitoa ja vettä. Saa nähä millanen yö on edessä. Pitää muutaman tunnin välein yöllä antaa nestettä ja ilmeisesti kipulääkettä pitäis antaa yölläkin. Syytä ei saatu selville. Mutta jos huutaminen jatkuu, voi olla kyse pahemmasta infektiosta.
Mies oli aikas huolissaan ja mä yritin sitten vaan olla mahdollisimman vahva, mutta nyt kun kaikki on nukkumassa, ni alkaa itellä tuleen tosi paha olo. Mä vaan toivon että kaikki menis nyt vaan ohi. Aleksilla on ollu jo jonkun aikaa melkein joka päivä 37,6-37,8 lämpöö, mutta olen pistäny sen vaan hampaiden piikkiin. Tossa illalla ennen unia piteli päätään ja irvisteli sillain kun sattuis ja samaa teki siellä lekurissa.

No, mutta ilmottelen taas huomenna miten meillä sujuu

salah ja aleksi kohta 6kk
 
Täällä kotiuduttu Vuokatin reissusta. Ihana reissu ja lapset oli niin reippaita. On se vaan pikkuisen kanssa helppo matkata ,kun autossa vain nukkuu. Matkaa oli kuitenkin lähes neljä tuntia. Taaperokin jaksoi kummasti. Tuli uudet matkarattaatkin testattua ja hyvin lumessakin toimivat.

Kiinteistä Me aloitettin tosiaan kiiteät ,kun ikää oli 5kk1vko. Nyt pian 6kk ja syödään edelleen vain kerran päivässä pottua ja porkkanaa. Tämä annos on riittänyt hyvin ,kun tissillä syö niin hyvin. En meinaa mitään aikataulua noudattaa noissa ruuissa. Lisään sitä mukaan ,kun vauva tuntuu tarvivan. Eiköhän sitä vuoden ikään mennessä ole kaikki tärkeimmät ruuat tullu annettua.

salah Paranemisia teille. Kuulostaa melko hurjalle. Meillekin lääkäri korosti ,kun esikko oli vauvana sairaana kivun hoitoa ,jotta saa nestettä menemään. Ibuprofeiiniä ja parasetamolia vuorotellen.

Kaipaisin kokemuksia vauvamuskarista ?? Meillä alkaisi selleinen kokeiluna ja jopa sellaiseen aikaan ,että pääsisin. Tekisi mieli mennä ,mutta vähän mietityttää kuitenkin..

Nyt omaan sänkyyn nukkumaan esikon viekkuun. Vauva vielä pinniksessä nukkuu ,joten saa muutaman tunnin nukkua leveästi. Meillä on viime aikoina syöty melko tiuhaan yöllä. Taitaa uudet liikkumistaidot herätellä pikkuista. Tisulla nukahtaa nopsaan uudelleen :) .
Hyvää yötä.
-Poni ja vauva ihan pian 6kk
 
Huomenta taas

Yö meni meillä suhteellisen hyvin. Lyhyeksi jäi yöunet kaikilla. Aleksin sain nukahtaan vasta sillon puol yhentoista aikaan ja ite menin kahentoista maissa. Aleksi päätti herätä kuudelta ihan kokonaan. Yöllä muutaamaan otteeseen itkeskeli, sellasta normaalia pientä itkua. Neljän maissa annettiin maito, joi 60ml ja aamulla sillon kuudelta joi erissä 80ml ja vettä hiukan päälle. Positiivista tuokin. Kun sitten tuolta sängystä noustiin, mittasin kuumeen ja 38.4 näytti. Ei ole koskaan vielä noussu noin korkeelle aleksilla. Nyt se on tuolla partsilla unilla, kuume kun oli laskenu 38 ennen unia. Söi aamupuuroa jonkun verran. Huolissani olen silti. Jakso jätkä vähän jo aamulla hymyilläkin, eikä sillain ole huutanu, mutta huomaan edelleen vaipanvaihto tilanteessa pientä arkuutta, mitä ei ole ennen ollu. Täytyy nyt seurailla ja soittaa sinne taysiin sitten ja kysyä niiden mielipidettä tähän.

Että sellasta. Väsyttää, mutta kummasti oma väsymys ei tunnu pahalta kun yrittää huolehtia parhaalla mahdollisella tavalla pikkusesta

salah ja aleksi
 
heippa. meilläkin meni viime yö hienosti kun siirrettiin poika eilen nukkumaan omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. heräs vain kerran. toivottavasti jatkuu yöt näin. onko muilla vauvoilla oksentelua? siis poika on muutamia kertoja alkanu kakomaan kesken soseen syönnin ja sen jälkeen oksennus on lentäny oikein kaaressa. tänään tuli aamupuurosta lähtien kaikki ulos..
 
Huh-huh, meillä taas viime yö rällättiin ympäri sänkyä. Nukahti kiltisti yhdeksän aikaan, mutta heräs 02:30 ja aloitti ryömimisen, nukahti sitten viimein n. 04:00. Jos yritin pitää sängyssä paikoillaan ja rauhoitella, niin siitä seurasi kamala huuto. Sylissä rauhoittu, mutta heti kun laski takaisin niin sama ralli alkoi. Lopulta annoin sen yksinään pyöriä ja huudella sängystään. Huuto ei ollut sellaista itkuhuutoa vaan enemmänkin huuteli seuraa ja natisi, kun ei päässyt pois. Mä olen ottanut ns. periaatteeksi, että yöllä ei seurustella, yöt on nukkumista varten.

Muskarista me ollaan käyty vuoden alusta muskarista, meillä ei ole varsinaista vauvamuskaria, mutta ikäjakauma on 3 kk- 2 v. Tällä hekellä siellä on eniten -08 syntyneitä, sitten -07. Meillä siellä on ihan omat hommat, eikä poika jaksa keskittyä kuuntelemaan lauluja ja loruja :) Ihmettelee siellä toisia vauvoja/lapsia, ääniä, esineitä ym. Suurin osa muskarilaisista viihtyy siellä. Muut paitsi tämä meidän tapaus kuuntelee haltioissaan lauluja ja nauravat/hihkuvat innosta. Meillä alkuun (ehkä sen puoli minuuttia) jaksaa kiinnostuneena kuunnella, mutta sitten alkaa omat treenit, vääntää ja kääntää mahalleen/pystyyn/ryömimään, nykkii sukkia jaloistaa, tunkee omaa tai mun paitaa suuhunja jne. :D
Mutta suosittelen, me käydään lähinnä sosiaalistumisen vuoksi niin tietty minusta itsestä on kiva, kun on jotain yhteistä aktiviteettia.
 
IhanPihallaSONE
Salah: Minusta on outoa etteivät ottaneet vauvaa osastolle tarkkailuun... Ainakin kun minun esikoinen oli vauva niin kyllä ne aika helposti sanovat että pitää jäädä yöks, kun oli kuumetta ja alle puol vuotinen kyseessä. Voimia teille!!

Kokeilin antaa puuroa etten soseuta ollenkaan, ja uppos hyvin! Eipähän ravia sitä prosessia enää tehdä! :) Meillä nuo yöt ei ole rauhottunut mitenkään älyttömästi, vaikka siirsin omaan sänkyyn ja toiselle puolelle huonetta. Oon vaan ite nyt vähän vierottanu siitä lutkuttamisesta, viime yönä söi 2 kertaa tissiä ja heräili huutamaan useemman kerran. Eli aika katkonaista. Mies sanoi aamuyöllä et ota yt se viereen et lopettaa sen kitinän ja huudon, ja vasta viikko sitten oli sitä mieltä et se pitää saada nukkuu omaan sänkyyn! Mies oli tytön kans sillon viime v.loppuna yön nukkunu niin huonosti kun olin ite juhlimassa, siitä se seuraavana aamuna totes ettei kukaan voi nukkuu tolleen et vauva on porautunu kiinni ihoon, potkii ja heräilee koko ajan+syö! On ne miehet kyllä!!aargh! Eli siis toisinsanoen pitäis taas ottaa tyttöö viereen ja nukkuu tissi suussa ja olla potkusäkkinä ettei tuo minun rakas avokki vaan herää yöllä! Kylläpäs helpotti, kiitos!

Sone ja Aava 5½kk
 
Salahille voimia! Toivottavasti saatte pikkuisen kuntoon. :hug:

Me ollaan myös käyty vauvamuskarissa vuoden alusta, se on n. 3kk-1vuoden ikäisille, eniten taitaa olla elo-syyskuussa syntyneitä. Ollaan kyllä tykätty pojan kanssa molemmat, poikakin siellä kovasti juttelee ja laulaa vaikka muuten on vieraassa seurassa aina vähän ujompi.

Viime yöksi laitoin pojan vaunujen pehmeään kantopussiin nukkumaan omaan sänkyynsä, siinä kun se ei mahdu mahalleen kääntymään ja kyllä nukkui rauhallisesti =) yleensä kun saan käydä vähän väliä kääntämässä mahalleen kääntyneen pojan takaisin oikein päin ja rauhoitella takaisin uneen. Sitten kun heräsi syömään niin otin loppuyöksi taas viereeni, siinä kuitenkin ihan rauhallisesti nukkuu.

Kiinteätä ruokaa meillä menee nyt noin purkillinen lihasosetta päivässä, puolet päivällä ja puolet iltaruuaksi, lisäksi annan aina vähän luumusosetta. Pitää vähitellen yrittää noita annoskokoja suurentaa ja toivoa että se liha nyt auttaisi kasvamaan pituutta. Ensi viikolla ajattelin kaurapuuroa kokeilla.

Miranth ja poitsu 5 ja puoli kk
 
Meillä on nukkumaanmeno mennyt ihan mahdottomaksi taas, tässä olikin todella hyvä jakso välissä, kun jätkän sai ihan helposti nukkumaan, mutta nyt taas alkaa huuto, kun yrittää pojan laittaa sänkyyn. Tai oikeastaan se huuto alkaa jo siinä vaiheessa kun laitan pojan vaakatasoon syliini, pystyssä kyllä olisi ja kattelisi, mutta kun makuuasennossa ei tahdo pysyä silmät auki, niin eihän se ole hyvä juttu.
Eilenkin illalla väänsi ja käänsi mun sylissä kun yritin hieman heijata, että hänhän ei nuku vaikka kuinka yrität. Mutta ei mennyt kauaa kun oli jätkän pakko antaa periksi ja simahti ja sitten nukkuikin aamuun asti heräämättä.

Käytiin tänään tädillä kylässä ja Alex taas vierasti tätini miestä, ketään muuta ei ole vielä tähän mennessä vierastanut, mutta tätini mies onkin hieman mörrikän oloinen, että ehkä siitä johtuu. Tätini on taas Alexille niin tuttu, kun melkein joka päivä nähdään, että sitä ei vierasta. Kyllä jätkä sit lopulta unohti vierastamisen ja istui sylissä ihan tyytyväisenä.
 

Yhteistyössä