ONNEA HIRMUISESTI KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE :heart:
Tässä nyt vihdoin ja viimein meidän synnytyskertomus
Eli 3.8. keskiviikkona aamusella tuli muutama oikein tosi napakka supistus ja väli tais olla alle 10min...noihin siis heräsin. Sitten täysi hiljaisuus ei mitään...
Mulla oli neuvola yhden aikaan ja viikkoja siis silloin keskiviikkona tasan
40+0. Neuvolassa kaikki hyvin, verenpainekkin alhaisin koko odotusaikana
Neuvolan täti arvioi pojan painoksi 4kg ja epäili synnytyksen alkavan viikon sisään. Kysyi haluanko että hän "ronklaisi" hieman kohdun kaulaa, mutta vastasin etten halua ja katsotaan vaikka seuraavalla kerralla jos ei siihen mennessä syntynyt...jälkeen päin neuvolan täti tuumaili ettei onneksi alkanut ronklaamaan, olisin synnyttänyt siihen neuvolan tutkimus pöydälle
Sain tuomioksi alkaa pestä kotona ikkunoita ja vaihtaa verhot...hmm...
No menin neuvolasta suoraan kauppaan kahden maissa ja sain ostoskärryt täyteen tavaraa kunnes tunsin jälleen tosi kipeän supparin...meinas mennä jalat alta :| Pelästyin tottakai kun yksin olin kaupassa...ajattelin kokoajan että kun ei vaan vedet menis jne...no sain kun sainkin kaupassa käytyä ja kotiin ajettua...supistuksia tuli noin vartin välein puol 3 jälkeen ja neljän aikaan vessassa käydessä irtosi limatulppa...siitä tiesin että se olis kohta menoa
Kärvistelin kotosalla supistusten kanssa puol yhdeksään asti illalla jolloin oli sit jo pakko lähteä kun alkoi supistuksen aikana tuntua jo voimakasta painon tunnetta alapäässä. Oltiin sairaalassa vähän ennen yhdeksää ja tarkastuksessa 5cm auki.
Mentiin suoraan saliin istuskelin jonkun aikaa keinutuolissa käyrillä ja supistukset voimistu ihan silmissä...välillä tuntu ettei edellinen ehtinyt loppua kun uusi jo tuli.
Klo: 22.50 sain kohdunkaulan puudutuksen ja olin 7cm auki.
Klo: 22.55 sain pudenduspuudutuksen ja olin 9cm auki.
Klo: 23.00 olin 10cm auki kalvot puhkaistiin.
Klo: 23.10 sain luvan alkaa ponnistaa.
Klo: 23.13 syntyi
poika 3875g ja
52cm pisteet 9-10 ja napanuora kerran kaulan ympäri joka saatiin löysättyä.
Klo: 23.20 tuli jälkeiset ja istukan paino 700g.
Vauva oli tosi virkeä heti synnytyksestä ja rinnalle päästyään imi terhakkaasti rintaa =)
Osastolle päästiin yhden aikaan yöllä ja vauvan sokereita tarkkailtiin 3 tunnin välein ensimmäinen vuorokausi. Vauva sai lisämaitoa joka imetyksen yhteydessä sen ekan vuorokauden ajan ja hienosti lähti sokerit nousuun :heart:
Maito nousi seuraavana päivänä ja sitä on riittänyt kyllä vaikka naapureidenkin lapsille
Kotiuduttiin siis perjantaina 5.8 ja nyt eletään ihanaa vauvan tuoksuista arkea...nyytti on kerrassaan enkeli...syö ja nukkuu ja pieniä hetkiä jaksaa myös jo tarkkailla ympäristöään
Poika pitää päivisin noin 3h syönti välit ja öisin noin 2h eli tankkaa selkeästi öisin enemmän....mutta oon aika hyvin jo tottunut lyhkäsiin uni pätkiin...täytyy vaan osata ottaa kaikki niistä irti ja yrittää levätä edes yksi syöntiväli sitten päiväs aikaan.
Eilen jouduttiin palaamaan sairaaalaan vielä aikaisen kotiutuksen vuoksi tarkastukseen ja siellä kaikki hyvin ja pojan paino noussut kotiin lähdöstä jo reilun 300g...eli siis maitoa todellakin tulee
Toivottavasti kaikki vielä vauvaa odottavat saavat nyytit pian syliinsä...on se vaan niin ettei tuollaisen vastasyntyneen vauvelin tuoksua voita mikään :heart: Mä voisin ihastella poitsua 24/7 :heart:
Pilvilinna ja Murunen reilun 6 päivää :heart: